UPDATE POLITIEKE DISCUSSIES - Socialmedia aktie ter voorkoming van 'tijdelijk' verbod

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het hameren op dat de illegale verkoop gaat toenemen heeft de politiek geen boodschap aan. Dit zijn voor hun lozen berichten. Harddrugs is ook verboden en we weten allemaal hoe dat gaat. Je raakt de politiek het beste met cijfers over de zorg en de economische schade die lijkt te ontstaan voor ondernemers. Hoe meer wij benoemen dat de illegale verkoop gaat toenemen hoe meer hun gepushed worden het verbod er doorheen te rammen. Zodat ze zich daarna enkel op illegale verkoop hoeven te concentreren. Daarnaast lijkt het alsof we chanteren met een stijging van illegale verkoop. Vergeet niet, die mensen in de tweede kamer hebben geen enkele weet. Maar bedreigingen met dat illegaal gaat toenemen werkt niet mee.

Iemand een mail die ik kan doorsturen? Wil graag helpen, maar ben zelf niet in staat zoiets te typen ivm mijn werk op dit moment

Je kan altijd een stukje uit het document van Magnum kopiëren, dat in je brief plakken en verder verwijzen naar het meegestuurde document (niet vergeten dus die als bijlage toe te voegen).

Er zijn zelfs artsen die het verbod onzin vinden en inderdaad, alcohol is een groter probleem:

https://www.ad.nl/dossier-dit-zijn-onze-topverhalen/artsen-op-spoedeisende-hulp-alcoholverbod-dat-helpt-met-oud-en-nieuw~a65b3a1d/

Het HMC reageert hiermee op de uitspraak van Jefrey Vermeulen, traumachirurg in het brandwondencentrum in het Maasstad Ziekenhuis Rotterdam. In de Volkskrant van dinsdag noemde hij het voorgenomen vuurwerkverbod van het kabinet ‘een plan voor de bühne, omdat voor de drukte in de brandwondencentra je het vuurwerk niet hoeft te verbieden'.
Vermeulen gooide daarmee de knuppel in het hoenderhok. Hij gaf aan dat er tussen 1 december en 1 januari 2020 op de spoedeisende hulp 63 mensen binnenkwamen, van wie er vijftien zijn opgenomen in een van de acht ziekenhuizen in Zuidwest-Nederland vanwege vuurwerkletsel. ,,Dat is nog geen twee per ziekenhuis. Als je die eraf haalt, helpt dat niet erg om de druk op de zorg te verlichten”, liet hij optekenen door de krant.

Het hameren op dat de illegale verkoop gaat toenemen heeft de politiek geen boodschap aan. Dit zijn voor hun lozen berichten. Harddrugs is ook verboden en we weten allemaal hoe dat gaat. Je raakt de politiek het beste met cijfers over de zorg en de economische schade die lijkt te ontstaan voor ondernemers. Hoe meer wij benoemen dat de illegale verkoop gaat toenemen hoe meer hun gepushed worden het verbod er doorheen te rammen. Zodat ze zich daarna enkel op illegale verkoop hoeven te concentreren. Daarnaast lijkt het alsof we chanteren met een stijging van illegale verkoop. Vergeet niet, die mensen in de tweede kamer hebben geen enkele weet. Maar bedreigingen met dat illegaal gaat toenemen werkt niet mee.

De economische schade is helemaal niet zo spannend, gaat max 100 miljoen worden terwijl er waarschijnlijk een 80 miljard wordt uitgegeven aan coronamaatregelen.

Ik moet nu zelf ook eerst ff aan het werk, maar wil begin van de middag wel ff een uurtje besteden aan het schrijven van een brief die opgestuurd mag worden.

Ik krijg het idee dat er al een hoop over illegaal vuurwerk gezegd wordt. Ben het niet echt met uxenve eens dat dat niet werkt, want het doel is uiteindelijk de zorg te ontzien en veel mails met betrekking tot illegaal vuurwerk geven uiteindelijk in de 'punchline' aan dat daardoor juist de zorg extra belast wordt. In dat opzicht is het nog steeds gefocust op de zorg.

Een focus op de zorg, de nihile bijdrage van het aantal slachtoffers van legaal vuurwerk op het totale aantal lijkt me wel goed om nog op de focussen. Ook inderdaad de economische schade. Zag heel terechte en vraag op Facebook staan: hoe kan het dat er plannen zijn om vuurwerkhandelaren 70.000.000 te geven, terwijl de zorgmedewerkers nog steeds hun 1.000 niet gehad hebben?

Moet nu echt aan het werk, vanmiddag zal ik nog een brief schrijven. Dan kunnen andere leden die gebruiken. Tot die tijd vind ik het ook prima als iemand mijn eerdere brief gebruik, maar pas hem dan wel een beetje aan zodat het niet helemaal 1 op 1:

Geachte (en dan hier steeds heer of mevrouw gevolgd door de achternaam,

Een paar weken terug vernam ik dat er plannen bestonden voor een tijdelijk vuurwerkverbod om de zorg te ontlasten. Ik dacht toen, dat zal wel meevallen. Ik had niet verwacht dat het tijdelijke verbod er daadwerkelijk zou komen. Dit met het oog op het zeer kleine aandeel van slachtoffers van legaal vuurwerk (nog geen 5%) op het totale aantal Spoed Eisende Hulp (SEH) bezoeken per dag. Ook zijn is in de afgelopen dagen weer een afname van het aantal besmettingen te zien.

Vandaag lees ik in meerdere media dat het tijdelijke verbod er toch lijkt te komen. Hier schrik ik van. Zoals gezegd betwijfel ik of legaal vuurwerk verbieden daadwerkelijk een significant effect heeft op het verminderen van de druk op de zorg. Daarnaast zijn er nog twee andere, aan elkaar gerelateerde punten waar ik mij zorgen over maak, illegaal vuurwerk en handhaafbaarheid.

Illegaal vuurwerk

Al twee maanden lang klinken er in mijn woonplaats ’s avonds regelmatig gigantisch harde knallen. Illegaal vuurwerk, want aan Nederlands vuurwerk zitten grenzen qua hoeveelheid geluid dat geproduceerd mag worden. Het illegale, hard knallende en daarmee zeer gevaarlijke vuurwerk is dus gewoon in Nederland te krijgen. Van stiekem onderling contact tot simpelweg op marktplaats, overal wordt het aangeboden. Mijn vrees: bij een verbod op legaal vuurwerk neemt de hoeveelheid illegaal, en daarmee zeer gevaarlijk, vuurwerk explosief toe. Dit gevaarlijke en ongekeurde vuurwerk wat in grote hoeveelheden afgestoken wordt zorgt voor veel meer en vooral ernstiger letsel. Dit belast de ziekenhuizen juist meer dan ooit tevoren. Het gebeurt nu al, de handel in illegaal vuurwerk neemt enorm toe. Zie o.a. dit bericht uit Amersfoort: https://www.mediagroep-eva.nl/nieuws...in-amersfoort/

Handhaafbaarheid

Daaraan gerelateerd heb ik grote vraagtekens bij de handhaafbaarheid van het verbod. Als er nu al zo regelmatig zwaar illegaal verboden vuurwerk te horen is, hoe kan dan een totaalverbod gehandhaafd worden? Er zijn simpelweg niet genoeg agenten en BOA’s om op elke knal af te gaan. Gevolg: een grote hoeveelheid gevaarlijk illegaal vuurwerk, grotere risico’s voor handhavers om hier op te reageren en door de harde knallen van het illegale vuurwerk veel meer overlast en kans op ernstig letsel.

Mijn vraag is dan ook, voorkom een grote hoeveelheid illegaal vuurwerk en vele slachtoffers (wellicht zelfs doden) als gevolg van dit illegale vuurwerk. Verbied Nederlands vuurwerk niet. Laat ons Nederlanders legaal en goedgekeurd vuurwerk afsteken, laat ons dit vervelende jaar met mooi siervuurwerk afsluiten.

Tot slot

Bovendien: het gaat de goede kant op met de coronabesmettingen en het aantal patiënten op de IC. Daarnaast zijn Nederlandse vuurpijlen en knalvuurwerk dit jaar reeds verboden. Volgens Veiligheid NL zorgt dit type vuurwerk voor de meeste slachtoffers. Deze slachtoffer worden dit jaar dus reeds vermeden.

Hopelijk draagt deze brief bij aan voorkomen van een grote hoeveelheid slachtoffers door illegaal vuurwerk en kunnen we dit saaie jaar op een leuke manier en in kleine kring afsluiten met een mooi vuurwerkspektakel.

Met vriendelijke groet,

De economische schade is helemaal niet zo spannend, gaat max 100 miljoen worden terwijl er waarschijnlijk een 80 miljard wordt uitgegeven aan coronamaatregelen.

Inderdaad, sinds geld lenen bij de ECB gratis is komt het niet neer op 100 miljoen meer of minder. De staatsschuld krijgen we volgend jaar wel op ons bordje. Of we hebben de mazzel dat de schuld door inflatie minder waard wordt alleen kan je dan ook wel rekening houden met instapprijzen voor vuurwerk die dubbel zo hoog worden. De overheid zou nooit zo veel schulden aangaan als er geen zicht op hoge inflatie is.

Ik denk dat iedere mail welke gestuurd is en wordt, of hier de nadruk nou gelegd word op toename illegaal vuurwerk of de cijfers welke verwerp baar zijn, of wat dan ook, mee helpt.

Of zoek er een krantenartikeltje bij wat kritisch tegenover een verbod staat (lees het wel ff goed of het inderdaad zo is) en kopieer daar een stukje uit. Uiteraard altijd je bron vermelden. Maak ervan:

Geachte,

Er is al een hoop geschreven over het zeer beperkte nut van een vuurwerkverbod. Ik ga dat dan ook niet nog een keer doen, maar wil u graag wijzen op het volgende:

"tekst uit artikel"

Dit was te lezen op "website". Het geeft samen met de vele andere artikelen duidelijk aan dat een vuurwerkverbod niet significant zal bijdragen aan het verlichten van de druk op de zorg. Wel raakt het heel veel mensen die graag in kleine kring feestelijk het nieuwe jaar af willen sluiten. Ontneem mensen niet hun plezier, laat ons dit vervelende jaar met veel veilig en goedgekeurd siervuurwerk afsluiten.

Bedankt.

Met vriendelijke groet,

Ik doelde niet op de gehele economie. Meer op de 1300-1500 ondernemers die afhankelijk zijn van vuurwerk. Betekent niet dat alleen het vuurwerk omvalt, maar mogelijk ook je plaatselijke fietsendealer, hengelwinkel etc

We gaan het zien hoe de minister gaat reageren. Ik zag al genoeg vuurwerk gerelateerde vragen op facebook staan.

Zelf ook nog een toegevoegd:

Beste Minister president, Betreft een eventueel vuurwerk verbod. Wat zijn hierbij de verwachte cijfers voor het ontlasten van de zorg? Is hierbij ook rekening gehouden met een eventuele toename van illegaal zwaar vuurwerk? En wat is de verwachting wat het overige SEH opnames van legaal siervuurwerk na een deel verbod op knal en vuurpijlen, zijn dit significante cijfers voor een totaal verkoop verbod?

Ik kreeg deze reactie terug van CDA:
Geachte heer/mevrouw TCDD,

Hartelijk dank voor uw mail aan de Tweede Kamerfractie van het CDA. Recent heeft u een mail gestuurd naar ons kamerlid Chris van Dam over het vuurwerkverbod. Door de grote hoeveelheid mails die hij hierover binnenkrijgt neem ik graag de behandeling van hem over. De regering heeft vorige week toegezegd met een visie en een besluit over de jaarwisseling te komen. Hoe dat eruit gaat zien, inclusief vuurwerk. Gisteren is daaruit gekomen dat er een vuurwerkverbod komt. Ziekenhuizen kunnen mogelijk het aantal vuurwerkslachtoffers niet aan. We willen niet doof zijn voor deze oproep vanuit de zorg. Daarom is het CDA bereid een eenmalig vuurwerkverbod te steunen.

Daar staat tegenover dat een vuurwerkverbod er wel echt significant aan moet bijdragen dat er minder vuurwerkslachtoffers in het ziekenhuis belanden. Er zal mogelijk nog steeds illegaal vuurwerk afgeschoten gaan worden. Er zitten nog wel wat haken en ogen aan, bijvoorbeeld handhaving en bestrijding illegaal vuurwerk. Ook staat het voor ons vast dat er zeker een vorm van schadeloosstelling moet zijn richting ondernemers bij een eventueel vuuwerkverbod dit jaar.

Ik ga ervan uit u hiermee afdoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Lisanne

#TeamCDA

www.cda.nl

Erg bijzonder dat ze zegt dat het gister is besloten. gister is de stemming uitgesteld, en Stientje van Veldhoven zegt zelf dat er nog niets is besloten

Hartelijk dank voor uw mail aan de Tweede Kamerfractie van het CDA. Recent heeft u een mail gestuurd naar ons kamerlid Chris van Dam over het vuurwerkverbod. Door de grote hoeveelheid mails die hij hierover binnenkrijgt neem ik graag de behandeling van hem over. De regering heeft vorige week toegezegd met een visie en een besluit over de jaarwisseling te komen. Hoe dat eruit gaat zien, inclusief vuurwerk. Gisteren is daaruit gekomen dat er een vuurwerkverbod komt. Ziekenhuizen kunnen mogelijk het aantal vuurwerkslachtoffers niet aan. We willen niet doof zijn voor deze oproep vanuit de zorg. Daarom is het CDA bereid een eenmalig vuurwerkverbod te steunen.

Daar staat tegenover dat een vuurwerkverbod er wel echt significant aan moet bijdragen dat er minder vuurwerkslachtoffers in het ziekenhuis belanden. Er zal mogelijk nog steeds illegaal vuurwerk afgeschoten gaan worden. Er zitten nog wel wat haken en ogen aan, bijvoorbeeld handhaving en bestrijding illegaal vuurwerk. Ook staat het voor ons vast dat er zeker een vorm van schadeloosstelling moet zijn richting ondernemers bij een eventueel vuuwerkverbod dit jaar.

Met vriendelijke groet,

Lisanne

#TeamCDA

www.cda.nl

Erg bijzonder dat ze zegt dat het gister is besloten. gister is de stemming uitgesteld, en Stientje van Veldhoven zegt zelf dat er nog niets is besloten

Lekker tegenstrijdig verhaal :bonk:

Met vriendelijke groet,

Lisanne

#TeamCDA

www.cda.nl

Wat een bullshit, gisteren is er niet besloten dat er een verbod komt maar dat het punt is aangenomen als stemming. Er staan veel meer vragen open die beantwoord moeten worden dan alleen wat deze mevrouw schetst. Schadeloostelling / compensatie voor de handelaren en importeurs, handhaving is allemaal nog niets over bekend echt nog niets.. Daarnaast lopen de besmettingen terug dus het argument zorg ontlasten staat op losse schroeven. Wat een muts.

Dit is hetzelfde als je tegen je kinderen zegt... morgen gaan we naar de Efteling, maar moeten kijken of we er in mogen ivm corona, we een auto kunnen regelen om er te komen en of we genoeg centen hebben om het te betalen... maar we gaan morgen naar de Efteling.., moet jij eens raden hoe de kinderen reageren?

Die mail heb ik inderdaad ook teruggekregen, Lisanne is dus stagairtje bij de CDA welke dus copy past uitvoert op elk binnengekomen mail.

ze gaat ook totaal voorbij aan het feit waarom er slachtoffers in het ziekenhuis komen. en ze liegt, en het boeit ze dus niet wat de burger vind. hun bestaansrecht. prima

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan