Vuurwerkliefhebber34
VWC lid
Kent iemand deze doosjes nog? Ik meende dat hier een verhaal achter zat, aangezien het een apart doosje is, zonder de naam 'Heavy Crackers' of iets dergelijks...
Bekijk bijlage 66053
Dit zijn knalpiraten waren vroeger rood, alsof ze in de zon hadden gelegen en verbrand waren zo rood. Het waren piraatjes met lont. Zaten er 100 in een doosje prijzen variërend van 2,75 gulden tot 3,75. Je kan ze ook zien als bamboo crackers en de knock out van wolff. Het bijzondere was elke importeur had wel mini rotjes.
Maar hier zit niet zo een bijzonder verhaal achter. Was gewoon een kleine versie van de super crackers/heavy crackers. Ook zo een dingetje de sloffen hadden ook 2 namen. Heavy crackers/super crackers.
Het verhaal in de folder weet ik nog wel.
Dikgedrukt stond in de folder knalpiraten.
Met onder het dikgedrukte de tekst in normale letters. 100 stuks in een doosje. Om alvast te wennen aan het nieuwe jaar.
Of dikgedrukt de PIRAAT onder de superknallers
100 stuks in een doosje.
In een andere folder kregen ze gewoon de naam rotjes groot 100 stuks in een doosje.
Als het maar een naam had. Maar ze heten officieel knalpiraten, het doosje.
Ik ken ze wel maar een bijzonder verhaal zit er niet echt achter. Bijzondere teksten die erbij stonden in de folders, dat zeker. Maar de Knock out van Wolff was toch echter vele malen beter.
Heel soms waren er ook omlabelingen en stak je de bamboo crackers van schuurmans af, als je het rode hulsje eraf trok. 1 keer gehad een omlabeling.
Maar ik heb ook oog voor de shising kanonslagen van mercurius. Ook hun hadden een doosje met 100 stuks even later. Ja waren mooie leuke rotjes.
Er was 1 bijzonder iets alleen bkv had ze niet in een doosje maar in rood papier. Ook hier droegen ze de naam rotjes groot in de folders. Waren 2 varianten of je had een slof 20X5 in een slof van 2,50 gulden. Sommige winkeliers hadden ze ook in 100X5 in een slof voor 7,50.
De officiële benaming van deze piraatjes heten in de volksmond x-mas crackers. En deze piraatjes werden enkel in slof vorm verkocht en niet in doosje.
Sorry voor het wijzigen. Ik moest een paar keer inloggen opnieuw. En dan schiet er iets binnen, dan typ ik dat weer in. Maar bijzondere rotjes blijven het zeker, vooral de benamingen die ze in de loop der jaren kregen.
Meer kan ik er niet meer over vertellen.
Laatst bewerkt: