UPDATE POLITIEKE DISCUSSIES - Socialmedia aktie ter voorkoming van 'tijdelijk' verbod

Status
Niet open voor verdere reacties.
Geloof er zijn meer mensen fan van vuurwerk dan dat je denkt. Geloof niet alles in de media. En de meeste zijn nuchter genoeg om te beseffen dat een verbod niet werkt.

Volgens het pamflet van Magnum zo'n 2 miljoen huishoudens, 2 miljoen! En dan hebben we het nog over mensen die afsteken, er zijn ook genoeg mensen die niet kopen, maar er wel van kunnen genieten en de categorie die gewoon vindt dat het erbij hoort. Zoals vaak in de media hoor je eerst de hardste schreeuwers vóór verboden en komen nu de tegengeluiden of in ieder geval geluiden met veel meer nuance, ook vanuit de zorg zelf. De feiten en zaken als uitvoerbaarheid en draagkracht worden dan iets belangrijker. Laten we hopen op gezond verstand...

Ben er ook maar mee begonnen. Feiten benoemen die vanuit overheid zelf komen. Kunnen ze weinig tegenin brengen.

Ik heb onderstaande gestuurd naar RTL nieuws, RTL EditieNL en NOS:
Goedendag

Ik kijk met steeds meer verbazing hoe jullie berichtgeving over vuurwerk elke keer weer wordt tentoongesteld. Met mijn verbazing bedoel ik: het eenrichtingsverkeer, altijd de negatieve kanten bekijken.

Misschien dat onderstaand artikel jullie kan helpen om ook eens een andere kant te belichten van overlast met oud en nieuw:

https://www.ad.nl/dossier-dit-zijn-...0QW9McaKi6hQdPXReeQXkAuDaUJzL9Sc1znNegRQc4YaQ

Artsen op spoedeisende hulp: ‘Alcoholverbod, dát helpt met oud en nieuw’
Wat écht zou helpen om de werkdruk in het ziekenhuis te verlichten tijdens oud en nieuw, is een alcoholverbod. Dat zeggen de artsen van een van de grootste spoedeisende hulpen van Nederland, die in het Haagse HMC.
www.ad.nl

De grondoorzaak van overlast met oud en nieuw is niet vuurwerk. Het is het misbruik van vuurwerk. En dat komt door alcohol en/of misbruik door jongeren/mensen die de gevaren bewust/onbewust opzoeken.
Voor de 95% die netjes vuurwerk afsteekt en hiervan geniet lijkt dit in gevaar te komen.

Ook de cijfers worden verdraaid. 400 ehbo behandelingen in 2019 in Nederland. Dat is minder dan 1 per EHBO post/huisarts/ziekenhuis in Nederland. En deze cijfers zijn elk jaar dalende. Het aantal mensen wat met alcohol vergiftigingen/comazuipen wordt opgenomen is vele malen groter. Daar horen we niemand over. Hoe kan dat?
Ik heb contact gehad met Belgische vuurwerk verkopers (Zena, Salon Roger) en die geven aan dat ze 4x meer P1 knalvuurwerk verkopen aan Nederlanders dan anders door het opkomende verbod. Dat is het illegale spul wat ik ook niet wil.

Ik hoop jullie ook eens een ander beeld te geven

Erwin

Ik wil even uit persoonlijke noot mijn bewondering uitspreken voor het actief inzetten van eenieder hier op het forum. Geweldig hoe we samen zoveel actie kunnen voeren, mijn waardering. Het doet me echt goed om te zien zo. We laten dit niet zomaar gebeuren! LAATONSVIEREN!

Ik wil even uit persoonlijke noot mijn bewondering uitspreken voor het actief inzetten van eenieder hier op het forum. Geweldig hoe we samen zoveel actie kunnen voeren, mijn waardering. Het doet me echt goed om te zien zo. We laten dit niet zomaar gebeuren! LAATONSVIEREN!
Had echt niet verwacht dat zoveel leden zo strijdbaar zijn, hulde idd

The show must go on! Laten wij hopen dat men gezond verstand heeft en wil gebruiken. Zoals de Romeinense dichter Juvenalis 2000 jaar geleden zei, geef het volk eten en hun spelen!

Had echt niet verwacht dat zoveel leden zo strijdbaar zijn, hulde idd

Anderzijds had ik het ook wel verwacht. Wij zijn hier de liefhebbers van Nederland, ze zullen het in Den Haag te weten komen. Vuurwerk is niet maar een product, vuurwerk is passie!!

Ik deel deze mening Djaimy. Er was een bijna-verbod voor nodig, maar de branche, de liefhebbers en zelfs de 'gewone consument' (je weet wel, die mensen die 40% meer betalen voor een transbomber) laten van zich horen. Ik heb inmiddels weer wat hoop, en anders zijn we strijdend ten onder gegaan.

Ook ik heb inderdaad het gevoel dat er onder de liefhebbers meer eenheid heerst dan ooit. We zullen nooit opgeven. Hierbij dan ook de mail die ik vannochtend naar alle Kamerleden heb gestuurd. Deels geïnspireerd door een aantal hier geplaatste stukken.

Geacht Kamerlid,

Bij voorbaat dank voor het openen van mijn mail. Ik doe dit normaal nooit maar na het nieuwsbericht te hebben gelezen omtrent het aanstaande vuurwerkverbod wil ik graag mijn zorgen met u delen.

Allereerst moet ik kwijt dat mij werkelijk alle moed in de schoenen zakte gister na het lezen over het aanstaande verbod. Een gevoel van onrecht vanwege dit hoogst merkwaardige besluit. Ook ik ben voorstander van alle maatregelen om de corona crisis tegen te gaan maar deze maatregel is in geen geval te onderbouwen. Mocht ik dit wel begrijpen dan had ik deze mail ook zeker niet geschreven.

Behalve dat het aantal corona besmettingen elke dag sterk afneemt en extra aanvullende maatregelen rond de jaarwisseling dus nu niet gepast zijn snijdt het argument omtrent druk op de zorg geen hout. In het vuurwerkongevallen rapport van veiligheid.nl tijdens de jaarwisseling van 2019/2020 is vastgelegd dat er op landelijke basis 385 SEH bezoeken zijn geregistreerd waarvan bij 11% van deze SEH bezoeken een klinische opname noodzakelijk bleek. In afgelopen jaarwisseling ging het dus om 42 feitelijke klinische opnames op landelijke basis. In 2019 zijn 2.3 miljoen patiënten op de SEH gemeld, hiervan zijn 784.000 patiënten opgenomen. Dit betreffen op dag basis dan 6301 SEH bezoeken en 2147 Klinische opnames van patiënten per dag. We hebben het dus over 6,1% van de dagelijkse bezoeken op de SEH en 1,96% van de dagelijkse klinische opnames gedurende één dag door vuurwerk. De overige gevallen op de huisartsenpost zijn mijns inziens niet belastend voor de zorg met betrekking op de corona crisis aangezien dit met name de lichtere verwondingen zijn en er geen coronabehandeling op de huisartsenposten plaatsvindt. Daarnaast heb ik nog niet meegewogen dat het aantal verwondingen zeer waarschijnlijk dit jaar lager is door het verbod op singleshots en vuurpijlen eerder dit jaar doorgevoerd.

Ook het argument dat de politie wordt ontlast vind ik ver gezocht. Jaar op jaar wordt aangegeven dat handhaven op illegaal vuurwerk niet te doen is. Jaar op jaar ondervinden mensen overlast van het te vroeg afgestoken vuurwerk. Waarom zou de politie op dit moment wel die extra 8 uur per jaar eenvoudig kunnen handhaven met een vuurwerkverbod als ze het de overige 364 dagen van het jaar wanneer al een vuurwerkverbod geldt ze het ook niet lukt.

Verder zal u zich moeten beseffen dat een dergelijk verbod enkel vele malen belastender zal zijn voor de zorg dan het zoals gebruikelijk afsteken van veilig gekeurd Nederlands vuurwerk. Illegaal vuurwerk zal overal te vinden zijn. Ik hoor nu al veel meer harde knallen in mijn omgeving en dit gaat echt niet minder worden omdat er extra regels worden ingevoerd. Helemaal niet na dit corona jaar vol frustratie. Dit terwijl de regering dan de miljoenen vaders, zoons, jongeren en ouderen die het hele jaar uitkijken naar die 8 uur per jaar vuurwerk afsteken straffen voor iets wat nauwelijks te onderbouwen is.

Ik hoop dus echt dat u beseft dat wanneer u voor een vuurwerkverbod stemt u kiest voor:

- Een zeer minimale ontlasting van de zorg (6,1% & 1,96%) gedurende slechts één dag van het jaar. Is dit de tientallen miljoenen vergoeding richting ondernemers waard?

- Een niet beter handhaafbare situatie door de politie aangezien handhaving ook een probleem is gedurende de overige 364 dagen van het jaar wanneer al een vuurwerkverbod geldt.

- Een situatie waarin illegaal vuurwerk oud & nieuw gaat overheersen met alle gevolgen van dien! Vermoedelijk zelfs meer druk op de zorg.

- Het straffen van miljoenen vaders, zoons, jongeren, ouderen zonder geldige reden.

Mocht dit besluit toch worden doorgevoerd dan kan ik mij ook niet aan de indruk onttrekken dat er principes worden meegewogen of dat dit wordt gezien als een prestigekwestie. Dragen de kamerleden die voor stemmen ook de verantwoordelijkheid voor de mogelijke escalatie dit oud & nieuw ten opzichte van de teleurgestelde gewone burger die de dupe wordt van dit absurde besluit? Is dit dan de kracht van de politiek?

Ik hoop dat u komt tot een wijs maar ook zeker redelijk besluit.

Met vriendelijke groeten,

"Echter, nadat dit verbod maandag daadwerkelijk werd aangekondigd, lieten vuurwerkliefhebbers massaal van zich horen. In de pollresultaten zien we een interessante verschuiving."

We zijn goed bezig met zijn allen!

In mijn eigen omgeving inmiddels al heel wat mensen kunnen overtuigen dat een 'tijdelijk' verbod een slecht plan is. Ook al wat emails en whatsapjes de deur uitgedaan naar de partijen. Weet niet of het wat uithaalt, maar dan voel ik me ieder geval wat minder machteloos. Hulde aan alle leden die van zich laten horen!

Hart van Nederland trekt weer vanalles uit de kast voor een anti-vuurwerk-bulletin. De antivuurwerk-lobbyist Tjeerd de Faber, met allerlei foto's van beschadigde ogen en scheefgetrokken cijfers, hondeneigenaren die over 'bommen' spreken die 'worden afgeschoten met oud en nieuw'. Grrrrrrrr.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan