UPDATE POLITIEKE DISCUSSIES - Socialmedia aktie ter voorkoming van 'tijdelijk' verbod

Status
Niet open voor verdere reacties.
Net even gebabbeld met de buurman. Die gaf ook aan, ze pakken wel echt alles af nu onder het mom van corona. Mensen hebben een uitlaatklep nodig, en zodra je die ook nog eens weghaald, kan het zomaar falikant mis gaan..

Ik vraag me ten zeerste af of er echt overtuiging heerst. Het feit dat ze zsm in gesprek gaan met de Europese Commissie maakt dat voor ons en de branche de tijd dringt. De politiek heeft hier in Nederland iets toegezegd en zal er niet op zitten te wachten om met hangende pootjes terug te krabbelen. Mijn verwachting is dan ook dat er alles op alles gezet gaat worden om die urgentie maar aan te tonen. Lees: cijfers verdraaien, beetje fake nieuws hier en daar - zoals we dat in de media al langer zien. Dus zaak om hier zo spoedig mogelijk juridisch werk van te maken.

Inderdaad.. er is nog een kier op het tij te keren als ik het besluit lees. Zeker nu het argument "druk op de zorg" steeds verder onder druk staat. Zie statement van Gommers gisteren :copper: en de lokale besturen die zeggen het niet te kunnen handhaven. Hopelijk op meer tegengeluiden komende dagen

Een vraag aan de branche; Zijn jullie momenteel bezig om dit aan te vechten, of heeft het geen nut meer om ertegenin te gaan?

Ik zou dit graag willen weten, gewoon iets vanuit de Vuurwerkfederatie of BPN. Dat nog niet alle hoop hoeft te verdwijnen..

Please laat van jullie horen

vanwege een ernstige en onvoorziene situatie

Vooral dit zit me dwars.. Er is na 8 maanden Covid weinig onvoorzienbaars meer aan. Daarnaast is de maatregel tot beperking (F3, pijlen, knal) uitgewerkt tijdens de eerste golf. Wat maakt het dat er nu plotseling sprake is van een nieuwe ontwikkeling waardoor het totaalverbod ineens nodig is?

Om nog maar te zwijgen over het effect op de branche die nu moet dealen met een volledig onbetrouwbare overheid. Echt een grof schandaal is het.

Kan niemand erachter komen of ze al actie ondernemen? De tijd dringt

Mijn post/bericht is al aangekomen bij de verschillende groepen. Achter de schermen word nu gekeken naar de beste stap om te nemen aangezien de tijd dringt.

Ik hou jullie op de hoogte zodra ik meer info heb. Ik ben zelf nog steeds de verschillende partijen aan het benaderen.

We moeten echt met zijn allen door blijven gaan. Het verbod blijkt niet onomstreden en er komen steeds meer voor ons positieve berichten naar buiten. Come on boys! #geenvuurwerkverbod

Mijn post/bericht is al aangekomen bij de verschillende groepen. Achter de schermen word nu gekeken naar de beste stap om te nemen aangezien de tijd dringt.

Ik hou jullie op de hoogte zodra ik meer info heb. Ik ben zelf nog steeds de verschillende partijen aan het benaderen.
Goed bezig man!! Ik blijf het volgen en waar mogelijk steunen!!

Momenteel bezig met een mail aan het opstellen naar dhr Hiddema, deze beste man kan als geen ander in dit soort zaken duiken, hopelijk doet hij dat ook voor ons.

Opzich komt de veiligheid wel degelijk in het gedrang. Door het verbod staan er straks 85 containers met vuurwerk in de haven van rotterdam wat geen kant op kan. Aangezien de bunkers allang vol zijn, en het minimaal 4 maanden duurt voordat je een vergunning hebt om in duitsland op te slaan.

“Wat is de precieze toedracht die leidt tot het vuurwerkletsel, en in hoeverre zijn vuurwerkongevallen te wijten aan productfalen of aan het gedrag van de afsteker/omstander? Vuurwerkongevallen ontstaan door zeer diverse oorzaken. Onveilig of onvoorzichtig gedrag blijkt bij de ongevallen met legaal vuurwerk een prominente oorzaak. In bijna een kwart van de ongevallen kon geconcludeerd worden dat ze ontstonden door het gedrag van de afsteker/omstander, zoals vuurwerk vanuit de hand afsteken of ermee gooien. Tweeëntwintig procent van de letsels ontstond volgens het slachtoffer door ondeugdelijk vuurwerk, vaak door te vroeg ontploffen. Van bijna 1 op de 3 vuurwerkongevallen was de precieze oorzaak niet te achterhalen. In de overige gevallen was er meestal sprake van stukjes (brandend) vuurwerk die op de huid of in het oog kwamen. Hiervan was de specifieke oorzaak vaak niet duidelijk, in principe mag bij vuurwerk dat de lucht in gaat (pijlen/cakeboxen) geen (brandend) stukje meer uit de lucht komen vallen, maar een dergelijk vuurwerkongeval kan ook ontstaan als bij afsteken van bijvoorbeeld knalvuurwerk onvoldoende afstand wordt aangehouden. Oorzaken van vuurwerkongevallen verschillen sterk per type vuurwerk. Letsels door vuurpijlen, grondbloemen of door Single Shots en rotjes lijken relatief vaak te ontstaan door onvoorzichtig gedrag, terwijl ongevallen met cakeboxen of compounds en sierpotten/fonteinen relatief vaak aan de kwaliteit van het vuurwerk te wijten zijn.”

