Vanaf welke leeftijd een freak?

Ik weet niet wanneer ik gek werd van vuurwerk, maar ik weet nog heel goed dat ik in 1992 samen met mijn pa een siervuurwerk pakketje afstak. Hier zaten de welbekende Hapiness potjes bij, en natuurlijk zo'n draai zon, die je op een boom moest spijkeren. Deze kom je tegenwoordig niet meer tegen dacht ik.

Al vanaf dat ik heel erg jong was werd met name mijn moeder gek van mij en zo tegen de herfstvakantie begon de ellende al. Eigenlijk na mijn verjaardag, 8 Augustus begint het altijd weer te kriebelen. Want het eerst volgende leuk was dan natuurlijk oud en nieuw. Ik moest ook altijd vuurwerk krantjes hebben. Ik kon daar uren naar kijken en in mijn fantasie stak ik die dingen dan af. ook plakte Ik de vuurwerkkrantjes op mijn kamer tegen de muur, en natuurlijk tekende ik altijd vuurwerk na.

Nu is het allemaal anders. Tegenwoordig probeer ik zoveel mogelijk over de producten te weten te komen en probeer ik van alles om het vuurwerk afsteken zo veilig mogelijk te maken. Mijn broertje was ook een enorme vuurwerk gek en die is nu 10 Augustus 2 jaar terug overleden. Hij zou dit jaar 23 zijn geworden. Dus speciaal voor hem maak ik elk jaar weer een groot feest met oud en nieuw, met veel vuurwerk en een boel plezier. Zo zou die dat het liefst gezien hebben denk ik.

Ik heb vuurwerk altijd al leuk gevonden. Ben ook nooit bang geweest voor vuurwerk.
Hoe ik me kan herinneren dat ik 5 was en ik zei mam wakker maken wakker maken. Ik bedoelde dus dat mijn moeder meiers voor 12 uur snachts wakker maakte. Jammer genoeg heeft mijn moeder me laten slapen. En ben ik niet wakker geworden door de knallen. Toen ik echt wist wat vuurwerk was begon ik er echt fan van te worden. Dat was rond 6 jarige leeftijd. Ik werd wel wakker gemaakt. Pakte altijd een lekker oliebolletje of appelflap wat we de dag van te voren gemaakt hadden. En tegen de tijd dat het op was kwam de klok op tv.
Oeh nog 1 minuut. 10,9,8,7,6,5,4,3,2,1 GELUKKIG NIEUWJAAR! Me vader had altijd vuurwerk en stak toen het toen af. Ik weet dat ik toen samen met mijn vader het aansteeklont vast mocht houden en een fontein uit een meterpakket mocht afsteken. Zo klein als ik was vond ik dat super!

Toen was ik 7 en vond ik vuurwerk al hardstikke leuk. Ik keek er naar uit en in die tijd begon ik na de zomervakantie over vuurwerk. Ze werden helemaal gek thuis. Haha. Jammer genoeg is dat jaar 2003 niet zo'n leuk jaar geweest. Mijn vader was ernstig ziek en zou het niet lang overleven. Die laatste oud en nieuw heeft mijn vader zo ziek als hij was heel veel vuurwerk gekocht 100k's paar pijlen heel veel potten. Jammer genoeg ging die 31ste niet zo als het moest zijn savonds begon er al mist te komen. En de jaarwisseling was hardstikke mistig. Je kon amper je vuurpijlen zien. De potten ging maar net. Me vader probeerde er wat van te maken maar voelde zicht niet goed. Hij pakte een 100k en stak hem opgerold af wat een geweld. Na die oud en nieuw is in maart mijn vader overleden.

Nu ben ik inmiddels 14 en ben ik net als mijn vader een echte vuurwerkfreak. En wil dat lang zo houden. Me vader is ook 30 december jarig dus haal dan ook een deel vuurwerk op. En steek een mooie pot af. Of vuurpijl. Ik zit nu dus het hele jaar door op vwc AVP(vanaf september open). En na de zomer begint het te kriebelen. Vuurwerk folders verzamelen, door het jaar shows bezoeken, demo's, showrooms bekijken en het belangrijkste veel stoken.

Zo dat was mijn verhaal.
Eens een vuurwerkfreak altijd en vuurwerkfreak!

Gr Tristen.

Sinds mijn eerste oud en nieuw volgens mijn ouders toen ik 10 maand was zat ik bijn mijn moeder op schoot voor het raam en zat ik aan 1 stukdoor te lachen.. En toen is he tnooit meer over gegaan toen ik een jaar of 6 was wou ik graag een vuurwerkpaketje maar mocht het niet zelf afsteken maar stond er wel naast. toen ik 7 was had mijn moeder een vuurwerk foldertje in exel gezet zodat mijn zus en ik vuurwerk winkeltje konden spelen XD

Ben nu 14 mijn moeder vind het niks geldverspilling ect maarja.. Kijk er nu al weer naar uit!

Altijd al intresse gehad voor vuurwerk. Ook vanaf het moment dat ik me kan heugen altijd dagen door foldertjes bladeren en uiteindelijk samen met papa bestellen, en natuurlijk zo vroeg mogelijk met mama ophalen :D

Echt 'freaks' vanaf m'n 11de (2004). Dat was het jaar dat ik in bwgin December op AVP terecht kwam en later registreerde (half December denk ik). Daarna is het alleen maar meer geworden. Zowel kwa intresse, als hoeveelheid vuurwerk, als tijd op fora, als hoeveelheid fora :D

Ben altijd al vuurwerkliefhebber geweest. Heb in mijn leven 1x O&N gemist doordat mijn ouders mij niet wilde wakker maken. Man ooh man, wat een nachtmerrie.
Enfin, hierna niet meer gebeurd. Wel één keer in mijn leven bewust geen vuurwerk gekocht.. ook dat zal ik nooit meer doen! Eigenlijk ben ik pas echt een fanaat geworden zo rond mijn 30e, toen ik het Millenium echt eens goed wilde gaan vieren. Heb (ik weet het, het mag niet) mij rot gezocht naar een Prof blok en toen al de hoofdprijs betaald van ik geloof 200 gulden voor een 100 shots blok. Nu ben ik blij met het huidige aanbod hier in NL. Want de potten op vandaag zijn gelukkig zeer goed (alleen de prijs kan beter). Enfin, ik ben een fanaat totdat ik niets meer kan tillen. :)

Vroeger was ik altijd bang van vuurwerk, ik vond het maar niks. Maar in de loop der jaren is dit veranderd en wordt het steeds 'erger' en meer. Maar een echte freak, tja... wanneer ben je een echte freak? Tegenwoordig probeer ik de demo's en shows hier in de buurt altijd wel te bezoeken, maar echt ver reizen doe ik er niet voor. Verder geef ik er ook geen duizenden euro's aan uit omdat ik dit simpelweg niet heb en het er ook niet voor over zou hebben... Maar goed ben van bouwjaar '95 en ik zie vuurwerk nu toch wel als een echte hobby/passie.

Waar begon het bij mij ik denk rond een jaar of 7/8 toen we altijd oud en nieuw vierden bij een tante van mij en mijn oudere neven altijd ontzettend gaaf spul afstaken ik vermoed uit belgie dit waren de jaren dat de piraatjes harder knalden dan de kanonslagen van nu en ook heerlijk snipperden.Naarmate ik ouder werd ging ik ook zelf vuurwerk kopen en afsteken dit is alleen maar meer en meer geworden zo konden we urenlang voor de vitrine bij Haarman Vuurwerk staan kijken en konden we niet afwachten wanneer we weer mochten knallen.Toen kon je je de hele dag vermaken met astronauten/kanonslagen,tolletjes(die het nog echt goed deden toen)vuurpijtjes,romeinse kaarsen etc etc.Ik heb 1 jaar geen vuurwerk gekocht en dat was met oud en nieuw 2000-2001 uit respect voor de slachtoffer van de ramp(wat een *****jaar was dat)Nu met de komst van internet ontdekte ik al vroeg de eerste fora zoals vuurwerklook en chineserol.xl ofziets.Voor mij once a freak always a freak.Ben al aan het stoken sinds 1984 ongeveer

Toen ik een jaar of 6 was gezellig van die kleine pakketjes met van die flutfonteintjes stoken, was super vet vroeger!
Ik weet ook nog dat we eens Next Mystery Mines gratis kregen: ik had de hele buurt bij elkaar getrommeld om te komen kijken naar dit professioneel stukje vuurwerk! :wink:

Ik was 10 jaar toen kreeg ik wat rotjes van me buurjongen die toen 16 was, het jaar daarna had ik stiekem wat nitraten van hem gepakt! Toen begon het allemaal...

Ik pas echt vanaf me 15de toen waren me ouders gescheiden moest ik zelf gaan kiezen wat te halen de jaren daarvoor ook hoor met me vader alleen stook hij het meeste af :P

vanaf mijn 2de ong en vanaf mijn 5de een die-hard freak toen ik voor het eerst zelf echt vuurwerk uit een pakketje afstak

Ik was een halve dag oud toen ik in de armen van mijn pa voor het raam stond met O&N. :) Altijd al helemaal weg geweest van vuurwerk, vanaf mijn 12e zelf gaan afsteken en vanaf mijn 15e echt fanatiek liefhebber en online actief.

Vanaf mn 9/10e naar papa kijken, op mn 12e zelf afsteken. Ik denk dat ik op mn 9e al een freaks was, ik vond het toen al mooi! Dat ik niet zelf afstak doet er niet toe!

Heb sinds jongs af aan al vuurwerk mooi en leuk gevonden,
Maar echt een freak ben ik rond mijn 16e geworden, vooral door AVP.

Zo rond m'n 4e/5e altijd bang voor vuurwerk. Rond m'n 7e/8e zelf gaan afsteken, en sindsdien echt liefhebber. Nu al een paar jaar een echte freak, ben inmiddels 16 jaar.

Back
Bovenaan