Verbeteren imago vuurwerk

om een brommer of auto te besturen heb je een bewijs van vaardigheid nodig. waarom? om aan te kunnen tonen dat je goed met een dergelijk voertuig om kan gaan. het is een soort garantie voor de mensen om jou heen, dat jij weet wat je aan het doen bent, en zij geen schade of overlast ondervinden van jou.

waarom niet met vuurwerk? laat de echte liefhebbers gewoon een theorie examen afleggen. kan je verantwoord met vuurwerk omgaan? mooi! dan mag je ook wat zwaarder vuurwerk afsteken. heb je geen certificaat? dan blijft het aanbod voor jou beperkt tot het huidige assortiment consumenten vuurwerk.ga je met het zwaardere vuurwerk in de fout? dat is rot, maar dan wordt je certificaat gewoon in getrokken.

je zou met dit systeem eventueel vuurwerk aankopen kunnen registreren, zodat handel kan worden voorkomen. als iemand gepakt wordt met vuurwerk waar een certificaat voor nodig is, terwijl die dat niet heeft, wordt het vuurwerk na getrokken, en kan de bron worden achterhaald. ik denk dat de liefhebber zich dan wel twee keer zal bedenken voor hij iets verkoopt aan iemand.

ik denk persoonlijk dat dit een deel van de overlast zal weghalen. de liefhebber kan gewoon zijn zwaardere vuurwerk afsteken zonder zich daarmee in criminele bochten te wringen. de mensen die zich niet echt interesseren voor vuurwerk, zijn meestal de mensen die spullen slopen. en waarom al die moeite doen, als vuurwerk toch niet jouw passie is?

ach, ik kan zo nog wel even doorgaan, maar jullie snappen wel waar ik heen wil
misschien is het een utopie, maar in mijn ogen zeker een verbetering op de huidige situatie.

mvg, Lünig

Ik heb misschien nog iets...
Als de slopers worden opgepakt moeten ze een register aanleggen met alle slopers erin en die in de vuurwerkwinkels niks meer verkopen het lijkt onhaalbaar maar misschien is het wel een goed idee...?

Ik heb misschien nog iets...
Als de slopers worden opgepakt moeten ze een register aanleggen met alle slopers erin en die in de vuurwerkwinkels niks meer verkopen het lijkt onhaalbaar maar misschien is het wel een goed idee...?
Dit werkt juist averechts denk ik. Als ze niks meer mogen kopen in de winkels dan kopen ze het wel in België of bij handelaren in Nederland. En zoals je weet is daar wel wat zwaarder spul te krijgen dan hier in de vuurwerkwinkels.:rolleyes:

Bovendien totaal niet uitvoerbaar.
Ik snap het idee, maar dit gaat nevernooitniet werken :wink:
1. Een landelijke database is te complex en te duur.
2. De winkelier heeft geen tijd om elke klant te scannen.
3. Er zijn altijd andere manieren voor dat tuig om aan hun spul te komen.
4. De politiek gaat zoiets nooit toestaan.

Ik blijf erbij dat er een aantal dingen kunnen en moeten gebeuren.
Een betere wereld begint bij jezelf, heel cliché maar wel waar. Ga veilig met vuurwerk om, en draag dat ook uit op een positieve manier. Houd ook anderen goed in de gaten en help waar nodig. Hoe suf het ook klinkt, als dit maar genoeg gebeurt dan gaan steeds meer mensen vanzelf positiever over vuurwerk denken.

Daarnaast moeten de vandalen knetterhard aangepakt worden.
Zero tolerance de laatste week van het jaar.
Te vroeg afsteken, gevaarlijk afsteken, slopen; direct oppakken, boete, enz.
Is de overtreding fors genoeg? Dan krijg je meldingsplicht!
Ga maar lekker tijdens je favoriete dag in een kamertje op het bureau zitten.
Is direct de laatste keer dat zo iemand nog sloopt. Werkt uitstekend.
Ook mag de sociale controle wel iets strenger.
Als je vandalen ziet, grijp dan in, of bel de politie als het niet veilig genoeg lijkt om in te grijpen.

Verder is het een lastig verhaal...
De regels rondom consumentenvuurwerk hebben verder maar weinig effect, want het echte vandalisme gebeurt vaak met illegale knallers. Daarom zullen ideeën als een vuurwerkcertificaat of vandalenregister nooit werken. Helaas.

Al het niet consumentenvuurwerk (dus Belgisch/ Duits- consumentenvuurwerk en professioneel/ evenementenvuurwerk) komt altijd via een omweg in Nederland terecht, het professioneel vuurwerk wat bij Alpeco gekocht word met KVK is een heel klein deel van het grote vuurwerk wat in Nederland tijdens de jaarwisseling word afgestoken. Het grootste deel komt via containers en vrachtwagens over de grens. Voor de nietswetende consument in nederland is het een kleine moeite om aan professioneel vuurwerk te komen. En ik denk dat hier de fout in word gegaan. Bij wijze van spreken is op elke hoek van de straat vuurwerk te koop, via via valt er altijd wat te regelen.

In mijn sector is het ook niet zo moeilijk. Als ik vertel wat mijn hobby is en dat tegen mensen vertel gaan ze er 10 van de 10 keer vanuit dat het met illegaal vuurwerk te maken heeft, en dat is echt niet zo. Ik krijg ook altijd de vraag of ik aan vuurwerk kan komen, ik heb de contacten wel maar begin er niet aan, en ga ook niet voor andere mensen regelen. Maar alles wat niet via mij lukt vragen ze aan de volgende en daar lukt het wel.

Het verbeteren van de imago vuurwerk is gewoon heel moeilijk en ik vind dat de grotere websites zoals AVP vuurwerk, Freakpyromaniacs, Vuurwerkmuseum en Vuurwerkcrew een hele goede stap hebben gedaan om professioneel/ evenementenvuurwerk aan handen nemen. En veel mensen zijn het er niet mee eens omdat ze gelijk beginnen te roepen dat het een vrijheid van meningsuiting is (want daar heeft het mee te maken) maar wat ze daarbij niet bedenken is dat ze met het grotere vuurwerk, met name het knalvuurwerk natuurlijk, het imago vuurwerk naar beneden halen.

Wat denken we over vuurwerkvandalisme? Ik vind persoonlijk dat er op het forum te weinig over te vinden is. Een paar hele lijsten vol met topics over berichten in de media die in verband liggen met vuurwerkvandalisme, en vrijwel standaardreacties daarop dat het niet kan en niet mag, daar schieten we vrij weinig mee op. Het zijn alleen nog maar woorden. Hier en daar enkele campagnes over dat we het vuurwerk moeten behouden in Nederland. Een prima actie, helemaal geweldig. Maar zonder het aanpakken van de oorzaak is het een slecht begonnen zaak. Voorkomen is beter dan genezen.

Pak die elendeloze jongeren aan, 14- jarige broekjes die via school aan supervlinders zijn gekomen zijn de . Hoewel ik denk dat supervlinders nog geen eens meer hard genoeg is voor de jeugd. Cobra 6, Atomyc 6, Achtung etc. Alles wat goed hard knalt is overal te krijgen. In mijn ogen gewoon heel slecht. Handelaren zien er geld in en kijken niet verder dan hun neus lang is. Uiteindelijk op een lange afstand zijn ze zelf de oorzaak van het beeindigen van de vuurwerkwereld in Nederland.

Hoe verbeteren we het imago vuurwerk in Nederland? Tsja daar moet je wel een hele goede manier voor hebben want zover ik weet is het de handelaar die de overhand heeft (geld = macht, je kent het). Overheid zou acties van o.a. het Vuurwerkmuseum moeten financieren en moeten steunen want uiteindelijk leiden ze hier het meeste onder maar verder kijken dan hun neus lang is doen ze niet. Enkele voorlichtingsacties op basisscholen gaat echt niet lukken.

Zoals vaker gezegt moet de overheid sites steunen (zoals vwc,avp enzvoorts)en reclame maken. Het is echt zo makkelijk om aan de zwaarste vuurwerk te komen, je vraagt het maar aan 1 iemand en de weg wordt je gewezen. Dat moeten ze eigenlijk tegen gaan.
En als de politie mensen betrapt wegens slopen dan word het halt,(als ze minderjarig zijn). Gewoon zeer hoge boetes dat ze een paar jaar niet eens vuurwerk durven aantezien.

Ik had helaas geen tijd genoeg om alle voorgaande pagina`s door te nemen maar volgens mij moet je eerst eens onderscheid maken tussen de soorten vuurwerk waarover de meeste klachten binnenkomen.
Ik denk dat je dan voor 99% van de gevallen over knalvuurwerk praten.
Daarin kun je weer onderscheid maken tussen geluidsoverlast en vernielingen.

Een echte oplossing heb ik hier niet voor maar misschien ligt die wel in het verleden. Toen hadden we ook knallers met flaspoeder alleen waren die van gewikkeld papier en niet van gelijmd karton zoals nu. Dat was ook nog eens echt leuk. Allemaal papiersnippers. De knallen waren ook harder als die van zwartkruitknallers van nu. Het zullen wel nooit knallers van het formaat cobra`s 6 worden maar het plezier is ook een factor.
Verder zal er dan een strikt verbod moeten komen op fabricage en import van
zwaar knalvuurwerk binnen de europesche gemeenschap. Bestaande bedrijven dienen dan uitgekocht te worden en de straffen op import, handel en misbruik dienen fors te stijgen.

We zijn er allemaal over eens dat de huidige goedgekeurde knallers niet voldoen voor de freaks en dat er daarom gepleit dient te worden voor zwaardere knallers waarover belasting geheven kan worden. Want daar wringt hem voor de wetgever de schoen. Over vuurwerk dat niet via reguliere kanalen verkocht word betalen we ook geen belasting en dat is ze een doorn in het oog.

mvg tommy-gun

Verder zal er dan een strikt verbod moeten komen op fabricage en import van
zwaar knalvuurwerk binnen de europesche gemeenschap. Bestaande bedrijven dienen dan uitgekocht te worden en de straffen op import, handel en misbruik dienen fors te stijgen.

Eigenlijk is dit punt al niet haalbaar. Dit zijn bedrijven die naast de productie van consumentenvuurwerk ook professioneel vuurwerk produceren wat word verwerkt in vuurwerkshows. Niet alleen hier in Nederland, maar in heel de Europa. Is dus massaproductie. Houd dat maar eens tegen.

Ik wil graag meehelpen om het vuurwerk een postief image te geven.
Heb al een artikel geschreven in het mijn streekrant en op nu.nl fotografeer ook voor diverse media.
Heb al hart van Nederland benaderd heb een site http://scherts-vuurwerk.jouwweb.nl en http://vuurwerk-cursus.jouwweb.nl
Spreek in bij jullie gemeente heb ik ook gedaan.
Steek de koppen bij elkaar om te overleggen over bijv. een vuurwerkcursus.

Dat is positief waar jij mee bezig ben.
Ik hoop alleen dat het wat uithaald want de media houdt zijn ogen stijf gesloten als het om positief vuurwerknieuws gaat.
Ze zijn er wel als de kippe bij zodra het slecht is.
Maar als het lukt, op mijn steun kun je rekenen.

Keep up the good work.

Giron

Benader eens hart van Nederland van sbs 6 schrijf zelf ook veel voor de streekpers.
Maar sla vooral de handen samen ben benieuwd

Als die dierenarts logisch nadenkt is het ook geen geluidloos vuurwerk, maar vuurwerk zonder burstknal. Dat er altijd geluid geproduceert wordt is haast onmogelijk.
Wie loopt er dan ook met zijn hond langs een cake die af gaat, dan loop je er toch wat verder omheen. Als mensen die dit vuurwerk kopen hun hond binnen houden tijdens het afsteken, dan weet ik zeker dat de honden er wel degelijk minder last van hebben (de echte burstknal mist immers, de rest is gewoon geluid wat niet harder is dan tractor die voorbij komt, bij wijze van spreke. Als je hond dan al bang weg kruipt moet je misschien sowieso even naar de dierenarts.)

lekker verstandig ook, een cake zo los in de sneeuw zetten, zeker met honden die alle kanten op rennen. Slimme man die dierenarts! Er word ook niet gesproken over geluidsloos vuurwerk maar geluidsarm...

Weer stemmingmakerij. En commercie die daar op in wenst te springen. Niets nieuws onder de zon (grijs wolkendek).

Marchel zegt het met een glimlach, maar hij heeft wel gelijk.

Mmmh na enige tijd ben ik terug en ik zie gelijk een onderwerp waarop ik wil inhaken.

Het verbeteren van het imago van vuurwerk is net zo lastig als dat van vuurwapens,het vuurwerk is het probleem niet en de vuurwapens ook niet, het probleem is de individuen die deze voorwerpen hanteren en gebruiken. De grootste fout is de menselijke fout, de media kickt op sensatie nieuws dat trekt aandacht en daardoor ook kijkers. Dergelijke dingen positief verwoorden d.m.v media trekt geen kijkers, apart van ons select groepje van pyro-maniacs die het wél waarderen.
De media wilt een bepaald gevoel bij je opwekken waardoor jij anders gaat denken, het gaat dan al niet meer over het "nieuws" presenteren. De meeste mensen zouden liever het artikel: "Auto opgeblazen met zwaar illegaal vuurwerk" lezen dan:"Prachtige vuurwerkshow Walibi World"
Het verdraaien van de feiten schijnt de media erg goed te kunnen om meer kijkers/lezers te trekken.
Om daadwerkelijk effectief een positiever imago te krijgen zal je de mensen eigenlijk moeten indoctrineren met het goede nieuws, elke dag op nieuw. De media doet dit juist met het slechte nieuws.
Wij als vuurwerk liefhebbers staan vrijwel machteloos tegenover zoiets, maar als je via via de boodschap over kan brengen of mensen een paar goede feiten kan geven zijn we al deels geholpen.
Mond op mond reclame is het effectiefst, als wij allemaal onze poot stijf houd en voet bij stuk over de feiten en positief blijven over onze hobby naar anderen toe, schiet je een heel stuk op.

Op Discovery Channel is er een programma dat heet "Pyro's" dit is een goed voorbeeld omdat het uit het buitenland komt, mensen krijgen te zien waar profesioneel vuurwerk om draait en zien hoe het wordt gebruikt voor de meest intense vuurwerkshows, precies waar vuurwerk voor is bedoeld.
Niks geen negatief gedoe van we blazen zus en zo op zoals dat gedeeltelijk op de social media Youtube voorkomt. Echter zijn er ook kanalen te vinden op Youtube zowel binnen als buitenlandse vuurwerk liefhebbers en pyrotechnicussen die een positief woord hebben over de hobby.

Dingen die ik vind die jij in ieder geval kan doen dit jaar:
- verniel niks, ookal is het van jezelf
- ga niet aan je eigenmaak projectjes werken (doorlonten uiteraard wel)
- je troepies lekker opruimen
- denk na wat,hoe en waar je iets afsteekt
- praat altijd goed over je hobby
- help misverstanden uit de wereld over vuurwerk (nitraatbommen,vlinderbomen,mortier=géén shell etc.)
- heb plezier en laat je dit niet afnemen

Ik zie graag een reactie tegemoet en sluit mijn stukje tekst af.

groetjes

Mmmh na enige tijd ben ik terug en ik zie gelijk een onderwerp waarop ik wil inhaken.

Het verbeteren van het imago van vuurwerk is net zo lastig als dat van vuurwapens,het vuurwerk is het probleem niet en de vuurwapens ook niet, het probleem is de individuen die deze voorwerpen hanteren en gebruiken. De grootste fout is de menselijke fout, de media kickt op sensatie nieuws dat trekt aandacht en daardoor ook kijkers. Dergelijke dingen positief verwoorden d.m.v media trekt geen kijkers, apart van ons select groepje van pyro-maniacs die het wél waarderen.
De media wilt een bepaald gevoel bij je opwekken waardoor jij anders gaat denken, het gaat dan al niet meer over het "nieuws" presenteren. De meeste mensen zouden liever het artikel: "Auto opgeblazen met zwaar illegaal vuurwerk" lezen dan:"Prachtige vuurwerkshow Walibi World"
Het verdraaien van de feiten schijnt de media erg goed te kunnen om meer kijkers/lezers te trekken.
Om daadwerkelijk effectief een positiever imago te krijgen zal je de mensen eigenlijk moeten indoctrineren met het goede nieuws, elke dag op nieuw. De media doet dit juist met het slechte nieuws.
Wij als vuurwerk liefhebbers staan vrijwel machteloos tegenover zoiets, maar als je via via de boodschap over kan brengen of mensen een paar goede feiten kan geven zijn we al deels geholpen.
Mond op mond reclame is het effectiefst, als wij allemaal onze poot stijf houd en voet bij stuk over de feiten en positief blijven over onze hobby naar anderen toe, schiet je een heel stuk op.

Op Discovery Channel is er een programma dat heet "Pyro's" dit is een goed voorbeeld omdat het uit het buitenland komt, mensen krijgen te zien waar profesioneel vuurwerk om draait en zien hoe het wordt gebruikt voor de meest intense vuurwerkshows, precies waar vuurwerk voor is bedoeld.
Niks geen negatief gedoe van we blazen zus en zo op zoals dat gedeeltelijk op de social media Youtube voorkomt. Echter zijn er ook kanalen te vinden op Youtube zowel binnen als buitenlandse vuurwerk liefhebbers en pyrotechnicussen die een positief woord hebben over de hobby.

Dingen die ik vind die jij in ieder geval kan doen dit jaar:
- verniel niks, ookal is het van jezelf
- ga niet aan je eigenmaak projectjes werken (doorlonten uiteraard wel)
- je troepies lekker opruimen
- denk na wat,hoe en waar je iets afsteekt
- praat altijd goed over je hobby
- help misverstanden uit de wereld over vuurwerk (nitraatbommen,vlinderbomen,mortier=géén shell etc.)
- heb plezier en laat je dit niet afnemen

Ik zie graag een reactie tegemoet en sluit mijn stukje tekst af.

groetjes

Helemaal mee eens! Top posting!

Wat ik echt irritant is dat de media gewone vlinders gelijk vlinderbommen worden genoemdt.
En de media zegt ook dat 1 zo'n vlinderbom een hele gevel kan opbalzen,nou mooi niet!

Het is een probleem in twee stukken punt1 is dat postieve aandacht over vuurwerk toch echt vanuit de vuurwerkbranch moet komen naar mijn mening,dan punt 2 is moeilijk en dat is dezelfde media aandacht opeisen als de grote anticlub zoals bv galgroen links.en als de particulier dan nog goed om leert gaan met vuurwerk zal dat zeker helpen(dit slaat trouwens op de vuurwerk vandaal)

Back
Bovenaan