Vuurwerk uit de oude doos

Hier nog twee potjes bengaals vuur uit de jaren 50-60. Zijn nog van m'n opa die ze elk jaar haalde bij de fopwinkel in Amsterdam. Aparte lonten hadden ze toen.... importeur JBU.Bekijk bijlage 61093Bekijk bijlage 61094Bekijk bijlage 61095
Mooi stukje nostalgisch vuurwerk. hier zie je een verzameling soortgelijk Bengaals vuur, https://www.feuerwerk-forum.de/album/bengalisches-meer-zylinderflammen.62717/
Daar staat deze uitvoering van J.B.U. ook op alleen zonder het lont.

bron, feuerwerksnet, Silberhütte.

Hierbij de geweldige beelden van Spolette van de Draakbox 36 van Breeschoten de Kruiterij Vuurwerk uit het jaar 2005.

Echt geweldig om de artikelen uit mijn jeugd weer terug te zien op film. Genoten van het hele filmpje en wat waren die grondbloemen destijds goed. Alleen dat zoemende/brommende geluid al. Ook de Jumping Jacks riepen geweldige herinneringen op met de prachtig gekleurde labels.

Naar aanleiding van het filmpje zojuist nog even in mijn folder verzameling zitten bladeren en toen kwam ik de Draakbox 36 tegen in een folder van 2005-2006. Kan me voorstellen dat het in die tijd echt een leuk pakketje was (voor de jeugd) voor het geld.

20210725_170858.jpg

Supergaaf filmpje. De starballs vielen wat tegen vond ik. De Dancing Butterfly zorgde voor een mooie verassing!

Btw, deze box mis ik nog in me collectie. :D

20210725_162045.jpg

Ik kwam op het youtubekanaal van Spolette nog een aantal filmpjes tegen van geweldig spul uit mijn jeugd. Zo heeft hij ook de Sensation (DC132, 16 schots en 224 gram) uit de Diamond Collection van Schuurmans getest. Alleen al dat prachtig gekleurde label van de Diamond Collection is geniaal en wat zou ik dat weer graag terugzien. Het effect is ook nog eens erg mooi en zo'n purple palm/purple palm pistil zien we niet (vaak). Als deze cake nu nog te koop was, dan zou ik deze zeker aanschaffen op basis van het effect.

Ook de White Lightning uit de Diamond Collection van Schuurmans kwam voorbij. Deze fontein kwam ik onlangs nog tegen toen ik wat oudere folders aan het bewonderen was. Het ging om een folder van de Intratuin uit 2006 waarin deze al voorbij kwam. Erg leuke beelden en doet vanwege de fluiteffecten tussendoor een beetje denken aan de Cuckoo Cuckoo.

Screenshot_20210731-121208_Gallery.jpg

Leuk om te zien dat de video's worden gewaardeerd. Er staan nog tientallen video's met oud vuurwerk klaar om te worden geupload, dus voorlopig zijn we nog niet kaar :)

Dat ziet er weer erg tof uit zeg, prachtig om die oude producten weer voorbij te zien komen. Bedankt Spolette :handsup:

Inderdaad, geweldig spolette. Hier word menig liefhebber van oud vuurwerk erg blij mee! De draakbox 36 staat tot nu toe voor mij op nummer 1. :D

Eenzelfde sentiment hier. Vroeger was dit hèt merk in de buurt. De labels waren fantastisch, ze straalden kwaliteit uit tussen de meterpakketjes en rotjes. Tof om dit weer voorbij te zien komen.

Eenzelfde sentiment hier. Vroeger was dit hèt merk in de buurt. De labels waren fantastisch, ze straalden kwaliteit uit tussen de meterpakketjes en rotjes. Tof om dit weer voorbij te zien komen.

Het is natuurlijk ook niet te geloven hoe het consumentenvuurwerk met sprongen vooruit is gegaan na de wettelijke verruimingen naar 500-grammers en later cakeboxen/compounds.

Diamond collection was ooit de absolute top, nu zou dat een zeer middelmatig overpriced merk zijn! Neemt niet weg dat ik bepaalde items dolgraag zou willen terugzien haha! :cool:

Vindt de white lightning niet heel bijzonder, kocht ze wel per 4. Wolff had echt wel een beter fontein namelijk de singing flowers, kocht die ook per 4. Mis Diamond collection wel hoor zat genoeg goed spul tussen. De dealer had Mercurius en Diamond naast de wolff dealer wat een feest was dat al die gave labels mis het enorm.

Ooit eens begin jaren 90 een groot pakket van Diamond gekocht voor iets meer dan 100 gulden. De meeste producten hier uit vielen mij qua uitwerking zwaar tegen. Maar als je er mee opgegroeid bent snap ik zeker de nostalgische gevoelens.:wink:

Zeker waar, al was ik als kleine jongen wel teleurgesteld dat er niet uit kwam wat op het label stond :wink:

Back
Bovenaan