Vanaf welke leeftijd een freak?

Heb vuurwerk altijd wel spannend gevonden. Maar de echte doorbraak vond plaats toen ik 18 was. Dat was in 2003. Toen zag ik de beelden op FPM van Fallas en toen was ik echt verkocht.

dat was toen ik ongeveer 12 was.
toen kocht ik ook cake's i.p.v. alleen knal.
toen vond ik de cake's wel mooi waardoor ik me erin ging verdiepen, en toen uiteindelijk kwam ik op vwc terecht.

Het virus is begonnen rond mijn 10e levensjaar, toen er een 100k werd afgestoken voor ons huis. Vergeet ik nooit meer.

Het woord 'freak' vind ik altijd maar eng en klink onverantwoordelijk in mijn ogen/oren. Maar vuurwerk begon mij al erg vroeg te interesseren, toen ik in groep 6 zat, was ik dus een jaar of 10 oud, wachtte ik op de foldertjes, zodra die er waren werden er lijstjes gemaakt, en dat ging maar door totdat het gekocht werd, mijn ouders hadden toen een bedrag van €25,- euro voor vuurwerk over, maar op mijn leeftijd toen was dat een leuk bedrag.

Een jaar later vierden we het met een groep mensen, waaronder een filiaal houder van de Boerenbond, daar werd vuurwerk verkocht en hij nam dus een deel van het overschot mee. Dat was toen in mijn ogen een redelijk berg, hele avond en nacht mee vermaakt, ik mocht het niet afsteken maar kijken was ook zeer vermakend.

Het jaar daarna zat ik in groep 8 en was ik 12 jaar oud, mocht van mijn ouders voor het eerst voor een klein bedrag wat aanschaffen, dat werden wat rotjes, babypijltjes, romeinse kaarsen, en een pijlen pakket, was een bedrag van rond de €20,- euro. Na die jaarwisseling wist ik dat ik het jaar daarop meer uit ging geven! (Dat denk ik nu nog steeds elk jaar :rolleyes:)

Op mijn 14e ging ik werken bij de plaatselijke Boerenbond rond de jaarwisseling (die van onze kennis). Dat was me toch een drama, de dag ervoor mijn enkel verbrand door het stiekem afsteken van vuurwerk in de tuin, geen verband eromheen en heel de dag gewerkt, ik kwam thuis in de pauze en de vellen lagen in mijn schoen, mijn moeder het verhaal verteld en ze schrok er erg van, maar ik had mijn lesje wel geleerd.

Na de pauze weer hard bestellingen ingepakt en in de bunker opgeruimd. Na een dag volop werken kreeg ik mijn loon, dat meteen uitgegeven aan vuurwerk en als verrassing kreeg ik er nog een pakket bij, het grootste familie pakket wat ze hadden, koste dacht ik €45,- euro, alles bij elkaar had ik dus voor een bedrag van €100,- euro vuurwerk in huis, die jaarwisseling was goed verlopen en ik was er tevreden mee.

En dit ging nog enkele jaren door en nu ben ik 16 jaar oud en zit dagelijks op verschillende fora's en vind dat ik mezelf wel een freak liefhebber mag noemen sinds mijn aanmelding op dit forum, vanaf de eerste dag heb ik geen dag overgeslagen om het hier te bezoeken. :)

Leuk om de verhalen hier te lezen! :)

Zelf ben ik volgens mij een beetje een decembernoob, zoals eerder gezegd werd :P
Vanaf me 13/14e was het altijd lijstjes maken als de vuurwerkkrantjes er waren :D
Jammer genoeg moest ik het zelf financieren, dus ik had maar voor 20 euro steeds, maar dat was genoeg om een hoop fun te hebben met wat vrienden, met een hoop rotjes, babypijltjes, grondbloemen en shocks. :D
Twee jaar geleden (16 jaar ) voor het eerst een hoop uitgegeven, 100 euro (half/half legaal/illegaal), vorig jaar weer iets van 100 euro, maar dan helemaal legaal.
Volgens mij is het 'freak zijn' nu bij mij pas begonnen want ik ben 18 december geregistreerd, en heb sindsdien elke dag wel even hier gekeken, alleen februari wat minder :D
Kan er ook aan liggen dat ik in maart al besteld heb :bonk:
Dit jaar iig al 280 euro uitgegeven, en krijg 140 gratis erbij :)

@ DsNL
bij mij is het ongeveer precies hetzelfde:p

Ik was tot ongeveer mijn 8e(!) bang voor vuurwerk.
Toen ben ik pas begonnen met kinderpakketjes met sterretjes enzo,
Toen ik 10 jaar was ging ik met mijn vader in België vuurwerk halen
en ik wilde perse een doosje vlinders hebben.
Alleen ik durfde ze niet aftesteken:p ik bleef bij de deur staan en mijn vader stook ze af.. Nou die knalde hard! (voor mij dan op die leeftijd:D)
een jaar later wilde ik toch vuurwerk hebben en ik beloofde aan mijn vader dat ik het zelf zou afsteken:p ik kocht voor 50,- in belgië en dat in het eerste jaar dat ik vuurwerk kocht! op het begin vond ik het wel eng maar dat werd snel anders..
en nu ik 14 ben ben ik inmiddels helemaal weg van vuurwerk en ik ben er heel het jaar mee bezig
en ik maak in mei al mijn vuurwerklijstjes voor het jaar erop:rolleyes::)

al me hele leven wild van vuurwerk, mijn halfbroer heeft mij eigenlijk aangestoken ook al is hij nu geen echte freak meer. Op jonge leeftijd ging hij al met zijn vader naar Alpeco en Bex. Oud en nieuw vierde hij altijd bij mij en dan ging er veel oldschool belgisch spul de lucht in: heerlijk:droolthum Kan me nog goed herrineren dat ik in de loop van de dag af en toe wat knallers jatte van zijn collectie:D Toen ik 15 was zag mijn vader hoe gek ik was van vuurwerk door mijn constante ge*** erover en vroeg of ik niet een keer naar belgie wilde om vuurwerk te halen. Sindsdien zijn mijn collecties met honderden euros per jaar toegenomen. sinds mijn 14de( ben nu 19) mee gaan lezen of verschillende fora waar ik nu nog steeds iedere dag veel uren aan besteed.

Lol,

Ik scheet em vroeger ook bagger van elke knal die ik hoorde.
Toen ik 10 was kwam ik echter met ouderwetse strijkers in aanraking en dat vond ik zo gaaf dat ik vanaf toen niet meer van vuurwerk af kon blijven.
Ik ben overigens wel altijd voorzichtig gebleven met vuurwerk.
En vuurwerk uit België halen: Daar schijt ik em gewoon teveel voor;-)
Dus of iemand in Nederland zelf voor wat knalspul, of gewoon niet.
Ik ben overigens ook echt fan van siervuurwerk, met name cakes.
ben nu bijna 28 en ben bang dat ik nog wel ff freak/fan blijf.

greetzzz

Eigenlijk vanaf m'n 5de, maar ik was pas lid geworden van AVP in 2006, en was dat jaar daarna pas actief op alle andere forums en echt begonnen met posten. Verder heb ik in de loop der jaren VWC in plaats van AVP als "hoofd"forum gebruikt en ben ik inactief geworden op VWB. Verder heb ik wel een slechte keuze gemaakt qua naam van mijn account, aangezien het in mijn ogen vuurwerk een slecht imago geeft.

nooit bang voor vuurwerk geweest, althans wat ik me kan herinneren. Volgensmij kreeg ik op mn 7e een kinderpakket ofzo. En toen vertelde mn pa dat we de helft ervan zouden bewaren tot 12 uur alleen toen hebben we eigenlijk maar alles opgestookt voor 12 uur.. :( toen ik 8 was heb ik oud en nieuw gemist omdat mn pa me niet wakkeer heeft gemaakt :@. Met 9 voor de eerste x rotjes en vond het toen al helemaal geweldig. Nu probeer ik 't steeds harder en sier is er ook elk jaar weer bij.

Vanaf welke leeftijd? Maakt echt helemaal niets uit.
Vuurwerk grijpt je of het doet helemaal niets met je. Iets er tussenin bestaat m.i. niet.:wink:

Ik denk dat je geen leeftijd aan een hobby kan binden.
Je kunt een ander een liefhebber noemen als hij/zij al 6 jaar is.
Een liefhebber ben je als je van datgene waar je geïnteresseerd in bent, vrolijk wordt.
Of je nu 6 bent of 80, je geniet er het maximale van wat eruit te halen is.

Ik had op me 11e verjaardag zo'n pret pakket gekregen, ben namelijk met oud en nieuw jarig... En toen stak me buurjongen rotjes af, dat was veel leuker en vanaf dat moment was ik er dol op!

Ik ben pas sinds mijn 14e fanatiek bezig dus fora bezoeken en youtube filmpjes kijken. Maar ik denk dat ik vanaf mijn 10e echt zelf vuurwerk ging afsteken. Het eerste was de Powerbox van GBV daarin zaten wat rotjes, babypijltjes, romeinse kaarsen en grondbloemen in dit werd verkocht voor een schandalige prijs, je kon beter alles los kopen maar ik had er toen nog geen verstand van.

Op mijn 10e mijn eerste vuurwerk gekocht, een klein pakketje van diamond en wat klein grut. Toen sloeg het aan. De zomer daarom ging een klasgenootje van mij naar belgie om vuurwerk te halen, en dat ik graag mee wou. toen we bij de bunker aan kwamen wist ik gewoon niet wat ik moest kopen. Uiteindelijk wat nitraten gekocht(de goeie ouwe TT's) en wat ander klein grut. Verbaast over wat ik erbij kreeg( een pakje silvercrackers en nog wat dacht ik) Vanaf toen ging ik ook een beetje op internet kijken. Daarna zijn de bedragen waarvoor ik vuurwerk haal flink gestegen en mijn interesses natuurlijk ook. Ik ben nu bijna 17 en ik ben bang dat het steeds erger word:P

Ik heb nog een filmpje waar ik zoo SUPER enthausiast vuurwerk afstak. en ong 1/2 jaar dervoor vond ik het fantastish. Die dag voor oud en nieuw werd ik 7, dus uhm op me 6de of 5de vond ik het leuk, 7 begon ik eel af te steken echte freak zal rond de 10/11 zijn.

Back
Bovenaan