Undercover Nederland

Even voor mijn eigen voorstelling en om een beter beeld te krijgen, de volgende vraagstelling.

- Maken de programmamakers zichzelf niet schuldig aan illegale handel als zijnde een koper van illegaal vuurwerk? (eigenlijk meer een retorische vraag, aangezien iedereen het antwoord al weet.)

- Sinds wanneer zijn de programmamakers gevrijwaard van rechtsvervolging wanneer ze meedoen aan illegale praktijken? Immers hebben ze een aantal keren illegaal vuurwerk gekocht en daarmee mensen (dealer, omstanders en zichzelf) in gevaar gebracht.

Ben toch wel benieuwd.

Even voor mijn eigen voorstelling en om een beter beeld te krijgen, de volgende vraagstelling.

- Maken de programmamakers zichzelf niet schuldig aan illegale handel als zijnde een koper van illegaal vuurwerk? (eigenlijk meer een retorische vraag, aangezien iedereen het antwoord al weet.)

- Sinds wanneer zijn de programmamakers gevrijwaard van rechtsvervolging wanneer ze meedoen aan illegale praktijken? Immers hebben ze een aantal keren illegaal vuurwerk gekocht en daarmee mensen (dealer, omstanders en zichzelf) in gevaar gebracht.

Ben toch wel benieuwd.

Ze zullen deze aktie echt in wel in overleg met het OM hebben opgetuigd.
Of ze zich dan schuldig maken vind ik niet, men heeft hier een informatieve rol en voegt iets toe aan de veiligheid,.

Jullie mogen vinden wat jullie vinden
Ik durf echt wel te zeggen dat veel illegaal vuurwerk veiliger is dan legale troep(niet alles)
Als niet weet hoe je shells bijv moet afsteken moet je het niet doen
En ben je bang dat er wat gebeurd hou dan lekker bij legaal
Tuurlijk klapt het hard !
Even voor duidelijkheid ik steek ook geen cobras af hoor simpelweg omdat ik meer van siervuurwerk ben
Maar een shell steek ik gerust af heb een groot weiland voor me huis dus ik heb alle ruimte
Ik wou alleen zeggen dat iedereen maar trouw is aan legaal vuurwerk maar gebeuren zat ongelukken met legaal vuurwerk!!

Ik heb net de aflevering gekeken en ik moet zeggen dat ik wel geraakt ben.

Zelf ben ik 18 jaar en wend ik me steeds meer tot het siervuurwerk wat prima (en duur) is in de legale handel. Echter heb ik jaren hiervoor kleine hoeveelheden illegaal vuurwerk gehad. Ik was geen eerste klas mongool en wist wat ik in me hand had. Ik ben ook iemand die denk aan de medemens en heb nooit in het verleden een cobra of een knalcake in een woonwijk afgestoken. Want zelfs knalcakes waren toen grof geweld en waren makkelijk te vergelijken met constante zware nitraten.

Wat ik ongeveer heb getest zijn lawinePIJLEN (het zijn pijlen dus laat ze dan ook de lucht in gaan), nitraten van verschillende soorten, cobra 6 en een illegale mat. Wat mijn ervaringen waren dat alles constant erg stevig in de verpakking zat. Nooit "zomaar" afgegaan is en dat ik nooit ongelukken heb gehad ermee. Ik ben het ermee eens dat cobra's, shells niet in een woonwijk horen. Steek ze af in een redelijk rustige omgeving en niet 1 meter van een huis af. Voor de rest zijn nitraten net thunderkings en knallen heel veel siercakes in Nederland nog harder..

Zelf heb ik ongelukken gehad met vooral legaal vuurwerk. Rotje die zo snel afging in me hand dat ik een brandwond had (wel opgelost), voetzoekers waar kinderen toen mee speelden, luchthuilers die in me gezicht afgingen (gelukkig net me oog gemist), cakes die omwaaiden en zo kan ik nog wel doorgaan.

Nu ben ik wel geraakt door de verhalen. Het is echt rot als dit je overkomt en de gevolgen van dat vuurwerk is niet te voorzien... het is zwaar en ledematen verliezen is iets wat je niemand wenst. Hierbij tegenover is het illegaal vuurwerk en mag je het sowieso niet hebben in Nederland. Het risico van kopen net zoals drugs en nepgeld bijvoorbeeld is dan in jouw risico. Ik heb er tot nu toe van kunnen genieten en was ik niemand tot last. Jammer dat ze de goede kant er niet van laten zien. Ik heb dit jaar dan ook geen rotjes meer gekocht omdat dit meer een doos met kruit was, dan knallers.

Ik vind het over het algemeen voor televisie gezien een goede aflevering waar weinig onzin werd gezegd.. Maar ik hou van discussiëren, dus kom maar op :)...

Journalisten mogen behoorlijk ver gaan in dit soort zaken. Daarnaast is het om ook vaak ervan op de hoogte.

Jullie mogen vinden wat jullie vinden
Ik durf echt wel te zeggen dat veel illegaal vuurwerk veiliger is dan legale troep(niet alles)
Als niet weet hoe je shells bijv moet afsteken moet je het niet doen
En ben je bang dat er wat gebeurd hou dan lekker bij legaal
Tuurlijk klapt het hard !
Even voor duidelijkheid ik steek ook geen cobras af hoor simpelweg omdat ik meer van siervuurwerk ben
Maar een shell steek ik gerust af heb een groot weiland voor me huis dus ik heb alle ruimte
Ik wou alleen zeggen dat iedereen maar trouw is aan legaal vuurwerk maar gebeuren zat ongelukken met legaal vuurwerk!!

Prima jij mag vinden wat jij wil, ik deel deze mening alleen niet.

Ik heb net de aflevering gekeken en ik moet zeggen dat ik wel geraakt ben.

Zelf ben ik 18 jaar en wend ik me steeds meer tot het siervuurwerk wat prima (en duur) is in de legale handel. Echter heb ik jaren hiervoor kleine hoeveelheden illegaal vuurwerk gehad. Ik was geen eerste klas mongool en wist wat ik in me hand had. Ik ben ook iemand die denk aan de medemens en heb nooit in het verleden een cobra of een knalcake in een woonwijk afgestoken. Want zelfs knalcakes waren toen grof geweld en waren makkelijk te vergelijken met constante zware nitraten.

Wat ik ongeveer heb getest zijn lawinePIJLEN (het zijn pijlen dus laat ze dan ook de lucht in gaan), nitraten van verschillende soorten, cobra 6 en een illegale mat. Wat mijn ervaringen waren dat alles constant erg stevig in de verpakking zat. Nooit "zomaar" afgegaan is en dat ik nooit ongelukken heb gehad ermee. Ik ben het ermee eens dat cobra's, shells niet in een woonwijk horen. Steek ze af in een redelijk rustige omgeving en niet 1 meter van een huis af. Voor de rest zijn nitraten net thunderkings en knallen heel veel siercakes in Nederland nog harder..

Zelf heb ik ongelukken gehad met vooral legaal vuurwerk. Rotje die zo snel afging in me hand dat ik een brandwond had (wel opgelost), voetzoekers waar kinderen toen mee speelden, luchthuilers die in me gezicht afgingen (gelukkig net me oog gemist), cakes die omwaaiden en zo kan ik nog wel doorgaan.

Nu ben ik wel geraakt door de verhalen. Het is echt rot als dit je overkomt en de gevolgen van dat vuurwerk is niet te voorzien... het is zwaar en ledematen verliezen is iets wat je niemand wenst. Hierbij tegenover is het illegaal vuurwerk en mag je het sowieso niet hebben in Nederland. Het risico van kopen net zoals drugs en nepgeld bijvoorbeeld is dan in jouw risico. Ik heb er tot nu toe van kunnen genieten en was ik niemand tot last. Jammer dat ze de goede kant er niet van laten zien. Ik heb dit jaar dan ook geen rotjes meer gekocht omdat dit meer een doos met kruit was, dan knallers.

Ik vind het over het algemeen voor televisie gezien een goede aflevering waar weinig onzin werd gezegd.. Maar ik hou van discussiëren, dus kom maar op :)...

Ben het helemaal met je eens, als je enige kennis hebt van wat je in je handen hebt weet je ook hoe je er mee om moet gaan, echter laat dat nou juist het probleem zijn... het komt in onkundige handen en vaak ook nog een te jongen mensen met een andere kijk op de wereld.

Ontmaskering illegaal vuurwerkverkoper zondag in Undercover in Nederland
Door Marion Minten — zo 11-12-2016, 18:53
in MediaVenray

Journalist Alberto Stegeman van het SBS6-programma Undercover in Nederland ontmaskerde vrijdag 4 november een Venraynaar vanwege de verkoop van illegaal vuurwerk. De politie hield de 34-jarige man nabij de Plus supermarkt in de Venrayse wijk Landweert aan.

In de auto van de verdachte werd een grote hoeveelheid zwaar illegaal vuurwerk aangetroffen. Onder andere werden cobra's 6 en mortieren aangetroffen. De verdachte werd ingesloten in Venlo voor verder onderzoek.

De uitzending is zondag 11 december te zien op SBS6. De uitzending begint om 21.30 uur. De uitzending is later via Uitzending Gemist van SBS6 na te zien.

Dit kan ook via deze link: http://www.sbs6.nl/programmas/undercover-in-nederland/videos/IjhXhfzfQ4F...

Er is trouwens nog iets opmerkelijks te zien aan die aflevering en dat is hoe makkelijk je met handelaren in contact kunt komen. Als men al via social media met gemak contact kan leggen met handelaren, waar is dan de politie eigenlijk mee bezig? Het lijkt wel alsof sommige stukjes in scene's zijn gezet.

Er is trouwens nog iets opmerkelijks te zien aan die aflevering en dat is hoe makkelijk je met handelaren in contact kunt komen. Als men al via social media met gemak contact kan leggen met handelaren, waar is dan de politie eigenlijk mee bezig? Het lijkt wel alsof sommige stukjes in scene's zijn gezet.

Dat vraag ik mij altijd al af. Alles wat je wil hebben kan je overal kopen. Alleen de politie kan dat op één of andere manier niet. Of is uitlokking van politie niet legaal?

Ik kan hier wel wat website neerzetten maar lijkt me niet verstandig
Maar ken zo wat sites noemen is allles op te krijgen
En bied iedereen van alles aan waar je ook van denkt beetje google en politie moet het toch weten en vinden
Toevallig is er dit jaar 1 zon site de lucht uit gehaald maar blijven er nog 10 over......
Zolang het makkelijk blijft om in contact te komen blijft de handel ook bestaan!

Handel is er altijd geweest, vroeger de strijkers alle kleuren, als je die had was je het mannetje.
Echter het gaat nu nergens over

Het ergste aan dit soort items is dat "het volk" het verschil niet meer weet tussen legaal en illegaal, tussen gebruik en misbruik en tussen verantwoordelijk en onverantwoordelijk.

Ik persoonlijk zie het illegale spul het liefste helemaal verdwijnen. De grenzen diezijn gesteld zijn in mijn ogen redelijk (al kun je bij sommige afkeuringen wel vraagtekens zetten). Laten we het daar dan bij houden. Als iedereen zich aan de afsteektijden houdt (ook die zijn reëel) dan is de overlast beperkt tot 9 uurtjes. En als dat alleen legaal spul is trillen er ook geen huizen meer.

To do list:

- Informeer vanuit politie het volk door aan te geven wat de veschillen zijn. Het eerlijke verhaal.
- Pak illegale handel HARD aan, en bij de bron.
- Handhaaf de afsteektijden beter en stop met suffe inbeslagnames.

-Spreek elkaar aan. De jongens van 14 in de straat spreek ik altijd aan: met resultaat en een "sorry meneer, we gaan wel naar het veldje".

Zo kan de traditie blijven, de overlast beperkt, en wellicht op termijn het legale vuurwerk beter.

Zware knallers zijn nooit echt mijn ding geweest en sinds een buurtgenoot het nodig vond om 10 meter van mijn zoon af een cobra6 af te steken is hij bang voor de harde knallen. Hoe hard die rommel gaat vind ik persoonlijk te ver gaan.

Wel vind ik, en met name in het geval van de aflevering van Alberto Stegeman dat te vaak de schuld bij het vuurwerk wordt gelegd, ook al is het zwaar illegaal. Als je er een liter wasbenzine aan vastplakt en je loopt daardoor brandwonden op dan is de oorzaak in dat geval de wasbenzine (en diegene die het in zijn hoofd haalt zoiets af te steken) en niet de cobra. Als ik een auto koop en ik rijd mezelf tot snot omdat ik met 300 tegen een boom knal is de oorzaak ook niet de auto maar diegene die de auto bestuurd.

Back
Bovenaan