UPDATE POLITIEKE DISCUSSIES - Socialmedia aktie ter voorkoming van 'tijdelijk' verbod

Status
Niet open voor verdere reacties.
De CDA kan dan wel het amendement verwerpen maar kan net zo goed straks meestemmen wanneer GL met een motie komt en schiet je er dus nog niets mee op.

Inderdaad. Ze zullen niet zomaar tegen hun eigen punten stemmen. Garantie heb je nooit, kijk maar naar de coronamaatregelen

Wanneer ze geen vuurwerkverbod bij hun punten hebben staan betekent dit dan toch niet dat ze er niet mee in zouden kunnen stemmen wanneer GroenLinks hiermee komt? Of staat er expliciet in hun programma dat ze tegen een verbod zijn? Denk het niet, ze benoemen toch enkel de dingen wat men wilt, niet?

In het concept programma staar er noppes nada over in.

Buiten dat lijkt het me wel gek als ze, met de historie van afgelopen jaar en de beloftes, het wel onwaarschijnlijk zal zijn dat ze instemmen, maar goed, het kan.

De enige partijen die een vuurwerkverbod tegen kunnen houden zijn de partijen aan de rechte zijde van het politieke spectrum. En dan moet je niet zijn bij een CDA of VVD want hoe hun standpunt ook mag zijn tijdens een formatie van een nieuwe coalitie gooien ze die beloften zo weer overboord. Helemaal als het onderwerp milieu en duurzaamheid ter sprake komt. Persoonlijk merk ik dat ik behoorlijk duurzaamheidsmoe aan het worden ben. Die angstpreken alsmaar weer, als er geen echte crisis is dan wordt er wel een onderwerp totaal uit z'n verband getrokken om er alsnog één te creëren. Daarnaast worden bepaalde partijen heel vaak (net als vuurwerk overigens) negatief neergezet in de media terwijl hun standpunten helemaal zo slecht nog niet zijn.

De enige partijen die een vuurwerkverbod tegen kunnen houden zijn de partijen aan de rechte zijde van het politieke spectrum. En dan moet je niet zijn bij een CDA of VVD want hoe hun standpunt ook mag zijn tijdens een formatie van een nieuwe coalitie gooien ze die beloften zo weer overboord. Helemaal als het onderwerp milieu en duurzaamheid ter sprake komt. Persoonlijk merk ik dat ik behoorlijk duurzaamheidsmoe aan het worden ben. Die angstpreken alsmaar weer, als er geen echte crisis is dan wordt er wel een onderwerp totaal uit z'n verband getrokken om er alsnog één te creëren. Daarnaast worden bepaalde partijen heel vaak (net als vuurwerk overigens) negatief neergezet in de media terwijl hun standpunten helemaal zo slecht nog niet zijn.

?? Juist dankzij de VVD en CDA is er tot nu toe nog geen algeheel verbod. Zouden zij niet in het Kabinet hebben gezeten dan hadden we ca. 3 tot 5 jaar geleden al een totaalverbod gehad. Zij waren degenen die dat tot nu toe steeds juist tegen hebben gehouden, ze willen er niet eens over praten. Dus wat je zegt klopt helaas niet.

Als je je baseert op recente berichtgeving in de media, bedenk dan 2 dingen:

1. Niet alles wat de media schrijft klopt. Veelal is het gekleurd en negatief uitgelegd voor de vuurwerktraditie. Volgens de media komt het verbod er want bijv. bijna alle burgemeesters zijn voor. Complete onzin, bijna de helft wil op dit moment geen verbod, een deel is neutraal en slechts een minderheid is voor een verbod. Hetzelfde geldt bijv. voor de Commissarissen van de Koning, daarvan wil een meerderheid op dit moment geen verbod. Hetzelfde geldt voor de meeste partijen in het huidige Kabinet. Vooralsnog is er daardoor in beide Kamers geen meerderheid voor een verbod.

2. Zoals met alles in onze maatschappij hebben steeds meer mensen een mening, ook over vuurwerk. Ook in de achterban van de politieke partijen. En in die achterban is niet iedereen het met elkaar eens. Maar dat betekent niet dat het daardoor al een gelopen race is en een partij opeens 180 graden draait qua vuurwerkbeleid. Daar zullen ze dan eerst over stemmen (behalve bij de PVV dan want daar gaat alles anders). Binnen de VVD is er een ruime meerderheid TEGEN een vuurwerkverbod, dat gaan ze echt niet zomaar overboord gooien zoals jij zegt. Binnen de CDA is dat ook het geval maar daar zit meer beweging in naar het midden dan bijv. bij de VVD. Vooralsnog is de verwachting dat het CDA bij het originele standpunt blijft en dus GEEN verbod wil. A.s. zaterdag weten we daar meer over.

Over ruim 2 maanden zijn de verkiezingen. In die tijd kan er nog van alles gebeuren maar in de actuele peilingen krijgt de VVD bijna 2x zoveel zetels als de 2e partij van NL. Daarmee krijgen ze een nog grotere overhand in het nieuw te vormen Kabinet.

Ik begrijp jouw duurzaamheidsmoeheid. Maar de verduurzaming van onze NL- en de wereldmaatschappij is nou eenmaal in gang gezet en zal naar verwachting alleen maar extremer worden. Het is voor de vuurwerkbranche en iedereen die dat een warm hart toedraagt vooral van belang om na te denken hoe daar op ingespeeld kan worden. Want de discussie winnen van die lui is helaas een zo goed als onhaalbare zaak heb ik ook persoonlijk afgelopen jaren gemerkt in politieke discussies waar ik zelf onderdeel van uitmaakte of bij aanwezig was. Verschillende importeurs hebben daarom de afgelopen jaren bijv. ingezet op klimaatneutraal ondernemen en het zoveel mogelijk uitbannen van plastic. Juist om die bomenknuffelaars voor te zijn en hun het gras voor de voeten weg te maaien. If you can't beat them, join them...

?? Juist dankzij de VVD en CDA is er tot nu toe nog geen algeheel verbod. Zouden zij niet in het Kabinet hebben gezeten dan hadden we ca. 3 tot 5 jaar geleden al een totaalverbod gehad. Zij waren degenen die dat tot nu toe steeds juist tegen hebben gehouden, ze willen er niet eens over praten. Dus wat je zegt klopt helaas niet.

Als je je baseert op recente berichtgeving in de media, bedenk dan 2 dingen:

1. Niet alles wat de media schrijft klopt. Veelal is het gekleurd en negatief uitgelegd voor de vuurwerktraditie. Volgens de media komt het verbod er want bijv. bijna alle burgemeesters zijn voor. Complete onzin, bijna de helft wil op dit moment geen verbod, een deel is neutraal en slechts een minderheid is voor een verbod. Hetzelfde geldt bijv. voor de Commissarissen van de Koning, daarvan wil een meerderheid op dit moment geen verbod. Hetzelfde geldt voor de meeste partijen in het huidige Kabinet. Vooralsnog is er daardoor in beide Kamers geen meerderheid voor een verbod.

2. Zoals met alles in onze maatschappij hebben steeds meer mensen een mening, ook over vuurwerk. Ook in de achterban van de politieke partijen. En in die achterban is niet iedereen het met elkaar eens. Maar dat betekent niet dat het daardoor al een gelopen race is en een partij opeens 180 graden draait qua vuurwerkbeleid. Daar zullen ze dan eerst over stemmen (behalve bij de PVV dan want daar gaat alles anders). Binnen de VVD is er een ruime meerderheid TEGEN een vuurwerkverbod, dat gaan ze echt niet zomaar overboord gooien zoals jij zegt. Binnen de CDA is dat ook het geval maar daar zit meer beweging in naar het midden dan bijv. bij de VVD. A.s. zaterdag weten we daar meer over.

Ik begrijp jouw duurzaamheidsmoeheid. Maar de verduurzaming van onze NL- en de wereldmaatschappij is nou eenmaal in gang gezet en zal naar verwachting alleen maar extremer worden. Het is voor de vuurwerkbranche en iedereen die dat een warm hart toedraagt vooral van belang om na te denken hoe daar op ingespeeld kan worden. Want de discussie winnen van die lui is helaas een zo goed als onhaalbare zaak heb ik ook persoonlijk afgelopen jaar gemerkt. Verschillende importeurs hebben daarom de afgelopen jaren bijv. ingezet op klimaatneutraal ondernemen en het zoveel mogelijk uitbannen van plastic. Juist om die bomenknuffelaars voor te zijn en hun het gras voor de voeten weg te maaien. If you can't beat them, join them...

Het laatste kan idd een goede strategie zijn. Voor wat betreft de standpunten, met betrekking tot vuurwerk, hebben zowel CDA en VVD in het verleden het niet verkeerd gedaan. Echter beide partijen hebben een grote ruk naar links gemaakt de afgelopen jaren dus mijn vertrouwen daarin is tot een nulpunt gedaald.

Voor wat betreft duurzaamheid zie ik ook in dat dit extremer gaat worden en dat is geen goede ontwikkeling. Hiermee bedoel dat ik echt geen voorstander ben om er een potje van te maken maar veel genomen maatregelen hebben geen of een negatiever effect maar kosten wel ontzettend veel geld. Het gezonde verstand van veel van die bomenknuffelaars is gewoon heel ver te zoeken. Maar drammen kunnen ze wel. Op de radio, op tv, op internet en op de scholen van mijn kinderen.

Als aanvulling op bovenstaande wil ik nog aanvullen dat ik een maatschappelijke ontwikkeling constateer waarbij veelal gestuurd wordt op angst. Dus het gedram over vuurwerk past precies in het plaatje. Kijk maar naar alle onderwerpen die aan bod komen. In plaats van een constructieve houding wordt alle focus gelegd op alles wat er mis kan gaan en welke negatieve effecten dat dan heeft. Dit geldt o.a. voor klimaatverandering, het racismedebat, volksgezondheid en ook helaas vuurwerk.

Als voorbeeld het klimaatverhaal. Tuurlijk hebben wij mensen invloed op het klimaat en moet je dat tot bepaalde hoogte beperken. Echter de mens maakt onderdeel uit van de natuur en we zullen dus bij alles wat we doen altijd invloed daarop hebben. Daarnaast is klimaatverandering van alle tijden en daarom moeten we er dus ook niet bang voor zijn. We moeten ons gewoon aanpassen zoals we altijd hebben gedaan. Dit laatste wordt compleet genegeerd.

Nu waar het hier in dit topic over gaat. Bij vuurwerk gebeurd hetzelfde als bij bovenstaande en het past exact in de huidige maatschappelijke ontwikkeling. De gevaren en ellende worden altijd benadrukt. Hierdoor wordt de algemene opvatting onder de bevolking negatief beïnvloed en daar spelen veel politieke partijen op in. We hebben gewoon te maken met een maatschappelijke, op angst gebaseerde controledrang om alle risico's te elimineren. Je zou het bijna een massale psychose kunnen noemen. Om de leuke dingen des levens, waaronder vuurwerk, weer in een positief daglicht te stellen is het enige wat helpt dat de we allemaal leren om risico's in het leven te accepteren en dit ook naar anderen te durven uiten. Ik probeer in gesprek met mensen de risico's te relativeren zodat de scherpe kantjes eraf gaan. Zodra de meerderheid in Nederland hiertoe in staat is zal de politiek meegaan en mee moeten omdat het een afspiegeling is van de algemene maatschappelijke opvattingen.

Dus mijn oplossing is dat ik in mijn sociale leven de nadruk leg op de leuke kanten van vuurwerk. Ik merk dat het werkt. Ook veel mensen die niet veel met vuurwerk hebben geven dan toe dat ze een oudjaar zonder vuurwerk een stuk minder speciaal vinden.

Vorige week heb ik een collega die ergens in den lande gemeenteraadslid is namens het CDA een brief gestuurd (die ik ook aan een aantal Tweede Kamerleden heb gestuurd) met daarin een uitgebreid pleidooi voor het behoud van onze mooie traditie met de hier zo bekende argumenten. Dit met de oproep om tegen het amendement van Hessel Dooper te stemmen. Vanmorgen bij de koffie gaf de betreffende collega aan aanstaande zaterdagochtend online tegen te gaan stemmen (voor behoud van de traditie dus). Hij gaf aan eigenlijk wel overtuigd te zijn geraakt dat de problemen niet worden opgelost met het verbieden van legaal siervuurwerk. Die stem hebben we dus! Toch een kleine opsteker.

Laten we hier de discussie over klimaatverandering maar niet aangaan, maar wat ik er hier soms over lees is net zo’n feitenvrije onzin als vaak in de media te vinden is over het door ons zo geliefde vuurwerk. Beroepshalve heb ik mij de afgelopen 20 jaar verdiept in klimaat en klimaatverandering en dooddoeners als ‘we passen ons wel aan’ en ‘het valt wel mee’ of (bagatelliserend bedoeld): ‘het is van alle tijden’ zijn helaas echt niet aan de orde. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat er heel wat af te dingen valt op het klimaatbeleid van GroenLinks en consorten, maar dat is een heel ander verhaal.

Heeft iemand de afbeelding even bij de hand om te delen in dit topic?
Dan zal ik hem via YouTube (heeft tegenwoordig een vet handige post functie) en Instagram delen.

CDA en VDD zijn rechts schat :wink:

De partijen die jij waarschijnlijk als rechts beschouwd zetten zichzelf toch alleen maar buitenspel en in het verdomhoekje, en in het verdomhoekje wil je niet zitten dan wordt het nog gemakkelijker voor echt linkse partijen om zich tegen de vuurwerktraditie te verzetten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan