Tja ik ben het er eigenlijk wel mee eens dat er bepaalde producten door de overheid verboden gaan worden. Het zorgt voor minder ongelukken en dus minder slechte reclame voor vuurwerk in het algemeen.

Ik zou zelf de lijst met verboden artikelen willen uitbreiden met grondbloemen (want die schieten toch vaak plots weg), de z.g. éénschots mortiertjes (wat in feite nitraten zijn die alle kanten opschieten als ze omvallen op een oneven ondergrond en er wordt ook gewoon mij gegooid), potten/flowerbeds met tubes groter dan 22mm en sterretjes want die zorgen toch ook voor flinke brandwonden bij het gewoon afsteken. Over sterretjes hoor ik nooit wat maar je zou eens moeten navragen in een ziekenhuis over dergelijke brandwonden.
En eigenlijk is het onze eigen schuld. Er zijn nu éénmaal gebruikers die oneigenlijk gebruik maken van vuurwerk.
Over dat vuurwerk uit buitenland maak ik mij niet te veel zorgen want daar komen op den duur dezelfde regels als in Nederland. Kijk eens naar België: ALPECO failliet, EDRUCO failliet wie is de volgende ? ? ? ? ? En producten als Cobra's hebben ook hun langste tijd gehad want neem maar van mij aan dat er achter de schermen druk gewerkt wordt aan een algemeen verbod van grondknallers (groundsalutes) in de CE klasse IV ongeacht het poeder gewicht. Wie heeft er ooit van een vuurwerkshow gehoord waar een Cobra 6 werd gebruikt. Maar wel duizenden dozen produceren en geen enkel grootvuurwerk bedrijf verwerkt ze in hun shows.
Vuurwerk hoort de jaarwisseling op te fleuren het hoort geen doel op zich te zijn.
De vuurwerkhandel zelf is reuze blij met deze beslissing van de regering want de producten die nu verboden zijn geworden zorgen voor ongelukken en leveren geen financieel gewin op voor hun. Baby pijlen, jumping jacks, grondbloemen, romeinse kaarsen, kanonslagen (z.g. Astronauten) en ander stunt materiaal neemt kostbare opslag - en transportruimte in beslag en er wordt niets aan verdiend door de importeurs/groothandelaren. De winkelier kan er misschien een paar losse centen aan verdienen maar vaak gaat het dar ook voor de inkoopprijs de deur uit.
Overigens het is moeilijk om romeinse kaarsen de juiste lontvertraging 3 - 6 / 4 - 8 seconden te geven en veel importeurs hebben hiervoor zware boetes gekregen en zij kunnen er zelf eigen niet veel aan doen het is wat een juiste lontvertraging betreft een moeilijk product.
Ik hoop op genuanceerde reacties!