UPDATE POLITIEKE DISCUSSIES - Socialmedia aktie ter voorkoming van 'tijdelijk' verbod

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik zou die tweet uitprinten en meenemen en zeggen kijk ik heb het gevraagd en antwoord gekregen dus ik weet niet beter dan dat het mag.

In Duitsland word het gewoon weer gezellig hoor. Lekker graaien zoals het hoord. Overvolle snelwegen Duitsland in en uit... Heerlijk!! Gewoon knallen!!

Een verbod heeft weinig zin als je de laatste 3 dagen nog steeds vuurwerk kan halen in Duitsland. Daarom denk ik ook dat het niet mag. In de kamerbrief stond volgens mij ook dat ze de regelgeving uiterlijk 15 december aangepast willen hebben. Dus ik neem aan dat het tegen die tijd ook wel aangepast is op de site van de politie. Maar door die berichten van de politie op socialmedia wordt het wel verwarrend... de 1 zegt van wel, de ander niet. Maarja, van hun mag je wel de juiste informatie verwachten.

UTRECHT - Hubert Bruls, voorzitter van het Veiligheidsberaad, maakt zich zorgen om de run op carbid die ’lijkt te zijn ontstaan na het vuurwerkverbod’. „In sommige regio’s is dat een traditie en daar hebben ze ervaring. Maar als ik hoor dat er een run is op melkbussen en carbid, baart me dat wel zorgen. Als je er geen ervaring mee hebt, kan dat namelijk erg gevaarlijk zijn.”

In de regio’s waar er een traditie is van carbidschieten (en dat zijn acht van de 25 veiligheidsregio’s) gaat er volgens Bruls gepraat worden met de burgmeesters. „Die gaan overleggen of we het extra in de gaten moeten houden.”

Volgens minister Ferd Grapperhaus (Justitie), die ook bij het Veiligheidsberaad was, is de hand in het carbid-verhaal toch echt aan de gemeenten zelf. „Het is een kwestie van wat de lokale gebruiken zijn en hoe het geregeld is. Maar we moeten dit niet gaan zien als alternatief vuurwerk. Zeker niet. We hebben nu echt voor één jaar het vuurwerk verboden om de zorg te ontlasten.”

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1989135388/grapperhaus-carbid-geen-alternatief-vuurwerk

UTRECHT - Hubert Bruls, voorzitter van het Veiligheidsberaad, maakt zich zorgen om de run op carbid die ’lijkt te zijn ontstaan na het vuurwerkverbod’. „In sommige regio’s is dat een traditie en daar hebben ze ervaring. Maar als ik hoor dat er een run is op melkbussen en carbid, baart me dat wel zorgen. Als je er geen ervaring mee hebt, kan dat namelijk erg gevaarlijk zijn.”

In de regio’s waar er een traditie is van carbidschieten (en dat zijn acht van de 25 veiligheidsregio’s) gaat er volgens Bruls gepraat worden met de burgmeesters. „Die gaan overleggen of we het extra in de gaten moeten houden.”

Volgens minister Ferd Grapperhaus (Justitie), die ook bij het Veiligheidsberaad was, is de hand in het carbid-verhaal toch echt aan de gemeenten zelf. „Het is een kwestie van wat de lokale gebruiken zijn en hoe het geregeld is. Maar we moeten dit niet gaan zien als alternatief vuurwerk. Zeker niet. We hebben nu echt voor één jaar het vuurwerk verboden om de zorg te ontlasten.”

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1989135388/grapperhaus-carbid-geen-alternatief-vuurwerk

Verdikkeme, ze snappen nog niet dat de zorg NIET WORDT ONTLAST.

https://youtu.be/p1jXgNbdU_I
Weet niet of iemand deze al gedeeld had....

Inderdaad een prachtige winkel met veel gezelligheid, een lach, koffie, thee, frietjes, een mooie vuurwerkshow en Brabantse gezelligheid. Bedankt Marian voor dit goede interview. Ook een belangrijk punt wat je noemt: Als je in het ziekenhuis komt als slachtoffer, laat je het wel uit je hoofd om toe te geven dat het door illegaal vuurwerk komt. Dus al deze tellingen komen onterecht op conto van het legale vuurwerk.

Maak je niet druk, deze partijen wilde ook altijd al een verbod. Of het nu allemaal goed ging of niet.
We moeten dit jaar een statement maken, iedere vrijdagavond om 20u iets afsteken, al is het een paar CAT1 fonteinen, knetterlinten enz.

Zo is het, we moeten laten zien dat vuurwerk leeft!
Wat vuurwerk afsteken om 20:00 uur, geen vernielingen en extreme overlast, anders krijgen we zo’n “zie je wel” effect.
Pyro freaks for life!

Vrijwel evenveel stemmen voor als tegen een verbod schrijven ze IPV nipte meerderheid tegen vuurwerk verbod...

51% is tegen een verbod
Mooie uitslag, veelzeggend ook... als je dit zo ziet dat ben ik er van overtuigd dat het echt geen rustige jaarwisseling wordt. En dat men toch echt de verkeerde deal met GL gemaakt hebben.
Duitsland wordt overspoelt met Nederlandse liefhebbers (ook dat kan de druk op zorg vergroten, besmettingen). Frustratie bij de bevolking, vernielingen en relletjes, de jeugd is al gefrustreerd doordat men de energie niet kwijt kan en geen lol meer heeft, oudejaarsavond wordt een grote uitlaatklep voor ze. Ik ben geen voorstander voor ellende, maar in dit geval mag ik het hopen.

Er was net iemand aan het woord in het RTL nieuws over carbid schieten, die zei letterlijk: "het afschieten van een vuurpijl is veel minder gevaarlijk dan het laten knallen van een carbidbus". Tsja dat is ook zo. Tenzij men het misbruikt. Maar de gevaren van carbid schieten zijn veel groter dan legaal vuurwerk

Wel dom dat we niet gewaarschuwd hebben dat mensen op zoek gaan naar alternatieven. De regering kon dit natuurlijk niet zelf voorspellen. De volgende keer effe aan denken jongens ! :bonk::frusty:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan