UPDATE POLITIEKE DISCUSSIES - Socialmedia aktie ter voorkoming van 'tijdelijk' verbod

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik zit er mee in mijn maag dat het volgend jaar wel eens afgelopen kan zijn. Ondanks al die mooie beloften die Den Haag ons voorspiegeld. Gemeentes komen bij bosjes met verbodsplannen.

Dit dus.. De eenzame gemeenten die nog overblijven volgen dan ook wel om een uitwijklocatie te voorkomen...

Is er al een uitspraak bekend in het beroep tegen het Rotterdamse verbod? Als het niet mag gaat dit niet op natuurlijk.

Dit dus.. De eenzame gemeenten die nog overblijven volgen dan ook wel om een uitwijklocatie te voorkomen...

Is er al een uitspraak bekend in het beroep tegen het Rotterdamse verbod? Als het niet mag gaat dit niet op natuurlijk.

Het is ook van de gekke dat gemeentes tegenwoordig zelf maar uit kunnen maken wat ze wel en niet willen. Maar ja zo staan de zaken er nu eenmaal voor helaas.

Tabel 1 ongevallen.jpg

(Bronvermelding: Onderzoek VNL , pagina 18 Type vuurwerk en letsel: vuurwerkongevallen 2019-2020)

Consumenten mogen vanaf 1 december 2020 een aantal vuurwerkproducten niet meer afsteken. Dit verbod geldt voor vuurwerk uit de categorie F3, knalvuurwerk, knalstrengen, vuurpijlen en enkelschotsbuizen (single shots). Vanaf 1 december 2020 mogen vuurwerkverkopers deze producten niet meer op voorraad hebben.
(Bron: www.rijksoverheid.nl)

Hieruit kan worden geconcludeerd het volgende:
De Vuurwerkbranche en Overheid hebben de stap genomen om vuurwerk nóg veiliger te maken voor de consument. Dit zou vanaf de jaarwisseling 2020-2021 effect moeten hebben. Het gewenste effect berekend uit de cijfers van voorgaande jaren:
Slachtoffers vuurpijlen: 12%
Slachtoffers knalvuurwerk( rotjes, single shots, ratelbanden): 21%
Totaal aantal = 33%
Deze 33% is dus al verboden per 1 december 2020, en zal dus niet verkocht worden aan de consument bij aankomende jaarwisseling. Dit is een enorm aantal, 1 op de 3 ongevallen kan hierdoor vermeden worden. Tevens wordt er vanuit de branche steeds meer ingezet op compound vuurwerk, wat in principe niet om kan vallen ((pagina 15 onderzoek VNL: “Dit is vaak het geval met cakeboxen of compounds, die niet snel om andere redenen zullen omvallen.)

Het argument om de zorg te ontlasten, is met dit verbod op vuurpijlen en knalvuurwerk al ingewilligd. Het neveneffect van het totaalverbod, is meer illegaal vuurwerk uit Polen en andere omliggende landen. Deze stukken vuurwerk zijn vele malen onveiliger dan Nederlands consumentenvuurwerk wat CE gekeurd is door de IL&T.

Beste freaks, hierbij de brief die ik wil doorsturen naar Theo Hiddema, wat vinden jullie ervan?

Goed verwoord en duidelijk verhaal, stuur het ook gelijk naar de PVV. het zijn niet mijn partijen maar wel de enige waar we wat betreft vuurwerk nog iets van kunnen verwachten..

Ja hoor, alleen sterretjes en knalerwten.. het lijkt wel of de media bewust Cat.1 niet noemt. En die GabberHouse, als je wel afsteekt ben je snel de klos.. :bye: ,de politie zal dit jaar niet eens genoeg manschappen hebben om de corona maatregelen te kunnen handhaven laat staan extra kunnen controleren op het naleven van het vuurwerkverbod..

Ze doen het in Den Haag nu al in hun broek, de faalhazen!

Beste freaks, hierbij de brief die ik wil doorsturen naar Theo Hiddema, wat vinden jullie ervan?

Inmiddels geupdate en verstuurd naar Hiddema, onderwerp van de mail is: Noodkreet van een vuurwerkliefhebber over kabinetsbesluit tot tijdelijk vuurwerkverbod

Wellicht kunnen meerdere mensen een brief wijden aan Hiddema, ga er even een half uurtje voor zitten, een klein stukje is ook prima, als het maar op zijn agenda komt.

Grappemaker. Maar toch he ze komen tegenwoordig overal mee weg. Arie Slob onlangs nog? En iedereen zich maar druk maken om de zorg.

Die gast rond de 2 minuten weet echt niet waar ie het over heeft een geeft zo duidelijk gewoon maar het antwoord waarvan ie denkt dat maatschappelijk juist is.

EDIT: Ook die Grapperhaus kan ik toch echt niet meer serieus nemen hoor...

"als je toch vuurwerk afsteekt, ben je echt, ben je echt ... uuh uuh (stel aso's?, nee kan ik ik niet zeggen)" ben je de klos.

wat een ei

Die gast rond de 2 minuten weet echt niet waar ie het over heeft een geeft zo duidelijk gewoon maar het antwoord waarvan ie denkt dat maatschappelijk juist is.

EDIT: Ook die Grapperhaus kan ik toch echt niet meer serieus nemen hoor...
De mensen die zich nooit hebben verdiept in de werkelijke cijfers gaan gewoon mee in wat de media zegt. De druk op de zorg blijft bij de meeste mensen hangen zoals je in dat filmpje ziet. Alleen die jongen die in de microfoon loopt te spugen heeft er schijt aan :tongue2:

“De lichte daling van het aandeel letsels door illegaal vuurwerk lijkt niet overeen te komen met de gerapporteerde aankopen van illegaal vuurwerk, zoals dat blijkt uit het consumentenonderzoek. Dit is vergeleken met vorig jaar niet gedaald, 30 procent van de huishoudens gaf aan (ook) illegaal vuurwerk te hebben aangeschaft, iets meer dan voor de vorige jaarwisseling (28%).”
(bronvermelding: pagina 19 onderzoek VNL)

“Kopers die uitsluitend legaal vuurwerk kopen, besteedden daaraan gemiddeld € 69. Siervuurwerk als vuurpijlen, cakeboxen, sierpotten/fonteinen en grondbloemen zijn het populairst. Vuurwerk wordt vooral gekocht door huishoudens met kinderen. Van alle huishoudens die illegaal vuurwerk kochten, zegt 17% het bij een buitenlands bedrijf te hebben besteld en het thuis te hebben laten bezorgen. Kopers die ook illegaal vuurwerk kochten, besteedden gemiddeld € 194. “
(bronvermelding: Rapport 776 VNL ; Vuurwerkaankoop en -gebruik 2019 pag. 5)

“Op 1 januari 2018 telde Nederland 7,9 miljoen huishoudens.”
(bronvermelding: www.volksgezondheidenzorg.info)

Hieruit kan het volgende geconcludeerd worden:
Ondanks dat er legaal vuurwerk te koop is, heeft 1 op de 3 huishoudens (ook) illegaal vuurwerk uit het buitenland in huis. Doordat er nu een totaalverbod komt voor vuurwerk, zullen deze huishoudens onveranderd het vuurwerk uit het buitenland halen. Hierbij bestaat ook nog de kans dat deze huishoudens het zeer gevaarlijke illegale vuurwerk aangeboden krijgen, wat weer zorgt voor ernstigere letsels.
Stelt u zich voor, het totaalverbod gaat dit jaar door, en deze mensen blijven het illegale vuurwerk kopen zoals voorheen ( het was immers toch al verboden). Nu door het totaalverbod besluit ook nog eens 20% van de huishoudens die voorheen alleen legaal vuurwerk aanschaften, naar het buitenland te gaan en daar illegaal vuurwerk te kopen. Ik neem u mee in een berekening, waar natuurlijk enige marge op kan zitten;

Gemiddelde besteding legaal = €69,-
Gemiddelde besteding met illegaal = €194,-

1 op de 3 huishoudens steekt vuurwerk af: 7.900.000 x 0.33 = 2,6 miljoen huishoudens
30% hiervan haalt elk jaar illegaal vuurwerk: 2.600.000 x 0.3 = 780.000 huishoudens’
Nog eens 20% haalt dit jaar illegaal door het totaalverbod: 2.600.000 x 0.2 = 520.000 huishoudens

520.000 + 780.000 = 1,3 miljoen huishoudens welke illegaal vuurwerk halen in het buitenland als gevolg van een totaalverbod.

Laten we van het gemiddelde uitgaan, 194 + 69 = 263 / 2 = €131,50 gemiddelde besteding vuurwerk. Dit kunnen we nog met €20,- verminderen, aangezien vuurwerk goedkoper is in omliggende landen. Dus gemiddeld €111,50 per huishouden.

1.300.000 x €111,50 = €144.950.00 aan illegaal vuurwerk.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan