Uitspraak Reclame Code Commissie m.b.t. reclame Lesli

Ik blijf mij toch altijd afvragen waarom klokkenluiders altijd het onderspit moeten delven...ik vind het persoonlijk best een stap om als consument te proberen je gelijk te behalen ten overstaan van zo'n groot bedrijf.

Vraag aan een willekeurig persoon of ze willen worden opgelicht, of misschien iets vriendelijker verwoord, verkeerd willen worden voorgelicht en er zal niemand zijn die dat daadwerkelijk wil. Alleen al het feit al dat er een organisatie is als de RCC moet toch al aangeven dat consumenten eerlijk behandeld willen worden. En tja, waarom zou je dan ook geen gebruik daarvan kunnen maken? Omdat je dan dus zoals veelal gebeurd bij klokkenluiders gebeurd, gek genoeg toch door diezelfde maatschappij (die toch ook weer niet verkeerd wil worden voorgelicht) niet word gesteund...erg vreemd toch...

Oke, misschien rot nu voor Lesli dat zij de "klap" krijgen, maar tevens zoals aangeven door de RCC, krijgen zij nu wel de kans om als eerste importeur te laten zien hoe het ook anders kan. Vrijwel elke liefhebber zal ongetwijfeld gaan volgen wat zij ermee gaan doen, en dus een hele mooie kans voor Lesli hier positief uit te gaan komen. Ik heb voldoende vertrouwen in Lesli dat zij dit op een goede en positieve manier naar hun hand zullen gaan zetten. Ik zeg "GO GO GO Lesli en neem het voortouw"!

Ik ben ook reuze benieuwd of de "rest in vuurwerkland" hier nu ook iets mee zullen gaan doen...

Had het misschien te letterlijk geformuleerd, maar wat ik wilde zeggen; zolang de mensen niet verder kijken en alles maar geloven, zal dit altijd blijven gebeuren. En dat gebeurt dus ook de gehele dag, "willen" is niet het goede woord nee, maar we laten het wel constant gebeuren. :wink:

Ja, de mens is over het algemeen dom en achterlijk en troost zichzelf liever in illusies dan in de confrontatie. Dus..?
De grens tussen gebruik en misbruik maken van deze zwakte is weliswaar vrij dun, en zelfs afhankelijk vanuit wel perspectief je het benaderd, maar of je nu spreekt over verleiden of misleiden, manipulatie is uiteindelijk manipulatie. De toegankelijkheid van de consument om beïnvloedbaar te zijn voor dit soort praktijken, legitimeert het daarmee nog niet direct. Nee, daarvoor ligt het toch echt een stuk genuanceerder.

Ik hoop, en verwacht ook wel een beetje, dat dit voldoende is om ervoor te zorgen dat Lesli de labels veranderd. Hoewel wij als liefhebbers er minder door worden misleid, wij weten wat eruit komt en daardoor is het aantal gram minder van belang, wordt de normale consument er wel degelijk door misleid. Lesli is ook zeker wel de importeur met hoogste aantal 500-grams cakes waar zeker geen 500 gram in zit, maar ik hoop dat het ook de andere afschrikt en dat zij hun labels in de toekomst aanpassen.

Erg goed initiatief van Darksoul. Tegen deze bij veel vuurwerkliefhebbers levende ergernis rond de zogenaamde 500 grammers is nu ook echt actie ondernomen, petje af!

De klacht bij de Reclame Code Commisie en de uitspraak zijn wat mij betreft vooral principieel belangrijk. Een signaal naar Lesli, maar net zo goed naar de rest van de vuurwerkimporteurs dat deze gang van zaken simpelweg misleidend is voor de consument.

De gemiddelde klant weet niets van wetgeving, aantal grammen per schot of indeling in gewichtklassen, hooguit dat 500 gram kruit het maximum is. ‘Dus dat zal dan wel een goede cake zijn, kopen maar’, denkt de onwetende vuurwerkliefhebber. Zeker als het prijskaartje overeenkomt met een echte 500 grammer…

Het verweer dat het om een handelsnaam gaat is onzin. Waarom 1 handelsnaam voor een groot deel van al het consumentenvuurwerk, alles vanaf 200 gram? Dan moet je zeggen ‘categorie tot 500 gram’, ook niet echt duidelijk maar geen onwaarheid. 500 gram is een exacte aanduiding, een zekere marge is logisch en ook geen probleem, maar zelfs potten vanaf 25 schoten = 375 gram hiertoe rekenen, pfff.
De vergelijking met de 100.000 klapper gaat niet op, dat kan je met gezond nadenken zelf wel bedenken. Net zoals een duizendpoot ook niet echt duizend pootjes heeft…

Voor de leek is in een folder of op een website niet te zien en te controleren wat het werkelijke aantal grammen is, ook al staat het misschien ergens klein verstopt op de achterkant. Om daar thuis achter te komen, of op straat bij het afsteken, is dan toch minimaal teleurstellend. Het lijkt mij ook niet in het belang van de vuurwerkbranche, het doelbewust misleiden en onjuist voorlichten van je klanten. Eens houdt het op en komen je klanten na dit soort grappen niet meer terug.

Ik hoop dat Lesli en ook de andere importeurs begrijpen dat je ook op andere manier goede reclame kunt maken voor je producten. De precieze rechtskracht van de aanbeveling van de RCC ken ik niet, en sowieso verandert er al een en ander op wetgevingsgebied, maar het zou goed zijn als men hier lering uit trekt en er daadwerkelijk iets mee gaat doen.

Ik heb dit topic net pas gelezen.
En ik moet zeggen, interesant stukkie leesvoer.

Ik moet toegeven, dat het 500 gram verhaal mij niet soorde.
Niet omdat het niet boeit, maar feitelijk omdat ik er niet op gelet heb.
Darksoul heeft wel gelijk, je kan wel zeggen dat je een 500 grams cake hebt, maar als er maar 300 gram kruit in zit, ben je wel ..getilt'' voor 200gram.
Is toch weer een 200 grams cake..:wink:

Ik moet wel eerlijk zeggen, dat niet alleen Lesli de schuldige is.
Er zijn meer dan genoeg importuers die het ook roepen en deze blijven nu buiten schot.
Want of die andere impoteurs hun kreten gaan aanpassen...
Ik heb er een hard hoofd in.

---
Offtopic.
Ik werk zelf in de voedingsmiddelen industrie.
En ik heb ook een opleding gedaan in de voeding.
Waar veel loze list en bedrog kreten in voor komen, dan is het wel de voedingsmiddelen hoek wel.
Om het Besel wit brood als laaste ,,schandaal'' maar eens te noemen.
Je kan wel zeggen, dat je wit brood hebt, die niet zo veel vezels bevat als bruinbrood.
Maar ja, als je daarvoor houtvezels gebruikt, dan verkoop je dus gebakken lucht.
Want houtvezels veteerd een mens niet.

---
Mijn advies gebruik altijd je nuchtere verstand.
Winkels en impoteurs geven niet voor niks voordeeltjes.

Om nog maar eens een oplichtings verhaal in de vuurwerk hoek te geven.
Ik meen in het pyro 76 magazine een stuk gelezen te hebben, dat er 3 inch cakes verkocht werden in Amerika.
Maar dat bleken 2 inch cakes te zijn.
Wat ze deden.... men deed over het 2 inch lading een halve lege 3 inch shell.

Maar ik ga erg offtopic.

Op zich erg goed dat dit verhaal eens aangekaart wordt.
Want het inderdaad vaag, dat er zo laat op gereageerd wordt.
Ga maar eens suiker aanbieden, waarop staat 1,5 kilo en het blijkt maar 1 kilo te zijn.
Je hangt binnen de korste keren terecht in de hoogste boom.

Ik ben trouwens wel benieuwd of het iemand van het forum is geweest eigenlijk.
Daarbij had ik dan niet alleen Lesli aangegeven, maar ook de andere importeurs on der de loep genomen eerlijk gezegd...maar aan de andere kant...veel nut heeft het nu ook niet meer, gezien de CE.

??????????????????????

Laatst bewerkt:
Dit bericht is me zojuist pas opgevallen en kan alleen maar zeggen GROOT GELIJK.

Het waren geen 500 grammers dus hoort het er ook niet op te staan.
Als ik naar een snoepwinkel ga en koop een zak drop waar een kilo in zou zitten en thuis blijkt het maar 700gram te zijn zou ik er ook werk van maken.

Dat er meerdere importeurs zijn dit het truukje gebruiken weet ik niet.

Maar als men dan doelt op de diverse rollen is daar een uitzondering voor.
Dit is al vannaf het bestaan van de rollen zo en een beetje consument weet wel dat die aantallen niet op zo'n rol/mat kunnen zitten.

De uitspaak vind ik in deze terecht aangezien een leek dit product zou kunnen aanschaffen met de gedachte een mooie 500grams cake te hebben,Wat dus niet zo is en erg misleidend is.

Weco is er een stuk duidelijker in!

Volgens mee komt dat ook omdat de Duitse wetgeving dat heel duidelijk voorschrijft. Afgelopen jaarwisseling mocht in Dld voor het eerst tot 500gr. verkocht worden, maar dan wel met een concrete aanduiding. Hierbij geldt ook nog eens dat in Dld, net zoals in België, het kruitgewicht belangrijker is voor de wetgeving dan het brutogewicht.

lesli, zal een pot moeten maken met de naam "Darksoul". Lijkt me wel een eerlijke deal en deze zal 500 gram 'echte' kruit bevatten :)

Dat er meerdere importeurs zijn dit het truukje gebruiken weet ik niet.

Maar als men dan doelt op de diverse rollen is daar een uitzondering voor.
Dit is al vannaf het bestaan van de rollen zo en een beetje consument weet wel dat die aantallen niet op zo'n rol/mat kunnen zit

Dit is dus niet waar, want ik kom ieder jaar vele mensen die raar staan te kijken als ik zeg dat het niet zo is.

Ook aan de effect beschrijving schort het vaak, want die klopt vaak ook van geen kanten.

En daarin tegen 'flikken' veel importeurs om de '100.000' klappers nog een '150.000' klapper te noemen, terwijl deze van dezelfde lengte is.

Voor de rest geven de getallen niet het aantal knallers aan, maar op de effectomschrijvingen staat dit vaak wel.

We zijn nu alweer een paar maanden verder en ineens schoot me dit topic weer te binnen. Hoe zit het nu dan? Er wordt niks meer aan gedaan blijkt?

Bij de nieuwe CE keuring is het verplicht om het aantal pyrotechnische sassen te vermelden dus uiteindelijk komt het er altijd op te staan terwijl ze ongetwijveld als 500 gram cakes worden aangeprezen.

Wat er nu aan gedaan wordt, is dat de Reclame Codecommissie afdeling Monitoring and Compliance in de gaten gaat houden of Lesli zich aan de uitspraak houdt. Ik zou niet weten hoe zij de nieuwe voorraad met productiejaar 2011 nu al zouden kunnen zien, dus ik ga er vanuit dat pas met het publiceren van de foto's (of CGI's) van nieuwe producten of nieuwe labels die afdeling werkelijk iets gaat doen.
Ik ga in elk geval wel zelf observeren hoe de labels van Lesli er dit jaar uit gaan zien.

Back
Bovenaan