Ik weet van de jaren 70 en dat zal dan waarschijnlijk, zeker weten doe ik het niet tot 1995 geweest zijn dat je direct na de kerst de 27e vuurwerk kon kopen.
Wij hoorden het verhaal even aan van de zoon. Ze hebben zelf zitten sjoemelen, hun eigen regels zeg maar. Op donderdag bleven ze dicht. Ik zag een oude bestellijst daar stond op 24 december op de zaterdag konden ze het halen. Maar niet heel simpel het kwam uit een verlengde busje die ze gehuurd hadden. Ik ken het verhaal persoonlijk niet. Mijn oud klasgenoot wel en kon de beste man. Bestellijst kreeg ik niet mee deed die moeilijk over. Het was ook zo een enorme zaak, echt groot. Maar de beste man zei ook folders zitten vol drukfouten en gesjoemel, bestellijsten bevatte wel 24 december want de lijst was zelf gemaakt en afgedrukt komt niet van de importeur. Verder dan dit kwam ik niet want de man wou snel weer met zijn vrouw alleen zijn.
Ik weet ook niet beter of het was 29-30-31 december maar ik weet ook vrijwel zeker dat er 1 op de 28ste verkocht en liep ook te sjoemelen ermee. Weet niet meer welke winkel dat was. Gewoon in de bus gooien en verkopen maar. Maar de zoon vertelde hun brachten het thuis voor 150 gulden maar afhalen kon ook, maar dit verhaal kon ik dus niet. Maar je kan er wel degelijk mee sjoemelen in die tijd. De persoon van de 28ste werd snel gepakt en was het ook in beslag genomen en een dag later kreeg die het terug. Ik meende dat dit ook gebeurde in deze tijd een aantal jaar geleden was er ook zo een slimmerd die de 28ste verkocht en liep ook tegen de lamp door inspectie, kreeg ook een dag later het spul terug. Alleen de zoon vertelde ook dat grote kolos van een winkel, daarom heen vol gebouwd met huizen, daardoor hadden ze blijkbaar een onopvallend pleintje, daar werd het verkocht kwam het dat busje uit. Ik geloof wel degelijk dat er winkeliers sjoemelden ermee om te verkopen. Het kon ook zei de man er waren geen bunkers aanwezig maar lag op 1 december gewoon in kantoortjes en containers. Nergens anders dus konden ze gewoon doen en laten wat ze wouden zeg maar.
Ik snap het punt maar ze deden het zelf een bewuste keus van hun. Donderdag was gewoon dicht. Daarom is mijn vermoeden dat ze ontdekt zijn en het pleintje ook. Want in 96 was het de laatste 3 dagen aldus de zoon. Echter hebben ze dit 3 jaar volgehouden dankzij de busjes en minder strengere regels.
Maar ik kan discussiëren erover en vind het niet erg maar ik ken dit verhaal nu pas 27 jaar later want de fout stond in 3 folders en me maat en ik vroegen ons af waarom. Ik kan me niet voorstellen dat een importeur 3 jaar op rij dezelfde fout maakt. En daarbij kunnen we niets meer vragen aan de eigenaar zelf. Het betrof ook maar 1 dag misschien hun redding geweest. Na de kerst konden mensen het weer kopen de laatste 2 dagen. Niet op de 27ste ook niet op de 28ste. Maar netjes 30 en 31ste.
Als mensen hun bestelling moesten halen moesten ze er ook wat voor doen, namelijk een flink stuk omlopen naar het busje. Rapers konden ook raak doen konden er simpel bij. Mensen mochten niet naar binnen.
Maar goed verder mee eens maar vanavond was ik met me maat, hadden het erover en dit fenomeen even een dagje eerder is hier niet nieuw geweest. Sommige liepen gelijk tegen de lamp sommige kwamen er mee weg. Bij mij achter woonde ook zo een persoon kwam er zeer goed mee weg. Die nam gewoon mee naar huis en verkocht het uit een garagebox aan zijn huis en dat waren ook niet op de normale dagen geen enkele.
Er zijn verhalen die zijn me bekend, maar de 24 december verkoop kon ik niet. En ik geloof het ook wel dat sommige creatief waren. Leesmap was er trouwens ook zo 1 vuurwerk kopen wat nou 29 december, heel die wagen lag vol met pakketen, pijlen en rotjes. En op Zwijndrecht zat hun winkel, deze man had domme pech dat die alcohol controle had en zo tegen de lamp liep. 1 ding staat wel vast in de jaren 90 waren ze niet zo streng met opslag als nu. En ik wist wel van sommige af om te proberen vanuit busjes te verkopen 1 dag eerder maar ook dat waren hun eigen keuzes. En de man die achter ons woonde spande de kroon om het thuis maar te verkopen ietsjes eerder. Me maat en ik hadden het erover vanavond en kwamen tot conclusie het gesjoemel kon dus wel degelijk maar op eigen keus en verantwoording. Dit zijn verhalen, je moet het weten en ik weet er wel een paar die dit deden. Maar de 24ste op 3 folders trekt wel aandacht. Verder deden ze niet heel veel verkeerd omdat het 1 dag was en de rest gewoon in de winkel gekocht kon worden en niet op dat pleintje. Me maat en ik kwamen tot de conclusie we moesten is weten alleen weten we het niet. Denk als je sommige winkeliers afgaat dat we veel meer van deze verhalen hebben die we niet kennen. Dat ene dagje tja lang leve verlengde busjes in die tijd een paar kon ik er wel en deze nu ook. Fenomeen kwam niet als nieuw. Onderzoeken kan ik niet mee verder want beide waren we het eens we willen het niet weten verder. Even trok het aandacht en heb het met jullie gedeeld meer kon ik niet doen. En vanavond hadden we het erover gehad over nog een paar verkopers die dit deden heb ik nu ook verteld. Maar de zoon van de winkel bevestig hier mee wel er was wel wat mogelijk in die tijd. Zeker omdat het begin december aankwam en de rapers er ook mee konden doen wat ze wouden destijds. Nu moeten rapers naar een bunker, in die tijd simpelweg gewoon niet. Het lag overal onder de toonbank in stellages in bakken sommige winkels hadden geen rapers nodig en dat is het verschil met deze tijd.
Verder wil ik dit verhaal weer vergeten omdat dit een verhaal is wat ik eigenlijk niet wil weten.
Vraag wel aan me maat of hij de folders met drukfouten wil schenken aan het museum. Dat wou ik met de bestellijst ook helaas kreeg ik het niet. En dan hoop ik dat me maat niet hebberig is. Gewoon achter deze folders schuilt een verborgen verhaal. Maar gun de anderen ook het aanzicht van deze folders. Hopelijk houd die ze niet zelf. Want ik wil er niets meer van weten van de folders. Woensdag gaan we zoeken naar nog meer drukfouten van data maar deze folders krijg niet intensief de aandacht gewoon wil het niet meer weten. Omdat niet goed weet wat goed of fout is met delen ervan ookal bestaan de winkels niet meer. Maar wel dankbaar dat ik het mocht en kon delen. Ik snap dat sommige vragen erbij hebben maar ik weet niet het fijne ervan en verder onderzoeken kunnen we niet. Waar ik woon konden we ruim 15 verkoopplekken in de jaren 90 en daarvan zijn er 4 over nu, de rest bestaat niet meer kunnen niet verder onderzoeken, daarbij voelt het ook niet meer goed. En het kost ook inspanning, vandaag hadden we geluk, en de zoon wou erover praten maar dat geluk hebben we niet bij iedereen aan ons zijde. Maat goed voelt het op het moment niet.