UPDATE POLITIEKE DISCUSSIES - Socialmedia aktie ter voorkoming van 'tijdelijk' verbod

Status
Niet open voor verdere reacties.
Yes, niet op geven, nooit! Blijf strijden tot het eind, en hopelijk is dat een goed eind! Ik heb zojuist de volgende brief er uit gestuurd. Vorige keer heb ik in elk mailtje zelfs de naam van de persoon aan wie ik het mailtje stuurde gezet. Geachte heer Ziengs, Geachte mevrouw Arib, Geachte heer Wilders, etc.

Deze keer denk ik maar gewoon los van elkaar, want 150 losse mailtjes sturen duurde wel wat lang...

Hier de brief, voel je vrij om hem, liefst wel in wat aangepaste vorm om te voorkomen dat de indruk wordt gewekt dat 1 iemand alle mails stuurt, zelf ook te gebruiken.

Beste,

In een eerdere mail heb ik u gewezen op de gevolgen van een vuurwerkverbod: een toename in zeer gevaarlijk, letselveroorzakend en ongekeurd vuurwerk, waardoor de zorg waarschijnlijk veel ernstiger wordt belast dan anders het geval is. Ik hoor van mensen om mij heen, maar ook vanuit steeds meer media, nieuwssites, veel geluiden van een enorme toename van de illegale handel, nu al, zonder dat het verbod er definitief is.

In deze brief wil ik uw aandacht voor de vraag of een verbod op legaal vuurwerk, zelfs zonder toename van illegaal vuurwerk, überhaupt bijdraagt aan het verminderen van de druk op de zorg. Los van de besmettingscijfers, want niemand weet hoe het zich zal ontwikkelen. Uiteraard hopen we op het beste en houdt het overgrote deel van ons zich keurig aan de regels om de besmettingen zo ver mogelijk terug te dringen.

Waar het mij concreet om gaat is het volgende: In een rapport van VeiligheidNL worden elk jaar de cijfers over vuurwerkgerelateerde meldingen op de spoed eisende hulp gepresenteerd. Al jaren daalt het aantal vuurwerkgerelateerde meldingen. Afgelopen jaren waren er meldden 308 mensen zich op de spoedeisende hulp met letsel waarvan beweerd wordt dat het door legaal vuurwerk ontstaan is. Op een gemiddelde dag melden zich rond de 5500 mensen op de spoedeisende hulp, zoals blijkt uit cijfers van het ministerie van Volksgezondheid, welzijn en sport. Het aantal vuurwerkgerelateerde SEH bezoeken is dus erg klein ten opzichte van het totaal aantal SEH bezoeken.
VeiligheidNL laat verder zien dat zeker de helft van het letsel met legaal vuurwerk ontstaat door knalvuurwerk en vuurpijlen. Dit vuurwerk is vanaf 1 december verboden en mag komende jaarwisseling niet meer afgestoken worden. Als al dit letsel inderdaad door destijds legaal Nederlands vuurwerk is ontstaan, en niet toch eigenlijk door illegaal vuurwerk, zou het aantal vuurwerkgerelateerde bezoeken aan de SEH als gevolg van legaal vuurwerk dit jaar op ongeveer 150 uitkomen. Rekening houdend met de al jaren dalende trend van het aantal vuurwerkgerelateerde bezoeken.

150 vuurwerkgerelateerde SEH bezoeken tegenover 5500 overige SEH bezoeken is in mijn ogen geen significante vermindering van de druk op de zorg. Het zou gaan om een slechts 1-daagse vermindering van 2,5 procent. Dat is, als er door illegaal vuurwerk niet juist een grote toename ontstaat in het aantal (in dat geval waarschijnlijk zeer ernstige) vuurwerkgerelateerde SEH bezoeken.

Ik hoop dat deze mail u en uw partij doet inzien dat een verbod op legaal vuurwerk niet het beoogde resultaat heeft waarmee het voorstel voor een verbod gedaan werd. Ik hoop dat deze mail ervoor zorgt dat we met zijn allen dit vervelende jaar in kleine kring toch spetterend met mooi, veilig en goedgekeurd Nederlands siervuurwerk af mogen sluiten.

Met vriendelijke groet,
Niels Visser

In totaal liggen er nu 2277 mensen met corona in het ziekenhuis (gisteren: 2295), van wie 606 op de IC (gisteren: 598). Er zijn dus meer patiënten uit het ziekenhuis ontslagen dan opgenomen.

Ik denk dat GL de stemming heeft uitgesteld om nog zieltjes te winnen.

En laten we er vooral met zijn allen voor zorgen dat dat niet gaat lukken! Laat van je horen! Schrijf brieven, schreeuw het van de daken, stop het vuurwerkverbod! Samen redden we onze hobby, onze passie, van twee partijen die met valse voorwendselen het verbod er door proberen te krijgen.

https://instagram.com/stories/rn7online/2440107482792516487?igshid=13vonilnb581y

Als zelfs sommige vuurwerkondernemers aangeven begrip te hebben voor een verbod.. ongelovelijk

En stem gelijk even in de story erna :D

Bizar hé, hier zie je wel gelijk het verschil tussen echte gepassioneerde vuurwerkverkopers en bijv. een tuincentrum die het erbij doet en er niet volledig van afhankelijk is. Jammer dat zulke mensen dan ook het woord krijgen in zo'n discussie.

Ik blijf zeuren hoor. Heb je al een mail gestuurd? Stuur er nog een! Maak een vergelijkbare brief, stuur die via het emailadres van de vriend, broer, moeder, zwager, hond of kat en laat nog meer van je horen! Ik ben van plan om vandaag nog 2 of 3 brieven te schrijven en te vragen of familie of kennissen die ook tegen een verbod zijn, maar niet zo actief als ik, die willen versturen.

Laat de moed niet in je schoenen zakken, laat van je horen! Het werkt echt. De gedraaide berichtgeving in de media geeft mij hoop. Stilte vanuit de politiek na een eerste voorbarige uitspraak geeft mij hoop dat ook daar de zaak nog zeker niet uitgemaakt is.

ik meen gehoord te hebben dat dit te maken had met lopende bezwaren van omwonenden van testlocaties (zowel in NL als in DE). heeft dus niets met een verbod te maken.
Klopt, er was door omwonenden geklaagd waardoor ze niet mochten testen. de ILT heeft daarom de focus maar gezet op artikelen die ze al wel getest hadden (Cat 1 vuurwerk)

Bizar hé, hier zie je wel gelijk het verschil tussen echte gepassioneerde vuurwerkverkopers en bijv. een tuincentrum die het erbij doet en er niet volledig van afhankelijk is. Jammer dat zulke mensen dan ook het woord krijgen in zo'n discussie.

Sreenshot svp? Ik heb geen Instagram :)

Als GL idd zieltjes aan het winnen is, zijn deze acties nu juist belangrijk. misschien ook de facebook paginas van GL en PvdD vol gooien

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan