Vuurwerk uit de oude doos

Je moet een boek gaan schrijven man met al die mooie verhalen!
kan me het helemaal inbeelden :-D
bedankt voor het delen van de leuke verhalen!

Om te beginnen dank u wel.

Een boek schrijven is het overwegen waard :D absoluut.

Geen dank hoor ik wou er maandag weer 1 schrijven maar dat ging niet lukken. Ik deel ze graag hou zelf erg van nostalgie over dit onderwerp.

Deze producten ken je vast nog wel vuurwerkliefhebber! Foto heb ik al eens gepost, alleen weet niet meer welke pagina.

2008-2009 (4).jpg

2008-2009 (2).jpg

Prachtige verhalen hoor daar niet van. Maar kunnen deze verhalen niet naar een ander topic?:wink:

Doen, heb je een hoop plezier van: https://forum.vuurwerkcrew.nl/showthread.php?61190-Kruitkoorts-amp-Oliebollengriep

Maar, wat Happiness zegt; er is toch een verhalen topic? Kan 'm alleen nergens vinden..

Ik weet niet beter dat we enkel zo'n topic in de countdown hebben. En die wordt pas geopend over een aantal weken.

Doen, heb je een hoop plezier van: https://forum.vuurwerkcrew.nl/showthread.php?61190-Kruitkoorts-amp-Oliebollengriep

Maar, wat Happiness zegt; er is toch een verhalen topic? Kan 'm alleen nergens vinden..

De verhalenlijn is er wel, maar zit in de countdown meende ik. Zeker weten doe ik het niet.

Maar heb even het boek bekeken. Wat een mooi boek is dat, echt prachtig en de kaft ook. Bij de kaft spat het er gelijk vanaf, daar zit oud vuurwerk in prachtig. Ik geloof gelijk dat er een hoop plezier vanaf komt. Maar ik heb het even in overweging, moet ruimte er voor vinden om het perfect in elkaar te zetten.

@Janieske jazeker kan ik de producten, heb de foto ook eerder gezien. Het is een combinatie van BKV, Wolff en LesLi. 1 ding viel me gelijk op, de pisa en de matrix en de formula pot, rising Rome, earthquake, de assortiment fonteintjes op plastic voetje, pharao. Alleen de bolpijlen ken ik niet, de gouden bolpijlen.

Wat mij het meeste uitspring zijn de Herlat pijlen. Ook zo een typisch merk. HERLAT, Toon uit de Bunker zei altijd nep Duits maar hier is betere kwaliteit. We hebben brullende schwiegermutter, Color ring thunderpijlen, ruitcakes weet ik het wat zei die.

Maar de combinatie LesLi, BKV, Wolff herken het gelijk. Ook de Royal Class zat een grappig potje verstopt in hun lijn. Koste 2,75 euro the joker 24 draaiende fluitertjes kwamen eruit.

Ik kan nog zoveel vertellen over producten, gewoon krijg direct een flashback. Bedankt voor het laten zien en het zijn prachtige collecties geweest.

Ja klopt Omepje. Maar wat mij betreft kan er een apart topic mbt Vuurwerkverhalen worden geopend. Lezen doe ik deze verhalen graag. Ben zelf niet zo'n geweldige schrijver maar er zijn leden die dit prima onder de knie hebben.:wink:

Screenshot_20220708-021216_Gallery.jpgScreenshot_20220708-020937_Gallery.jpg

Wie kent deze nog van Beko. Had het zelf in 2000 gekregen. En in 2005 pas afgestoken.

Met die herlaadbare fonteinen heb ik nog een hoop problemen gehad. De politie reed toevallig langs en kwamen even kijken wat ik aan het doen was. De inrichting leek hun niet in haak, dus mee naar het bureau, om uit te leggen wat het daadwerkelijk was.
Kort door de bocht, Kort samengevat het was een herlaadbare fontein gekregen in 2000.

Dat pakket was enorm bakbeest en zwaar, stelde niet veel voor. Het schoot wat tails en wat fonteintjes wat niet echt spectaculair was. Maar voor die tijd was je de man. De helft van de jongeren op straat riepen zo kijk die pakket wil ik ook, maar nu zullen ze zeggen heb je niks beters triest vuurwerk.

Gelukkig heeft mijn maat de folder bewaard kon fotootjes maken om het verhaal kracht bij te zetten. Het was een winkel in Zwijndrecht. Weet niet welke bestellijst was eraf. Maar beko bleu moon en far ocean de vergeten producten.

De far ocean lijn velen zullen het niet kennen was een fonteinenlijn geïmporteerd door beko en konden wel is flinke problemen opleveren. De herlaadbare fonteinen, originele naam magnum ja dan kan je wel raden dat de politie het graag in beslag wil nemen. Je moest je best doen het tegendeel te bewijzen.

Wisten jullie trouwens ook dat de galaxy rockets eigenlijk van bleu Moon was wat mercurius verkocht. De galaxy no1. Kijk maar goed boven het pakket even omlabelen en verkopen maar.

