Verslag reis China 2010

Heerlijk genieten.

Jullie kwamen net terug uit China, ging ik naar Tjechië. Dankzij jullie live-verslagen zat ik dus al lekker in de vuurwerksfeer.

Nu nog lekker nagenieten met de volledige verslagen en video's. Super!

Mijn dank is groot

Oké dan nu de hele reis meebeleefd dankzij de geweldige verslagen.

Wow ik was een beetje jaloers (in positieve zin natuurlijk) voor jullie vertrokken en dat gevoel is nu alleen maar versterkt. Super reis is dit geweest, dat is wel duidelijk!

Dag 7 Vrijdag 12 februari 2010

De tijd vliegt voorbij want het is vandaag alweer de 7e dag van onze reis.
Opnieuw vroeg opgestaan en na een heerlijk ontbijt een uurtje in het business Centre van het hotel vertoefd om te gaan internetten, het thuisfront via e-mails op de hoogte houden van onze verrichtingen.

Met een kleine groep van circa 15 man zijn we naar een soort natuurpark gegaan.
Ja, alles is in China goedkoop, de entree tot het park kost dan ook hier niks: 1 euro.
Met zijn allen gingen we in een busje met chauffeur. De bedoeling was een rondrit door het park, maar wij bleven bij elke attractie stilstaan om foto, s te nemen. De chauffeur raakte danig gestrest van ons want de rit duurde hem veel te lang natuurlijk. Maar na afloop hebben we met zijn allen de man een goede fooi gegeven om van zijn stress af te helpen.
Het park stelde overigens niet zo heel erg veel voor. Maar we hadden schik voor 10.
Onderweg wel weer een grote en mooie tempel gezien en een grote visvijver. (zie foto)

In de middag zijn we nog in het centrum van Nanning geweest, eerst om uitgebreid te eten in een pizzahut en vervolgens nog wat inkopen gedaan (souvenirs)

, s avonds had geen van ons zin in Chinees eten dus besloten we om onze maaltijd te nuttigen bij Kentucky Fried Chicken. Smaak en prijs hetzelfde als in Nederland.
Gelukkig heeft KFC de beschikking over een menukaart met afbeeldingen, het maakt het bestellen een stuk eenvoudiger.

Na het eten gaan we met een aantal freaks: Erik, Fred, Gerwin, Dim, Jorg en Jeanne-Marie naar de vuurwerkkraampjes om nog wat vuurwerk te kopen en daar ter plekke af te steken.
Gerwin weet een prachtig blok op de koop te tikken van Poolse/Tsjechische makelij, 49 shots waaier voor zeer weinig geld
Verder paar potjes gekocht 16/19 shots voor maar 4 euro. 12 shellkitjes voor 6 euro en een pakje nitraten van 20 stuks voor 0,90 cents.
We schieten het af midden op de straat, we genieten ervan en niemand heeft last van ons, sterker nog het verkeer rijdt gewoon door en passanten lopen door.
Vuurwerk is hier de normaalste zaak van de wereld.

Inderdaad!
Vuurwerk is in China de normaalste zaak van de wereld, niet het paniekerige zoals hier in Nederland dat vuurwerk gaat vergelijken met complete bommen en al helemaal geen azijnpissers die een verbod willen.
Was het hier in Nederland maar zo...

De rest van de verslagen van onze reis naar China volgt binnenkort.
Hier alvast een leuke groepsfoto van alle deelnemers aan de reis

Dag 8 Zaterdag 13 februari 2010

Vandaag vroeg opgestaan, want vandaag is het de dag: Chinees Nieuwjaar.
De dag waar we als liefhebbers zo naar uitgekeken hebben.
De vraag die in mij opkomt is: Hoe gaan de Chinezen het doen en wat gaan ze doen
En verder ben ik Evelien en Ruud dankbaar dat ze deze reis zo gepland hebben dat we hier getuige van mogen zijn.
Maar eerst nog een busreis van 3 uur want we vieren het feest in Bai Hai.
Tijdens de busreis gaat de pet rond voor een vrijwillige individuele bijdrage voor de vuurwerkshow die wij ,s avonds rond de klok van elven zouden gaan geven.
Later bleek dat er ruim voldoende was opgehaald en Ruud deed ook nog een extra duit in het zakje.
Onze gids Ray is vandaag de gehele dag onze gast en samen met haar gaan we in de avond dineren, een Chinese traditie om in familieverband te dineren tussen 16.00 en 20,00 uur.

