UPDATE POLITIEKE DISCUSSIES - Socialmedia aktie ter voorkoming van 'tijdelijk' verbod

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zelfs het NOS heeft het bereikt. Zo kreeg ik het voor het eerst te zien vandaag:

Paginagrote advertentie vuurwerkbranche in landelijke kranten - https://nos.nl/l/2356263

ook het NOS bericht is gekleurd, hierin lijkt het of VVD'er Ziengs met een verbod mee wil gaan, terwijl een week geleden nog het volgende in het NRC werd opgeschreven.

Spelen op emotie’
Er is ook kritiek. Tweede Kamerlid Erik Ziengs (VVD) vindt dat de coronacrisis door GroenLinks en PvdD wordt gebruikt als „gelegenheidsargument” voor een vuurwerkverbod. „Men speelt op de emotie.” Het beroep dat de vuurwerkslachtoffers doen op de zorg in ziekenhuizen is „beperkt” en mag geen reden zijn voor een totaalverbod. „Gemeenten kunnen nu al vuurwerk verbieden. Dat hoeft toch niet voor het hele land te gelden? In vele dorpen kopen bewoners samen vuurwerk en genieten ervan.” Ook vuurwerkhandelaren worden gedupeerd, „veelal kleine ondernemers die met vuurwerk het beleg op hun brood verdienen en die straks met voorraden blijven zitten”.

het is maar net welke Media je op dit moment volgt..

tis net een beetje CNN en Fox in de VS - fake news.. wat doorgedrukt wordt als echt..

Vertel, hoe ga jij het aanpakken? ik verwacht vandaag een beter voorstel

Ik zou een serieuze brief plaatsen over hoeveel mensen van vuurwerk houden en de mooie dingen ervan. Mensen daar van overtuigen is je enige redmiddel denk ik.

Of anders helemaal niks, maar dit is echt destructief gedrag.
Iemand denkt serieus dat een schunnige brief waarin vuurwerk met fietsen en klussen word vergeleken en linkse politici op de hak worden genomen, gaat helpen?

Hoeveel mensen zullen dit lezen en denken: 'oh ja ze hebben best een punt eigenlijk, ik gun ze dat vuurwerk wel'.

Maar goed sorry, ik zal er verder over ophouden. Ik vind het alleen vreselijk jammer.

Hulde voor iedereen op dit forum! Wat een toppers die zich zo hard inzetten voor deze traditie.
De NOS heeft een artikel geplaatst over carbid, groot op de voorpagina, met ook het risico dat onervaren mensen nu met carbid aan de slag gaan. Dit zorgt alleen maar voor meer slachtoffers https://nos.nl/artikel/2356274-vuur...l-leveranciers-zien-toename-bestellingen.html

Ook dit lijkt me weer een reden waarom we geen verbod zouden moeten willen, en al helemaal niet zo abrupt half november.

Het zou voor de publieke opinie trouwens wel een boost zijn als er eens iemand van de branch, of desnoods dit forum, met een goede babbel en feiten bij een talkshow aan tafel gaat zitten. Met alle respect, maar nu zitten er vaak mensen die meer emotie laten zien, maar niet de feiten kunnen aanhalen waarmee er nog meer reuring kan worden gecreëerd. Als er hier toevallig mensen zijn die mensen uit de branche kennen die dit zouden willen doen, is een redactie van bijvoorbeeld Beau eens mailen misschien geen verkeerd idee...

Meer slachtoffers en problemen met opslag door vuurwerkverbod

De vuurwerkbranche, vertegenwoordigd door de Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland (BPN), stelt dat ieder jaar relatief weinig mensen op de afdeling spoedeisende hulp terechtkomen door legaal vuurwerk.

De zwaarste verwondingen komen door illegaal vuurwerk en dat gevaarlijkere spul wordt met een verbod alleen maar populairder, stelt de branche. Nu al constateert de BPN 'aantoonbare toenemende handel' in het illegale circuit. BPN roept het kabinet daarom op om vooral strenger te handhaven op het bezit van het illegale vuurwerk en van een algemeen vuurwerkverbod af te zien.

Vuurpijlen verboden

Uit een rapport van VeiligheidNL over de vuurwerkongevallen tijdens de jaarwisseling van 2018-2019 bleek inderdaad dat illegale nitraten voor de meeste slachtoffers zorgden. Ook vuurpijlen zorgden toen voor veel gewonden, maar vuurpijlen - en overigens ook knalvuurwerk - zijn dit jaar verboden. Volgens de onderzoekers leek het erop dat cakeboxen en compound/samengesteld vuurwerk, relatief als minder risicovol kan worden gezien.

Het kabinet komt morgen met een algemeen vuurwerkverbod voor de komende jaarwisseling. Het argument vóór een verbod: ziekenhuizen niet nog meer belasten in deze coronatijd. Maar, zegt BPN: "Er kan niet worden aangetoond dat door deze maatregel de zorg wordt ontlast."

BPN vindt dat coronacrisis nu als excuus wordt gebruikt om een algemeen vuurwerkverbod in Nederland in te stellen. "Terwijl we inmiddels al over de piek van de tweede golf heen zijn", aldus Marcel Teunissen, voorzitter BPN.

Opslagprobleem

Een mogelijk vuurwerkverbod heeft nog een andere consequentie. Miljoenen kilo’s aan onverkocht vuurwerk moet worden opgeslagen op diverse plekken in Nederland. "Normaliter wordt het reeds ingekochte vuurwerk gelijk uitgeleverd, maar aangezien de jaarwisseling al over zeven weken is, moeten de vuurwerkbedrijven alles nu noodgedwongen opslaan", aldus Teunissen.

Vuurwerk komt vaak per schip aan in de havens, importeurs vervoeren het vervolgens naar opslagloodsen. Vanuit de loods gaat het daarna in principe naar kleine opslagplekken bij winkeliers, maar dat laatste gebeurt niet als een vuurwerkverbod wordt ingesteld. En dus liggen de grote opslagloodsen vol. Importeurs zitten met hun handen in het haar.

Het vuurwerk kan geen kant op: "Er zit geen winkelier te wachten op spullen die je het hele jaar moet laten staan. En de bestellingen zijn onderweg, je kunt de boot niet terugsturen", zegt Theunissen.

Jasper Groeneveld van Lesli Vuurwerk is zo'n importeur van vuurwerk. "Er komt een moment dat aanvoer blijft doorgaan en uitlevering stopt. En er zijn geen uitbreidingsmogelijkheden. Ook niet in het buitenland", zegt hij.

Nog 85 containers onderweg

Er zijn voor zijn bedrijf nog 85 containers onderweg. "Ik heb geen idee waar die kunnen blijven. Ik denk dat die in de haven blijven staan. Ik heb geen opslag, dus ik zou zeggen wat wil je dan? Krijg ik een boete?"

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat laat weten dat vuurwerk inderdaad niet in de haven mag worden opgeslagen. "Maar de meeste importeurs beschikken over opslaglocaties in Nederland én Duitsland. Hier is voldoende plek om vuurwerk op te slaan", aldus een woordvoerder.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/ned...bod-illegaal-gewond-gevaarlijk-opslag-opslaan

Ik zou een serieuze brief plaatsen over hoeveel mensen van vuurwerk houden en de mooie dingen ervan. Mensen daar van overtuigen is je enige redmiddel denk ik.

Iemand denkt serieus dat een schunnige brief waarin vuurwerk met fietsen en klussen word vergeleken en linkse politici op de hak worden genomen, gaat helpen?

Hoeveel mensen zullen dit lezen en denken: 'oh ja ze hebben best een punt eigenlijk, ik gun ze dat vuurwerk wel'.

Maar goed sorry, ik zal er verder over ophouden. Ik vind het alleen vreselijk jammer.

Om eerlijk te zijn vind ik jou voorstel veel minder pakkend en krachtig. Iemand die zich niet in vuurwerk interesseert kan het niets schelen hoeveel liefhebbers er zijn en hoe mooi we het vinden. Nu staat er een ludieke boodschap die iedereen zijn aandacht trekt. Zie maar hoeveel media het nu al op pakt.

Verder goed dat er in de media ook steeds meer aandacht komt voor het aandeel van het illegale vuurwerk in de problematiek. Hoe groot dit is en hoe makkelijk te verkrijgen het is. Langzaam zal het kwartje toch moeten vallen.

https://www.tubantia.nl/almelo/deze...rk-had-6-telefoons-met-6-simkaarten~a5c7c548/

Ik zie een kentering, maar het blijft lastig. En toch kan ik me stiekem al verheugen op alle video-fucks, plaatjes en de daadwerkelijke reactie van Jesse Klaver en de zijne... Het geproost, het succesverhaal van GL, alles was dan te voorbarig. Ik ben er klaar voor!

Ik heb het artikel ook even doorgestuurd naar de Leeuwarder en Franeker Courant. Die melden nog niets op hun site

Het zou voor de publieke opinie trouwens wel een boost zijn als er eens iemand van de branch, of desnoods dit forum, met een goede babbel en feiten bij een talkshow aan tafel gaat zitten. Met alle respect, maar nu zitten er vaak mensen die meer emotie laten zien, maar niet de feiten kunnen aanhalen waarmee er nog meer reuring kan worden gecreëerd. Als er hier toevallig mensen zijn die mensen uit de branche kennen die dit zouden willen doen, is een redactie van bijvoorbeeld Beau eens mailen misschien geen verkeerd idee...

Dit gaf ik vanmorgen ook aan inderdaad, ik hoop dat er vanuit de branch actie op ondernomen word, om vanavond ergens aan een tafel te zitten. Vooral met zo een dag als vandaag, wanneer de media landelijk bereikt wordt en vuurwerk eigenlijk onderwerp van de dag is, is dit een goed moment om met feiten te komen en al die non argumenten van tafel te vegen.

Uiteindelijk gaat het om exposure. Jouw genoemde aanpak werkt vooral als er geen paniek is, en er op inhoud een debat plaats moet vinden. De afgelopen jaren is de BPN héél druk geweest met de lobby, politiek bedrijven, en achter de deuren is er veel bereikt.

Die vlieger gaat nu niet meer op, en ik ben blij dat de BPN, Vuurwerkcheck en de importeurs dit ook inzien. De provocatie van deze brief, die inderdaad op het randje is en heel wijs iets anders in de krant staat, zorgt er wél voor dat wij gehoord worden, met als gevolg een podium om de inhoud te kunnen verkondigen.

Dus helemaal top, en het kinderachtige zorgt ervoor dat de nekken onze kant op worden gedraaid!

Laatst bewerkt:
Dit gaf ik vanmorgen ook aan inderdaad, ik hoop dat er vanuit de branch actie op ondernomen word, om vanavond ergens aan een tafel te zitten. Vooral met zo een dag als vandaag, wanneer de media landelijk bereikt wordt en vuurwerk eigenlijk onderwerp van de dag is, is dit een goed moment om met feiten te komen en al die non argumenten van tafel te vegen.

Ik wil best gaan, maar ik neem aan dat ze de planning voor vanavond wel rond hebben. Daarnaast ben ik in het bezit van een radiohoofd, maar dat terzijde.

Het is moeilijk om aan tafel te komen, dat is wel gebleken, maar wellicht dat deze ophef toch wat mogelijk maakt. Begreep wel dat media op bezoek gaat voor een item in het nieuws, gisteren al afgestemd, hopelijk maken ze dat vandaag waar en zien we items met het eerlijke verhaal terug zoals de artikelen nu ook schrijven.

Mooi om te zien dat dit werkt qua publiciteit, nu maar hopen dat het wordt meegenomen in een beslissing, dat blijft een kwestie van hoop.

Het is moeilijk om aan tafel te komen, dat is wel gebleken, maar wellicht dat deze ophef toch wat mogelijk maakt. Begreep wel dat media op bezoek gaat voor een item in het nieuws, gisteren al afgestemd, hopelijk maken ze dat vandaag waar en zien we items met het eerlijke verhaal terug zoals de artikelen nu ook schrijven.

Mooi om te zien dat dit werkt qua publiciteit, nu maar hopen dat het wordt meegenomen in een beslissing, dat blijft een kwestie van hoop.

Ik wil best gaan, maar ik neem aan dat ze de planning voor vanavond wel rond hebben. Daarnaast ben ik in het bezit van een radiohoofd, maar dat terzijde.

Zal zeker eens proberen een balletje op te gooien, vaak zat gezien dat er savonds gasten aan tafel zaten omtrent een onderwerp, welke diezelfde dag pas onder de volle aandacht is gekomen.

Zal zeker eens proberen een balletje op te gooien, vaak zat gezien dat er savonds gasten aan tafel zaten omtrent een onderwerp, welke diezelfde dag pas onder de volle aandacht is gekomen.

Zeker, heb ook wel eens de vraag gekregen of ik ergens aan tafel wilde (voorgaande jaren) maar dat was dan echt op heel korte termijn, sinds maar een paar uur van tevoren. Daarom ook niet gered, maar gelukkig kwamen er veel geschiktere vervangers voor in de plaats.

En het AD, Stentor, Turbantia, BN De Stem e.d. hebben alleen maar een klein berichtje geplaatst in hun livefeed. Geen officieel artikel dus. Maar dat had ik ook niet verwacht....

Leuk als de media op zoek gaat naar een Item voor het nieuws, alleen laat ze aub niet met de eerste beste vuurwerkliefhebber een interview doen, en aub met iemand die echt kennis van zaken heeft. Dat geeft een minder emotionele reactie waardoor de kijker het gevoel krijgt: ach zie je wel ze praten alleen om hun eigen zaak te redden. Er zou een groter bereik zijn als er iets minder entertainment gehalte gezocht wordt in een nieuwsbericht en iets meer over fact checking. Als de feiten goed onderbouwd worden zijn er zo veel meer mensen die het gevoel krijgen dat er "weer" iets verboden wordt.

Misschien heb je ook contacten bij RTL om in te bellen bij RTL nieuws? Die hebben er wel een artikel over geplaatst

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan