Vuurwerk uit de oude doos

Kent iemand deze doosjes nog? Ik meende dat hier een verhaal achter zat, aangezien het een apart doosje is, zonder de naam 'Heavy Crackers' of iets dergelijks...

Bekijk bijlage 66053

Dit zijn knalpiraten waren vroeger rood, alsof ze in de zon hadden gelegen en verbrand waren zo rood. Het waren piraatjes met lont. Zaten er 100 in een doosje prijzen variërend van 2,75 gulden tot 3,75. Je kan ze ook zien als bamboo crackers en de knock out van wolff. Het bijzondere was elke importeur had wel mini rotjes.

Maar hier zit niet zo een bijzonder verhaal achter. Was gewoon een kleine versie van de super crackers/heavy crackers. Ook zo een dingetje de sloffen hadden ook 2 namen. Heavy crackers/super crackers.

Het verhaal in de folder weet ik nog wel.

Dikgedrukt stond in de folder knalpiraten.
Met onder het dikgedrukte de tekst in normale letters. 100 stuks in een doosje. Om alvast te wennen aan het nieuwe jaar.

Of dikgedrukt de PIRAAT onder de superknallers
100 stuks in een doosje.

In een andere folder kregen ze gewoon de naam rotjes groot 100 stuks in een doosje.

Als het maar een naam had. Maar ze heten officieel knalpiraten, het doosje.

Ik ken ze wel maar een bijzonder verhaal zit er niet echt achter. Bijzondere teksten die erbij stonden in de folders, dat zeker. Maar de Knock out van Wolff was toch echter vele malen beter.

Heel soms waren er ook omlabelingen en stak je de bamboo crackers van schuurmans af, als je het rode hulsje eraf trok. 1 keer gehad een omlabeling.

Maar ik heb ook oog voor de shising kanonslagen van mercurius. Ook hun hadden een doosje met 100 stuks even later. Ja waren mooie leuke rotjes.

Er was 1 bijzonder iets alleen bkv had ze niet in een doosje maar in rood papier. Ook hier droegen ze de naam rotjes groot in de folders. Waren 2 varianten of je had een slof 20X5 in een slof van 2,50 gulden. Sommige winkeliers hadden ze ook in 100X5 in een slof voor 7,50.

De officiële benaming van deze piraatjes heten in de volksmond x-mas crackers. En deze piraatjes werden enkel in slof vorm verkocht en niet in doosje.

Sorry voor het wijzigen. Ik moest een paar keer inloggen opnieuw. En dan schiet er iets binnen, dan typ ik dat weer in. Maar bijzondere rotjes blijven het zeker, vooral de benamingen die ze in de loop der jaren kregen.

Meer kan ik er niet meer over vertellen.

Laatst bewerkt:
Wolff - Shocks. Velen zullen ze wel kennen denk ik. Voor mij was dit de eerste kennismaking met een single shot. Deze gingen gelijk mee in het tasje voor overdag. Tussen de donderslagen, shisings en grondbloemen door, werd er af en toe een Shock afgestoken, was altijd even een hoogtepuntje. Mooie tijd...

Bekijk bijlage 65889

Dat waren mijn aller eerste singleshots in 1998 - 1999
was toen helemaal onder de indruk van deze dingen haha,
uren naar het label kijken tijdens de verkoopdagen, wegdromen over hoe die zou knallen met oud en nieuw.
en of die ook een (kleine) aardbeving zou geven zoals op t label hahahaha:tongue2:
wat een mooie tijd!! :yes:

Bedankt voor het delen!

Net als @Janieske is dit wel een pareltje dat aansluit op het andere pareltje.

Leuk om te zien zowel de knalpiraten van BVD als de knock out van Wolff. Sluit ook heel mooi aan op @Janieske.

Ach die Knock-out crackers :handsup:
Langs de deuren van mijn krantenwijk om prettige feestdagen te wensen en dat geld meteen omzetten in knock-out crackers. Gulden per doosje …
In mijn herinnering waren de doosjes eerst wit met groen maar dat weet ik niet zeker meer.

Hahaha @heho ik bedacht me iets bij het woord krantenwijk.

Mijn buurmeisje nam mij mee naar het winkelcentrum was toen 14 zij 13. Ze was zeer ondernemend en zei op 27 december kom we gaan winkelkarretjes vragen. Deze methode was zeer effectief. Gingen tot 29 december verdiende hier 275 gulden en mijn buurmeisje iets van 220. Bij ons op het winkelcentrum zat een Edah en Albert Heijn met daarom heen 4 grote parkeerterreinen. 200 gulden werd inderdaad omgezet in Wolff producten.

Een jaar later ging ik zonder mijn buurmeisje. En ging ik in de zomervakantie winkelkarretjes vragen. Dit was nog effectiever 400 gulden opgehaald, daarnaast deed ik klusjes voor 5 gulden zoals banden plakken en voor 15 gulden zelfs banden verwisselen. Een buurman was fietsenmaker en zei jij bent effectief aan het verdienen. Hij leende zijn schuur aan mij en verdiende er aan kreeg 75 gulden ervan in de maand. Logisch hij leverde de banden/binnenbanden en plakspullen. Op gegeven moment stonden er brommers bij dat betekende meer geld om banden te wisselen en had 220 gulden per maand. Kon voor het eerst voor 350 gulden vuurwerk kopen. Maar het begon met winkelkarretjes en deze methode was erg effectief en zo simpel, en de klusjes ernaast met de fietsenbanden plakken of omwisselen was het resultaat om bij de buurman geld te verdienen en hoefde geen winkelkarretjes meer te vragen. Hier ging het om 1998/99/2000 werkte voor mijn buurman tot 2002 want school ging voor 2003 was examenjaar en me ouders kochten vuurwerk eigenlijk was het verdienen niet nodig, nooit nodig geweest. Maar door mijn buurmeisje heb ik wel 3 top jaarwisselingen gekend met Wolff en Diamond Collection, Broekhoff(BVD) en Mercurius en zeker ook met BKV. Maar was Wolff fan dus grotendeels was Wolff. Met dank aan mijn buurmeisje/buurman.

En dat de knock out groen met wit was, dat klopt helemaal. Zo kan ik ze namelijk ook.

Echt een geweldig topic dit, ondanks dat ik zelf het meeste niet heb meegemaakt. Hetzelfde nostalgische gevoel heb ik met artikelen die bijvoorbeeld na het jaar 2000 kwamen, de passie in de verhalen kan ik gewoon voelen.

@vuurwerkliefhebber34, graag meer van je verhalen, ik lees ze erg graag :D Al gaat het maar om een enkel product of ervaring die je had bij een bepaalde winkel, het is echt geweldig om te lezen. Het brengt weer wat meer sfeer op het forum in plaats van alleen maar berichten in die verbod-topics.

Echt een geweldig topic dit, ondanks dat ik zelf het meeste niet heb meegemaakt. Hetzelfde nostalgische gevoel heb ik met artikelen die bijvoorbeeld na het jaar 2000 kwamen, de passie in de verhalen kan ik gewoon voelen.

@vuurwerkliefhebber34, graag meer van je verhalen, ik lees ze erg graag :D Al gaat het maar om een enkel product of ervaring die je had bij een bepaalde winkel, het is echt geweldig om te lezen. Het brengt weer wat meer sfeer op het forum in plaats van alleen maar berichten in die verbod-topics.

Met Daan eens, leuk om deze stukken te lezen. Kom maar door hoor.

Ik heb er nog wel 1 een verhaal. Dit verhaal is niet zo denderend maar mij iets te bizar. En deze dag 29 december 1993 was 7 jaar oud vergeet ik nooit meer.

Ik mocht met me ouders mee voor het eerst vuurwerk halen. En tot mijn verbazing kennen de meeste deze winkel niet. De winkel hete het babyhuis, was in een buurt dat nu helaas tientallen jaren is afgebroken.

Je kon er niet komen met de auto of ov dus dan maar fietsen er heen. Kwamen de winkel op het spoor door een vuurwerkfolder. Wij hadden een nee nee stikker maar trok bij de buurman de folder uit de brievenbus.

Eenmaal bij de winkel aangekomen was het feest daar. Zag allemaal pakketten in doorkijkdozen en knallers en vuurpijlen. 200 grams potten hadden ze niet.

Deze winkel was het eerste winkel wat ik zag voor het eerst. Was verkocht hun hadden broekhoff en wat een geknal rondom de winkel. Keek op naar de jongens hun knalden stevig en de zaak was gevuld met jongeren om weer stevig door te knallen. Er waren maar enkele volwassenen met kinderen maar dat was op 1 hand te tellen.

Maar toen, nu komt het mocht voor het eerst van me ouders uitzoeken. En me ouders waren stomverbaasd dat ik niet voor knal koos maar sier. Ik zag een pakket liggen en wees die aan, waardoor ze dat pakket gewoon onder de toonbank vandaan toverde, wees vervolgens de happiness aan omdat er stond fluit en knetter, trok mij aan, hoeveel doosjes vroeg de verkoopster. Doe er maar 4 mevrouw. Zij had een bak achter der staan en in 2 seconde lagen 4 doosjes. Ze zei heb een aanrader voor een zacht prijsje de flowershot. Mijn ouders zeiden wat is dat? Nou dat is een fontein met knal, mijn ouders zeiden doe maar een doosje. Zij weer naar een bak achter haar en daar lag het doosje. En ik koos nog voor de toverfonteinen. Na de toverfonteinen was ik klaar mijn ouders gingen verder met bestellen. Mijn ouders kochten nog 4 1000 klappers 8 90 shots matjes, 4 pakjes grondbloemen 25 stuks en 2 pakken babypijltjes fluit en Romeinse kaarsen 20 shots. In een paar tellen omdat ze bakken hadden of onder de toonbank was de bestelling snel afgerond en afgerekend.

Maar wat was in mijn ogen zo bizar, er was vuurwerk verkocht in een babywinkel gewoon tussen de wiegen en kinderwagens en babyfoons en weet ik veel wat er nog lag. Kwamen niet thuis met een tas vol maar mijn ouders kochten een kinderwagen om iemand cadeau te doen en heel de kinderwagen lag vol.

Die kinderwagen was echt een afmaker. Mijn ouders liepen er mee naar familieleden waar de kinderwagen voor bestemd was en die gezichten ook. Echt dat was geweldig die gezichten. Mijn ouders pakten 2 boodschappentassen haalde heel die kinderwagen leeg met vuurwerk. Die blikken zijn voor mij goud en spraken boekdelen. Ze waren stomverbaasd wat er uit die kinderwagen kwam.

Dit blijft een herinnering dat zal ik altijd bij me dragen en nooit meer vergeten. Die familieleden begrepen er totaal niets van. Volgens mij hadden ze een kind verwacht maar er kwam vuurwerk uit. Diezelfde kinderwagen is 2 jaar geleden verkocht voor 1750 euro door een verzamelaar, hij moest is weten dat er vuurwerk in vervoert was. Dit wil ik wel delen dit verhaal. Gewoon omdat het onbedoeld was en geen grap. Hoe dat wagentje de winkel uit kwam( maak je 1 keer mee ) en dan die blikken van familieleden. Blijft echt goud hoe stom verbaasd ze waren.

Maar ook hoe tijden zijn veranderd. Vroeger lag het spul gewoon achter of onder de toonbank. In bakken en dozen keek me ogen uit. En als ik nu zo dit typ denk ik, wat was die tijd geweldig. Helaas is dit niet meer en zit het in bunkers. Tegenwoordig kan je bestellen via internet maar vroeger moesten we er echt wat voor doen. En ook 10 keer nadenken of je het product wou filmpjes waren er niet. Moesten afwachten wat het product deed op oudejaarsavond.

Afsteken dit is wel zuur geweest. Hadden tegenover ons een politiebureautje en op 31 december wou ik ook iets proberen. Hoor in 1 keer jonge man. Ja meneer. Ik zou wachten. Waarom meneer? Nou jongeman ik waarschuw je. Waarom meneer? Nou omdat je vanaf 22:00 mag afsteken. Het is nu middag jonge man en teleurgesteld ging ik naar binnen. Luisteren deed ik naar de agent want hij was streng erg streng maar rechtvaardig. Tot de fout van 1995 het moest 22:00 blijven maar er stond 10:00 op in de ochtend, vergeet het nieuws van 1995 nooit meer wat een feest. Er mag pas geknald worden vanaf 10:00 in de morgen tot 02:00 in de nacht. Die wijkagent snapte het niet meer en moesten hard bewijzen dat het ook mocht.

Dus als de meeste denken vroeger mochten we van 10 tot 2, 16 uur knallen heeft dat echt fout. 22:00 deed ook nog mee toen mocht je 4 uurtjes afsteken.

Tijden zijn erg veranderd zowel bij winkeliers als 3 keer de afsteektijden. Waar is de tijd gebleven dat het onder de toonbanken lag en teleur gesteld moest worden dat ik pas om 22:00 mocht Afsteken. De meeste zeggen balen. Ik zeg gewoon geweldig. De kinderwagen maakte het af.

Omdat de verhalen gewaardeerd worden en wil de mensen ervoor bedanken. Het is ook de bedoeling om mensen in een sfeer te brengen en niet aan een verbod te laten denken. Maar om even mee te nemen in de tijd. Al is dit niet de juiste topic maar nostalgisch zijn de verhalen wel. Ik deel hier nu iets later in de tijd 2008. Een iets recenter verhaal waar de meeste zich in herkennen. Namelijk vuurwerk kopen zonder ouders. Ik weet niet alle producten meer, maar probeer zoveel mogelijk oude producten te benoemen.

Mijn ouders waren gestopt met vuurwerk kopen. Ze vonden het tijd dat zelf te doen. Ze kochten altijd voor mijn zus en mij en voor hun zelf. Maar ze stopten er mee omdat ik werkte en mijn zus ook.

2008 wat was ik hyper van dat vuurwerk, voor het eerst een bestelling gedaan en kon niet wachten het op te halen. Was zo blij maar het voelde ook dubbel omdat ik jaren met me ouders kocht.

Ik vertelde trots aan me ouders dat ik vuurwerk had besteld. Mijn ouders zeiden, prima maar hoop dat er sier bij zit en keken er naar uit wat ik had gekocht.

Op 6 december 2008 ging ik naar Prins Lijstenmakerij was een Wolff dealer. Besloot hier te bestellen. Had hier jumping jacks besteld en grondbloemen, pyrostar 2 pakket, en de bleu box. Mijn eerste bestelling zonder ouders was een feit geen bemoeienis heerlijk. Ik ging tevreden met een bonnetje uit de winkel. Winkel bestaat niet meer sinds 2 jaar.

23 december 2008 ik ging weer terug om wat 500 grammers te kopen naast de 200 grammers. Zag de aftershock tnt ging ook mee. Maar cruiserockets mochten ook niet ontbreken. De potten weet ik niet meer. Weet alleen de taj mahal ging mee en de secret garden was gratis 2X.

Besloot ook even langs de BKV dealer te gaan om te bestellen en dat deed ik. Bestelde hier een accentpakket en wat fluitpijltjes en wat kanonslagen 6 sloffen. Label sprak me aan, de draak was eraf en stond een bom op de label. Was al rond de 600 kwijt. En vergeet de 300shots cannonade niet waren fluitbakken nam ik 4 keer mee. Deze winkel was Ted Boogers. Deze winkel heeft een andere naam en is gestopt met vuurwerkverkoop.

Ben ook naar een leslidealer gegaan wou die enorme pot hebben, die ze bij de demo afstaken en tot mijn verbazing hadden ze nog meer grote bakken 500 gram.

Bestelde de eyecatcher, phosphor en fields of fire. Was van TopSelection. Na het afrekenen was ik niet tevreden. Besloot nog wat te bestellen.
Ik weer na lang nadenken wat zou ik bestellen. Pakte een lijstje en keek in de ouderwetse vitrines. Het was geworden de vuurpijlen striptease van TopSelection, bloody sky, stormchaser en de apocalypto allen uit de new spirit met nog 6 singleshots de moonstone. En 3 pakketten 1 van topselection de forza en de chemistry four en de T-BONE box deze box bestond uit 2 vuurpijlen, 1 singleshot, 1 20000 klapper en 4 potten. Wat mij nog het meeste aansprak was de sledge hammer, vuurpijlen zagen er leuk uit in hamervorm en nog wat matrix potjes van new spirit 4 stuks. En ook hier ging ik tevreden weg met een goed gevulde bon. Dit was besteld bij het vtc een kledingwinkel. Deze winkel bestaat nog altijd en verkoopt nog steeds vuurwerk.

Had 2500 gespaard er bleef 750 euro over en die 750 heb ik uitgegeven aan kerst.

Had nog een beetje losgeld gespaard iets van 120 euro en besloot in de verkoop te spenderen aan de losse verkoop. Het was geworden de Redbox van Dynasty en de Pyrostar 2 en kreeg de Pyrostar 1 gratis van de verkoper.

29 december 2008 het afhalen. Kon niet slapen en was bang dat ik me eigen ging verslapen. 06:00 ging het wekkertje bestelbonnen lagen klaar koffietje erbij en het nieuws natuurlijk op tv over de landelijke verkoop. Dat nieuws kwam rond 07:30 dat er weer liefhebbers in de rij stonden om af te halen of te kopen. En om 08:30 kon ik naar Prins Lijstenmakerij rijden eerste bestelling halen. Als een kind zo blij en omdat een straat verder Ted de BKV dealer verderop was ook de bestelling opgehaald. Een straat oversteken en was bij het vtc.

Kreeg een paniekaanval omdat ik het niet meer in de auto kreeg die grote potten namen een ruimte in ongekend. Wat een 500 grams bakbeesten zaten ertussen.

2008 was een jaar dat ik naast Wolff en BKV ook Lesli had. Maar had ook een dubbel gevoel moest het doen zonder me ouders zij waren gestopt met kopen. Maar mijn liefde voor vuurwerk bleef onvoorwaardelijk. Al doe ik 5 jaar niet meer aan 1000+ bestellingen. Ik deel dit verhaal omdat ik het vanmiddag vergat te vertellen erbij. En de meeste kennen de omschreven producten wel. Alleen weet ik de potten van Wolff niet meer, op de jumbo 500 na iets in die richting en de battle super 5(was een assortiment) en de heavy 5. En de fighting ghost hadden ze ook nog ging ook mee een 13 shots potje verstopt in de bunker.

Dit was een verslag van 2008/2009.

Ik ben wel iets vergeten in mijn verhaal dankzij een maat van mij. Hij herinnerde mij dat de bestelling fout ging. Niet omdat er producten ontbraken maar dat ik mijn bestelling 2 keer kreeg. Dit was bij het vtc de kledingwinkel. Mijn naam was al omgeroepen om de bestelling op te halen en dat had ik gedaan. En besloot terug de winkel in te gaan voor the pack ouderwetse vuurpijlen zoals wild geese en parachutepijlen onder andere. Eenmaal in de winkel werd mijn naam weer opgeroepen door een andere medewerker. Ik keek mijn maat raar aan die ook stond te wachten. Ik naar de verkoper, zei netjes heb het al. Nee zei de verkoper anders zetten we een streep door de bon en in de map van onze administratie. Zei nog netjes ik heb me bestelling al dan is het een misverstand tussen u en uw medewerkers voor een 2de keer. Hij zei weer nee en nou je spullen pakken er staan meer mensen met een boze toon. Ik pakte het maar en zei nog het is fout weet u het zeker, en kreeg als antwoord prettige jaarwisseling en nu naar huis. Kreeg de bestelling dubbel en van the pack is niets meer gekomen. Ondanks dat ik het eerlijk zei kwam het toch thuis terecht dit deel heb ik aan me ouders gegeven konden ze ook genieten van het gratis vuurwerk met gratis vuurwerk erbij. Dit was een mazzeltje maar ook een grote blunder van de winkel zelf. Tot de dag van vandaag snappen we er nog steeds niets van hoe deze fout gemaakt kon worden. De ordernummers weet ik nog steeds 116 en 129. Mijn maat kwam er vanavond mee op de proppen. Ook groot vuurwerkfan en daarbij ook een weet je nog verhaal. Om eerlijk te zijn ik wist dat niet meer. Maar mijn ouders wisten dit dan weer wel dat ik ze dat gegeven had. Vandaar de wijziging. Nu ga ik proberen niet meer te wijzigen maar dit verhaal hoort erbij.

Laatst bewerkt:
Prachtige verhaaltjes. Daar kan ik echt van genieten, ik beeld het me dan ook helemaal in. En zie mezelf dan ook weer fanatiek met folders en lijstjes bezig. Bedankt voor het delen!

Die verhalen doen me denken aan de mooie sfeer verslagen in het countdown gedeelte altijd. Bedankt liefhebber!

Dat waren mijn aller eerste singleshots in 1998 - 1999
was toen helemaal onder de indruk van deze dingen haha,
uren naar het label kijken tijdens de verkoopdagen, wegdromen over hoe die zou knallen met oud en nieuw.
en of die ook een (kleine) aardbeving zou geven zoals op t label hahahaha:tongue2:
wat een mooie tijd!! :yes:

Bedankt voor het delen!
Dat was/is nog steeds een heel erg mooi singelshotje.

Graag gedaan, deel het graag en neem graag mensen terug in de tijd. Het gaat mij niet zo zeer om de eigen beleving, maar meer dit was vroeger zo ging de verkoop, of dit deden wij om aan extra vuurwerk te komen.

Echter heb ik 1 min punt in 1999 met millennium en mis ik een deel van de hobby 5 jaar lang. Bij mij ging er een vuurpijl te vroeg af, kon niet meer weg komen en kreeg een vonkenregen in me ogen. Heb een bepaalde angst gehad, maar kwam er goed mee weg, alleen een beetje zicht kwijt. En in 2011 kreeg ik van een persoon een djfthunder in me gezicht gegooid. Hij was dronken wou een pot aansteken en de jongen hield het rotje vast tot de lont bijna was opgebrand, en hoorde een knal voelde pijn. Ook hier kwam ik goed weg. Doktoren hebben gelijk gespoeld, kwam veel kruit uit mijn ogen vies bruin was het.

Maat de passie is niet verdwenen erdoor, maar een bepaalde angst heb ik wel gekregen. Maar met alle plezier deel ik de verhalen. Mijn maat vertelde gisteren bij jou ging nog een bestelling fout, wist dat niet meer. Liep gisteren ochtend even in de nieuwbouwwijk waar het babyhuis vroeger stond waarvan de winkel 15 jaar niet meer bestaat. De kinderwagen vol vuurwerk.

Het blijven mooie tijden en deel het graag, ook de productinfo geef ik graag. Vindt het een leuke topic. @heho bracht weer het winkelkarretjes vragen in me naar boven en de klusjes.

Ik vertel ze graag ook de minpunten die ik beleefde, de 22:00 regel met afsteken. Dat niet alles vanzelfsprekend was vroeger. En daardoor neem ik jullie in de tijd. Een tijd dat voor een ieder bekend is. Ik vind het zelf ook leuk om te delen.

Maar hoofdzakelijk wil ik jullie bedanken dat het verhaallijn wordt gewaardeerd. Hartstikke bedankt.

Heb iets leuks, ik noem het zelf de weg naar België.

De weg naar België.

Een verhaal appart over hoe bang we waren. Ging na het ongeluk met de vuurpijl(hierboven omschreven) in 2007 omdat ik me angst in 2004 deels had overwonnen. Mijn ouders gingen mee hun reden tenslotte de auto.

Ik vroeg aan me ouders mag ik naar België. Mijn ouders zeiden ja is prima een leuk ritje. Mijn oma vroeg gelijk vuurwerk halen? Mwa zeiden me ouders wat geeft het. Zo gezegd zo gedaan, oma thuis gebracht en rijden maar. Het was lekker herfstweer, radiootje aan en gas er op. Ik mocht naar het beloofde land. De jaren 90 kwamen als flashback weer terug. Vroeger gingen we altijd naar de speelboom. Velen denken de speelboom? Ja de speelboom in Baarle-Nassau. Niet te missen want hun hadden Nederlands vuurwerk namelijk BKV de beruchte draakboxen 32 tot 70 en wat pijlen en hun knalvuurwerk. Echter zat deze in het pand van Pyrostar dat later kwam. De speelboom was een speelgoedwinkel in Baarle-Nassau. Hun verkochten daar in de jaren 90 vuurwerk.

Mijn vraag luidt dan ook, wie kent deze winkel en is daar ook geweest vroeger? Hun hadden witte stencils(A4) met donkerblauwe afdruk als bestellijst.

De speelboom was later klavertje 4. Hier ging ik dan ook naartoe. Mijn ouders gingen naar een restaurantje om wat te eten en te drinken. Restaurant bestaat nog steeds draagt de naam De Engel.

Ik besloot te lopen, naar klavertje 4. Auto was geparkeerd bij de HEBBES. Over hebbes ga ik wat vertellen deze winkel was lachen en divers. Je kon er autospullen kopen, tuinspullen en nog meer, maar voeding en drinken moest je daar niet kopen. De meeste denken dan huh waarom niet? Nou het was niet 1 jaar over de datum maar 10/20/30/40 jaar over de datum. Een blik knakworstjes van HEBBES was in 2007 kon zomaar 1980 als houdbaarheidsdatum hebben. Deze winkel ging je naartoe voor de funfactor even lachen. Inmiddels is de HEBBES weg al een tijdje, zit ook een restaurant in.

Maar goed terug naar klavertje 4. 1 kant lag vol shag en lectuur. Andere kant zat vol vuurwerk. Ik kwam daar binnen en keek naar een paar cakes, en pijlen had 250 euro mee en hoger ging ik niet. Zag de crakling chry de originele, de enige echte, waaier van kwaliteit. En zei gelijk doe maar 2 pijlpakketten en die 2 crackling chry waaiers doe ook maar de mine serie, de verkoper deed een suggestie hij zij ik geef jou 2 pijlpakketen 4 waaiers(hij noemde ze chrysantimum) een set crackling Romeinse kaarsen, crackling tail 19 shots crackling staarten(stond een aapje op) de mine serie en 4 messierpotten met 4 19 shots potten. Alles bij elkaar 200 euro. Ik twijfelde zei uiteindelijk nee. De verkoper zei was nog niet klaar, je mag het hebben voor 175 waarde is 200. Hij zei echter wel 200 in eerste instantie maar nam het spul mee naar buiten voor 175. Kwam in aanraking met bonbridge. Zag ook nog een assortimentje 16 shots tegen de torcal assortiment van bonbridge. Bleef staren ernaar. De verkoper zei mag je hebben voor 50 euro en nam het mee. Enfin het moest nog naar de parkeerplaats. Voor velen de bekende als ik zeg bner weten de meeste het wel. Sjouwde me eigen een breuk.

Nu vragen jullie af waarom was je bang. Nou heel simpel mijn ouders zaten in het restaurant, mijn vader belde op en zei loop door er zit politie achter je. Ik draaide me om en inderdaad, een motor reed zachtjes achter me, liep op Nederlands grondgebied. En hij zat 5 minuten achter me tot ik weer op Belgisch grondgebied was. Liep ter hoogte van dolfijn maar moest weer terug lopen naar de parkeerplaats die ik voorbij liep. Dat was een benauwd moment. Mensen zag je ook lachen en riepen ook, knul je heb mazzel maar verderop was er blijkbaar iemand ondersteboven gereden en kreeg prioriteit.

Maar bonbridge wat hadden ze mooie labels zeg. Zag de buit pas goed toen ik stond te wachten bij de auto. Mijn ouders waren vergeten te vertellen dat de auto open was. En weer moesten mensen lachen hahaha eerst politie en nu wacht je voor niets. Maar ik focuste me eigen op de buit. Die labels was verkocht zwart als nacht en een uitwerking erop. Kon maanden niet slapen. Knotsen van een vuurpijlen in de pakketen doppen boven op leek wel een zwartgeschilderd eierdop. We besloten uiteindelijk terug naar huis te rijden.

En dit verhaal eindigde in Amsterdam. Mijn ma had een top idee. Wonen niet in Amsterdam maar mijn moeder wou een hapje eten. Nou zei me pa dan gaan we naar Amsterdam. Moesten van Baarle naar Amsterdam met dat vuurwerk. 2 uur ruim in de auto gezeten pff wat een eind. Me moeder had niet in de gaten waren aangekomen in Amsterdam, auto geparkeerd. Stond ze met een sigaret boven het vuurwerk. Nu moesten wij lachen. Mevrouw zei een passant lopend met een hondje kijk je uit is vuurwerk. Hem viel op en zei is dat bonbridge. Ik zei ja dat is het. En me moeder zei nou en en rookte de peuk rustig op boven het vuurwerk rustig zoekend naar een jas. Maar de man had hele verhalen over bonbridge en hoe geweldig het was en mooi.

Zelf geen flauw idee want had het spul 2 uurtjes ruim in bezit. Maar goed na een uurtje praten met de aardige meneer gingen we naar het restaurant. Zat nog geen half uur en werd gebeld. Ik nam op en me maat zei waar ben je heb horsebrand 100,000 klappers bij me, wil je ze? Ik zei ja kom om 21:00 maar langs. Inderdaad me maat om 21:00 aan de deur kwam binnen leuk spul zegt die bonbridge ook hij weer hele verhalen erover. Maar kwam na een half uur ter zake. De rollen 100.000 klapper. Hoeveel wil je er heb er nog 4 ze lopen storm. Nog voor ik kon antwoorden zei me pa, ik koop nog 1 keer vuurwerk geef ze maar alle 4 ben jij los 240 euro zei die krijg je de laatste gratis. Nou dat paste mooi bij de collectie.

29 december 2007. Nederland verkocht ook had cafferata besteld wat fonteintjes van de red devil collectie wat happinessjes uit de zelfde collectie en 2x de firemix vuurwerkpakketjes. Gekocht bij Rio fireworks. Bij Prins de Dynasty Bleu box en de pyrostar 1 en 2. De Dynasty pakketten kocht me pa altijd bekend recept kwam ieder jaar terug en de heavy metal pijlen en de discovery pijlen ook.

Oudejaarsdag 10:00 me pa was buiten hij versierde wat bomen met 100.000 klappers alsof het een kerstslinger was en 2 lagen op een keukentrap. Wat een geweld was dat zeg. En gingen weer naar binnen. Voor de bomen maakte het niet uit werden toch vervangen door andere bomen. Ging even ontbijten rustig. Met me zus even vuurwerk kopen ze kwam op de koffie maar bleef de gehele dag. Madame moest ook hebben. Denk aan kanonslagen, fluitpijltjes, grondbloemen en ze kocht nog een pakket de redbox van Dynasty de rest was bkv een straatje verder op. Thuis gekomen rustig lunchen, mijn zus liep na het lunchen naar buiten gooide met wat kanonslagen en grondbloemen. Net zolang tot het op was. Om vervolgens weer naar de winkel te kunnen. Ze koos voor pap vuurwerk. Ze kocht daar doosjes grondbloemen 50 stuks, wat lilliputpijlen 144 stuks in een doosje en 2 galaxy pijlpakketten van mercurius en 2X de pluto en 4 new york meterpakketten en 2 sloffen kanonslagen en de dame was tevreden. Ik kreeg de vuurpijlen van haar was ik superblij mee. Eenmaal thuis zei ze wel avond eten straks en niet tegenstribbelen want ieder jaar ben je in protest en vergeet niet ben 3 jaar ouder als jij dus luisteren anders pak ik de pijlen weer af. Dus ik luisterde maar was hyper wou afsteken. Me pa zei 19:00 ga maar van tafel en steek maar af. De pijlen van bonbridge gingen de lucht in, wat waren ze groot en mooi me zus stak klein spul af de fluitpijltjes en lilliputpijltjes en de meterpakketten alle 4. Ze stak meerdere fonteinen tegelijk af.

Om 23:00 zei me zus kom naar binnen. Ik wist waarvoor. Moest samen met haar het vuurwerk in de gang zetten en me zus deed de lontjes vrij maken. Kreeg ook de red box van haar. Ik geef het aan zei ze en jij steek het af. Inderdaad ze gaf als eerste de bonbridge potten de labels spraken haar aan en inderdaad was mooi spul. Naderhand had ze de pakketten in 1 doos gedaan en zij gaf de potjes en pijlen aan en de fonteintjes. En om 01:45 zei me pa afgelopen we gaan naar binnen even nog wat eten en drinken. Dit was een oud en nieuw en de band was sterker van me zus en mij van 2009 tot 2019 hebben we samen vuurwerk geshopt. Maar vrees nu dat ik alleen het moet doen. Omdat ze vorig jaar aangaf dat ze er mee stopte en niet mee naar België ging.

1 januari 2008 hebben we wel samen het restant opgemaakt de fonteintjes en happiness van red devil en wat lilliputpijltjes en kanonslagen die ze bewaard had. En toen was het weer een jaartje wachten. Toen moest ik alleen in 2008 een jaar zonder mijn zus en ouders. Zie bovenstaande verhaal 2008.

Laatst bewerkt:
Je moet een boek gaan schrijven man met al die mooie verhalen!
kan me het helemaal inbeelden :-D
bedankt voor het delen van de leuke verhalen!

Back
Bovenaan