Vertrouwen in de jaarwisseling?

Ja, ik heb er vertrouwen in dat we een normale jaarwisseling tegemoet gaan. Dit jaar is weer totaal anders dan afgelopen jaar, staan er stukken beter voor. Uiteraard geeft dat geen enkele zekerheid, maar ik kijk liever positief vooruit. Ik heb gewoon zin in het seizoen en ga die tijd ook positief in. Ga me niet het hele seizoen laten verpesten, afgelopen jaar ook niet gedaan. Toen het er door kwam dat er weer een verbod kwam was de teleurstelling niet anders dan het jaar ervoor, dus ga ook dit jaar gewoon weer toeleven naar een leuk seizoen.

Maakt mij niet uit, deze gaat beter worden. Mensen vonden het prachtig de laatste keer dus moeten we maar herhalen in verbeterde versie, milieu-freaks (je weet wel van die bakfiets,anti-auto en bomen figuren) zaten er ook bij maar konden dit waarderen en waren erg happy.

Ik begrijp er niks meer van.

Het verschil met afgelopen 2 jaren is voornamelijk de aanpak rondom corona. Mijn gevoel is dat dit jaar corona NIET gebruikt gaat worden als reden/bullshit smoes om er een vuurwerk-verbod doorheen te jagen. Immers dat valt simpelweg niet meer te verkopen. Echter of daarmee de hoop op een jaarwisseling terugkeert.

Mijn angst is dat ze dit jaar wel weer een andere smoes/bullshit reden weten te verkopen waarmee ze toch het verbod erdoorheen weten te jagen. Sowieso het gevoel wat we voor 2019 hadden is voorgoed verdwenen/uitgemoord alsware. Dus heb ik zelf mijn focus nu gelegd op showtjes bezoeken. En dat gaat gelukkig de goede kant op met weer een volle agenda :)

Tevens, zelfs als het niet terugkomt. Afgelopen 2 jaarwisselingen waren prachtig qua vuurwerk wat er toch wel werd afgestoken. Een verbod stopt onze passie NIET xD

Maar goed, laten we ten eerste hopen dat de oorlog in Oekraïne niet escaleert in het einde der tijden!

Er is op 18 maart een debat geweest over de toekomstige jaarwisseling en die daarna. Aanleiding het wetsvoorstel van Groenlinks en PVDD voor een algeheel verbod.

Ik moet zeggen dat ik eerst wat somber was over de toekomst, maar als ik dit zo lees, verwacht ik dat we misschien toch een kans krijgen om een Oud & Nieuw te vieren met de wetgeving
2019-2020 (geen F3 spullen, single shots, pijlen, etc.).

Er staan een aantal interessante dingen in, o.a. dat de “vuurwerk vrije” corona jaarwisselingen zwaar meewegen, omdat het verbod op de verkoop en het afsteken van F.3
hierdoor nooit de kans heeft gekregen zich te bewijzen. Dit wordt ook door veel regeringspartijen gezien als feit wat eerst onderzocht moet worden, alleen dit gaat niet zonder Oud&Nieuw :D. Verder het spil over effect, dat Nederlanders dan massaal naar Duitsland en België gaan om vuurwerk te kopen, is ook iets wat mee speelt. Tegen argument van onze linkse groene rakkers is afspraken maken met deze landen dat ze geen vuurwerk aan Nederlanders mogen verkopen. Dat gaat heel lastig worden omdat voor elkaar te krijgen, zo als het ze al lukt zeker niet binnen 1 jaar, laat staan 10 jaar.

Hier de link, geeft wel iets van vertrouwen, maar met de huidige politiek weet je het nooit tegenwoordig…..helaas.

https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=fd7e3a01-15a2-453b-aba3-ae6e92e1b563&title=Verslag.docx

Er is op 18 maart een debat geweest over de toekomstige jaarwisseling en die daarna. Aanleiding het wetsvoorstel van Groenlinks en PVDD voor een algeheel verbod.

Ik moet zeggen dat ik eerst wat somber was over de toekomst, maar als ik dit zo lees, verwacht ik dat we misschien toch een kans krijgen om een Oud & Nieuw te vieren met de wetgeving
2019-2020 (geen F3 spullen, single shots, pijlen, etc.).

Er staan een aantal interessante dingen in, o.a. dat de “vuurwerk vrije” corona jaarwisselingen zwaar meewegen, omdat het verbod op de verkoop en het afsteken van F.3
hierdoor nooit de kans heeft gekregen zich te bewijzen. Dit wordt ook door veel regeringspartijen gezien als feit wat eerst onderzocht moet worden, alleen dit gaat niet zonder Oud&Nieuw :D. Verder het spil over effect, dat Nederlanders dan massaal naar Duitsland en België gaan om vuurwerk te kopen, is ook iets wat mee speelt. Tegen argument van onze linkse groene rakkers is afspraken maken met deze landen dat ze geen vuurwerk aan Nederlanders mogen verkopen. Dat gaat heel lastig worden omdat voor elkaar te krijgen, zo als het ze al lukt zeker niet binnen 1 jaar, laat staan 10 jaar.

Hier de link, geeft wel iets van vertrouwen, maar met de huidige politiek weet je het nooit tegenwoordig…..helaas.

https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=fd7e3a01-15a2-453b-aba3-ae6e92e1b563&title=Verslag.docx

Waarschijnlijk heb je dat gemist maar dit is al uitgebreid besproken. Zie bijv. https://forum.vuurwerkcrew.nl/showt...urwerkverbod&p=1257986&viewfull=1#post1257986 en alle daarop volgende pagina's waarin de Initiatiefwet meerdere keren terug komt.

Dit was geen debat, alleen een schriftelijke ronde op de Initiatiefwet. Vervolgens is daar ook al formeel op gereageerd door de initiatiefnemers. Een (mogelijk) debat gaat later plaatsvinden. Strekking is dat veel partijen gaten schieten in het voorstel maar de initiatiefnemers veel daarvan proberen te weerleggen met onjuistheden en verdraaide gegevens. Gelukkig zijn meerdere Politieke Partijen inmiddels behoorlijk thuis in het vuurwerkdossier en zullen ze hier niet zomaar mee wegkomen.

en met de groepsimmuniteit tegen omikron covid, zal in het najaar wel weer snel afnemen, kan enkel tijdig en efficiënt boosterprogramma nog helpen...van onze overheid/rivm/ggd...waarvan je mag afwachten hoeveel mensen goesting hebben naar nog zo'n prik...voel je 'm komen?

Ik snap je positiviteit maar de enige reden dat de grote importeurs waaronder Lesli keer op keer met de overheid zitten is voor de vergoeding van de door jouw genoemde kosten en niet het behoud van de verkoop van vuurwerk in algemene zin. Ik ben persoonlijk het vertrouwen in deze importeurs door de heer Groeneveld als voorzitter van de branche compleet verloren. Het is puur preken voor eigen parochie en dat draait puur om geld.. logisch ook want er moet ook geld verdient worden echter in dit geval doen ze alsof ze geven om de traditie terwijl ze allang NL afschrijven en zich richten op de buitenlanden. Enige misrekening in deze is het onlogische verbod dat ook in DE de markt deels op slot gooide.

De reden dat vuurwerk nu al zoveel duurder is terwijl het zogenaamd al sinds het eerste verbod op voorraad ligt is ook omdat de vergoedingen voor 2021 nog niet bepaald zijn en pas rond september bekeken wordt. De importeurs worden betaald per pallet in opslag dus verkoop op dit moment gebeurt liever niet. Wat je ook ziet is dat importeurs nu de prijzen verhogen inclusief de gemiste vergoeding van de overheid omdat ze die niet krijgen als ze nu bijvoorbeeld uitleveren.

We gaan het meemaken dit jaar maar deel de mening dat we het pas zeker weten als het december is. Daarnaast zijn we afhankelijk wat er bij onze oosterburen gaat gebeuren. NL neemt bijna geen beslissingen zonder DE en laten die net een linkse anti vuurwerk regering hebben gekregen…

Ik denk dat we uiteindelijk nog wel vuurwerk kunnen kopen dit jaar maar mijn gevoel zegt dat als dat zo is het gelijk één van de laatste jaren is. Onder het mom van de huidige voorraden verkopen om uiteindelijk een algemeen verbod door te voeren.

@rollingthunder: Je bedoelt Leo Groeneveld, die al een aantal jaren geen voorzitter meer is...??

En inderdaad draait het in een bedrijfsbranche om geld. Het zijn immers bedrijven en daar moet niet alleen het licht branden maar ook geld verdient worden. Daarvoor zijn het bedrijven en geen liefdadigheidsinstellingen. :wink:

Dat geldt natuurlijk voor ieder bedrijf, niet alleen de importeurs maar iedereen in de vuurwerkketen. Van Chinese fabriek en Chinese vrachtwagenchauffeur, tot NL vrachtwagenchauffeur, importeur en winkelier en alles wat daar verder nog tussen zit. Iedereen in die keten heeft te maken met bizar hoge prijsstijgingen. Dat is wereldwijd aan de gang met alles. Kijk immers maar naar de prijzen van brandstof, energie of simpelweg een brood bij de bakker...

Bedrijven werken met jaarbudgetten en daarin is de subsidie van de Overheid ingecalculeerd. Bij de winkels maar ook bij de importeurs. Ook vorig jaar heeft iedereen de subsidie in dat boekjaar ontvangen, ook de importeurs, en dat zal dit jaar niet anders zijn. Omdat dit wettelijk is vastgelegd, daar is geen vinger tussen te krijgen.

Dat is geen reden om de prijzen fors te verhogen, dat komt vooral voort uit de sterk verhoogde kostprijs. Dit speelt in alle landen waar vuurwerk wordt verkocht en afgestoken. En dus met alles, niet alleen met vuurwerk.

Elk bedrijf in NL zit met precies hetzelfde probleem. De huren, de (hypotheek)rentes, lonen, kosten voor dataverkeer, kassasystemen, gas/water/licht, brandstof, onderhoud, de inkoopprijzen, enz. alles is de afgelopen maanden fors in prijs gestegen. En van veel grondstoffen en producten is schaarste. Dat zorgt automatisch voor hogere prijzen. Niet alleen in de vuurwerkbranche maar in tal van branches. Daarom is er ook sprake van zo'n hoge inflatie: alles wordt met rap tempo schreeuwend duurder. En dat merken we helaas met z'n allen in de portemonnee...

Maar goed terug naar de kern van vraag van dit topic: ook jij bent positief voor aankomend Oud & Nieuw. :thumbsup:

Ik snap je positiviteit maar de enige reden dat de grote importeurs waaronder Lesli keer op keer met de overheid zitten is voor de vergoeding van de door jouw genoemde kosten en niet het behoud van de verkoop van vuurwerk in algemene zin. Ik ben persoonlijk het vertrouwen in deze importeurs door de heer Groeneveld als voorzitter van de branche compleet verloren. Het is puur preken voor eigen parochie en dat draait puur om geld.. logisch ook want er moet ook geld verdient worden echter in dit geval doen ze alsof ze geven om de traditie terwijl ze allang NL afschrijven en zich richten op de buitenlanden. Enige misrekening in deze is het onlogische verbod dat ook in DE de markt deels op slot gooide.

De reden dat vuurwerk nu al zoveel duurder is terwijl het zogenaamd al sinds het eerste verbod op voorraad ligt is ook omdat de vergoedingen voor 2021 nog niet bepaald zijn en pas rond september bekeken wordt. De importeurs worden betaald per pallet in opslag dus verkoop op dit moment gebeurt liever niet. Wat je ook ziet is dat importeurs nu de prijzen verhogen inclusief de gemiste vergoeding van de overheid omdat ze die niet krijgen als ze nu bijvoorbeeld uitleveren.

We gaan het meemaken dit jaar maar deel de mening dat we het pas zeker weten als het december is. Daarnaast zijn we afhankelijk wat er bij onze oosterburen gaat gebeuren. NL neemt bijna geen beslissingen zonder DE en laten die net een linkse anti vuurwerk regering hebben gekregen…

Ik denk dat we uiteindelijk nog wel vuurwerk kunnen kopen dit jaar maar mijn gevoel zegt dat als dat zo is het gelijk één van de laatste jaren is. Onder het mom van de huidige voorraden verkopen om uiteindelijk een algemeen verbod door te voeren.

Wij zijn heel erg benieuwd naar waar je deze informatie vandaan gehaald hebt.. Of denk je zelf dat het zo zit?

Klopt dat is mijn idee van de hele situatie en september heb ik in de wandelgangen gehoord.

Maar het is heel simpel eigenlijk.. als de grote bedrijven waaronder lesli zo begaan waren met de traditie en behoud van de verkoop (wat ook in het eigen belang is) dan hadden ze wel die resterende paar euro gestort die nodig was om jullie kort geding uit te voeren… en ik zeg paar euro want als je miljoenen omzet draait was dat restant wat nodig was peanuts.. en zeker als het bestaan van je onderneming ervanaf hangt.

Als ik dan mijn eigen mening mag delen waarom daar niet voor gekozen is dan is dat puur omdat ze bang waren dat ze geen vergoeding meer zouden krijgen door het aangaan van een kort geding.. je weet hoe het werkt in de politiek.

@ gizmo, ja ik weet dat Leo al jaren niet actief is als voorzitter maar toch verschijnt hij keer op keer in de media met onwenselijke meningen namens de branche.. niet te vergeten vlak voor dat er bekend werd dat er een kortgeding zou worden gestart.

Maar je hebt gelijk ik dwaal helemaal af van het oorspronkelijke topic. Mijn excuses, er zit zoals jullie kunnen lezen behoorlijk wat frustratie maargoed die delen wij allemaal.

Voor dit jaar ben ik inderdaad gematigd positief maar dat is niet gek als het 2x niet is doorgegaan.. zoals de andere beschrijven is de voorpret voor mij ook verdwenen en is het nu een beetje eerst zien en dan geloven.

https://www.nu.nl/sport-overig/6194...van-rotterdam-vanwege-oorlog-in-oekraine.html

Als je dit soort berichten leest heb ik echt het gevoel dat we doorslaan. Ook de jaarwisseling gaat dan door mijn gedachten.. Je kan wel zeggen dat vuurwerk nooit verboden is met als reden de asielzoekers maar ik zou hier nogmaals niet te luchtig over doen.

Rotterdam... dé Anti-vuurwerk Gemeente van NL... Met Aboutaleb en Anti-vuurwerk goeroe Arno Bonte in de Gemeenteraad... Ik zou dat niet als maatstaf nemen...

Zijn ze toch voor gecompenseerd??

De compensatie is echt een lachertje vergeleken bij de misgelopen omzet, resultaat en gemaakte kosten. Daar hoef je geen rekenkundige voor te zijn.

Begrijp me niet verkeerd, er zijn genoeg ondernemers uit andere branches die niets hebben gekregen tijdens Corona. Dus we zijn blij met elke Euro die we kregen en ook dit jaar nog krijgen van afgelopen O&N. Maar de compensatie is voor veel bedrijven al onvoldoende om de vaste jaarlijkse kosten van te kunnen betalen. Laat staan extra gemaakte kosten voor bijv. huren van extra opslag zoals de meeste importeurs hebben gedaan in de afgelopen 2 jaar.

Of zoals bij ons als winkel: het besluit viel nu zo laat dat niet alleen de folder al klaar was, maar ook al compleet gedrukt. En dus stond er een pallet vol folders die zo de open haard in konden omdat dit jaar alle prijzen zullen veranderen, de demo-datum niet meer klopt en er niet alleen datums maar ook dagen op staan vermeld van de Losse Verkoopdagen. En het ergste: je kunt een volle pallet niet zo even aan iemand meegeven dus moesten er ook nog kosten worden gemaakt voor het vernietigen. Alleen die ene folder kost ons al een paar duizend Euro extra bovenop onze vaste kosten...

Zomaar 1 voorbeeld van vele, vaak kostbare, niet gecompenseerde kosten waar je mee te maken hebt.

De overheid vertrouwen alsof ze betrouwbaar zijn.

Een grote illusie natuurlijk, kijk alleen al naar h. de Jonge en je weet genoeg. Vuurwerk dit jaar zal misschien wel door mogen gaan. Maar ik twijfel daar enorm over, sterker ik denk dat het niet meer gaat gebeuren.

En ach die paar extra bedrijven die failliet gaan in de middenstand, dat interesseert de overheid al helemaal niet, anders zouden er vele betere regelingen afgesloten zijn nu.
Er zijn al zoveel bedrijven gesloopt, ja de build back bether is op schema!

ik heb er nog geen vertrouwen in omdat klaver en bruls de vluchtelingen uit oekraine gaan gebruiken voor een verbod vanwege de oorlog en dat die mensen bij elke knal weer bang worden.

maar ik wacht wel af tot december en dan zie ik het wel of het door gaat ja of nee

Ik heb mijn mening gegeven over het feit of we weer legaal mogen stoken, hier geloof ik absoluut niet meer in deze huidige woke tijd.
Wel vind ik dat we ondanks dit toch positief moeten blijven, er zijn zat mogelijkheden, Belgie is weer rustig aan het open gaan, las dat alle Transbombers bij Loots al weer op zijn, mensen bereiden zich voor en dat vind ik erg positief. We gaan net als vorig jaar weer helemaal los met zn allen!

ik heb er nog geen vertrouwen in omdat klaver en bruls de vluchtelingen uit oekraine gaan gebruiken voor een verbod vanwege de oorlog en dat die mensen bij elke knal weer bang worden.

maar ik wacht wel af tot december en dan zie ik het wel of het door gaat ja of nee

Dit heb ik zo gauw nooit zien gebeuren. Er is in 2015 toen ook geopperd om het te verbieden voor Syrische vluchtelingen en nee het werdt toen niet verboden.

Nee ik zie het niet gebeuren helaas. Corona in november dat maakt meer onzeker en kan weer roet in het eten gooien. Kunnen GL en PvdD weer opperen maar feest kan het niet blijven, staatskas raakt een keertje op met die compensatie.

Desondanks heb ik me mening al gegeven ben nog vrij positief. Maak binnenkort weer tripjes en wacht tot september in het seizoen om weer te bestellen in Nederland. Alles is onzeker maar inderdaad kunnen niet anders dan afwachten.

Dat zou wel een slap excuus zijn. Terwijl nu vele kermis, koningsdag en bevrijdings vuurwerk shows gepland zijn, of al zijn geschoten.
Als het dus “voor de vluchtelingen” als reden is, dan zou het logischer zijn om deze komende shows te cancelen, dan een eenmalig o&n wat slechts enkele uurtjes en vooraf bekend is en overal gevierd wordt.

Back
Bovenaan