Voorpret is ook wat waard

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb afgelopen 2 jaar "voorpret" gehad door de lockdowns.

De 1e jaarwisseling had ik pret met het verzamelen van CAT1 uit supermarkten en andere winkels. Daar heb ik veel plezier aan beleefd. De kwaliteit was niet super, maar ook niet slecht.

Afgelopen jaarwisseling (de 2e) heb ik eigenlijk bijna geen CAT1 gekocht, omdat de kwaliteit steeds meer tegen ging vallen. Heb mij vermaakt met dit forum en de herinneringen aan oude tijden.

Deze jaarwisseling, geen idee. Heb wel een rondje gedaan om folders te halen en daar ook wel plezier aan beleefd (frisse lucht, mooie stad, herinneringen), maar ergens ben ik toch wel weer een beetje sip.
Hier mag je niet afsteken, steeds meer winkeliers hebben geen folder of verkopen zelfs geen vuurwerk meer. CAT1 hoef je geeneens meer te kopen, kwaliteit is ondermaats.

Voorpret is zeker wat waard. Het begint in juni met tripjes naar België. En in november kon ik de eerste bestelling plaatsen in Nederland. Heb goed moeten puzzelen en helaas zijn er bepaalde producten uitverkocht maar dan nog heb ik leuke producten kun bestellen.

Vorig jaar had ik ook een top jaarwisseling en veel pret. Miste de verkoopdagen niet. Maar nu het weer mag en verkocht mag worden heb ik dubbel voorpret.

de voorpret is alles. uitzoeken lijstjes maken, dingen wegstrepen. En dan als hoogtepunten 3 dagen lang vuurwerk uitgeven in de winkel. Dat is voor mij net zo belangrijk en net zo leuk als het 12 uur moment.

Voorpret maakt voor mij 80% van het totaalplaatje uit. De jacht op kwalitatieve koopjes, wat dit jaar wel lastig was, geeft toch een lekker gevoel. Continu de lijst en het budget aanpassen. Aan het eind van het liedje erachter komen dat je weer net zoveel adressen hebt waar je langs moet. De vrouw die hoofdschuddend toekijkt als ik weer begint te schrijven. De 31ste druk bezig zijn om je project voor te bereiden.

De voorpret is eigenlijk nog belangrijker dan het lontje aansteken.

Ik heb enorm genoten van de voorpret, eeuwig dank voor dit forum
wat dat betreft ook! Ik vind december zelf altijd wel een beetje doorkomen. Geld is op, aanbiedingen zijn op, geen nieuwe producten om nieuwsgierig naar te zijn en dan ook nog dat verrekte weer topic haha.

Voorpret is heel wat waard! Het zorgvuldig samenstellen van je bestelling, bezoeken van shows in de zomer, het verkleuren van de bladeren en de eerste vorst. Tekenen dat we weer richting december gaan. Ergens in November je laatste bestelling plaatsen en bezoeken van de eerste demo (meestal) Milheeze. Het aftellen naar december. Bezoeken van de showrooms en verzamelen van folders. Bezoeken van freakmiddagen of avonden, samen met andere freaks praten, bunkers bekijken, quiz spelen waarmee je kan winnen. En uiteraard VWC zelf waar alles om vuurwerk draait, het meespelen van prijsvragen, weertopic volgen, foto's en filmpjes plaatsen.

Dat is wat het allemaal zo mooi maakt, elk jaar weer.

Tot begin dit jaar ook nog actief in de chatbox, maar heb daar wel genoegd berichtjes geplaatst:

20190801_191441.jpg

:kerst:

Voor mij is de voorpret ook van onschatbare waarde. Dat is ook precies het onderdeel wat vrienden, collega's en familie niet goed snappen. Daarom leg ik dat ook altijd zorgvuldig uit als ik vertel dat mijn hobby vuurwerk is. Het is veel meer dan op oudejaarsdag een fietsenmaker binnen lopen, een paar honderd euro uitgeven, en dat om middernacht wegknallen. Want zo beschouwt de normale Nederlander vuurwerk.
Ik werk dan ook nog eens zelf in een vuurwerkwinkel, wat zeker nadelen kent. Zo kan ik zelf heel moeilijk langs anders winkels om bestellingen op te halen. Dat is een trade-off, maar ik vind zelf het werken in een vuurwerkwinkel veel leuker. Allemaal mensen blij maken met vuurwerk. :) Dat is ook voorpret voor mij!

Dan is er ook nog zoiets als napret. Hier nog niet besproken in dit topic. Op 1 januari is iedereen weemoedig en zijn we teleurgesteld dat het voorbij is. Dat we weer een jaar moeten wachten. Maar tegelijkertijd stroomt het forum vol met films en ervaringen. Ik film zelf ook heel veel met de jaarwisseling, dus ik beleef er altijd ontzetten veel plezier aan om mijn eigen films terug te kijken. Dan vind ik het altijd erg tof om van andere mensen ook de straatfilms van gewilde producten te zien. Of om te lezen dat een product toch tegenviel, zodat ik het volgend jaar niet hoef te kopen. Die napret is ook een erg leuke facet van deze hobby! En voor je het weet is het weer Fallas en kun je daar de voorpret van beleven! :tongue2:

De voorpret is voor mij ook een deel van de hobby. Laten we de napret ook niet vergeten. Ben in Januari erg druk met het kijken van filmpjes en alvast wat namen van vuurwerk noteren.

