Vuurwerk bestellen of ...... ?

In het verlengde van bovenstaande post... Hoe zit dat eigenlijk met DE? Regeert de linkse leugen ook daar of staan zij nog wel met twee benen op de grond? Staat een vuurwerkverbod ook daar ter discussie of is een realistisch alternatief?

In het verlengde van bovenstaande post... Hoe zit dat eigenlijk met DE? Regeert de linkse leugen ook daar of staan zij nog wel met twee benen op de grond? Staat een vuurwerkverbod ook daar ter discussie of is een realistisch alternatief?

In Duitsland is ook al jaren een roep om een vuurwerkverbod. Die Grünen groeien daar ook steeds harder en harder. Sommige steden zijn daar vuurwerkvrij, maar dat is in mindere mate dan in Nederland het geval. Zij lopen wat betreft de discussie echt nog een aantal jaar achter op ons, maar, zoals ik zeg, Die Grünen zijn ook daar sterk in opkomst.

Jazeker, je hebt wettelijk gezien het recht om tot 2 weken na levering van je online bestelling het geld terug te vragen zonder opgaaf van redenen.

Als de winkeliers het product niet kunnen leveren, dan heb je sowieso recht op geld terug of een voucher. Was met vakanties en evenementen ook zo

En de Duitse winkels dan? Als er hier een verbod is maar in Duitsland niet dan heb je het maar op te halen denk ik?

Ik heb alle onderwerpen aangaande een mogelijk verbod de afgelopen tijd wél gelezen maar er steeds niet op gereageerd. Vandaag echter, na de "heisa" in de media tóch besloten om ook te reageren..

Ik ga richting de 40 en ben al sinds mijn jeugd een enorm liefhebber van vuurwerk en kijk oprecht uit naar de periode Kerst en Oud&Nieuw. Gezelligheid, vrij van school/werk, samen met familie en vrienden, gezelligheid maar vooral: Vuurwerk.
Vroeger met vrienden de laatste jaren nog steeds met vrienden maar ook met mijn zoontje die ik deze hobby keurig heb doorgegeven.
Oud&Nieuw behoort voor mij oprecht tot één van de leukste dagen van het jaar en elk jaar weer bespeur ik bij mezelf een kriebel als deze periode nadert... en dat maakt tegelijk dat ik mezelf op dit moment kwader en kwader begin te voelen.

Afgelopen week heb ik voor het eerst in mijn leven een heel debat zitten kijken, het debat waarin met name Groenlinks en Partij voor de Dieren uitspraken dat zijn voor een (tijdelijk) vuurwerkverbod zijn.
Hoewel beide partijen niet de mijne zijn en zullen worden heb ik mij vooral verbaasd over de standpunten die zij hadden, maar ook over het amateuristische gebrabbel wat er af en toe uit deze afgevaardigden kwam. Werkelijk de helft van de "feiten" waren niet op de waarheid gebaseerd, de andere helft waren slechts aannames die kant noch wal sloegen.
Ik vraag mij dan ook oprecht af, of deze partijen zich wel realiseren welke keerzijde er aan een (tijdelijk) vuurwerkverbod zouden kunnen zitten.
Voorbeeld: Den Haag.
In Den Haag is het al langere tijd onrustig, met name onder de jeugd (14-24 jaar) in diverse wijken.
Hun vreugdevuur is afgenomen, de cafés en discotheken zijn gesloten, ze mogen niet bij elkaar thuis komen, samenscholen op straat is strafbaar en nu dreigt ook nog een jaarwisseling zonder vuurwerk.
Wat gaat daar gebeuren?
Zou Groenlinks het antwoord op deze vraag hebben? Of steken zij dan de kop in het zand?

"In heel Nederland klagen mensen al maandenlang steen om been vanwege de vuurwerkoverlast". Ja, dat kan. Ik hoor ook met enige regelmaat knallen en soms zelfs halve explosies, maar wat heeft een (tijdelijk) verbod op consumentenvuurwerk daarmee te maken?
Sterker nog.. neemt de verkoop in dit zware illegale vuurwerk niet alleen maar meer toe? En daarbij, worden de verwondingen die zijn opgelopen door dit illegale vuurwerk niet veel heftiger en gemener?
Zou Partij voor de dieren daar misschien een antwoord op kunnen geven?

Wat ik hiermee wil zeggen is dat ik het wonderlijk vind, dat de overige partijen hier niet heel kritisch over lijken te zijn.
Hoe kan het nou zo zijn dat er wéér een traditie naar de klote wordt geholpen?
Maar waar ik vooral erg bang voor ben is wat de volgende stap is?
Geen kerstboom meer met Kerstmis? --> zonde van de natuur
Mogen de Oliebollen niet meer worden gebakken? --> slecht voor het milieu
Moet iedereen op 31 december verplicht om 23:00 uur op bed liggen? --> bang voor calamiteiten?
Het lijkt van kwaad tot erger te gaan.

Bovengenoemde dingen kaart ik aan als liefhebber van vuurwerk en is dan ook niet geheel objectief maar ik kan wel objectief kijken naar al die honderden ondernemers die een (zeer) groot deel van hun jaarlijkse omzet verdienen tijdens de 3/4 laatste dagen van het kalenderjaar.
Nog een voorbeeld:
Eén van mijn klanten is een fietsenhandelaar in een middelgroot dorp. Al bijna 25 jaar verkoop de beste man fietsen en de laatste jaren zijn dat kostbare elektrische fietsen.
De verkoop van vuurwerk in december zorgt ervoor dat deze oer ondernemer in januari zijn fietsen kan inkopen die hij vervolgens door het jaar heen verkoopt.
Natuurlijk zal deze man iets gecompenseerd worden voor de derving die hij bij een (tijdelijk) verbod oploopt maar dat weegt natuurlijk totaal niet op tegen de omzet die hij normaliter zou hebben wanneer hij zijn volle vuurwerkbunkers kan leegverkopen.

Ik vind het zeer zeer spijtig dat Nederland doorslaat in de betutteling en zal hoe dan ook elke petitie of initiatief om het kabinet de tegens voor een verbod te laten inzien, ondersteunen. Maar serieus mensen, in wat voor klote en niet te bevatten situatie is onze hobby in hemelsnaam terechtgekomen?!

En denk jij dat je dan op je gemak staat te stoken en genieten van je vuurwerk wat je afsteekt... ?

Dit is ook de eerste keer dat ik in dit tpoic reageer, maar je zal het spelletje slim moeten spelen of je nou "25kg" legaal over hebt van vorig jaar of dat je je vuurwerk in BE/DE hebt gehaald of wellicht ander illegaal spul hebt.

Ik denk zolang je je vuurwerk na 00:00 afsteekt je goed veilig bent, zeker met boxen/blokken waar je 1 lontje aansteekt en je minuten lang plezier hebt. Dat zou ik doen :-)

Ik voorzie dan ook als er een totaalverbod komt dat het bovenstaande de toekomst voor ons liefhebbers zal zijn

Dit is ook de eerste keer dat ik in dit tpoic reageer, maar je zal het spelletje slim moeten spelen of je nou "25kg" legaal over hebt van vorig jaar of dat je je vuurwerk in BE/DE hebt gehaald of wellicht ander illegaal spul hebt.

Ik denk zolang je je vuurwerk na 00:00 afsteekt je goed veilig bent, zeker met boxen/blokken waar je 1 lontje aansteekt en je minuten lang plezier hebt. Dat zou ik doen :-)

Ik voorzie dan ook als er een totaalverbod komt dat het bovenstaande de toekomst voor ons liefhebbers zal zijn

Zeker zal je het slim moeten spelen, maar als ik een lontje aan ga steken en ik voel gevoelsmatig onze mede moraal brave burgerridder met argusogen meekijken wat ik aan het doen ben, dan is de lol er wat mij betreft af :cry:

Helemaal mee eens.

Als er een verbod is kies ik voor mijn recht om mijn vuurwerk niet op te halen en mijn geld terug te vragen. 1) omdat ik nog genoeg over heb om een paar jaar op een relaxte manier oud en nieuw te vieren en 2) omdat het niet mag.

Jazeker, je hebt wettelijk gezien het recht om tot 2 weken na levering van je online bestelling het geld terug te vragen zonder opgaaf van redenen.
Gevaarlijk om dit soort beweringen zomaar te doen. Zijn voldoende zaken die hier buiten vallen, weet niet zeker of dit voor vuurwerk ook geldt. Denk dat het niet verstandig is om dit soort zaken in ieder geval zo stellig te brengen.

Consumentenrecht is niet zo eenvoudig als het lijkt.
Bij het niet kunnen leveren zijn er voldoende gronden om de overeenkomst te kunnen ontbinden waarschijnlijk, maar dat is wat anders dan wat jij nu beweert.

Zeker zal je het slim moeten spelen, maar als ik een lontje aan ga steken en ik voel gevoelsmatig onze mede moraal brave burgerridder met argusogen meekijken wat ik aan het doen ben, dan is de lol er wat mij betreft af :cry:

Precies dit gevoel heb ik ook. Ik had dit in mijn oude buurt al vaak terwijl het toen nog gewoon mocht. In mijn oude buurt woonde paar mensen die ieder jaar bij mij kwamen klagen. Het voelt dan toch minder prettig allemaal, moet je bedenken als deze mensen eigenlijk in hun recht staan. Ik zou mij daar dan ook totaal niet prettig bij voelen.

Precies dit gevoel heb ik ook. Ik had dit in mijn oude buurt al vaak terwijl het toen nog gewoon mocht. In mijn oude buurt woonde paar mensen die ieder jaar bij mij kwamen klagen. Het voelt dan toch minder prettig allemaal, moet je bedenken als deze mensen eigenlijk in hun recht staan. Ik zou mij daar dan ook totaal niet prettig bij voelen.
Ik las een anekdote over Napoleon, die had iemand vooruit gestuurd naar Nederland en vroeg wat voor volkje het was. "Grote mond, één keer in de lucht schieten en het zijn makke schapen" :D

Gevaarlijk om dit soort beweringen zomaar te doen. Zijn voldoende zaken die hier buiten vallen, weet niet zeker of dit voor vuurwerk ook geldt. Denk dat het niet verstandig is om dit soort zaken in ieder geval zo stellig te brengen.

Bij het niet kunnen leveren zijn er voldoende gronden om de overeenkomst te kunnen ontbinden waarschijnlijk, maar dat is wat anders dan wat jij nu beweert.

Voor zover ik kan vinden is er nergens een uitzondering voor vuurwerk opgenomen, dus het is gewoon een online koop op afstand (net als dat je een televisie of koptelefoon bij een elektronicazaak online besteld), waarbij je tot 14 dagen na levering er vanaf kunt lijkt mij?

https://www.ictrecht.nl/blog/het-recht-van-annuleren-voor-levering

Ja heb ik ook hoor, de boel is hier in de straat/wijk ook veel verdeelder dan vroeger (net als met alles op de hele planeet); er zijn wat suffe mutsen die dan boos worden, en er zijn complete outlaws die helemaal hun eigen gang gaan en het helemaal ok vinden als je stookt. Moeilijk. Ik zelf hoor trouwens eerder bij de saaie groep die zich liefst aan de wet houdt, best irritant. Maar ik mag de regels wel graag oprekken :devil:

Ik wacht de situatie nog even af zolang er niks definitief is. Mocht de uitkomst negatief zijn dan is er nog tijd om Plan-B in gang te zetten...

Back
Bovenaan