Ronaldeh
VWC lid
Heb aardig wat pagina's doorgespit hier, maar ben bang dat ik het of niet ben tegengekomen, of er compleet langs kijk:
Is er ergens een thread waar enkel feiten worden verzameld, inclusief bronvermelding?
Ik denk dat we het allemaal herkennen dat, hoewel dit onze passie is, we vele kennissen hebben die dit niet hebben....sterker nog, in mijn directe kennissen- en familiekring zijn er fervente voorstanders van een verbod.....
Ze roepen maar wat (althans, dat is mijn mening), maar het zou fijn zijn als met duidelijke bronnen aangetoond kan worden dat we hier niks mee oplossen.
Mijn insteek in dergelijke gesprekken, die altijd gaan over de onnodige vernielingen en ziekenhuisopnamen rond oud jaar, als gevolg van vuurwerk:
- alcohol en verkeer maken nog altijd veel meer slachtoffers dan vuurwerk, waarom wordt dit niet verboden?
- de vernielingen vinden met name plaats door illegaal vuurwerk, dat los je niet op met een verbod op consumenten vuurwerk
- ziekenhuisopnames zijn met name gerelateerd aan illegaal vuurwerk (aanname van mijn kant, voor de zwaardere letsels lijkt me dit aannemelijk)
- door een verbod op legaal vuurwerk, is een flinke toename op illegaal vuurwerk te verwachten, dit zal mogelijk alleen maar meer opnames en vernielingen veroorzaken
Ben vooral benieuwd naar feiten rondom ziekenhuisopnames....
Alcohol in het verkeer is al verboden of streng beperkt.
Maar verkeer of alcohol verboden maken is ook geen optie, daarin zitten nog veel meer belangen dan vuurwerk.