UPDATE POLITIEKE DISCUSSIES - Socialmedia aktie ter voorkoming van 'tijdelijk' verbod

Status
Niet open voor verdere reacties.
Echt een heleboel woorden, maar je hebt werkelijk geen flauw idee wat er speelt. Die ‘acties’ vinden op een dusdanig niveau plaats, dat het jou geen fluit aangaat wat daar besproken of gedaan wordt. Als consument ben jij niemand meer of minder dan iemand die volgend jaar zijn of haar consumentenvuurwerk (onthoud dit woord) kan kopen. Typisch gedrag om te gaan zeuren over wat je niet krijgt, terwijl je heel blij mag zijn met wat je wel krijgt.

Inhoudelijk ga ik er verder niet op in. Ook ik ben niemand verplicht tekst en uitleg te geven.

"Inhoudelijk ga ik er verder niet op in" zeg je, misschien heb ik het gemist, maar waar ben je er eerder wel inhoudelijk op ingegaan?

Je bent zeker niet verplicht iemand tekst en uitleg te geven. Echter, je poneert een statement dat 'we' de BPN volgend jaar mogen bedanken, zonder concreet te worden, laat dan ook deze holle kreten achterwege.

Vervolgens kom je met een van arrogantie druipend stukje gelardeerd met flauwe en kinderachtige ad hominems waarmee je liefhebbers nog verder van je vervreemdt.

Doordat je nooit inhoudelijk wordt heb ik geen idee wat je bij de branchevereniging doet, maar laat ik je tot slot nog iets meegeven ter overweging:

Overal hoor ik geluiden dat men het wel best vindt zo. 'Schaf het vuurwerk maar helemaal af' wordt er gezegd. 'Ik besteed het geld wat ik uitspaar liever aan iets leuks'. En dat zijn consumenten die tot vorig jaar altijd vuurwerk kochten.

Het begint bij de klant, zonder klant geen omzet. Vergeet dat niet.

Maar hoe wil je dat doen dan als je monddood wordt gemaakt door de media?

De branche maakt zichzelf monddood. Al dagen weten over die onzin van vuurwerk inleverpunten maar heb jij iets gehoord vanuit de branche erover? In de media heb je de laatste dagen gewoon ambtenaren die glashard liegen over het product wat de branche vertegenwoordigd en denk je dat ook maar iemand vanuit de branche rectificatie zal eisen?

Je kan ze letterlijk allemaal aanklagen voor smaad en laster maar er zal niemand een poot uit steken om iets te doen. De branche jankt alleen maar als het hun uitkomt verder doen ze niks en maken ze zichzelf al jaren lang ongeloofwaardig.

En heb je figuren hier die nog steeds met droge ogen proberen de branche verdedigen want ze doen echt wel wat. Dan vraag je wat? En krijg je: "ja dat zeggen we niet, dat is geheim maar geloof me....." Hoor dat riedeltje al 20 jaar.

Maargoed de hele vuurwerkbranche is Nederland is los zand. Het werkt niet samen, neemt geen verantwoordelijkheid, het is allemaal hypocriet gelul en ze vinden het allemaal wel prima zolang je niet aan hun centen komt.

Eigenlijk moeten we ook niet meer zeuren erover want we weten al jarenlang dat we (de vuurwerkliefhebbers) niks aan de branche hebben.

Achter de schermen, dit wordt uitgevochten voor de schermen, ongekend media offensief weer de afgelopen dagen vanuit de politie en media. Dit is een gevecht om de publieke opinie, niet handjeklap achter de schermen. Draagvlak moet vergroot worden

Ik snap heel de discussie überhaupt niet over de ''branche'', er is geen vuurwerk dit jaar punt uit, dat de branche er niet alles aan heeft gedaan heeft is een feit, echter was dit ook een onmogelijke opgave, met 200 % inzet van de ''branche'' zou dit ook niet opgeheven zijn, aangezien een meerderheid in de kamer voor een vuurwerkverbod is en zelfs na alle argumentatie niets willen weten van het opheffen van het vuurwerkverbod.
Naar mijn mening is het logisch dat er op de compensatie van winkeliers ingezet wordt, deze winkeliers kunnen dan blijven bestaan en ons volgend jaar voorzien van vuurwerk.

Al met al verspilde energie om hier nog iets aan te doen, dit jaar gaat er niets meer veranderd worden, laten we ons focussen op volgend jaar en hopen dat ''de branche'' meehelpt met het in stand houden van deze traditie.

Ik snap heel de discussie überhaupt niet over de ''branche'', er is geen vuurwerk dit jaar punt uit, dat de branche er niet alles aan heeft gedaan heeft is een feit, echter was dit ook een onmogelijke opgave, met 200 % inzet van de ''branche'' zou dit ook niet opgeheven zijn, aangezien een meerderheid in de kamer voor een vuurwerkverbod is en zelfs na alle argumentatie niets willen weten van het opheffen van het vuurwerkverbod.
Naar mijn mening is het logisch dat er op de compensatie van winkeliers ingezet wordt, deze winkeliers kunnen dan blijven bestaan en ons volgend jaar voorzien van vuurwerk.

Al met al verspilde energie om hier nog iets aan te doen, dit jaar gaat er niets meer veranderd worden, laten we ons focussen op volgend jaar en hopen dat ''de branche'' meehelpt met het in stand houden van deze traditie.

In mijn ogen heeft de branche nog nooit wat nuttigs gedaan voor ons als liefhebber. Elk jaar word er meer en meer verboden en de branche stemt er maar mee in en komt hier doodleuk vertellen dat we blij mogen zijn dat de rest er nog wel is.
Nou daar ben je klaar mee hoor. de rotjes, niet dat ik ze afsteek, vormen 0,0 gevaar/overlast maar moeten wel verboden worden en de branche is het daar mee eens???

De thunderkings... opzich snap ik dat ze verboden zijn. Wat ik dan weer niet snap is dat ook de 'grotere'thunderkings ook maar verboden moeten worden?
En zo kan ik denk ik nog wel even doorgaan.
Mijn beeld van de branche is dat ze alleen maar bezig zijn met hoe het financieel gaat de rest kan ze gestolen worden.

Je mist het punt.

Het gaat niet over dit jaar.

Het gaat over de onzichtbaarheid. Al jaren.

Een positief geluid laten horen. Ga eens actie ondernemen tegen aperte onzin in de media. Dat is wat velen dwarszit. Wees eens proactief is wat er al jaren geroepen wordt.

Werd er maar ingezet op compensatie voor winkeliers, dan hadden ze geen eigen rechtszaak hoeven voeren. We weten allemaal waar het geld heengaat.

Alle sympathie voor, en geen kwaad woord over, de winkeliers.

In mijn ogen heeft de branche nog nooit wat nuttigs gedaan voor ons als liefhebber. Elk jaar word er meer en meer verboden en de branche stemt er maar mee in en komt hier doodleuk vertellen dat we blij mogen zijn dat de rest er nog wel is.
Nou daar ben je klaar mee hoor. de rotjes, niet dat ik ze afsteek, vormen 0,0 gevaar/overlast maar moeten wel verboden worden en de branche is het daar mee eens???

De thunderkings... opzich snap ik dat ze verboden zijn. Wat ik dan weer niet snap is dat ook de 'grotere'thunderkings ook maar verboden moeten worden?
En zo kan ik denk ik nog wel even doorgaan.
Mijn beeld van de branche is dat ze alleen maar bezig zijn met hoe het financieel gaat de rest kan ze gestolen worden.

Ik snap je punt, hier ben ik het overigens volledig mee eens.

Ik denk dat het hem zit in een compromis sluiten met het kabinet om de traditie in stand te houden, alle liefhebbers weten dat de harde knallen en vernielingen van illegaal vuurwerk af komen, de branche had zich beter in moeten zetten voor een verduidelijking van het verschil tussen illegaal vuurwerk en F3 vuurwerk, ze hebben in dit geval voor een compromis gekozen..

Ik snap je punt, hier ben ik het overigens volledig mee eens.

Ik denk dat het hem zit in een compromis sluiten met het kabinet om de traditie in stand te houden, alle liefhebbers weten dat de harde knallen en vernielingen van illegaal vuurwerk af komen, de branche had zich beter in moeten zetten voor een verduidelijking van het verschil tussen illegaal vuurwerk en F3 vuurwerk, ze hebben in dit geval voor een compromis gekozen..
Maar wat is hierin de compromis dan? dat alles beetje voor beetje verboden word? ze hadden harder op tafel moeten slaan en alleen de dingen verbieden die ook echt overlast geven/ gevaar voor hulpverleners kunnen zijn.
Nu word er leuk verkondigt ja dit en dit en dit en dit word verboden maar jullie hebben dat nog.

Maar wat is hierin de compromis dan? dat alles beetje voor beetje verboden word? ze hadden harder op tafel moeten slaan en alleen de dingen verbieden die ook echt overlast geven/ gevaar voor hulpverleners kunnen zijn.
Nu word er leuk verkondigt ja dit en dit en dit en dit word verboden maar jullie hebben dat nog.

