Vertrouwen in de jaarwisseling?

Eigenlijk is voor de verwachtingen het Ronde Tafel Gesprek niet heel bepalend. Begrijp me niet verkeerd, het Gesprek zelf was héél belangrijk en aan de hand van de toon van bepaalde Politici en de soort gestelde vragen kon je al aardig aanvoelen hoe een ieder in de wedstrijd zit.

Veel belangrijker was het Commissie Debat dat een dag later plaats vond in het verlengde van het Ronde Tafel Gesprek. Daar heb ik een redelijk uitgebreid verslag van gemaakt en hier op het Forum geplaatst incl. link om dat Debat evt. terug te kijken. Je vindt mijn verslag hier: https://forum.vuurwerkcrew.nl/showt...urwerkverbod&p=1259445&viewfull=1#post1259445

De volgende stap is het Plenaire Debat in de Tweede Kamer. Vooralsnog staat dat voor volgende week in de planning.

Ik begrijp dat het rondetafel gesprek geen doorslaggevende factor gaat zijn, maar het was wel de 1e keer dat ik zag dat er eerlijk maar alle kanten gekeken leek te worden. En inderdaad had ik het idee dat dat daar heel zinvol was. De mensen van groen links en Partij van de dieren staan toch niet open voor argumenten, dat is ook wel duidelijk geworden, maar de rest zeker wel denk ik.
Er kleven gewoon heel veel nadelen aan een totaalverbod, dus dat zie ik de komende jaren nog niet van de grond komen. #wishfulthinking

Ik denk dat iedereen echt toe is aan het plaatsen van een leuke bestelling, ik vind het heel jammer dat er nog niks bekend is want een mooie vakantiegeld actie zou natuurlijk voor iedereen fantastisch zijn, geld gaat hard de laatste tijd, je kan het maar 1 keer uitgeven.

Idd, een hele leuke bestelling daar zijn we echt aan toe.:wink:

Eigenlijk is voor de verwachtingen het Ronde Tafel Gesprek niet heel bepalend. Begrijp me niet verkeerd, het Gesprek zelf was héél belangrijk en aan de hand van de toon van bepaalde Politici en de soort gestelde vragen kon je al aardig aanvoelen hoe een ieder in de wedstrijd zit.

Veel belangrijker was het Commissie Debat dat een dag later plaats vond in het verlengde van het Ronde Tafel Gesprek. Daar heb ik een redelijk uitgebreid verslag van gemaakt en hier op het Forum geplaatst incl. link om dat Debat evt. terug te kijken. Je vindt mijn verslag hier: https://forum.vuurwerkcrew.nl/showt...urwerkverbod&p=1259445&viewfull=1#post1259445

De volgende stap is het Plenaire Debat in de Tweede Kamer. Vooralsnog staat dat voor volgende week in de planning.

Ik heb het hele verslag van het commissiedebat gelezen. En met name van de PVV. Het stemt mij goed om te lezen dat het kabinet geen voornemens heeft het totaal te verbieden aldus mevrouw Helder van de pvv en dat haar fractie daar blij mee was.

Daar haal ik veel vertrouwen uit dat het wel goed komt volgende week. Maar het is inderdaad afwachten, en ik blijf je volgen je weet immers iets meer dan mij op veel vlakken. Maar het echte verslag is te downloaden @Richardus heeft mij geholpen en de link gedeeld op pagina 8 in deze topic over het comissiedebat. Door dat verslag stemt het mij wel positief.

Verder sluit ik me bij de rest aan ben ook toe aan een mooie bestelling. Heb 3 winkels op het oog en daar wil ik echt mijn bestellingen doen.

Vergeet niet dat na de Tweede Kamer ook de Eerste Kamer nog akkoord moet gaan, wil het tot een totaalverbod komen. En hoewel de Eerste Kamer meer naar uitvoerbaarheid gaat, en iets minder naar de inhoud, liggen de verhoudingen daar dusdanig dat we vertrouwen mogen hebben. Dikgedrukte de partijen die wellicht tegen zullen stemmen (net een meerderheid, en dan reken ik D66 en SP nog niet mee):

VVD (12 zetels)
CDA (9 zetels)
GroenLinks (8 zetels)
D66 (7 zetels)
Fractie-Nanninga (7 zetels)
PvdA (6 zetels)
PVV (5 zetels)
SP (4 zetels)
ChristenUnie (4 zetels)
PvdD (3 zetels)
50PLUS (2 zetels)
SGP (2 zetels)
Fractie-Otten (2 zetels)
Fractie-Frentrop (2 zetels)
FVD (1 zetel)
OSF (1 zetel)

Maar ook als ze puur naar uitvoerbaarheid kijken, zijn er natuurlijk heel veel mitsen en maren bij dit wetsvoorstel.

Ik denk dat iedereen echt toe is aan het plaatsen van een leuke bestelling, ik vind het heel jammer dat er nog niks bekend is want een mooie vakantiegeld actie zou natuurlijk voor iedereen fantastisch zijn, geld gaat hard de laatste tijd, je kan het maar 1 keer uitgeven.

Heb je nog vakantiegeld over dan? Hier is het helemaal opgegaan aan rekeningen xD

Maar ja, had graag deze maand van m'n vakantiegeld even wat vuurwerk gekocht, alleen helaas...Te veel onzekerheid denk ik.

Vergeet niet dat na de Tweede Kamer ook de Eerste Kamer nog akkoord moet gaan, wil het tot een totaalverbod komen. En hoewel de Eerste Kamer meer naar uitvoerbaarheid gaat, en iets minder naar de inhoud, liggen de verhoudingen daar dusdanig dat we vertrouwen mogen hebben. Dikgedrukte de partijen die wellicht tegen zullen stemmen (net een meerderheid, en dan reken ik D66 en SP nog niet mee):

VVD (12 zetels)
CDA (9 zetels)
GroenLinks (8 zetels)
D66 (7 zetels)
Fractie-Nanninga (7 zetels)
PvdA (6 zetels)
PVV (5 zetels)
SP (4 zetels)
ChristenUnie (4 zetels)
PvdD (3 zetels)
50PLUS (2 zetels)
SGP (2 zetels)
Fractie-Otten (2 zetels)
Fractie-Frentrop (2 zetels)
FVD (1 zetel)
OSF (1 zetel)

Maar ook als ze puur naar uitvoerbaarheid kijken, zijn er natuurlijk heel veel mitsen en maren bij dit wetsvoorstel.

Dat klopt, het moet nog naar de eerste kamer. Zij kijken inderdaad breder, maar hangt van de 2de kamer af of het ook in de eerste kamer komt en of het voorstel ook wordt aangenomen dat is dus de hamvraag. Alleen volgende week is er een plenair debat en daar mogen ze korte metten maken ermee en verscheuren. Heb vertrouwen erin dat het de eerste kamer niet eens haalt maar dat hangt af van het stemmen in de tweede kamer.

SP is tegen het voorstel en ziet het probleem wel gelukkig, en D66 is neutraal. Verder is het weer afwachten.

Verder stemt het me wel goed deze berichten te lezen, is goed voor de vertrouwen. En houd het de vertrouwenssfeer er een beetje in.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/06/01/vvsg-wil-verbod-op-particulier-vuurwerk/

Dit zijn toch wel pijnlijke berichten, vooral de laatste alinea:

De VVSG plant de komende maanden gesprekken met verschillende instanties, ook over de landsgrenzen heen, om concrete oplossingen uit te werken en het draagvlak voor een verbod te vergroten "in binnen- en buitenland".

Ben bang dat het vuurwerk in Belgie en Nederland echt op z'n laatste eindjes loopt, echt zuur om dit na 2 covid jaren zo te moeten lezen.

Ik zie het somber in.
Ik denk dan 2019 het laatste jaar was dat we legaal mochten stoken.
Hopelijk heb ik het verkeerd..
Tis een kwestie van tijd voor een eeuwig verbod.
Nederland is eenmaal het land van de regels,regels en regels.

In België vrees ik helemaal niet voor een verbod. In februari is er al gezegd nee. De VVSG is het zelfde als wat hier de VNG is. Hun willen alleen krijgen het niet. Dus nee over België zit ik niet in. Het was ook niet verboden in corona en regulier zit ik daar ook niet over in.

In februari is er gezegd nee we verbieden het niet. Wel verbieden we P1 als Belgische overheid.

Ik heb nog een grote bestelling staan.

Wil eigenlijk gewoon duidelijkheid.

Gaat Oud en Nieuw dit jaar door, laat ik die bestelling staan.
Gaat het niet door, dan annuleer ik hem of schuif hem opnieuw door.. en dan ga ik her en der shoppen.
Om toch iets leuks met de jaarwisseling te hebben.

Debat Tweede Kamer over de Initiatiefwet Algeheel Verbod Consumentenvuurwerk is in ieder geval uitgesteld naar de week van 6 t/m 10 juni. Geen opgave van reden bekend.

Wel zie ik een enorme lijst met nog in te plannen debatten en vergaderingen. Het kan zijn dat het gewoon erg druk is...

Zojuist officieel bevestigd: Debat Tweede Kamer Initiatiefwet Algeheel Vuurwerkverbod vindt a.s. woensdag 8 juni plaats van 19.30 - 22.30u.

Zojuist officieel bevestigd: Debat Tweede Kamer Initiatiefwet Algeheel Vuurwerkverbod vindt a.s. woensdag 8 juni plaats van 19.30 - 22.30u.

Is die sprekerslijst definitief die online staat? Valt een beetje tegen qua tegen geluid.

Is die sprekerslijst definitief die online staat? Valt een beetje tegen qua tegen geluid.

Inderdaad nog niet definitief. Maar het kan zijn dat lang niet alle partijen tijd aanvragen. Om je even wat verder mee te nemen in hoe het werkt in de Politiek en in zo'n Debat:

Vaak wordt dan niet meer besloten om nog voor of tegen te zijn, dat standpunt hebben de partijen voor die tijd allang bepaald in eigen vergadering(en). En van een groot aantal weten wij het immers ook al, en dat geldt ook voor de Initiatiefnemers. Van bijv. de PVV of BBB is nu wel duidelijk hoe ze erover denken. Die zijn tegen. Punt. Vaak is het vooral voor de achterban dat ze dan nog wel even een inbreng hebben. Partijen die geen spreektijd aanvragen mogen in het Debat trouwens wel vragen stellen aan de sprekers, een interruptie doen of Moties indienen.

Maar... soms draaien partijen in hun standpunt, het blijft Politiek. En dan gaan ze dat tijdens hun spreektijd onderbouwen. Ik meen mij te herinneren dat zelfs tot vlak voor aanvang nog spreektijd kan worden aangevraagd.

Dank voor de duidelijke uitleg. En wat stemmingen betreft, wat zijn redenen om het wel of niet meteen na het debat te doen? Zoniet, wanneer zal dit dan wél plaatsvinden?

Nee, we verwachten nog veel meer sprekers.

Gelukkig maar, voorlopig is het 1 en al Links gedoe bij elkaar wat er nu online staat! :bonk:

Ben echt wel toe aan duidelijkheid ondertussen voor de lange termijn (althans de visie zolang dit kabinet zit).

Op de korte termijn weet je het nooit. We hebben gezien wat er allemaal last-minute doorgeduwd kan worden op het moment dat de ziekenhuizen weer voller worden met patiënten voor wat voor virus dan ook!

Al met al verpest dit alles mijn zin in het nieuwe seizoen behoorlijk, tijd voor meer duidelijkheid...

Dank voor de duidelijke uitleg. En wat stemmingen betreft, wat zijn redenen om het wel of niet meteen na het debat te doen? Zoniet, wanneer zal dit dan wél plaatsvinden?

Als blijkt dat er onvoldoende steun is, kunnen de initiatiefnemers het voorstel intrekken en wordt er helemaal niet gestemd.

Er zullen hoe dan ook Moties komen. Deze voorgestelde aanvullingen of aanpassingen zullen dan ter stemming worden gebracht. Als er in meerderheid voor zo'n Motie wordt gestemd zal de initiatiefwet daarop moeten worden aangepast voordat erover gestemd kan worden. Dat duurt dan weer minstens een week.

Ook kan het zijn dat bewindslieden vragen moeten gaan beantwoorden waarop ze het antwoord niet paraat hebben. Meestal krijgen ze daar dan een week voor. Waarna er opnieuw over gedebatteerd kan worden, voordat er gestemd wordt.

In de laatste plenaire vergadering voor het zomerreces wordt er vaak uitgebreid gestemd. Zou kunnen dat daar de echte stemming pas plaats vindt. Dat is in de week van 8 juli a.s.

In het slechtste geval zijn ze er voor die tijd niet uit en dan wordt het pas na de zomervakantie. Daar gaan we overigens niet vanuit.

Geduld is zoiezo niet mijn sterkste punt.
Het maakt me zenuwachtig om (voor mij) nog zo lang te wachten maar ik zal het ermee moeten doen.

@gizmo75 bedankt voor het uitleggen van de gang van zaken in de politiek!
Maakt het voor mij een stuk makkelijker bedankt!

Geduld heb ik wel, daar heb ik geen problemen mee. Maar waar ik me aan stoor zijn die 2 nietsnutten met de zelfde verhalen die iedereen wel weet. Heb de spreeklijst gezien ik moest wel lachen eigenlijk. Bouchalikh en Wassenberg nou nou ben onder de indruk. Zij nemen het op tegen van Haga en die van SP en SP is ons ook gezind geweest bij het commissiedebat. Het is wachten tot 8 juni maar moet zeggen wordt er dit keer niet zenuwachtig van.

Bedankt @Gizmo75 voor de heldere uitleg en voor het op de hoogte houden.

8 juni we gaan het meemaken maar voor zover wordt ik er nu echt niet zenuwachtig geweest. Alleen kan niet tegen die onzekerheid omdat sommige verkopers al gevraagd hebben of ik weer showrooms kon bouwen in december. Kan ze hier geen antwoord op geven omdat te veel onzeker is, de verkopers daar in tegen geven als antwoord het komt wel goed, hun hebben er wel vertrouwen in dat het goed komt en dat stemt mij weer een stukje positiever.

Back
Bovenaan