Tegen twee uur in de middag komen we in ons hotel aan. De winkels gaan ondertussen allemaal dicht, en maken zich klaar voor het grote feest wat gaat komen.
Nadat ik mijn bagage in het inmiddels vertrouwde Shangri-La hotel had achtergelaten besloot ik om even alleen op pad te gaan om in de stad sfeer te proeven.
Ik wilde dolgraag ervaren hoe de Chinezen het oude jaar uitlaten, kortom ik wilde één zijn met de Chinezen. En toen ik de eerste grote straat van het centrum binnenliep kwam ik in een grote dikke mist, smog terecht. Helemaal blauw van de rook.
Ik raakte in een opperste extase en de tranen sprongen in mijn ogen.
Op dat moment belandde ik voor de tweede keer tijdens deze reis in de vuurwerkhemel.
Geweldig om te zien dit, de een na de andere 100.000 klapper werd afgestoken, het leek wel oorlog. Iedere inwoner heeft een knalmat, zelfs de armste sloeber steekt er 1 af, want voor de Chinezen is het belangrijk, de geesten moeten worden verjaagd.
En op straat wordt ik door iedereen een Happy New Year toegewenst. Engels spreken ze daar niet maar Happy New Year kennen ze allemaal.
Ik maakte zoveel mogelijk foto,s van de feestende massa en ik vroeg bij een winkel aan een gezinnetje die aan het tafelen was of ik een foto van hun mocht maken, het eten is immers ook onderdeel van het feest. En voordat ik het wist zat ik aan tafel mee te eten.

Na circa een uur was ik weer terug in het hotel en ging ik samen met Erik en de andere liefhebbers de tactiek voor de show van de avond bespreken. Wat gaan we afsteken, welke effecten etc.
En dan om 18.00 uur volgde het diner, speciaal voor Ray met elkaar in het hotel.
Een heerlijke maaltijd met gelukkig ook Europese gerechten en in een sfeervolle ambiance.
Tijdens de maaltijd kregen we opnieuw bezoek van de draken en de trommels die wel 2 uur lang doorgingen.
Het was een enorme geruststelling dat door de draken de geesten uit het hotel verwijderd waren. Om 20.00 uur waren we klaar met eten en vervolgens met Ruud op pad gegaan om voor het ingezamelde geld leuk vuurwerk te gaan kopen.
Het vuurwerk haalden we bij een kraam in de stad, diezelfde kraam bleek van de fabriek van Marijn te zijn.
En in China krijg je veel meer voor je geld, want wat bleek: de vrachtauto zat voor de helft vol.

Ondertussen waren de Chinezen ook klaar met hun eten en buiten voltrok zich een geweldig schouwspel van schitterend vuurwerk: veel, hard, mooi en hoog.
De ene na de andere shell en/of grote blok ging de lucht in, je kwam ogen tekort.
Met Erik,Gerwin,Dim,Jeanne-Marie, Nancy en ikzelf hebben we toen het vuurwerk opgebouwd voor de show van die avond, die we om 23.00 uur afgestoken hebben.
Ik moet zeggen, het was kicken om te doen, even wat anders dan een paar cake,s afschieten, nu zaten we midden in een vuurlinie van vuurwerk van klein tot groot kaliber.
Het was een mooie show, zo vond ook ons eigen publiek en een handvol Chinezen die waren komen kijken.

Na afloop van de show met ons allemaal wat klein vuurwerk en wat matten afgeschoten.
Douwe, Dirk,Dim, Gerwin, allemaal staken ze met hartenlust hun vuurwerk af.

Terwijl de meesten van onze groep weer naar het hotel terug gingen besloten Erik, ik en Gerwin nog even de stad in te gaan, vooral genieten van de grote blokken en de knalmatten.
Voor Mike hebben we nog wat snippers meegenomen want Mike is een echte mattenfreak en deze snippers waren van heilige bodem, vandaar. (hoe gek kan een mens niet zijn)

Moe maar zeer voldaan gingen we om circa 02.00 ons bed in.
In Bai Hai was het ondertussen alweer aardig rustig geworden.

Laatst bewerkt:
wederom een prachtig verslag om te lezen Fred, krijg al rillingen van als ik er aan denk hoe daar vuurwerk wordt beleefd

Mooi om te lezen hoe de boze geesten werden verjaagd zijn en hoe de anderen betrokken waren om daaraan mee te doen:)

Echt weer een super leuk verslag om te lezen. Fred waar haal je de tijd vandaan om dit en andere verslagen te maken? Wat mooi ook om te lezen wat het chinese nieuwjaar en de gebeurtenissen allemaal met je doen!!!!

Nog een paar foto,s die horen bij het verslag van dag 8, de viering van het Chinese nieuwjaar. Special thanks to Erik die de foto,s heeft gemaakt.

Je foto's doen het bij mij niet Fred.

[edit] Nu wel!
Bedankt voor de prachtige verslagen Fred. Met veel plezier en vooral met een tikkeltje jaloezie lees ik ze telkens weer opnieuw.
Ook de foto's geven een prachtig beeld van wat jullie daar mochten beleven! Heerlijk!

Laatst bewerkt:
Ronald,Anco,Marco en anderen: dank voor jullie leuke reacties op de verslagen
De rest van de verslagen volgen snel,de laatste dagen van de reis waarbij we aan het afbouwen zijn en richting huis gaan.
De reis naar China: een trip om nooit meer te vergeten.

:) Weer onwijs leuke en mooie foto's Fred, vooral die foto met het jongentje naast de fiets met het bakje erachter.
Het blijft in onze ogen echt niet normaal wat betreft de afmetingen van de cakes, of moet je hier spreken van verhuisdozen :rolleyes:

Back
Bovenaan