Ik heb net de aflevering gekeken en ik moet zeggen dat ik wel geraakt ben.
Zelf ben ik 18 jaar en wend ik me steeds meer tot het siervuurwerk wat prima (en duur) is in de legale handel. Echter heb ik jaren hiervoor kleine hoeveelheden illegaal vuurwerk gehad. Ik was geen eerste klas mongool en wist wat ik in me hand had. Ik ben ook iemand die denk aan de medemens en heb nooit in het verleden een cobra of een knalcake in een woonwijk afgestoken. Want zelfs knalcakes waren toen grof geweld en waren makkelijk te vergelijken met constante zware nitraten.
Wat ik ongeveer heb getest zijn lawinePIJLEN (het zijn pijlen dus laat ze dan ook de lucht in gaan), nitraten van verschillende soorten, cobra 6 en een illegale mat. Wat mijn ervaringen waren dat alles constant erg stevig in de verpakking zat. Nooit "zomaar" afgegaan is en dat ik nooit ongelukken heb gehad ermee. Ik ben het ermee eens dat cobra's, shells niet in een woonwijk horen. Steek ze af in een redelijk rustige omgeving en niet 1 meter van een huis af. Voor de rest zijn nitraten net thunderkings en knallen heel veel siercakes in Nederland nog harder..
Zelf heb ik ongelukken gehad met vooral legaal vuurwerk. Rotje die zo snel afging in me hand dat ik een brandwond had (wel opgelost), voetzoekers waar kinderen toen mee speelden, luchthuilers die in me gezicht afgingen (gelukkig net me oog gemist), cakes die omwaaiden en zo kan ik nog wel doorgaan.
Nu ben ik wel geraakt door de verhalen. Het is echt rot als dit je overkomt en de gevolgen van dat vuurwerk is niet te voorzien... het is zwaar en ledematen verliezen is iets wat je niemand wenst. Hierbij tegenover is het illegaal vuurwerk en mag je het sowieso niet hebben in Nederland. Het risico van kopen net zoals drugs en nepgeld bijvoorbeeld is dan in jouw risico. Ik heb er tot nu toe van kunnen genieten en was ik niemand tot last. Jammer dat ze de goede kant er niet van laten zien. Ik heb dit jaar dan ook geen rotjes meer gekocht omdat dit meer een doos met kruit was, dan knallers.
Ik vind het over het algemeen voor televisie gezien een goede aflevering waar weinig onzin werd gezegd.. Maar ik hou van discussiëren, dus kom maar op

...