Dag 5 Woensdag 10 februari 2010
Dit is het verslag van de 5e dag van onze reis, het is een lang verslag geworden, want zoals later zal blijken, deze dag kent de meeste hoogtepunten.
Om 07.00 uur worden we gewekt door de wekservice van het hotel, waarna een vorstelijk ontbijt ons ten deel viel.
Na het ontbijt vertrokken we om half 9 met de bus naar de vuurwerkfabriek, gelegen in het nabije Hepu.
De vuurwerkfabriek is gelegen in een plattelandsgebied, ver van de bewoonde wereld.
In verband met het Chinese Nieuwjaar is de fabriek gesloten en hebben de werknemers/werkneemsters vrij, doch enkele personeelsleden hebben een deel van hun vrije tijd speciaal voor ons opgeofferd zodat wij toch een kijkje in de keuken konden nemen.
Het hoofdgebouw is groot en imposant en zodra wij over de drempel liepen wisten wij dat wij heilige grond aan het betreden waren.
De ontvangst was in een grote directiekamer annex spreekkamer. Daar kregen we een drankje, een catalogus en Chinees fruit gepresenteerd.
Vervolgens liepen we onder aanvoering van Ray, onze gids de fabriek door.
De fabriek bestaat feitelijk uit allemaal kleine gebouwtjes, barrakken.
In elk gebouwtje vindt een deel van het productieproces plaats.
In de fabriek werken momenteel 1.200 mensen. Dat is de helft minder dan jaren daarvoor.
De teruggang is het gevolg van de economische recessie maar ook omdat sommige processen machinaal verlopen waarvoor minder mensenarbeid nodig is.
De fabriek kent afnemers uit de hele wereld, de meeste afnemers komen uit Amerika, waarvan Phantom Fireworks de bekendste is.
De fabriek kent voor hun personeel een CAO en er vindt geen kinderarbeid plaats.
Na het bezoek aan de vuurwerkfabriek volgde een ander, onverwachts en niet gepland, hoogtepunt.
In een vrachtwagen! Reisden we met de hele groep naar het dorp Hepu om een vis- en vleesmarkt te bezoeken.
Evelien had vooraf al verteld dat de inwoners van dit dorpje geen blanke Europeanen gewend zijn, men leest daar geen krant, men kijkt geen tv en men gaat nooit op reis.
We liepen daar door de straten en waren een bezienswaardigheid. Ik weet nu hoe het voelt als je een dier in een dierentuin bent. Mensen staren je aan, blijven stilstaan, willen aan je voelen en willen vooral met je op de foto.
Mede door mijn lengte waande ik mij in de Rode Zee, want iedereen ging voor mij opzij.
Het mooiste komt nog:
We gingen met de groep op de hoek van een straat wat drinken en binnen een mum van tijd stonden er minstens 100 honderd man om ons verzameld, die ons alleen maar aankeken.
Heel bizar dit.
Na deze voorstelling vervolgden we onze weg met een fietstaxi naar het Red-Forrest hotel waar we een diner aangeboden kregen van Charly, de directeur van de fabriek.
We mochten plaats nemen aan 4 grote tafels. Aan elke tafel kwam een Chinees zitten om ons te vertellen wat we gingen eten en om ons te leren hoe je met stokjes moest eten.
Geen bami of nassi, maar echt traditioneel Chinees eten: eend, garnalen, vis, krab, groenten etc.etc. Het eten was lekker, maar veel te veel, de obers bleven maar komen.
Van Charley kregen we nog een prachtig cadeau mee: een doosje met kostbare parels.
(afijn dacht ik bij mezelf, souvenir voor mijn vrouw heb ik al binnen)
Na het eten, het was al avond, gingen we terug naar de vuurwerkfabriek.
Daar stond ons een demo van Marijn Vuurwerk te wachten.
We mochten aan een lange tafel plaatsnemen en kregen pen en papier om onze waardering voor de producten op papier te zetten.
Het was een demo van 33 producten. Een aantal van deze producten komen eind van het jaar in de winkels te liggen.
Op verzoek van Evelien gaan we jullie niet vertellen wat voor producten dit zijn maar ik kan jullie al wel vast zeggen dat er toppers bijzitten, typische Marijn producten.
Verder is het voor jullie goed om te weten dat het bij de nieuwe producten duidelijk zichtbaar is dat Evelien geluisterd heeft naar de wensen van de leden op dit forum.
Na het bezoek aan de vuurwerkfabriek hebben we bij de kraampjes nog wat klein spul ingekocht en op het strand afgestoken.
Moe maar zeer voldaan deed ik om 01.00 uur het licht op mijn hotelkamer uit.