Bronvermelding: Onderzoek VNL , pagina 9 Type vuurwerk en letsel: vuurwerkongevallen 2019-2020.

Hieruit kan worden opgemaakt :
- IL&T test elk stuk consumentenvuurwerk volgens het CE keurmerk. Als er dus een ongeluk gebeurd met een ondeugdelijk product (22%), heeft IL&T geen goede test gevoerd met deze producten. Een kleine marge met foutieve producten is nooit te vermijden, maar 22% is enorm hoog (stel u voor dat 22% van de smartphones ontploft in u zak).
- Zoals u kunt lezen, is het gedrag van de mensen vaak het probleem. Hierdoor is er gekozen voor een algeheel verbod op Vuurpijlen, Single Shots en Knalvuurwerk. Dit besluit ging per 1 december 2020 in, om zo het aantal vuurwerkongevallen te verminderen.
- Het alleen toestaan van siervuurwerk (lees Compounds en Sierpotten) zal het makkelijker maken voor IL&T om betere tests uit te kunnen voeren. Hierdoor verbeterd de kwaliteit van de artikelen die in handen komt van de consument, maar heeft dit ook nog een gunstige effecten:
1. Een compound/sierpot is redelijk prijzig, hierdoor zal dit minder aantrekkelijk zijn voor de jeugd.
2. Een compound/sierpot zal niet snel op een verkeerde manier gebruikt worden, het is door de fabrikant zo gemaakt om maar 1 keer aan te hoeven steken.
3. Voldoende afstand houden is gemakkelijker, er wordt niet gegooid met deze artikelen.

Ook nog steeds zo'n K****tgevoel heren?
Helaas wel! Binnenkort maar wat cat1 scoren om de pijn te verlichten. Maar is er nu nog wat mogelijk om het verbod te draaien? Ben ook wel een voorstander om gezamelijk wat geld in te zamelen om tegengas te geven mits dit daadwerkelijk kans van slagen heeft. Liever 100 euro om onze hobby te redden dat 100 euro boete :)

Ik zit er mee in mijn maag dat het volgend jaar wel eens afgelopen kan zijn. Ondanks al die mooie beloften die Den Haag ons voorspiegeld. Gemeentes komen bij bosjes met verbodsplannen.

Mijn zoontje zei: dat vind ik echt niet leuk (met een beteuterde blik. Ik had er net zoveel zin in..... Mijn hart is gebroken. Net samen met hem naar de Big Bazar gereden om de pijn iets te verzachten maar man man. Wat een teringzooi!

Beste freaks, hierbij de brief die ik wil doorsturen naar Theo Hiddema, wat vinden jullie ervan?

Geachte dhr Hiddema,

Het hele jaar ben ik bezig om naar deze dag toe te leven, 31 december. Het definitieve besluit van het kabinet om dit jaar met een totaalverbod voor verkoop en afsteken van consumentenvuurwerk te komen sloeg bij mij in als een bom..

Als ik het kabinetsbesluit lees zie ik toch nog een opening waardoor het wellicht helemaal niet goedgekeurd zou kunnen worden door de Europese Commissie, en vooral de spoedprocedure die ze in gang willen zetten heb ik mijn vraagtekens bij of dit gegrond is. Het streven van het kabinet is dat de regelgeving uiterlijk 15 december is aangepast. Dat betekent dat er nog ruim één maand gewerkt moet worden voordat alles rond is.. Mijn vraag aan u, is het besluit van het kabinet juridisch voldoende gegrond om het er dit jaar doorheen te drukken?

Momenteel lees ik een aantal berichten in de media, zoals van Dhr Gommers (Afdeling intensive Care) dat corona misbruikt wordt voor een totaalverbod. Ook lokale besturen zitten met de handen in het haar dat het totaal niet te handhaven valt. Ook is er begin dit jaar al besloten dat vuurpijlen en knalvuurwerk er helemaal uit gaan, een beperkt assortiment siervuurwerk - zoals fonteintjes, bepaalde sierpotten en grondbloemen zou dan dit jaar verkocht kunnen worden. De uitwerking van het schrappen van deze artikelen hebben we dus nog niet eens kunnen testen.

Aangezien Forum voor Democratie een voorstander is van het afsteken van consumentenvuurwerk en u veel ervaring heeft omtrent juridische zaken verwacht ik dat deze oproep in goede handen is. Mijn hoop dat u nog iets kan betekenen voor ons (vuurwerkliefhebbers) en de mensen in de 2e kamer, en vooral het kabinet goed onderbouwd kan uitleggen dat wat ze hebben besloten misschien helemaal niet zo "waterdicht" is en ze hun huiswerk beter hadden moeten doen.

Hoop dat u mijn oproep serieus neemt, alvast hartelijk dank voor uw inzet!

In de bijlage heb ik nog een document (Veilig vuurwerk afsteken) toegevoegd waarin verschillende punten en vooral feiten worden benoemd vanuit de vuurwerkbranche.

Met vriendelijke groet,

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan