Vragen van de buren/straat.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat van de hond uitlaten is lastig. Ik sta niet van 18:00 tot 02:00 continue te stoken (terwijl dat de enige mogelijkheid per jaar is dus doe sowieso niks fout maar dat terzijde).
Als ik toevallig wel buiten sta en ik zie iemand met hond stop ik en gun ik ze logischerwijs een rustig plas-moment.
Als ik iets afsteek en ze dan pas opmerk, dat is waar het conflict vaak start.
De lont doet er vier vijf sec over soms maar aan is wel aan.
Ik kijk, zie niemand, steek aan, kijk op en ja hoor, zie dan een persoon met hond, dan gaat die box hoe dan ook bleren en de hond janken.
Dat is niet het doel maar je bent hoe dan ook de aso.
Alle vragen die daar mee gepaard gaan dus.

Dat van de hond uitlaten is lastig. Ik sta niet van 18:00 tot 02:00 continue te stoken (terwijl dat de enige mogelijkheid per jaar is dus doe sowieso niks fout maar dat terzijde).
Als ik toevallig wel buiten sta en ik zie iemand met hond stop ik en gun ik ze logischerwijs een rustig plas-moment.
Als ik iets afsteek en ze dan pas opmerk, dat is waar het conflict vaak start.
De lont doet er vier vijf sec over soms maar aan is wel aan.
Ik kijk, zie niemand, steek aan, kijk op en ja hoor, zie dan een persoon met hond, dan gaat die box hoe dan ook bleren en de hond janken.
Dat is niet het doel maar je bent hoe dan ook de aso.
Alle vragen die daar mee gepaard gaan dus.

Ja doe ik ook, altijd rondkijken of er iemand anders is, mocht dat zo zijn dan wacht ik even. Hond erlangs, 100 meter verder, kunnen we weer verder. Heb ook al vaker gehad dat mensen het netjes even vragen of ik even kan wachten. Dan doe ik dat uiteraard

Hond = sowieso stoppen en ruimte geven. De toon zat echter een zekere verwachting in dat we daar geen rekening mee zouden houden.

Overigens best een leuke straat hoor :thumbup:

- 'Het is nog geen twaalf uur! Dit mag nog niet!
- Zet cake vast met stenen, buurman niet, pot buurman valt om en vliegt me vanalles om de oren. 'Ja, een beetje risico hoort er bij' slokje bier, bulderlach.

- Cat1 met de peuter en kleuter op straat, brilletjes en gehoorsbescherming op, ruime afstand; 'Door mensen zoals jij gaan die kinderen straks alles slopen.'
Eh.. say what!?
Had ik de volgende respons opgegeven,op volgorde:

-Zeker al een paar jaar het nieuws niet aangehad met de laatste dagen van het jaar waarin men toch zegt van 18:00 tot 02:00.

-Ik sta met m'n kinderen hier, en jouw vuurwerk brengt ons, door onvoorzichtig handelen van jouw kant en dus omvallen ,ook in gevaar.
Zal ik jouw effe een "beetje risico" komen geven,kijken hoe hard je dan nog lacht.
(ja zo kort door de bocht zou t bij mij gaan,daar kan ik echt niet tegen :devil:)

Maar zoals al gezegd,het klinkt wel als "een gezellig buurtje daar" :bonk:

Mij niet bellen,kom niet goed,garantie gegeven bij deze. :yes:

Wat betreft de buren hier,die vragen niks,een hele hoop hebben weinig met vuurwerk,alleen om 12uur even kijken op straat voor de deur om te zien wie er is en wat die stookt en dan zijn de meeste met 10min wel weer naar binnen.
Bij een maatje van me is dat echter 360graden de andere kant op,daar zijn wat buren bij die weten dat hij stookt en willen weten of hij O&N thuis is,en dan word er ook nog gevraagd aan m of toevallig "die ene vriend" ook bij hem komt vieren.
Dat gaat dan over mij,dan weten ze dat t nog een stapje gekker/mooier word.
Dan komen de meeste altijd tijdens de dag van O&N zelf wel een praatje maken,wat kijken en om de beurt mee stoken met eigen spul,zien wie t leukste spul in huis heeft.
Om er dan gewoon een leuke avond van te maken :thumbup:

Deze vraag krijg ik elk jaar. Meestal weten ze het antwoord wel. Meestal zijn we thuis met oud en nieuw, en maken we er samen met de buurt 1 groot feest van. Samen oliebollen bakken, en uitdelen aan de ouderen in de straat. Kinderen samen overdag carbidschieten met verf likes en de nodige cat1. In d avond komen de bbqs en de hapjes planken tevoorschijn.

Misschien weten sommige het nog maar een paar jaar geleden kreeg onze lieve buuf te horen dat ze k had en nog maar een klein jaartje te leven had.

Één van haar laatste wensen was nog oud en nieuw meemaken en dat ze mooi vuurwerk van dichtbij mocht zien.

Dat is nu 3 jaar geleden. Vanavond aan onze eetafel vroeg ze of ik weer zo mooi vuurwerk heb als de afgelopen jaren. Ze wilde me zelfs 100 euro geven als bijdrage.

Dit vriendelijk afgeslagen en weer afgesproken dat de dames aan de bubbels gaan terwijl ik lekker ga stoken voor de deur.

Vind het altijd wel tricky met het uitladen van vuurwerk naar binnen. Voor je het weet kijkt een NSBer mee. Want 25kg zal het dit jaar zeker weer niet zijn hehe. Wel vele ritjes op en neer..

Misschien weten sommige het nog maar een paar jaar geleden kreeg onze lieve buuf te horen dat ze k had en nog maar een klein jaartje te leven had.

Één van haar laatste wensen was nog oud en nieuw meemaken en dat ze mooi vuurwerk van dichtbij mocht zien.

Dat is nu 3 jaar geleden. Vanavond aan onze eetafel vroeg ze of ik weer zo mooi vuurwerk heb als de afgelopen jaren. Ze wilde me zelfs 100 euro geven als bijdrage.

Dit vriendelijk afgeslagen en weer afgesproken dat de dames aan de bubbels gaan terwijl ik lekker ga stoken voor de deur.
Dat klinkt toch als een geweldig plan! Iedereen blij en wat ontzettend fijn dat jouw buuf het nog mee mag maken.

Vaste prik: dit komt zeker uit Duitsland of Polen?

Gegarandeerd krijg ik die vraag dit jaar weer. En dan dat ongeloof als je aangeeft dat je helemaal niet in het buitenland bent geweest en alles uit een Nederlandse winkel komt…

Standaard vragen:

- Hoeveel kost dat nou allemaal?
- Vind je het niet zonden van je geld?
- Dat is zeker vanuit het buitenland?
- Weet je wel hoeveel last de huisdieren hiervan hebben?
- Vind je dat normaal?
- Ga je ook nog vegen?
- Wil je bij mijn tuin wegblijven? (want straks staat die in de fik)
- Wat is nu het hardste wat je hebt?

Postief:

- Zal ik wat mee inleggen?
- Zal ik me auto verplaatsen dat je de ruimte lekker heb?
- Vind je het goed als ik meekijk?
- En dit jaar weer een show?
- Ik heb nog een vuurwerkbril, heb je daar wat aan?
- Welk vuurwerk raad je aan om te kopen?

Vaste prik: dit komt zeker uit Duitsland of Polen?

Gegarandeerd krijg ik die vraag dit jaar weer. En dan dat ongeloof als je aangeeft dat je helemaal niet in het buitenland bent geweest en alles uit een Nederlandse winkel komt…
Inderdaad. Meerdere keren gehoord: 'dit is zeker niet uit Nederland?'.

Uh jawel gewoon legaal nederlands consumentenvuurwerk.

'Wij hebben nooit zulke potten'
Nee, maar jullie besteden max. 100 euro totaal voor de collectie.

"Mooi spul man. Vroeger deed ik aan carbid, dat kostte me een tientje. Dat van jou zal wel iets meer kosten of niet?"

Mijn overburen vragen of ik vredesnaam wel weet hoeveel zware metalen wij in de wijk verspreiden😂

Overige emissies door vuurwerk​

Bij het afsteken van vuurwerk komen naast fijnstof ook zwaveldioxide en verschillende zware metalen vrij. Vuurwerk is nagenoeg de enige uitstoter van de metalen barium en strontium. 30% van het koper en 15% van het antimoon dat wordt uitgestoten, is afkomstig van vuurwerk (cijfers voor 2020). 10% van de uitgestoten metalen komt door het afsteken van vuurwerk in de lucht terecht. De overige 90% verdwijnt in het riool, in de bodem of wordt opgeruimd.
Meeste komt in het riool terecht kun je als antwoord geven, dat ligt dus niet door de wijk maar onder de wijk verspreid hahaha.
https://www.emissieregistratie.nl/onderwerpen/fijnstofuitstoot-door-vuurwerk (één na laatste kopje)

De buurman van onze stookplek tegen aanwezige vrienden rond 01:00 uur: "Is hij nou nog steeds niet klaar? Ik wil graag even mijn hond uitlaten." Terwijl ik weer met een compoundje voorbij liep. Had het zelf niet gehoord. Anders wel even naar hem toegelopen om te zeggen dat ik best 5-10 minuutjes kan wachten tot hij met zijn hond rond is geweest.
Maar deze compound ging dus direct daarna de lucht in, met gejoel en gejuich aan het einde. Komt die buurman 10 min later opeens met een chagrijnig gezicht en zijn hond langs. Terwijl ik een volgende compound naar de stookplek liep te sjouwen. Waarop ik riep: "Ik wacht wel even tot je de hond binnen hebt gebracht en weer buiten bij de rest staat." Dat kon hij gelukkig wel waarderen. :)

' Rot toch op met je teringzooi' hoorde ik ook nog afgelopen oud en nieuw van een bejaarde die langs kwam fietsen.

Maar ook een hoop complimentjes en joehoes van andere voorbij fietsende mensen.

Ook nog eentje die wilde matten omdat die rook in zn oog kreeg van een brandende doos.
Zn maten waren gelukkig slimmer.

Hiero eigenlijk weinig gedoe gehad, vooral positieve geluiden. Op een achterlijke mevrouw na, die waarschuwde ik toen ze aan kwam fietsen maar negeerde mij. Tot ze haar bek vol met crackling van de geyser C rood kreeg. Toen was ik een klootzak en idioot. Gelukkig stonden de buren mij bij en vielen haar ook af.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan