Vuurwerk en boetes

Nou het probleem is ik heb niks meegekregen van de politie. Geen blaadje niks, ze zeiden dat ik vanzelf een accept giro thuis zou krijgen. Dus ik kan niet zeggen wat voor nummer ofzo, maar ik denk gewoon boete voor afsteken van illegaal vuurwerk en ik denk dat ik gepakt wordt voor cobra 6 terwijl het een nitraat was. Maarja ik had leeg zakje cobra 6 bij me van iemand anders, dus ik denk dat de officier van justitie dan snel de conclusie legt dat er een cobra 6 was afgestoken...

Als je niks thuisgestuurd krijgt, dan zou ik er (als ik jou was) niet zelf achteraan gaan: dus dan hoef je ook niet betalen!

Ok ik heb net een proces verbaal binnen gekregen. Er staat op categorie 8 nummer F171. Vuurwerk afsteken buiten toegestane tijden!!

Er staat letter K op wat zou betekenen dat het proces-verbaal door de officier van justitie bekeken wordt.

Wat voor boete kan ik verwachten? Er staat niets over wat voor vuurwerk het was...

Ok ik heb net een proces verbaal binnen gekregen. Er staat op categorie 8 nummer F171. Vuurwerk afsteken buiten toegestane tijden!!

Er staat letter K op wat zou betekenen dat het proces-verbaal door de officier van justitie bekeken wordt.

Wat voor boete kan ik verwachten? Er staat niets over wat voor vuurwerk het was...

Ik heb er net achtergekomen dat F171 staat voor het gebruiken van harddrugs op de openbare weg... Dus dit zou betekenen dat de politie een fout heeft gemaakt, het moet H171 zijn.

Ik heb er net achtergekomen dat F171 staat voor het gebruiken van harddrugs op de openbare weg... Dus dit zou betekenen dat de politie een fout heeft gemaakt, het moet H171 zijn.

En dat is goed nieuws, want dan geef je aan dat ze een fout hebben gemaakt en hoef je niet te betalen. Ze mogen dan volgens mij voor hetzelfde vergrijp niet nog een keer een bon uitschrijven, wat betekent dat je niets hoeft te betalen.

En dat is goed nieuws, want dan geef je aan dat ze een fout hebben gemaakt en hoef je niet te betalen. Ze mogen dan volgens mij voor hetzelfde vergrijp niet nog een keer een bon uitschrijven, wat betekent dat je niets hoeft te betalen.

Maar wat houdt die categorie 8 nou in als het zou gaan op het afsteken van vuurwerk buiten toegestane periode?

Dit komt letterlijk van het openbaar ministerie af:

Wat doe ik als ik weet dat er ergens illegaal vuurwerk wordt aangeboden ?
Wanneer u weet of het vermoeden heeft dat er op onwettige wijze vuurwerk wordt opgeslagen of verhandeld kunt u dit melden bij de politie in uw woonplaats of bellen naar 0800-7000 ,de telefonische meldlijn Meld Misdaad Anoniem. Op deze manier hopen politie en justitie levensgevaarlijke situaties met verboden vuurwerk te voorkomen.

Voor het melden van vuurwerkoverlast kunt u bellen naar 0900 88 44 (niet spoedeisende hulp)

Iedereen kan op een eenvoudige manier informatie verstrekken over ernstige misdrijven door gratis te bellen met het telefoonnummer 0800-7000. Daarbij hoeft de beller zijn naam en adres niet te noemen. In andere landen zijn goede resultaten behaald met dergelijke initiatieven. M. richt zich op ernstige misdaden als moord en doodslag, verkrachting, mishandeling of geweld op straat. Maar ook op oplichting, verzekeringsfraude, autodiefstallen, brandstichting, drugshandel, wapenhandel en mensenhandel. (meer informatie over M.: www.meldmisdaad.nl)

Bron: http://www.om.nl/algemene_onderdelen/uitgebreid_zoeken/@109208/wat_doe_ik_als_ik/

Maak je niet druk om de fout in het feitnummer, maar dat moet inderdaad wel H171 zijn. Een proces verbaal (je hebt een geeltje ontvangen?) is niet rechtsgeldig. Catagorie 8 betekend een ieder, dat ben jij dus. De letter K staat voor Kennisgeving van bekeuring. Bij het geldbedrag zal er een * staan, dat betekend dat de OvJ ernaar zal kijken aan de hand van de bevindingen van de AOA/BOA.

Mocht het geen geeltje zijn dan zou ik bezwaar indienen wegens een fout feitnummer.

ik was vorig jaar op 30 december gepakt met het bestellen bij bshop
het was 30 kg. per doos 15 kg (2 dozen nitraten)
ze vroegen ook of het voor handel was.
ik zei nee
ze hadden koffie bij ons gedronken en hij zei ik ga me best doen om de boete te vergeten
ik heb geen brief meegekregen.helemaal niks.
hij ging alleen mijn gegevens noteren en waarom ik had besteld etc..
dit is de eerste keer dat ik gepakt ben
kan ik nog een boete verwachten of zijn ze het vergeten?

Laatst bewerkt:
Vuurwerk regels & boetes
Vuurwerk? De regels!

Het kan niet vaak genoeg gezegd worden: wees voorzichtig met vuurwerk en houd je aan de regels. Wat mag wel? Wat mag niet? Welke boetes staan er op overtredingen?

Een overzicht:

Consumentenvuurwerk mag verkocht worden op 29, 30 en 31 december. Alleen erkende winkels in Nederland verkopen dit vuurwerk. Jongeren vanaf 16 jaar mogen vuurwerk kopen. Afsteken van consumentenvuurwerk mag alleen op 31 december van 10.00 uur ’s morgens tot 02.00 uur ‘s nachts. Het (ver)kopen, het afsteken en het voorhanden hebben van vuurwerk dat niet voor consumenten bedoeld is (het zogenaamde “professionele“ vuurwerk, zoals strijkers, vlinders en nitraatklappers) is verboden. Bij het constateren van overtredingen wordt het vuurwerk in beslag genomen door de politie.

Jongeren van 12 tot 18 jaar kunnen naar HALT worden gestuurd. Jongeren en hun ouders komen bij HALT op gesprek en de jongeren worden aan het werk gezet o.a. bij het opruimen van vuurwerkresten.
Overtreders vanaf 18 jaar krijgen een proces-verbaal, bijvoorbeeld voor het afsteken van consumentenvuurwerk buiten de toegestane tijden en voor het bezit van illegaal vuurwerk zoals strijkers, vlinders en nitraatklappers.

Vuurwerk? Kans op boete!

Boetes voor het in bezit hebben van consumentenvuurwerk buiten de toegestane periode:
•Minder dan 10 kilo: € 90
•Tussen de 10 en 50 kilo: € 360
•Aan de hand van het aantal kilo’s kan de boete oplopen tot € 1300!
Boetes voor het afsteken van consumentenvuurwerk buiten de toegestane periode (31 december 10.00 uur en 1 januari 02.00 uur):
•12 tot 16 jaar: € 45
•Vanaf 16 jaar: € 90
Boetes voor het bezitten van illegaal vuurwerk (professioneel vuurwerk):
Lijst I = kleine strijkers, vlinders en nitraten*:

•1 t/m 100 stuks = € 130

•101 t/m 300 stuks = € 210

Lijst II = grotere strijkers, vlinders en nitraten*:

•vanaf € 90 per stuk!

Lijst III = nog grotere strijkers, vlinders en nitraten*:

•één stuk € 300

•vanaf twee stuks hechtenis van 12 dagen of meer!
Winkelverkoop van vuurwerk aan kinderen jonger dan 12 jaar
•Boete van € 1200
Winkelverkoop van vuurwerk aan iemand tussen de 12 t/m 15 jaar
•Boete van € 600
* de diameter van het vuurwerk bepaalt tot welke lijst het vuurwerk wordt gerekend.

http://gemeente.leiden.nl/index.php?id=5037

Waar vallen La Bomba nitraten onder dan? In een pak zitten er 20, dus dan betaal je 20 x €90 = €1800 (mocht het onder lijst 2 vallen)????

Er zijn nu toch nieuwe regels, dat je zelfs als je nitraten afsteekt in de gevangenis kan komen??

Belachelijke regels vind ik het maar, gaat een beetje te ver.

La Bombas vallen onder lijst 1.

Met het AFSTEKEN van illegaal vuurwerk krijg je niet zomaar een boete, zeker niet een gevangenisstraf. Met het VOOR HANDEN HEBBEN van illegaal consumenten vuurwerk (zoals nitraten) krijg je eerder een boete, maar nog steeds niet zomaar een gevangenisstraf. Dat is gewoon onzin; de overheid probeert de kinderen bang te maken.

beste allemaal,

ik heb een vraagje. Ik ben zelf van plan om een 4 tal chineese rollen (10.000klapper) 1x een 20.000 klapper, 2 x mandarin 2000, 1x hindoe 3000, 10x black salute, 2x kings cracker en 12 7 bang rockets te gaan kopen daarnaast wil ik ook nog wat cakes kopen zoals Thundering Heaven, Nitrate cake, Messier en Crackling Chrysanthium gaan kopen.

nou heb ik in mijn buurt wel last van mensen die snel politie bellen. Ik heb geen zin om op oudjaarsdag politie over de vloer te krijgen en dat zij deze matten en rollen vinden.
Maar de vraag is wat als ik wel gepakt wordt. Ik heb even wat zitten speuren en de straffen zijn niet mild.

Heeft iemand van jullie hier ervaring of een mening (geen onzin aub is een serieuze vraag) over??

Vuurwerk kwijt, en misschien een paar honderd euro boete.

Wordt bepaald voor OvJ, dus wij kunnen geen exact bedrag noemen. Geen strafblad.

oke maar niet oudejaarsnacht in de cel doorbrengen?? ik heb een vriend ook geld gegeven voor 4 100schots 30mm blokken. Deze zijn niet in mijn bezit maar het kan natuurlijk zijn dat hij mij erbij lapt....

dan is het sws geen vriend van je, en je kunt altijd ontkennen want bewijs zullen ze waarschijnlijk niet vinden dat ze van jou zijn

Ik ben 16 jaar en ben net gepakt met één nitraat, ik en m'n broer wouden 2 Scorpio's afsteken, maar we gingen wachten op een jongen want hij wou de knal ook beleven, dus ging m'n broer wat rotjes afsteken voordat we die Scorpio's gingen afsteken, en de politie kwam er opeens aan... De agenten vroegen of we meer vuurwerk hadden, en we gingen ontkennen, dus hun ons fouilleren. Helaas ben ik alleen maar betrapt. Ik ben betrapt met 1 nitraat, ik zat geen vuurwerk af te steken, alleen omdat hij mij goed gefouilleerd had, had hij die Scorpio gevonden... Ik ben 16 jaar, ben nooit naar Halt geweest en ben gepakt met 1 nitraat, wat wordt nou mijn straf?

waarschijnlijk naar halt, en als je een zielig verhaaltje ophangt, dat ie niet van jou was en je niks afstak dan is het bijna niks.

ikzelf moest 2 opstellen maken en dat was in 5 minuten werk klaar (letterlijk) :D

Ik ben 16 jaar en ben net gepakt met één nitraat, ik en m'n broer wouden 2 Scorpio's afsteken, maar we gingen wachten op een jongen want hij wou de knal ook beleven, dus ging m'n broer wat rotjes afsteken voordat we die Scorpio's gingen afsteken, en de politie kwam er opeens aan... De agenten vroegen of we meer vuurwerk hadden, en we gingen ontkennen, dus hun ons fouilleren. Helaas ben ik alleen maar betrapt. Ik ben betrapt met 1 nitraat, ik zat geen vuurwerk af te steken, alleen omdat hij mij goed gefouilleerd had, had hij die Scorpio gevonden... Ik ben 16 jaar, ben nooit naar Halt geweest en ben gepakt met 1 nitraat, wat wordt nou mijn straf?

Pff janken ze zelfs om 1 nitraat?

Ik ben vorig jaar 30 dec met een paar neven gesnapt door een wijkagent, gewoon legaal vuurwerk, ik was toen 15. Niets geen gezeik, geen vuurwerk afgepakt.
Mijn vraag is wordt dit dan nog ergens opgeschreven ofzo want ik wil graag later defensie in.

Ligt eraan wat die agent gedaan heeft, hij kan kiezen om het voor jou neus , in de auto of op bureau te melden op papier of op een andere manier.
Zal vast wel meevallen , meestal gaat het alleen maar om illigaal vuurwerk.

Back
Bovenaan