'Vuurwerk consumenten in de ban'

ylke

VWC lid
Er moet een verbod komen op het afsteken van consumentenvuurwerk. Dat vinden de Nederlandse Vereniging voor Plastische Chirurgie (NVPC) en het Oogheelkundig Gezelschap (NOG). "Laat gemeenten maar een vuurwerkshow organiseren", zegt Annekatrien van de Kar van de NVPC.

Volgens haar leidt vuurwerk jaarlijks tot grote ellende voor een flinke groep mensen. "We moeten niet willen dat het elk jaar zo gaat", zegt Van de Kar.

Ook oogartsen willen een verbod. Tjeerd de Faber van het Oogziekenhuis in Rotterdam benadrukt dat de afgelopen twee jaarwisselingen in Nederland hebben geleid tot net zoveel ernstig oogletsel als de hele Irak-oorlog bij Amerikaanse militairen.

Ernstig handletsel
Uit een rondgang van de NOS bleek gisteren dat er tijdens de afgelopen jaarwisseling meer vuurwerkslachtoffers zijn gevallen dan vorig jaar. Volgens de NVPC gebeurden de meeste ongelukken met illegaal vuurwerk. Het aantal mensen dat met zeer ernstig handletsel op de spoedeisende hulp werd binnengebracht, nam sterk toe.

Volgens plastisch chirurg Van de Kar hebben dit soort verwondingen een enorme impact op het leven van de slachtoffers. Het verlies van een hand betekent ook vaak het verlies van een baan en leidt tot psychische problemen.

Bron

Ze moeten niet zeiken maar gewoon opereren. Zijn zoveel dingen waarbij slachtoffers vallen. Kunnen alles wel gaan verbieden. Onee, werken natuurlijk niet want dat MOETEN we totdat je letterlijk er dood bij neervalt

Volgens de NVPC gebeurden de meeste ongelukken met illegaal vuurwerk.

Ze benadrukken hier dat het in de meesten Gevellen gaat om illegaal vuurwerk, waarom snappen ze dan niet dat het dus geen zin heeft om legaal vuurwerk te verbieden?

Wat me ook opvalt dat in al dit soort articelen het probleem maar van een kant wordt bekeken terwijl het juist de bedoeling is dat het van alle kanten bekeken wordt.

Ik las een reactie van iemand op nu.nl, geweldig scherp stuk en sluit me volledig bij aan.

Citaat
Iedere vrijheid is een risico. Knoop dat eens in je oren, ook al wil je het niet horen. Iedere keus in je leven is een afweging van risico's: wil je nu werkelijk dat straks iedere keuze van wieg tot graf voor je is gemaakt op het Altaar van Absolute Veiligheid?

En de tegenstanders van vuurwerk die zichzelf zo "rationeel" vinden: laat je nakijken. Niemand is rationeel. Je laat je leiden door persoonlijke irritatie of angst voor beschadiging en dood. Oftewel angst voor het onvermijdelijke, want het enige resultaat van al je verwoede pogingen om de Absoluut Veilige samenleving te creëren, zal nog steeds aftakeling en dood zijn. Kennelijk willen oogartsen liever zoveel mogelijk mensen met ouderdom-gerelateerde blindheid door staar of macula-degeneratie. Dat is zoveel "mooier", dan een 20-jarige randdebiel die een oog moet missen omdat hij dronken vuurwerk zat af te steken.

En als Veiligheid en Neurose werkelijk maatgevend voor het leven worden, zal straks alles verboden zijn wat niet verplicht is en kun je ieder kind bij de geboorte een statistiekentabel meegeven om "keuzes" te maken:
-Op wintersport gaan? Niet doen, je eindigt nog met gebroken benen of in coma.
-Op vakantie naar een tropisch oord? Niet doen, je zou maar een enge ziekte krijgen of het vliegtuig zou neerstorten.
-Bergbeklimmen? Ben je gek, straks ga je nog dood.
-Voetballen? Hou je van dode grensrechters en gescheurde meniscussen?
-Autorijden? Ben je mal, neem de bus, want je wilt toch geen verkeersdoden op je geweten hebben?
-Je huis verlaten nadat je thuiskomt van je werk? Geen sprake van, want het is wetenschappelijk aangetoond dat een permanente avondklok veel veiliger is en anders zijn de doden die er vallen jouw schuld.
-Je geld uitgeven aan je eigen hobby's? Ben je onverantwoordelijk? Dat geld moet naar de Derde Wereld om de mensen te redden van de hongerdood en het vinden van geneesmiddelen tegen AIDS en ******.

En beging niet met de onzin dat dat allemaal "zo anders" is, want dan ben je ook niet rationeel, maar gewoon een hypocriet en inconsistent. Blijkbaar komt het argument "veiligheid" je goed uit in dit geval, maar als het je eigen hobby's betreft is het ineens "anders". Denk maar niet dat je daarmee wegkomt als een ander jouw hobby's wil verbieden. Dan zijn jouw vergelijkingen met wat ook onveilig is, ineens "heel anders".

Als dit idiote verbod er komt, ga ik pleiten voor een verbod op het centraal afsteken van vuurwerk. Ik heb nooit vuurwerk gekocht en hoewel ik het best vind dat mijn buurman zijn geld eraan uitgeeft, ga ik het niet voor hem zitten betalen, of voor de megalomane Staatsvuurwerken van die huichelaars bij Groen-Links. Groenen zijn watermeloenen: groen van buiten, rood van binnen. Ze zouden vreten en schijten nog tot een publiek staatsgeleid gebeuren verklaren als ze hun zin kregen.

En als je mijn "argument" wilt weten tegen het publiek afsteken van vuurwerk door professionele pyrotechnici? Hier dan: veel te gevaarlijk, zoals de tragedie dit jaar in Abidjan in Ivoorkust heeft aangetoond, waarbij 61 mensen, vooral kinderen en tieners, zijn omgekomen:

http://articles.washingtonpost.com/2013-01-01/na

En als je het waagt om met het pseudo-argument te komen dat dit "niet door vuurwerk, maar door verdrukking" komt, dan ga ik pleiten voor: concertverboden, festivalverboden, samenscholings- en demonstratieverboden (geen vol Malieveld meer dus...), want zo'n grote mensenmassa op één plek, daar komen doden van...

En nog maar even eindigen met een dooddoener, maar waarheid als een koe: mensen die veiligheid boven vrijheid verkiezen verdienen en krijgen geen van beiden. Ga lekker zelf 80 jaar in je gewatteerde cel zitten, angsthaas, in plaats van andermans leven te dicteren met je neuroses.

Ze benadrukken hier dat het in de meesten Gevellen gaat om illegaal vuurwerk, waarom snappen ze dan niet dat het dus geen zin heeft om legaal vuurwerk te verbieden?

Wat me ook opvalt dat in al dit soort articelen het probleem maar van een kant wordt bekeken terwijl het juist de bedoeling is dat het van alle kanten bekeken wordt.

Kijk de spijker op zijn kop, maar waarom hoor ik niks vanuit de vuurwerkbranche, er zijn toch zat mensen die voor hun inkomen afhankelijk zijn van de verkoop van consumenten vuurwerk, ik hoor echter totaal geen tegengas vanuit deze hoek. Mafketels als Bonte krijgen alle ruimte om de feiten te verdraaien en onzin te spuwen en de vuurwerkbranche laat het gebeuren, zo van ons kan niks gebeuren er komt geen verbod. Ik vind dat erg naïef en ik maak me zorgen dat die Media-geile bonte nog gaat krijgen wat ie wil ook.

Hoi, ik denk dat niemand een heel jaar kan leven van 3 dagen vuurwerk verkoop.
in belgie kan je er wel je volle baan van maken om t hele jaar vuurwerk te verkopen maar hier in nederland lijkt me dat erg sterk...

Er zijn er zat hoor, er gaat een hele voorbereiding aan vooraf niet alleen die 3 dagen. Ik heb zelf ook in een winkel gestaan en contacten met een leverancier onderhouden, daar zijn vele mensen het hele jaar actief hoor, maar dat is niet het punt.

Het punt is dat er vele mensen belangen hebben bij het instant houden van de vuurwerktraditie van de beroepsmensen tot de liefhebbers die er honderden euro's in steken, je hoort er niks van.

Kwestie van zinspelen op een dikke onkostenvergoeding he. Dan toekijken wat een T-zooi het wordt en dan hopen dat de overheid het verbod weer op gaat heffen en zelfs vrije markt toe zal staan. Puur speculeren lijkt het wel.

Gevaarlijke situatie. Getuigt van weinig visie, durf en passie.

Back
Bovenaan