Vuurwerk en boetes

Tja, mijn buurman zal er wel om lachen als ik iets te vroeg vw afsteek. Ookal is hij politie agent, vw freak is hij meer.

En de meeste mensen doen hier niet zo moeilijk, gewoon even naar het bos gaan voor het illigaals.

Taakstraffen
Ten aanzien van natuurlijke personen kan in plaats van een geldboete of een vrijheidsstraf een taakstraf worden opgelegd, of worden geëist ter zitting. Niet alle vuurwerkdelicten komen in aanmerking voor een afdoening door middel van een taakstraf. Voor een taakstraf komen niet in aanmerking verdachten van ernstige zeden- en geweldsdelicten en wanneer sprake is van soortgelijke recidive binnen vijf jaar (art. 22 b Sr). Voor een taakstraf komen in beginsel ook niet in aanmerking:

• Verdachten die reeds meer dan één keer een taakstraf hebben aangeboden of opgelegd gekregen;
• Verdachten die vanwege een psychische of psychiatrische problematiek niet in staat zijn de taakstraf naar behoren te verrichten;
• Verdachten zonder vaste woon- of verblijfplaats;
• Illegale vreemdelingen;
• Verdachten die niet instemmen met een taakstraf.
Voorts kan als contra-indicatie gelden dat de verdachte nog andere strafzaken open heeft staan. Verdachten van het voorhanden hebben of afleveren van professioneel vuurwerk ten behoeve van/aan particulieren komen alleen in aanmerking voor een taakstraf indien het verkregen wederrechtelijk verkregen economisch voordeel op enigerlei wijze wordt of is ontnomen.

Bedragen tussen de € 550,– en € 3400,– kunnen worden omgezet in een taakstraf. Elke € 34,– staat gelijk aan twee uren taakstraf. Het Openbaar Ministerie kan maximaal 180 uur taakstraf opleggen bij strafbeschikking. Daarboven kan tot maximaal 240 uur een taakstraf in de vorm van een werkstraf worden geëist ter zitting. Voor vrijheidsstraffen geldt dat één dag gevangenisstraf gelijk wordt gesteld met twee uren taakstraf. Feiten waarvoor meer dan vier maanden gevangenisstraf wordt geëist, komen niet in aanmerking voor bestraffing middels een taakstraf.

Wil je meer weten over de betreffend boete's omtrent vuurwerk klik dan op de onderstaande link:

Richtlijnen straf Vuurwerk Delicten

ik ben afgelopen jaar gepakt op 26oktober met veel pools/belgisch vuurwerk. totaal 88kilo gelukkig de zware knallers al wel weg. mijn straf : Werkstraf 36 uur deze straf vond ik reuze meevallen omdat ik vrij veel en zwaar spul had.

jongens pas op met illegaal vuurwerk, er word steeds meer gecontroleerd,
en pas op aan wie je het verkoopt.

Ben je ook strafbaar als je met een maat mee gaat en je zelf niks haalt, en je word aangehouden? Dit soort dingen heb ik me altijd afgevraagt. Als het vuurwerk gewoon van die maat is, en je bent enkel passagier in de auto, dan zou je naar mijn logische weten niet strafbaar moeten zijn. Hoe zit dit in het echt?

volgens mij is het zo dat als het aannemelijk is dat je weet dat je maat vuurwerk bij zich heeft dan ben je medeplichtig. Dus zou je hem aan moeten geven.
Dus als de kofferbak vol ligt dan is het lastig vol te houden dat je er niets van wist en zal je misschien als medeplichtig beschouwd worden. Hoe het verder zit weet ik niet.
greetzzz

hmm, of ik nou aan het vissen ben zonder visvergunning, of vuurwerk aan het afsteken ben in juni maakt ook niet zo erg veel meer uit.

fftjes doorgelezen, en klopt mijn beredenering ?

Als ik op 28 december een aantal potten de lucht in knal, blijft de boete dan gewoon 90 euro ?

En is het dan niet mogelijk om al je vuurwerk wat je thuis hebt (legaal) kwijt te raken ?

Nee, dat zou onredelijk zijn. Aangezien het hebben van vuurwerk in die periode gewoonweg is toegestaan. Tevens zou je kunnen claimen dat dat vuurwerk niet jouw eigendom is maar dat van je broer/zus/vader etc.

fftjes doorgelezen, en klopt mijn beredenering ?

Als ik op 28 december een aantal potten de lucht in knal, blijft de boete dan gewoon 90 euro ?

En is het dan niet mogelijk om al je vuurwerk wat je thuis hebt (legaal) kwijt te raken ?

Vuurwerk dat je bij je hebt, kunnen ze sowieso innemen. En alles wat niet goed opgeslagen is in theorie ook. Dus alles wat "toegankelijk" is, kunnen ze meenemen, maar alles in de kast die op slot kan mogen ze niets mee.

Nee, dat zou onredelijk zijn. Aangezien het hebben van vuurwerk in die periode gewoonweg is toegestaan. Tevens zou je kunnen claimen dat dat vuurwerk niet jouw eigendom is maar dat van je broer/zus/vader etc.
Eigendom van een ander maakt niet uit voor het innemen, wel voor de boete (in geval van illegaal vuurwerk).

volgens mij is het zo dat als het aannemelijk is dat je weet dat je maat vuurwerk bij zich heeft dan ben je medeplichtig. Dus zou je hem aan moeten geven.
Dus als de kofferbak vol ligt dan is het lastig vol te houden dat je er niets van wist en zal je misschien als medeplichtig beschouwd worden. Hoe het verder zit weet ik niet.
greetzzz
Illegaal vuurwerk is nogsteeds een overtreding, en aan een overtreding kun je niet medeplichtig zijn, aan een misdrijf wel.
Daarbij is de bestuurder verantwoordelijk voor wat er in en met zijn auto gebeurd. Dus als je aangehouden wordt, is de bestuurder de sjaak, en de bijrijders in principe niet.

Daarom laat ik mijn bijrijders ook nooit vuurwerk meenemen. Bij een controle ben ik dan de klos, terwijl het van hun was.

Hoi mensen,

Ik heb een tijdje lopen zoeken naar een antwoord op mijn vraag maar kon het niet vinden dus stel ik hem hier. Wat is de boete die je krijgt als je vuurwerk (alleen nitraten 1.4) via polen besteld en gepakt word?

Totaal niet verstandig overigens om vuurwerk te bestellen, je maakt het alleen maar de politie makkelijk, als eenmaal je pakketje eruit is gevist weten ze precies waar het naar wie het toe gaat, pakkans is redelijk groot.
Vooral sinds de media vorig jaar het gepromoot heeft.

Geen idee zelf ben ik ook nog aan het wachten op me proces,
Mij hebben ze ook onderschept via post en dat was al in september en nog steeds weet ik niet het bedrag.
Mijn advies niet doen werkt toch niet.

Er vanuit gaande dat je meerderjarig bent, zou je moeten rekenen op een boete tussen de nul en vijfhonderd euro.
Als je ERG veel hebt besteld, zou je nog 'intentie tot handel' ten laste kunnen worden gelegd. Dan ben je nog wat verder van huis...

vallen zeus strijkers(di blasio elio)en bomb bon vlinders onder cat. 1 of cat. 2 ?

Onder Cat.1 vallen ze sowieso niet, want dat is kindervuurwerk. En Cat. 2 vallen ze ook niet onder ivm de hoeveelheid flash. Is eerder Cat. 3 of zelfs hoger, ALS ze uberhaupt CE-keur hebben.

Hoi mensen,

Ik heb een tijdje lopen zoeken naar een antwoord op mijn vraag maar kon het niet vinden dus stel ik hem hier. Wat is de boete die je krijgt als je vuurwerk (alleen nitraten 1.4) via polen besteld en gepakt word?

Zoals Darksoul aangeeft kun je best €500 krijgen, of een werkstraf. Of bij grote hoeveelheden in theorie celstraf voor "intentie tot handel".

Er vanuit gaande dat je meerderjarig bent, zou je moeten rekenen op een boete tussen de nul en vijfhonderd euro.
Als je ERG veel hebt besteld, zou je nog 'intentie tot handel' ten laste kunnen worden gelegd. Dan ben je nog wat verder van huis...
Uiteraard MITS ze alle bewijzen rond krijgen. Er zijn namelijk genoeg verweren te verzinnen, maar daar gaat dit topic niet over.

Back
Bovenaan