Omdat vuurwerk een essentieel onderdeel uitmaakt van mijn leven heb ik zojuist naar bijna alle kamerleden mijn betoog gestuurd wat betreft een potentieel vuurrwerkverbod. Hieronder mijn lange brief aan de 2e kamer leden welke ik graag met jullie wil delen:
Geachte 2e kamerlid,
Met zeer veel verbazing volg ik de laatste weken het debat en het nieuws omtrent de nieuwe vuurwerkdiscussie waarbij ik zeer veel vraagtekens zet over maatregelen welke voor aankomende jaarwisseling worden besproken.
Ik heb nog nooit eerder een brief geschreven naar 2e kamerleden maar gezien de huidige situatie voel ik momenteel sterke drang om mijn visie en inzichten te delen over deze huidige discussie.
Als sinds mijn 7e jaar steek ik op oudejaarsavond en in de nieuwjaarsnacht legaal vuurwerk af. Toen ik nog jong was stak ik vuurwerk onder begeleiding van mijn ouders af welke mij hier altijd goed in hebben opgevoed en mij naast het plezier aan vuurwerk afsteken ook altijd hebben gewezen op het aspect veiligheid. Een veiligheidsbril droeg ik zelf bijvoorbeeld al op mijn 7e jaar, in die tijd waren er nog geen speciale vuurwerkbrillen dus deden we dat toen met bouw veiligheidsbrillen. Ik voelde me daar toen nogal ongemakkelijk bij omdat immers niemand anders dat toen deed, maar achteraf gezien vind ik dat dit destijds een goede keuze van mijn ouders is geweest. Gelukkig is op het gebied van vuurwerk veiligheid door de branche op dit vlak de laatste jaren zeer goed op geacteerd door kwalitatief goede en simpele oogbeschermers te leveren.
Inmiddels ben ik 39 jaar oud en beleef ik met mijn gezin nog ieder jaar zeer veel plezier aan een paar uurtjes siervuurwerk afsteken waarbij ook nog steeds alle geleerde veiligheid aspecten worden toegepast. Sinds vorig jaar steek ik zelf voor mijn dochter van 4 vuurwerk af welke hier ook zichtbaar van de mooie effecten en kleuren in de lucht geniet.
Vuurwerk maakt dus een belangrijk onderdeel uit van onze feestdagen om het nieuwe jaar in te luiden. Ik ben al maanden voordat deze feest maand aanbreekt met voorbereidingen bezig om ieder jaar te kunnen genieten van de door mij zorgvuldig uitgezochte legale siervuurwerk stukken. Ik heb zelf persoonlijk nog nooit problemen ervaren met legaal vuurwerk en ieder nieuw jaar feestelijk en zonder incidenten kunnen starten.
In de berichtgevingen die ik nauwgezet volg lees ik terug dat momenteel gesproken wordt om een tijdelijk vuurwerkverbod in te stellen. De reden die hiervoor wordt gegeven is om de werkdruk in de ziekenhuizen vanwege corona te verlichten. Dit is als hoofdreden aangedragen door 2 politieke partijen.
Ik heb de laatste rapporten van veiligheid.nl en de SEH data uitvoerig bestudeerd en geïnterpreteerd en ik kan mijzelf niet vinden in gegronde redenen om legaal vuurwerk tijdelijk op deze grond te verbieden voor het verlichten van de zorg sector in verband met de huidige SARS-cov-2 pandemie.
In het
vuurwerkongevallen rapport van veiligheid.nl tijdens de jaarwisseling van 2019/2020 is vastgelegd dat er op landelijke basis 385 SEH bezoeken zijn geregistreerd waarvan bij 11% van deze SEH bezoeken een klinische opname noodzakelijk bleek. In afgelopen jaarwisseling ging het dus om 42 feitelijke klinische opnames op landelijke basis.
In 2019 zijn 2.3 miljoen patiënten op de SEH gemeld, hiervan zijn 784.000 patiënten opgenomen. Dit betreffen op dagbasis dan 6301 SEH bezoeken en 2147 Klinische opnames van patiënten per dag.
Als ik de 2147 dagelijkse klinische opnames afzet tegen 42 SEH vuurwerk gerelateerde klinische opnames dan concludeer ik dat 1,9% van het totaal aantal vuurwerk gerelateerde opnames uiteindelijk ontaarden in een klinische opname.
Er zijn geen volledig duidelijke cijfers beschikbaar waarbij goed inzicht wordt gegeven hoeveel procent van deze opnames gerelateerd is aan legaal vuurwerk. In het rapport van veiligheid.nl is wel aandacht besteedt aan percentages legaal/illegaal vuurwerk maar er kan niet met zekerheid bepaald worden of deze gegevens wel feitelijk zijn. Dit omdat deze cijfers negatief beïnvloed kunnen worden door angst van patiënten dat zij geen aanspraak konden maken op hun zorgverzekering wanneer zij zouden verklaren dat illegaal vuurwerk oorzaak is geweest van het ongeval. Er zijn SEH medewerkers die in de media eerder hebben aangegeven dat sommige verwondingen niet door legaal vuurwerk veroorzaakt konden zijn (zware letsels) terwijl de patiënt zelf toch aangaf dat het wel door legaal vuurwerk was ontstaan.
In het vuurwerk debat van vorige week, welke als oorspronkelijk onderwerp financiële compensatie van de vuurwerkbranche betrof in verband met het verbieden van Cat. F3 en Cat. F2 knalvuurwerk en vuurpijlen per 01-12-2020, is door 2 politieke partijen een verzoek gedaan om een tijdelijk vuurwerkverbod in te stellen voor het verlichten van de zorg in verband met huidige SARS-cov-2 pandemie. Ik kan mij in combinatie met voorgaand vergeleken cijfers niet rijmen dat een tijdelijk verbod zoden aan de dijk gaat zetten met een verlichting van 1,9% welke naar verwachting minimaal 50% zal afnemen naar 0,8% in verband met de aanvullende genomen maatregelen op Cat. F3. en Cat. F2. knalvuurwerk + vuurpijlen in het legale vuurwerk circuit.
Daarnaast speelt bij een vuurwerkverbod nog een ander belangrijk aspect, welke druk op de zorg zelfs eerder potentieel kan gaan vergroten in plaats van verkleinen. Dat is namelijk de illegale vuurwerkhandel welke in Nederland nog steeds jaarlijks een groot probleem blijkt te zijn. Bij een ingesteld vuurwerkverbod ontstaat een grote kans dat juist een sterke stijging van illegale vuurwerkhandel zal worden ervaren waarbij vele malen zwaardere vuurwerk ongevallen door kunnen ontstaan dan bij legaal vuurwerk. Tevens kan het instellen van een vuurwerkverbod, weer een extra verbod erbij, dit jaar gaan zorgen voor meer sociale onrust tijdens de jaarwisseling. De samenleving heeft immers dit jaar al vele vrijheden moeten opgeven waardoor er een reële kans bestaat dat dit verbod voor een groep binnen onze samenleving een extra aanleiding is om voor meer onrust tijdens deze jaarwisseling te gaan zorgen in de grote steden.
Er zijn momenteel al zeer veel signalen in Nederland aantoonbaar dat de illegale vuurwerkhandel momenteel al veel meer omzet draait dan voorgaande jaren (+25%). Dit is af te leiden aan de in beslag names die dit jaar tot dusver zijn gemeld (+65.000kg). Ik verwacht dan ook dat bij het instellen van een vuurwerkverbod deze handel komende maanden nog sterker zal toenemen waarbij ook de kans op zware gevallen tijdens de jaarwisseling significant groter kunnen gaan uitvallen en daardoor de druk op de zorgsector juist zal gaan toenemen in plaats dat deze zal gaan afnemen.
Illegaal vuurwerk is veelal Cat. F3. En Cat. F4 vuurwerk waar je speciale opleidingen voor gevolgd moet hebben en heeft vaak extra handelingen nodig om veilig ontstoken te kunnen worden. Als dit vuurwerk in grotere omvang bij de consument terecht komt zal dit gaan leiden tot meer en zwaardere ongelukken.
Een voorbeeld hiervan is een zgn. siervuurwerk shell, in de volksmond mortierbom. Deze zijn in de illegale handel veelal te verkrijgen in formaten van klein naar zeer groot en hier moet vaak bijvoorbeeld een extra lont aan bevestigd worden om deze veilig te kunnen ontsteken. Echter staat dit nergens aangegeven op een gebruiksaanwijzing en dit moet de consument dat gewoon weten als dit niet is aangegeven door de illegale handelaar. Als zo’n stuk vuurwerk verkeerd wordt ontstoken kan dat dodelijke gevolgen hebben. Word door de overheid rekening gehouden met dergelijke risico’s waar consumenten mee in aanraking zullen komen als deze op zoek gaan naar alternatieven wanneer een legaal vuurwerk verbod wordt ingesteld?
Is dit waar de politiek naartoe wil gaan bewegen? Dat juist de zorgsector met meer en zwaardere vuurwerkletsels in aanraking gaat komen en daardoor de druk in de klinische zorg en eventueel ook vuurwerk gerelateerde IC opnames daardoor toenemen?
De Nederlandse vuurwerkwinkels voorzien de Nederlandse samenleving jaarlijks van veilig en gekeurd vuurwerk, welke volgens de geldende Nederlandse regelgeving aan winkels en consumenten worden uitgeleverd.
Bij een eventueel verbod moet ook rekening gehouden met het Cat. F1 vuurwerk. Deze categorie kan namelijk vanuit Europese regelgeving niet worden verboden omdat vanuit deze regelgeving dit type vuurwerk het hele jaar door mag worden verkocht en gekocht.
Wat betreft de handhaafbaarheid van het verbieden van afsteken van vuurwerk voorzie ik ook problemen. Zoals ik al eerder schreef wordt er al jaren lang vanaf medio september illegaal vuurwerk afgestoken. Ik merk persoonlijk op dat hier niet goed op gehandhaafd kan worden. Ik verwacht dan ook niet dat de handhaafbaarheid van het afsteken van vuurwerk bij een verbod zal gaan verbeteren, zeker niet in combinatie met de extra noodzakelijke handhaving welke in verband met de SARS-cov-2 pandemie er dit jaar nog bij is gekomen. Aangezien er al jaren capaciteitsproblemen bij de politie aanwezig zijn zal hierdoor handhaving van een extra verbod weer tot extra druk en handhavingsproblemen gaan leiden.
Daarnaast speelt ook nog het economische aspect. Er wordt de laatst jaren in de legale vuurwerkhandel een omzet van 75+miljoen gedraaid. Deze omzet is voor vele legale vuurwerkdealers een essentieel onderdeel van hun jaaromzet en zonder deze omzet kunnen zij niet rondkomen en lopen deze ondernemingen tegen faillissementen aan. Hierdoor zal de schade in het ondernemerslandschap ook gaan toenemen en dat zal niet enkel in de vuurwerkbranche zijn aangezien vele ondernemers die als extra activiteit erbij doen om hun omzet gat te vullen.
Tevens zien we dat de cijfers in deze 2e SARS-cov-2 pandemie op dit ogenblik dalen, als deze trend doorzet, wat ook door de zorgbazen wordt verwacht en is uitgesproken, is er aan het einde in december geen verhoogde druk op de zorg tijdens de feestdagen en is een verbod feitelijk niet te onderbouwen op basis van de eerder aangeleverde argumenten door Groen Links én de Partij Voor De Dieren.
Hiermee is het eerder aangevoerde basis pleidooi voor het instellen van het verbod wat mij betreft niet meer gegrond. De enige reden die dan nog kan worden gegeven is de strijd die al jaren door enkele partijen worden gevoerd tegen het legale Nederlandse vuurwerk.
De media leveren momenteel ook een grote bijdrage door de samenleving te blijven voorzien met veelal valse of onjuiste berichtgeving welke in het voordeel van een verbod zou kunnen werken. Negativiteit is namelijk massa aandacht, gevolg hiervan is extra omzet voor de media.
Het is van essentieel belang om het echte probleem goed aan te pakken, namelijk het Illegale vuurwerk welke ieder jaar al vanaf september voor overlast in onze samenleving zorgt. Verhoog hierin boetes/ strafmaat en pak de hufterigheid en vandalisme aan van de personen welke politie en andere hulpverleners bekogelen met vuurwerk en andere schadelijke objecten. Laat de normale Nederlander a.u.b. die 8 uurtjes per jaar genieten van zijn mooie legale vuurwerk wat in nederland jaarlijks voldoende te verkrijgen is.
Het kan toch niet zo zijn dat een basisbehoefte als plezier in onze samenleving word ontnomen op basis van verkeerde beslissingen en aannames welke ook nog eens zouden kunnen leiden tot grotere problemen in de zorg en bij 1500 ondernemers welke afhankelijk zijn van deze jaarlijkse inkomsten?
Ik vind dat er momenteel binnen dit onderwerp op meerdere vlakken wordt gespeeld met vuur en ik vraag mij sterk af of een tijdelijk vuurwerk verbod het doel gaat bereiken waar het voor is aangedragen, het verlichten van de zorgsector. Ik maak mij hier dan ook zorgen over en wil dit dan ook graag op deze manier naar u uiten.
Met vriendelijke groet,
edit: bronlinks toegevoegd van gebruikte rapporten.