Je moet verder niet vergeten dat een ramp als dat van Enschede heeft kunnen ontstaan door laksigheid van de overheid. Met name de gemeente Enschede, en overheids instanties die belast waren met de controle en handhaving van vergunningen. Dat is iets wat heel veel mensen niet bij stil staan.
Verder als ik goed geinformeerd ben, stond SE er al, voordat er een hele woonwijk en industrie omheen gebouwd werd. Wederom de schuld van Enschede in mijn ogen, die niet voor een degelijk plan gezorgd heeft dat SE zou verhuizen. alhoewel bij mij iets bij staat dat die plannen er wel waren ofzo.
In het buitenland zoals in Duitsland en Belgie (want die hadden alles al lang op orde, integenstelling wat de Nederlandse overheid wil doen geloven) werd al ruim vóór 13 mei 2001 gewaarschuwd over de gebrekkige regelgeving en handhaving omtrend opslag en bezigen van vuurwerk in Nederland.
Maar goed,
Ik denk dat er een soort van positieve publiciteit campange gestart moet worden. Dat vuurwerk bijvoorbeeld symbool staat voor feest, vrolijkheid en vreugde. En niet voor ellende en narigheid. Het is denk ook mede met de brance dat dit op poten gezet moet worden. Zowel de tak van vuurwerkschieters, importeurs als winkels die het verkopen.
Verder zou die verekte overheid een steentje kunnen bijdrage door bijvoorbeeld een meldpunt in te stellen voor kindertjes die zich bezighouden met vernielerij en andere narigheid met vuurwerk. Ja ik weet het, dat zijn NSB praktijken. Maar het is mijn ogen een van de weinige methodes om de schades die onstaan door dat soort tuig in te dammen. Ook dat men promoot omvooral de politie te bellen of wat dan ook.
Ook denk ik dat er voor de websites en hosting providers een taak is weggelegd. dit omdat in mijn ogen 70-80% van alle vernielzucht als doelheeft het te filmen, dan wel te fotograveren om er stoer mee te doen. Als publicatie ( en ja het is zeer eenvoudig op te sporen de orignele eigenaar, of uploader) van dat soort shit al een hoog risico heeft dat je gepakt wordt.. Heb je al een heel groot deel van het probleem opgelost.
kortom, filmpje online met vernielingen, of ander vuurwerk gerelateerde ellende? ip nr opvragen, uploader en evt de poster, en beelden door spelen aan politie en justitie! Ik weet dat ik met dit soort ideëen heel veel weerstand kan oproepen... Maar er is helaas niet echt een andere mogelijkheid lijkt me om het via deze weg aan te pakken.
Dan nog wat betreft mileuvervuiling enzo. Wat tegenwoordig tot vervelens toe ( ook met andere zaken zoals auto's bijvoorbeeld) maar door je strot geduwt wordt. Is het misschien raadzaam om mensen die weer te lopen mekkeren dat het zo mileu vervuilend is , eens met echt goed onderbouwde raporten te komen.
Er is een rapport over de vervuiling, als ik em goed herinner is het na 2 uur oudjaarsnacht buinnen een uur weer een normale lucht en zijn alle waardes binnen de perken. Om even een vergelijking te maken. Een kudde koeien van een gemiddelde boerderij produceert meer amoniak, zwaveldampen en andere mileu belastende zaken op een week tijd. Dan vuurwerk op en heel jaar bijeen weet te produceren. totzover het zogenaamde schone boeren leven...
Schiphol produceert meer Co2 uitstoot op een paar dagen tijd, dan dat wij met zn allen produceren op oudjaarsdag en avond. Maarja Schiphol gaan we niet verbieden... toch? Dat is een van de hoofdraderen van onze economie
En ons stukje vlees iedere avond op ons bord, of ons glaasje melk.. dat willen we ook niet missen!! Ook dat is een groot deel van onze economie
kortom...Mensen die lopen te zeiken over mileubelastende factoren, moeten eens wat beter in hun omgeving gaan rond kijken!!! Echt ik raak beregeirriteerd van die zogenaamde mileu terroristen die met half bijeen gelogen raporten vuurwerk als zijnde super milieu belastend willen bestempelen. Accoord, het is zeker niet gezond.. maar dan nog.. lees boven staande even...
Dan nog even terug komend op het vuurwerkbesluit. Ik heb laatst een evaluatie rapport gelezen inzake dit besluit. En ik hoop van ganze harte dat men enkele aanbevlingen overneemt die deze commisie gedaan heeft. We mogen in die zin van geluk spreken dat Jan Pronk niet de voorzitter is geworden van de PvdA! Het is verder ook zo dat ik hoop dat ze eens meer naar de buren kijken wat betreft veiligheidsafstanden van bunkers voor professioneel vuurwerk uit de klasse 1.3G en 1.4G. Ook wat betreft de afstanden voor shows.. heel europa Handteerd een gemiddelde van het aantal milimeters in meters (plus evt 10%) voor normale Chineesche kogelbommen..dat ze dat eens invoeren.
Ik kijk verder ook met enige argwaan maar ook hoop naar de aankomende Europeese wetgeving wat bertreft vuurwerk. Nederland zal dan wel enige kniebuigingen moeten doen en het een en ander moeten versoepelen!
Dat brengt me meteen op het laatste wat ik in dit betoog nog kwijd wil. Vannaf de bron tot aan de winkel zitten potjes in de meest debiele en voor de verkopers\personeel in gevaarlijk scherpe kooien.. Er is niet 1 land ter wereld die dit heeft als behalve Nederland. Maar dan komt het.. de burger mag zo heel zn auto volstampen met dat zelfde vuurwerk zónder zo een kooi.. is het dan ineens niet meer gevaarlijk.. of wordt ik nou gek!?
Het maakt het vuurwerk nodeloos duur, en het hele principe van zo een kooi ( dat er voor moetzorgen dat projectielen versplinteren en niet wegschieten) als veiligheid donderd er als een slechte fundering direct onderuit.
tot zover mijn betoog, ik kom hier nog wel verder op terug heheheheh