Spijt dat ik de producten nooit bewaard had en 5 jaar in bezit had, helaas afgestoken. Hun verkochten ook dat familiepakketje wou ik hebben voor de flowershot en flashing wheel en natuurlijk de spring Joy en de dancing silver ball en de rocket with whistle. Dit kreeg ik in 2000 en in 2005 was het afgestoken.

Ik ken het pakket niet. Die periode was ik een tijd niet met vuurwerk bezig. Ik kan mij nog wel herinneren dat ik bij een tuincentrum in Zeist een Diamond fonteinen pakket kocht voor ca 100 gulden.
Was begin jaren 90. Was ook een groot pakket. Het pakket viel net als jou beschreven pakket qua uitwerking zwaar tegen maar je had wat.:wink:

Zelfde als mij, sterker nog was er helemaal niet mee bezig. De folder die me maat had was van mijn opa geweest en ik gaf het aan een maat die ze verzamel. Mijn opa gaf dat familliepakketje, dat grote pakketje, de herlaadbare fonteinen, galaxy no1 cadeau. En ik lag het weer 5 jaar weg. 2005 ging alles de lucht in en dat pakket viel inderdaad erg tegen.

Ik ken het gevoel, van de Diamond Collection in de jaren 90. Een Diamond pakket de DA40 16 stuks potten en 4 vuurpijlen. 199 gulden koste die mijn opa stak het af en viel enorm tegen ook de zwermpotjes. Pijlen waren het enige mooie. Mijn opa was enorm fan van Beko en Schuurmans. Maar inderdaad vroeger keken we anders ernaar en je had wat.

Screenshot_20220708-120314_Gallery.jpg

Hier is het Diamond pakket. 199,50 de DA40. De Mercurius had mooiere pakketten en goedkoper achteraf gezien. Deze pakketten gingen wel wat jaartjes mee in de jaren 90. De foto komt uit een folder van 2001 maar @Happiness de fonteinenpakket staat hier helaas niet bij. Ze verkochten de duurste in 2001.

Screenshot_20220708-123255_Gallery.jpgScreenshot_20220708-123343_Gallery.jpg

Pap tuincentrum. @Happiness hopelijk wordt het pakket herkent folder is van 1999:)

Ik had het wel is over de jumbo pijlenpakket(zo werd het genoemd) nummer 53 was dat. Knotsen van een vuurpijlen en erg kwalitatief en zeer mooi. Prijs was 77,50.

Dit blijft toch wel een mooi topic. Blijft leuk om die folders met al die paketten te zien. Weet nog wel dat hier voornamelijk proline vuurwerk verkocht werd en dat ik altijd m'n ogen uitkeek naar al die paketten. Dat het vaak niet veel voorstelde daar hebben we het maar niet over :p maar al het vuurwerk wat hier besproken wordt blijft toch wel het mooiste. Daar kan geen compound of iets tegenop. Helaas is er veel van het kleine spul verboden... zonde want moet toch wel zeggen dat ik dit nu leuker vind dan alle geote cakes en compounds.

Screenshot_20220709-132135_Gallery.jpgScreenshot_20220709-132516_Gallery.jpg

Over Proline kan ik niet veel zeggen. Wij hadden hier in de jaren 90 geen Proline dealer. Proline werd hier in 2005 pas geproduceerd door de Staartploeg wat inmiddels ook niet meer bestaat, nu verkoopt een zonnestudio de Proline collectie.

Deze delen van de folders dateerd uit 1999, dit betreft een Festival folder. Mijn eerste pakketje wat ik kocht was de nummer 66, Dynasty display box -1- gecombineerd met nummer 46, de Assortiment Turbo. Gecombineerd met nummer 78, Fighting Ghost 13 shots pot. En daarnaast 4 fonteinen Garden in Spring, en nummer 80 Poisenous Snakes 36 shots en nummer 21 de Brulraket, deze raket gaf een oorverdovende gil en was gekocht in meervoud vanwege de o zo lekkere klap die er van af kwam. De Brulraket is een voorloper van de Sun Warrior pijlen overigens. Maar hier ging veel van mee van Wolff dat was al bekend o,a Singing Flowers en knalvuurwerk. En nog wat aanbiedingen van hun destijds. Kocht het met mijn ouders anders kreeg ik het niet mee.

Een jaar eerder kochten mijn ouders belachelijk veel bestaande uit pakketten. Ze hadden een vuurwerkveiling. Ze hadden nummer 67, Dynasty diplaybox -A- daarnaast nummer 70 Dynasty display box -B- en nummer 69 Dynasty display box -3- met belachelijk veel vuurpijlen een groot aantal, de Smaragd rocket, Screaming rocket, Turbo raket en mammoet raket. De winkel was Prinslijstenmakerij, daar is deze folder onderdeel van. Ging je om 17:30 rond sluitingstijd ging dan had je deze producten voor een prikkie. Moest wel bieden van 25 gulden, zei je ja kreeg je al enorm veel vuurpijlen mee. Ze bepaalden een prijs en zei je ja kreeg je het gewoon over bieden kon maar 2 keer, maar meestal gebeurde dat niet er was nog voldoende. Ook hier ging veel klein spul mee door mijn ouders was ook heel divers.

Als ik naar de delen kijk en denk aan de vuurwerkveiling. Dankzij de veiling hadden we mooie pakketten in huis los wat er de 29ste al gekocht was door mij in bijzijn van me ouders, die de 29ste ook wel het 1 of ander mee namen.

De beautiful Battlestar bleef een pareltje in dit pakket. Dat was een waaier en ook echt een mooie waaier met brede boeketten. Hier rekende niemand op ondanks alles. De rest was tails veelal crackling, singleshot en fontein. Naast de Beautiful Battlestar hadden de kaarsen ook boeket beide.

De vuurwerkveiling starte om 17:30 daar moest je wezen. Wat heeft dat een hoop plezier geleverd. Zowel 1998 als tot 2019 heeft het plezier geleverd. Zoals ik al eerder zei Prins Lijstenmakerij is gestopt met verkopen en bestaat dus niet meer.

Ik zie de knallers in de folder zoals de celebrationcracker in doos met de 3 wolvenkoppen, knockout bangers en matjes. Zitten in mijn dummy verzameling. Leuk om in de folder terug te zien.:wink:

Screenshot_20220710-005005_Gallery.jpg

Dan heb ik iets leuks. De 777 klapper had nog een ander variant. Dat doosje heeft me maat. Dit was een folder van Ad Theuns. Was een doe het zelfzaak uit Dordrecht. Diversiteit konden we hier echt wel. De ander had nog kleinere varianten CELEBRATION crackers, 1110 shots, 777 shots, 555 shots en 360 shots.

Ik zal de knalproducten benoemen wat het is geweest is een folder uit 1993 en Ad Theuns verkocht tot 1999 en toen moest het plaats maken voor woningen. Konden 14 verkooppunten daarvan zijn er 4 over. De rest is gestopt of afgebroken voor nieuwbouw. Wolff dealers hadden er 4. Tackenberg, Hobbyhal, Prins/Dynamite boys, Ad Theuns, 1 jaar Ted Boogers. Deze winkels zijn weg.

Nu over de knalproducten, het spreekt voor zich.
1, Celebration Cracker 777.
2, Lady Cracker 700 shots.
3, MAT 60 schoten.
4. MAT 210 SCHOTEN.
5, X'MAS Crackers.
6, Donderslagen EXTRA.
7 Knock out BANGERS. .

En elk van de 4 winkels hadden een speelse collectie knal van Wolff. En producten konden verschillen net als de 777 mat. De ander had nog X'MAS crackers en Ladycrackers 700 shots erbij. Zoals op de folder is te zien.

1 ding viel op vergeleken met anderen deze winkel verkocht niet op 29/30/31 december, in 1993, 1994 ook niet in 95 starte de verkoop bij hun 24 december 24/30/31 december waren de verkoopdagen. En in 96 begonnen ze 29/30/31 december tot 1999.

Laatst bewerkt:
Screenshot_20220710-015627_Gallery.jpg

Aanschouw zelf maar de verkoopdagen, deze waren tot 1995 altijd vanaf 24 december dat er verkocht werd. In 1995 was 24 december de laatste keer. Dit is een folder van 1994 geweest. Pakte deze bewust erbij. Van Ad Theuns.

Dat lijkt mij een drukfout op het bestelformulier. Collectorsitem:wink: Of is er toen gewoon op de 24e verkocht? Apart weet je waarom? Had ik dat toen maar geweten:)

24 december viel niet op een donderdag in 1994. De 29ste wel. Drukfoutje! Maakt het wel weer een opvallend item.

Dat lijkt mij een drukfout op het bestelformulier. Collectorsitem:wink: Of is er toen gewoon op de 24e verkocht? Apart weet je waarom? Had ik dat toen maar geweten:)

Nee ik weet niet waarom. Ik wist het ook niet. Maar zaterdag 24 december, verkochten ze aldus me maat en niet op donderdag. Het viel op dit hebben ze 3 jaar op rij gedaan. Probleem is wel kunnen niet navragen omdat de winkel weg is. En vroeger was ook minder streng dan nu, het vuurwerk lag niet in bunkers maar kantoortjes. Vermoeden is wel dat hun de regels aan de laars hebben gelapt. Maar waarom ik weet het niet, hebben 1993, 94, 95 alle 3 met 24 december. In de jaren 90 had je wel meer zaken die vanaf 27 december verkochten nog voor 95. Na 95 ben ik dat niet tegen gekomen meer.

Hoorde van een oud klasgenoot wel dat hun elke donderdag dicht waren en daarom het niet verkochten. Maar ik weet het fijne er niet van.

Maar zei ook tegen me maat. Alle 3 collectors items.

Lijkt me ook een druk fout. Zal wel bijzonder zijn dat je de 24e wel verkoopt, maar de 27e, 28e en 29e niet.

Tevens klopt de dag met datum niet.

Back
Bovenaan