De single shots werden verboden maar waar kwam de branche mee? Juist singleshots met meerdere knallers erin en andere spullen die de hulpverleners graag niet meer had gezien dus de branche helpt juist mee met de irritatie te vergroten over het vuurwerk.

Nogmaals ik ben het volledig met je eens, alleen zijn er tegenwoordig meer mensen anti vuurwerk dan pro vuurwerk, ik had ook het liefste gezien dat er niets verboden zou worden, alleen omdat mensen er een hekel aan hebben en omdat het overlast veroorzaakt, heeft het kabinet in de jaren ingegrepen door er verboden door heen te drukken, omdat de maatschappij nu eenmaal niet uit vuurwerkliefhebbers bestaat, had de branche geen andere keus om telkens een compromis te sluiten.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind dit ook verschrikkelijk, maar dit is in mijn ogen wel de realiteit.

Het lijkt mij niet onverstandig dit topic te sluiten. Er zitten hier zoveel mensen ondernemers en BPN van alles en nog wat te verwijten. Zij hebben er ook niet voor gekozen om in deze situatie terecht te komen. Nou weet ik dat een groot aantal hier niet goed nadenkt en alleen maar roept dat iedereen alleen maar moet gaan schreeuwen en stampei moet gaan maken over het eventuele verbod, maar de politiek of wat dan ook boeit dat op dit moment geen ene fuck. Zij zijn nu bezig met corona, als je nu in deze periode moeilijk gaat doen, krijg je alleen maar afkeer. In het nieuwe jaar ben ik van mening dat er zeker een offensief moet gaan komen tegen het verbod, daar moeten we met zijn allen, branche en consument mee aan de slag gaan, maar dit jaar haalt het niets meer uit... en laten we aub stoppen iedereen te verwijten want dat lijkt nog wel het enigste wat er hier gebeurd

Het lijkt mij niet onverstandig dit topic te sluiten. Er zitten hier zoveel mensen ondernemers en BPN van alles en nog wat te verwijten. Zij hebben er ook niet voor gekozen om in deze situatie terecht te komen. Nou weet ik dat een groot aantal hier niet goed nadenkt en alleen maar roept dat iedereen alleen maar moet gaan schreeuwen en stampei moet gaan maken over het eventuele verbod, maar de politiek of wat dan ook boeit dat op dit moment geen ene fuck. Zij zijn nu bezig met corona, als je nu in deze periode moeilijk gaat doen, krijg je alleen maar afkeer. In het nieuwe jaar ben ik van mening dat er zeker een offensief moet gaan komen tegen het verbod, daar moeten we met zijn allen, branche en consument mee aan de slag gaan, maar dit jaar haalt het niets meer uit... en laten we aub stoppen iedereen te verwijten want dat lijkt nog wel het enigste wat er hier gebeurd

Het gaat hier niet meer om het verbod, het gaat hier om de stilte.

We krijgen elke dag mediaberichten te zien met negatieve dingen, en vanuit de branche is het gewoon te stil.

Er word constant gezegd er word op de achtergrond gewerkt, maar geef dan eens een keer aan WAT er gedaan word. Want zeg nou eerlijk, heb jij al wel eens een antwoord gehad vanuit de branche?

Even belangrijk; alle lof voor de winkeliers, hoop dat we jullie nog hebben kunnen helpen met het kopen van cat1.

@Q12307

Vergeet ook niet dat de vuurwerkbranche in het grote spel helemaal niets voorstelt. Die BTW inkomsten interesseert de poltiek echt totaal niets, wellicht dat de arbeidsplekken in de keten nog iets doen bij de individuele partijen, maar verder is de BPN een tandenloze tijger.

Ze hebben geen groot geld achter zich waarmee ze de politiek onder druk kunnen zetten, integendeel zelfs, ze vertegenwoordigen een product dat, in de ogen van velen, de samenleving zelfs geld kost.

Des te opmerkelijker dat deze branchevereniging liefhebbers van zich vervreemdt, vuurwerkvaders- en moeders- niet aanspreekt of mobiliseert en zich hier meent te moeten bedienen van dooddoeners als 'geheimhouding omtrent overleg op het hoogste niveau'

De marginale omzet van de vuurwerkbranche legt geen gewicht in de schaal.
Jullie hebben het grote publiek nódig, BPN.

@Q12307

Vergeet ook niet dat de vuurwerkbranche in het grote spel helemaal niets voorstelt. Die BTW inkomsten interesseert de poltiek echt totaal niets, wellicht dat de arbeidsplekken in de keten nog iets doen bij de individuele partijen, maar verder is de BPN een tandenloze tijger.

Ze hebben geen groot geld achter zich waarmee ze de politiek onder druk kunnen zetten, integendeel zelfs, ze vertegenwoordigen een product dat, in de ogen van velen, de samenleving zelfs geld kost.

Des te opmerkelijker dat deze branchevereniging liefhebbers van zich vervreemdt, vuurwerkvaders- en moeders- niet aanspreekt of mobiliseert en zich hier meent te moeten bedienen van dooddoeners als 'geheimhouding omtrent overleg op het hoogste niveau'

De marginale omzet van de vuurwerkbranche legt geen gewicht in de schaal.
Jullie hebben het grote publiek nódig, BPN.

Denk dat dit het goed samenvat. Er valt genoeg (terechte) kritiek te maken maar het e.e.a. is ook makkelijker gezegd dan gedaan. Publiekscampagnes kosten veel tijd en geld. Sociale media staan geen advertenties over vuurwerk toe en media publiceren je persberichten niet of nauwelijks. Dan heb je geen makkelijke taak.

Daarnaast is er ook onder veel winkeliers en liefhebbers lang een gevoel geweest dat "het verbod" er nooit ging komen. Nederland zeurde immers als 50 jaar daarover. Kijk maar eens terug naar de discussies over de noodzaak tot actie uit 2018/2019, toen stonden velen er nog heel anders in.

Ik lees van enkelen van jullie dat er tegenwoordig meer anti-vuurwerk zijn, dan pro-vuurwerk zijn. Hoe komt dat denk je? Niet doordat er rotjes te koop waren, niet omdat er F3 single shots te koop waren, niet omdat men gezellig op oudejaarsdag vuurwerk afsteekt met een oliebol erbij en om 12 uur samen aftellen naar 0.00 uur met een hoop consumentenvuurwerk.
Nee, het komt omdat er steeds zwaarder illegaal vuurwerk wordt ontwikkeld en in handen van consumenten komt, er al dagen, weken, maanden van te voren wordt geknald en dat alles nog eens dik uitvergroot en negatief in de media terecht komt. Dan gaat men zich vanzelf ergeren aan vuurwerk en dan komt die publieke opinie vanzelf.

Als je het dan ook nog laat gebeuren dat alleen de politici, politie, hulpverlening en het o zo zielige hondenbezittertje aan het "woord" komen in de media, dan kun je de publieke opinie ook nooit meer naar je eigen hand zetten. Als de branche juist het voortouw had genomen om te reageren op berichten over illegaal vuurwerk en de overlast, door in ieder geval al aan te geven dat "liefhebbers en kopers van legaal consumentenvuurwerk een afkeer hebben tegen dat gedrag en hoopt dat men met oud en nieuw juist laat zien dat men met legaal consu vuurwerk een hele mooie en veilige jaarwisseling kunnen beleven."

Dan neem je al behoorlijk de angel uit een mening van iemand die anders al het vuurwerk en alle gebruikers over 1 kam scheert. Wat hier al ruimschoots geopperd is: de strijd tussen het behoud of het verdwijnen van consu vuurwerk en de traditie wordt uitgespeeld via/in de media. Zolang je het enkel via de officiële, politieke weg probeert te spelen trek je gewoon aan het kortste eind en ja, de liefhebbers en kopers zijn de bron van de inkomsten van de branche. De liefhebbers zullen als laatste wegvallen, dus ook het langst de inkomsten bron van de "branche" zijn. De normale vuurwerk koper krijgt steeds meer een andere mening, dus die vallen het eerst af als koper en dus als inkomsten bron. Ik snap dan ook echt totaal niet dat de branche dit zo afgesloten "speelt". Desnoods via een selecte groep van liefhebbers als leden van een team, welke samen met de branche een media offensief start en de publieke opinie probeert om te turnen/te behouden wat er te behouden valt. Zo kan het gros van de branche zich nog met politiek bezig houden en worden toch de liefhebbers, diegenen die de last man standing zullen zijn, betrokken bij het behouden van de traditie en niet steeds concessies moeten gaan doen. Desnoods dat geïnteresseerden (desnoods via een screening, om te voorkomen dat anti's ook de info krijgen) via een nieuwsbrief via mail op de hoogte worden gehouden.

Ik ben het dus absoluut eens met de mensen hier die kritiek hebben op de werkwijze van de branche of ze nou wel of niet hard werken achter de schermen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan