Geachte (en dan hier steeds heer of mevrouw gevolgd door de achternaam,
Een paar weken terug vernam ik dat er plannen bestonden voor een tijdelijk vuurwerkverbod om de zorg te ontlasten. Ik dacht toen, dat zal wel meevallen. Ik had niet verwacht dat het tijdelijke verbod er daadwerkelijk zou komen. Dit met het oog op het zeer kleine aandeel van slachtoffers van legaal vuurwerk (nog geen 5%) op het totale aantal Spoed Eisende Hulp (SEH) bezoeken per dag. Ook zijn is in de afgelopen dagen weer een afname van het aantal besmettingen te zien.
Vandaag lees ik in meerdere media dat het tijdelijke verbod er toch lijkt te komen. Hier schrik ik van. Zoals gezegd betwijfel ik of legaal vuurwerk verbieden daadwerkelijk een significant effect heeft op het verminderen van de druk op de zorg. Daarnaast zijn er nog twee andere, aan elkaar gerelateerde punten waar ik mij zorgen over maak, illegaal vuurwerk en handhaafbaarheid.
Illegaal vuurwerk
Al twee maanden lang klinken er in mijn woonplaats ’s avonds regelmatig gigantisch harde knallen. Illegaal vuurwerk, want aan Nederlands vuurwerk zitten grenzen qua hoeveelheid geluid dat geproduceerd mag worden. Het illegale, hard knallende en daarmee zeer gevaarlijke vuurwerk is dus gewoon in Nederland te krijgen. Van stiekem onderling contact tot simpelweg op marktplaats, overal wordt het aangeboden. Mijn vrees: bij een verbod op legaal vuurwerk neemt de hoeveelheid illegaal, en daarmee zeer gevaarlijk, vuurwerk explosief toe. Dit gevaarlijke en ongekeurde vuurwerk wat in grote hoeveelheden afgestoken wordt zorgt voor veel meer en vooral ernstiger letsel. Dit belast de ziekenhuizen juist meer dan ooit tevoren. Het gebeurt nu al, de handel in illegaal vuurwerk neemt enorm toe. Zie o.a. dit bericht uit Amersfoort:
https://www.mediagroep-eva.nl/nieuws...in-amersfoort/
Handhaafbaarheid
Daaraan gerelateerd heb ik grote vraagtekens bij de handhaafbaarheid van het verbod. Als er nu al zo regelmatig zwaar illegaal verboden vuurwerk te horen is, hoe kan dan een totaalverbod gehandhaafd worden? Er zijn simpelweg niet genoeg agenten en BOA’s om op elke knal af te gaan. Gevolg: een grote hoeveelheid gevaarlijk illegaal vuurwerk, grotere risico’s voor handhavers om hier op te reageren en door de harde knallen van het illegale vuurwerk veel meer overlast en kans op ernstig letsel.
Mijn vraag is dan ook, voorkom een grote hoeveelheid illegaal vuurwerk en vele slachtoffers (wellicht zelfs doden) als gevolg van dit illegale vuurwerk. Verbied Nederlands vuurwerk niet. Laat ons Nederlanders legaal en goedgekeurd vuurwerk afsteken, laat ons dit vervelende jaar met mooi siervuurwerk afsluiten.
Tot slot
Bovendien: het gaat de goede kant op met de coronabesmettingen en het aantal patiënten op de IC. Daarnaast zijn Nederlandse vuurpijlen en knalvuurwerk dit jaar reeds verboden. Volgens Veiligheid NL zorgt dit type vuurwerk voor de meeste slachtoffers. Deze slachtoffer worden dit jaar dus reeds vermeden.
Hopelijk draagt deze brief bij aan voorkomen van een grote hoeveelheid slachtoffers door illegaal vuurwerk en kunnen we dit saaie jaar op een leuke manier en in kleine kring afsluiten met een mooi vuurwerkspektakel.
Met vriendelijke groet,