Tjark in China

hahaha die nitraat mat zal wel lekker geklonken hebben ja:D
zal wel een china thunder bedoelen lijkt mij?

Liuyang festival en strapatsen!
vandaag, 24 mei 2009

De afgelopen dagen stond het hier in het teken van een vuurwerkfestival. Zeer groots opgezet, met veel artiesten en verschrikkelijk grote vuurwerkshows. Nog nooit heb ik in mn leven zoveel zwaar vuurwerk af zien gaan in 2 x 3,5 uur tijd. de terugreis werden we op een motor gestuurd met 3 man per motor. dat was weer een hele ervaring! Verder ben ik deze dagen erg druk met de productie van het vuurwerk voor dit jaar. Zowel de Nederlandse als Belgische markt. Daar komt meer bij kijken dan men denkt! Verder ontwerpen goedgekeurd voor merchandise-producten en labels, zijn inmiddels in productie. Vanmiddag nieuwe verpakking testen dmv de brandtest. Dat wil zeggen 3 dozen vol vuurwerk op het vuur gooien en kijken of de speciale verpakking alles binnen houdt.

hhmm dieze man doet wel erg intressante dingen daar in china.
goede zaak brand veilig heid van de etiketten en verpakkings een heden.
dus het is niet allemaal alleen maar vuurwerk testen het is ook de algehele ontwikkeling van alles er om heen.
tnx moontan

nieuws uit china.

De afgelopen dagen waren weer heftig. verschrikkelijk veel getest, veranderd, weer getest... Op een gemiddelde testdag hier testen we ongeveer 50 items en daar zijn we de hele week zoet mee om alles op papier te krijgen. u heeft geen idee wat er allemaal bij komt kijken om uw vuurwerk voor de komende jaarwisseling te produceren en naar Nederland te krijgen! Ik raak hier steeds beter aangepast en weet mn weg redelijk te vinden in deze enorme stad. Wel is het een enorme ontdekking om langzaamaan de echte Chinese cultuur te leren kennen, dat is echt op geen enkele manier te vergelijken met de onze. De mensen denken hier echt anders. En dat is niet per defenitie slecht! Vanmiddag ga ik weer testen en het vuurwerkmuseum bezoeken hier. Daarna hebben we nog een soort theatershow die ik MOEST zien: een man die over water kan lopen. Nou maak me gek! ik weet inmiddels hier dat de wonderen de wereld nog niet uit zijn! laters!

natuurschoon
gisteren, 17:07

Vandaag ben ik in een ongeloofelijk mooi natuurpark geweest. 380km2 groot, genaamd Wugong mountain in de provincie Jiang xi. Ligt 3 uur rijden bij mij vandaan. De natuur die ik daar aantrof was adembenemend mooi. Zoals wij china kennen van de schilderijtjes met hoge bergtoppen, een waterval en bonsaiboompjes erop.. zo is het hier echt. En nog veel meer. Er groeien hier 2800 unieke planten en evenveel wilde beesten. Kan je van de middenberm in Nederland niet zeggen! (ja, de middenberm is Nederlands op 1 na het grootste natuurgebied qua oppervlakte!) het heeft een subtropisch klimaat, en dat was te merken. In mijn fotoboek staan wat nieuwe foto's van deze dag! Ik werd s'morgens opgehaald door een onbekende meneer in een dikke auto, en een kennisje erin. Na het natuurpark bleek dat hier niks zonder zakelijke insteek gedaan wordt: meneer was -uiteraard- directeur van een vuurwerkfabriek. Na het park even langs zijn fabriek, want het lag toch op de route. Oke... een fabriek zoals alle andere hier, dus niks nieuws. Dan moeten we eerst maar even eten, dan kunnen we na het eten even wat laten zien! goed plan, ik had niet anders verwacht. Tijdens het eten werd duidelijk waarom de man steeds aan het bellen was...: bij het dinner werden we vergezeld door het districthoofd van de vuurwerkindustrie van dat gebied en zijn rechterhand. Ook voegde zich een directeur bij ons die tot mijn verbazing zijn hele boekhouding van de afgelopen 20 jaar meenam. En zie ik daar niet alle bestellingen van aantal bekenden..?? hahah JNS, broekhoff, BEKO, MOOG, FFF.... de vuurwerkers op hyves klinkt dit maar WAT bekend in de oren! Affijn, eten, drinken en roken. En weer terug naar de fabriek. Tijdens het eten heb ik het 1 en ander verteld en dat was waarschijnlijk reden genoeg om een heel leger chinezen aan het werk te zetten: toen we terug kwamen op de fabriek stonden er wel 20 klaar met allemaal de handen vol vuurwerk. het werd afgestoken voor mij. In de hoop dat ik met hun in zee ga. Want ik had na het zien van de boekhouding en het luisteren naar hun gesprekken door waar het om ging. In de jaren '80 en '90 waren zij succesvol omdat AL ons vuurwerk uit 3 dezelfde fabrieken kwam. Nu is dat niet meer zo, en is hun productie ingezakt. Ze waren blij dat er een Europeaan langs kwam (al dan niet vrijwillig..) en ze de mogelijkheid hadden om hun waren te tonen. In elk geval heb ik een aantal aardige dingen gezien en met wat bijschaven kan ik er misschien wel wat mee.

het was weer een bewogen dag!

testen testen testen...!
gisteren, 15:59, 9 x bekeken
De afgelopen dagen ben ik met mijn collega´s bijzonder druk geweest om alle testrondes door te komen. Het testen van samples kost veel tijd, na elk item schrijven we twee a4´tjes vol informatie over dat product. Vaak is er wat mis of niet naar mijn zin, en dan wordt het aangepast. Dan komen we naar een paar dagen weer om nog eens te testen. Zoals vorige week. We hebben op 1 dag 21 chinese rollen getest, en afgekeurd. Er waren wat details niet naar onze zin. Vandaag hebben we weer 20 getest, en goed bevonden voor de export. de fouten zijn verbeterd. Ook hebben twee fabrieken die cakes maken (siervuurwerk)inmiddels hoofdpijn van mij, want tot 3 keer toe artikelen afgekeurd en overnieuw laten maken. en niet 1 maar 40 stuks. Want het moet goed. Niet een beetje goed, maar GOED. voor de veiligheid, maar ook om er zeker van te zijn dat we goede producten verkopen. We zijn de komende dagen bezig in de shell-fabriek en de romeinse kaarsen fabriek. Ondertussen is het hier een dikke 35 graden. heerlijk. In het fotoalbum staan wat nieuwe foto's van de afgelopen dagen!

594824976_5_esZ2.jpeg

594825010_5_ceQd.jpeg

verek dat zag ik ook en ook de choeet banger en de tt en nog veel meer erg mooie fotos

volgend jaar ook naar china! Heb bij het reisburo aangegeven dat ik ook vuurwerkbedrijven wil bezoeken tijdens mn rondreis! Ze gingen het uitzoeken.. dit topic is dus ideaal zeg!

volgend jaar ook naar china! Heb bij het reisburo aangegeven dat ik ook vuurwerkbedrijven wil bezoeken tijdens mn rondreis! Ze gingen het uitzoeken.. dit topic is dus ideaal zeg!

voor jou idd ideaal!
maar wij verwachten volgend jaar op zijn minst een mooi verslagje enzv he:wink:
al duurt het nog een jaar wens je nu al veel plzr toe daar!

DaHustla: misschien is het tegen die tijd wel leuk voor jezelf en iedereen hier om er een apart topic van te maken. Informatie over reizen naar fabrieken vallen goed in de smaak bij iedereen

dat is wel de bedoeling. Er staan deze zomer nog tripjes geplanned naar panta en jorge! hiervan zullen uiteraard ook verslagen komen.

*update van tjark*

Zo langzamerhand groei ik hier helemaal in de Chinese vuurwerkwereld en dat brengt interessante dingen met zich mee. Vanmorgen ben ik bij een cursus geweest voor vuurwerkfabrikanten, gegeven door twee Amerikanen die werken voor AFSL, de USA versie van TNO. Er gingen nogal wat vragen over en weer, en ik heb weer het een en ander geleerd daar. Vooral werd duidelijk dat de Chinezen niet echt veel trek hebben in vernieuwing, alles wat complexer is dan een hamer en schep wordt lastig. Desondanks boek ik hier grote vooruitgang op het gebied van kwaliteit en nieuwe producten, de liefhebbers van heftig vuurwerk moeten dit jaar zeker even langs de winkels van Original Fireworks/ZENA rijden, want er komen dit jaar producten in onze winkels die zijn weerga niet kennen in de straat! Echter gaat de vooruitgang hier niet vanzelf, ik moet soms grote moeite doen en uren praten om de fabrikant de producten dusdanig aan te passen zoals ik het wil. Maar het is leuk, elke dag is weer een uitdaging! Oja, binnenkort komt er een interview over mij op www.vuurwerkcrew.nl te staan, de members kunnen hun vragen in de desbetreffende thread stellen en de 5 beste worden er uitgezocht

Dit topic is erg interessant, zo leer je een beetje hoe de vuurwerkwereld een beetje in elkaar zit
Ben benieuwd naar het volgende verslag!
Man man wat een baan zeg! Het lijkt mij wel zeer vermoeiend maar daar krijg je dan uiteindelijk wel wat voor terug, Vuurwerk!!

Update van Tjark:

Ik zit hier nu vanaf begin Mei in China me te bemoeien met de ontwikkeling en kwaliteit van het vuurwerk voor de Original/Zena in Nederland en België. En ik kan zeggen dat het de zweetdruppels tot nu toe waard geweest is, er komen dit jaar dik 40 (!!) nieuwe items op de markt met totaal nieuwe effecten en de kwaliteit is het neusje van de zalm! Dit jaar kunnen we de consument verbazen met effecten die ze nog nooit gezien hebben in hun vuurwerk, harder, helderder, en totaal nieuwe designs wat betreft effecten. 80% van de nieuwe items zijn door alle testfases heen hier, en worden beetje bij beetje verscheept naar Europa. Vanaf deze maand gaat het exporteren echt vol gas dus binnenkort zijn de bunkers weer ramvol met zeer vernieuwend vuurwerk! Houd voor meer informatie www.vuurwerkbelgie.be in de gaten!

Update van Tjark:

Ik zit hier nu vanaf begin Mei in China me te bemoeien met de ontwikkeling en kwaliteit van het vuurwerk voor de Original/Zena in Nederland en België. En ik kan zeggen dat het de zweetdruppels tot nu toe waard geweest is, er komen dit jaar dik 40 (!!) nieuwe items op de markt met totaal nieuwe effecten en de kwaliteit is het neusje van de zalm! Dit jaar kunnen we de consument verbazen met effecten die ze nog nooit gezien hebben in hun vuurwerk, harder, helderder, en totaal nieuwe designs wat betreft effecten. 80% van de nieuwe items zijn door alle testfases heen hier, en worden beetje bij beetje verscheept naar Europa. Vanaf deze maand gaat het exporteren echt vol gas dus binnenkort zijn de bunkers weer ramvol met zeer vernieuwend vuurwerk! Houd voor meer informatie www.vuurwerkbelgie.be in de gaten!

Dit is super goed nieuws! ... zodra er ook maar 1 lading binnen is, zit ik in belgie! ... Kan niet wachten!

Back
Bovenaan