Vuurwerk gevaarlijk? Plaats hier je eigen vergelijking

Killuminati

VWC lid
Vuurwerk willen ze verbieden. Met name door de overlast die erdoor wordt gecreeërd. Wat bedoelen ze precies met overlast? Harde knallen? Ongevallen? Of dat de dieren in angst verkeren? Is vuurwerk gevaarlijk? Of is het gevaarlijk als ermee wordt gestund?

Ik wil graag in dit topic vergelijkingen plaatsen die de argumenten van de meeste zeikerds onderuit halen.

Statestieken tonen aan dat mensen die klagen over vuurwerk, juist voor meer overlast en ongevallen zorgen dan vuurwerk zelf. Ik begin alvast met honden, want zij gebruiken die heel graag als een van hun argumenten.

Dogresearch beschrijft in zijn rapport dat jaarlijks gemiddeld zo’n 150.000 mensen in Nederland, door een hond worden gebeten. Van deze deze 150.000 mensen gaan er 50.000 naar spoed om behandelt te worden. Jaarlijks worden er 230 mensen, waarvan ook kinderen, in ziekenhuizen opgenomen voor verdere behandelingen. Bij de meeste bijtincidenten zijn kinderen bij betrokken!!! Ook vallen hier jaarlijks doden bij, waarvan 20% kinderen!!

Bron: http://www.stray-afp.org/nl/wp-content/uploads/2012/08/DR-SAFP-bijtincidenten-sept-2013.docx.

Verder hebben we last van:
Hondenpoep
Blaffende honden

Vuurwerkincidenten 2013:
Doden: 1
Ongevallen: 700 (behandeld op SEH afdeling)

Hoe die ongevallen zijn ontstaan kun je verder in rapport bekijken: http://www.veiligheid.nl/csi/veilig...4D7191/$file/Vuurwerkongevallen 2013-2014.pdf

Verder kunnen we ook zien dat ieder jaar het aantal slachtoffers aan het dalen is.
Dus als wij een vergelijking moeten maken, wat is gevaarlijker?

Beslis zelf.

Ski gewonden ieder jaar weer honderden met botbreuken ed, dancefeesten waar doden vallen onlangs 3 doden mogelijk XTC of andere drug, alcohol gebruik doden, verkeersdoden. Zelfmoorden doordat mensen niet meer normaal kunnen leven door overheids beslissingen, motorongelukken ieder jaar 25 doden,mlong****** door roken,nlever****** door drank ed. Ga zo maar door

Het RIVM schat in dat door alcohol per jaar 2500 Nederlanders
overlijden. Dit als gevolg van (verkeers)ongelukken en ziektes. Hiermee
neemt alcohol de vierde plaats in van 'overlijden door slechte
leefstijlfactoren', na roken, lichamelijk inactiviteit en slechte
voeding.

Drugsgebruik kost jaarlijks tachtig automobilisten het leven
Dagelijks zitten duizenden automobilisten onder invloed van drugs achter het stuur. Het aantal mensen dat in Nederland na het blowen in de auto stapt, ligt een kwart hoger dan in de rest van de Europese Unie.
Dat blijkt uit een internationaal onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV)

AMSTERDAM - Het aantal doden en gewonden door koolmonoxidevergiftiging blijft hoog en is de afgelopen 5 jaar toegenomen.
Veel mensen nemen het onderhoud van gaskachels, geisers of cv-ketels niet serieus of ventileren onvoldoende. Dat meldde VeiligheidNL dinsdag.

Gemiddeld kostte koolmonoxide tussen 2007 en 2011 jaarlijks 11 mensen het leven en 150 slachtoffers belandden in een ziekenhuisbed. In de jaren 2005 tot 2010 ging het gemiddeld om negen mensenlevens en 130 ziekenhuisopnames.

In 2011 overleden er 18.859 mensen door roken.

Hieronder de sterfte per ziekte waarbij de oorzaak toe te schrijven is aan roken. Het aantal slachtoffers per ziekte is hoger maar het gaat hier om die gevallen die echt aan roken toe te schrijven zijn.

Totaal aantal sterfgevallen door roken in 2011 : 18.859
Aantal sterfgevallen door long****** ten gevolge van roken: 8.728
Aantal sterfgevallen door andere ******soorten ten gevolge van roken: 2.294
Aantal sterfgevallen door astma en COPD* ten gevolge van roken : 4.800
Aantal sterfgevallen door hart- en vaatziekten ten gevolge van roken : 2.864
Aantal sterfgevallen door diabetes ten gevolge van roken: 172

oh en als we het toch over veiligheid hebben bij je buren bijvoorbeeld:

Nederland telt naar schatting honderdduizend woningen met een gaslek.( !!!! ) Het grote aantal lekke gasleidingen komt aan het licht doordat netbeheerders de gasmeters in de woningen op grote schaal vervangen door zogenoemde slimme meters.

Emeritus hoogleraar veiligheid Ben Ale pleit in de krant voor een verplichte periodieke keuring zoals bij auto's ook verplicht is. Hij wijst erop dat jaarlijks twee doden vallen door gaslekkages.

Jaarlijks sterven meer dan een miljoen mensen als een gevolg van besmetting door chemicaliën. Dat blijkt uit een rapport van UNEP, het milieuagentschap van de Verenigde Naties. Het snel toenemend gebruik van chemicaliën vormt dan ook wereldwijd een ernstige bedreiging van de volksgezondheid.

Overigens lijkt het mij het beste om bij het evnetueel schrijven van een tegenbetoog grotendeels activiteiten te noemen die mensen als zeer veilig ervaren. Ik kan me bijvoorbeeld herinneren dat er jaarlijks flink wat beurse plekken opgelopen wordt door het vallen in de badkamer.

Het branden van kaarsen en kerst ook maar gelijk verbieden dan ? :
( oke met oud en nieuw ligt de kans 10 maal zo hoog, moeten we ook even realistisch zijn )

Kans op brandschade met Kerst driemaal groter

Interpolis heeft becijferd dat de kans op brandschade tijdens de Kerstdagen twee tot driemaal zo groot is als normaal. Op 1 januari ligt het aantal brandschades zelfs tien keer hoger. De verzekeraar heeft ook een top 5 samengesteld van de meest voorkomende brandoorzaken tijdens de feestdagen. De lijst wordt aangevoerd door het branden van kaarsen.

Het RIVM schat in dat door alcohol per jaar 2500 Nederlanders
overlijden. Dit als gevolg van (verkeers)ongelukken en ziektes. Hiermee
neemt alcohol de vierde plaats in van 'overlijden door slechte
leefstijlfactoren', na roken, lichamelijk inactiviteit en slechte
voeding.

Nou dan mag ik blij zijn als ik de 60 jaar haal... Ik drink (lees: niet alleen in de weekenden). Tijdens een biertje heb ik wel zin in een sigaretje. Als de biertjes zijn ingeslagen heb ik totaal geen zin meer in lichamelijke activiteiten. Na een paar biertjes krijg ik wel zin in een vette hap en zet ik de frituurpan aan. Nadat ik gegeten heb is het wel zo lekker om nog een biertje te openen en een sigaretje op te steken. Daarna is de enigste lichamelijke activiteit die ik nog heb: me bed in kruipen...(lees: Ik rij nooit als ik alcohol heb genuttigd. maakt niet uit of het er 1 of 10 zijn)

Sorry, maar ik word zo onderhand een beetje moe van de eindeloze vergelijkingen met wintersport, autorijden, roken en drinken.

Ja, al deze dingen leveren ook gewonden en doden op. Maar is het niet zo dat elke gewonde en dode er eentje te veel is? Het is daarom beter om eens een keer naar onszelf te kijken en te kijken wat wij bij kunnen dragen om een oplossing te bieden aan het probleem. Wat kunnen wij doen om het aantal gewonden omlaag te krijgen, de overlast te verminderen? Ook al hebben wij, als VWC'ers, (hopelijk) een minder groot aandeel in de overlast dan de gemiddelde puber met vuurwerk.

De vergelijking trekken met zaken als wintersport is een beetje kinderachtig en valt in de categorie "ja, maar hunnie". En daar moeten wij eens een keer van af willen we eindelijk een keer serieus genomen worden.

Denk daarom eens niet in problemen maar in oplossingen. Het uit de handel halen van de babypijl vind ik hier een mooi voorbeeld van. Ik stel dan ook voor dat wij vanaf eens ophouden met het vingertje wijzen maar oplossingen aan gaan dragen.

Ik stel voor dat de antivuurwerklobby is een keer stopt met het vingertje en zelf constructief aan oplossingen gaat werken. Juist het argument van gewonden en doden wordt iedere keer aangehaald als een enorme slechte zaak, maar gekeken naar andere activiteiten is vuurwerk juist een van de veiligste.

Ga maar door met die cijfers jongens, met feiten kom je verder en staan je argumenten sterker.

als je moe word moet je gaan slapen....

nog maar een om af te sluiten :D

Bij de aankoop van decoratiematerialen voor de kerstdagen wordt vaak niet gelet op de brandveiligheid, zo blijkt uit het onderzoek. Consumenten gaan er volgens Jilles Vinkenburg, branchemanager van Securitas Safety Services, vanuit dat de kerstverlichting al brandveilig is. Naar schattig is zo’n 30 procent van de verlichting dat nog niet.

ach sommige risico's worden door de politiek en de rest gewoon geaccepteerd omdat het heel veel €€€€ in het laatje brengt.

We staan aan dezelfde kant, beste man.

Ik probeer hier alleen duidelijk te maken dat dit wellicht niet de juiste aanpak is. Of kreeg jij alles bij je ouders voor elkaar als jij zei dat Pietje of Klaasje het wel mocht? Nee toch? Juist, dat bedoel ik het met de "ja, maar hunnie" discussie. Die is dus een beetje kansloos....

Dit is niet een "maar zijn doen het ook" discussie, maar een discussie over of het nou wel of niet gevaarlijk is. Deze cijfers zeggen dat het niet gevaarlijk is vergeleken met andere activiteiten. Dit feit goed op papier krijgen haalt een volledig argument van de tegenstanders onderuit.

Zodra dit gebeurd is, kan je inderdaad zeggen dat ondanks dat vuurwerk niet gevaarlijker is dan andere activiteiten, er nog steeds continu gewerkt wordt aan het verbeteren van de veiligheid d.m.v aansteeklonten, brillen en het uitbannen van sommige productgroepen die mogelijk meer risico met zich mee brengen.

Het poldermodel van het eens zijn met de tegenstanders werkt bij vuurwerk niet, want de tegenstanders gaan het nooit eens zijn met iets anders dan het uitbannen van onze hobby.

Back
Bovenaan