Voorpret is voor mij minstens zo belangrijk als de avond zelf. Ik heb de afgelopen jaren echt de vele demo's gemist. De info van nieuwe producten die binnen druppelen.

Ik leg het altijd uit als een goedkope hobby, he het jaar bezig met filmpjes, sites, demo's, nadenken over wat wel, wat niet en in welke volgorde. En uiteindelijk geef ik 500 euro aan heeeeeel zorgvuldig uitgezocht vuurwerk uit. Nou, volgens mij bestaan er veeeeel duurdere hobby's

Ik zeg ook altijd rond de 500 als mensen er naar vragen.

Voorpret is veel mooier dan het afsteken zelf, het bestellen, de sfeer in de winkel, verhalen lezen, films kijken op youtube echt heerlijk. Het allermooiste vind ik het ophalen van de spullen en vervolgens thuis hebben staan. Dan kan ik echt gerust weer opstaan van de bank en loop ik ff naar mijn collectie om weer even te kijken. Het afsteken zelf ben ik haast 'verdrietig' dat ik die mooi collectie moet afbreken haha.

Eens inderdaad, de voorpret is een heel groot deel van mijn totale beleving van oud en nieuw. Dat begint al in september, dan begint voor mij het gevoel weer echt te komen en dat bouwt zich dan langzaam op naar december. Dan ben ik niet meer te houden.

Voorpret is een belangrijk aspect in de aanloop naar het grote moment en wat was het toch weer heerlijk om afgelopen jaar weer eens een normale aanloop te hebben.
Lekker filmpjes kijken, je wensenlijstje updaten, bestellingen plaatsen, folders en websites bekijken, koopjes zoeken, showrooms bezoeken, demo's en open dagen/avonden bezoeken en een praatje maken met de verkopers die zelf ook liefhebber zijn, bestellingen ophalen, showtje opzetten. Sinds eind vorig jaar is daar VWC voor mij bijgekomen, voorheen keek ik wel eens op het forum en sinds eind vorig jaar ben ik actief deel gaan nemen en heb ik het forum letterlijk dagelijks bezocht. Ook dit is nu voor mij een onderdeel van de hobby en voorpret geworden.

Ik hoop zo dat we dat dit jaar allemaal weer mee mogen maken en dat ik weer heel het jaar voorpret mag hebben. Voorlopig lukt dat nog en heb ik de eerste bestellingen al gedaan :)

Het afsteken is niks aan, en zonder de voorpret helemaal saai.

Nee, dat is gechargeerd gezegd. Maar voor mij zit hier wel iets van een kern van waarheid in. Het is de totaalbeleving wat het afsteken zo mooi maakt. Dit jaar voor het eerst enkele demo’s bezocht, en dat smaakt naar meer! Dit jaar voor het eerst ook iets verder gereden dan de lokale dealer. En ook dat beviel mij erg goed. Je kunt leuke deals scoren en het ophalen krijgt zo meer beleving. Je bent er langer mee bezig dan dat je na een kwartiertje weer thuis bent. Dus ja, de voorpret hoort er zeker bij!

We zitten niet voor niks met z'n allen hier op het forum. Zegt genoeg over dat voorpret belangrijk is.

De voorpret is weer begonnen! :handsup:

Zoals dichte freakshops f5'en terwijl je weet dat dat nog zinloos is :D

Laatst bewerkt:
Hier ook zeker dat de voorpret 90% van de beleving is.
Lijstjes maken, dingen schrappen, er toch weer opzetten.
Demo bezoeken, forum dat steeds weer drukker wordt, oudste zoon die ook lijstjes begint te maken en te schrappen, vragen hoeveel geld er nog is :D
Dan het ophalen, het liefst verspreidt over een aantal winkels en 2 dagen. Super sfeervol met de Top2000 er bij.
Super blij zijn met een gescoorde top deal :angel:
Heb er nu al weer zin in !!

Voorpret is zeker leuk, en ik vind het ook leuker dan het afsteken. Best vreemd eigenlijk.
Uitzoeken van de producten, beste prijs vinden, het nooit lukt om binnen je budget te blijven, 6 bestelbonnen hebben en kilometers maakt die omstanders niet bgrijpen en ik ook niet uit kan leggen.
Je rijdt 100km voor een box die met 2 minuten weg is, dat is ook vreemd.... maar ik heb het er voor over.

Dan de laatste drie dagen, je ziet je collectie stap voor stap groeien en de puzzelstukjes vallen in elkaar, theorie wordt praktijk en dan als alles er is..... de foto. hahahhaha wat een kneuzen zijn we :-)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan