Tips voor het fotograferen/Filmen/aankoop

Ik ben vanmiddag in de Mediamarkt geweest ze hadden van de Canon EOS 700 D geen
test exemplaar omdat die gisteren net was binnen gekomen maar van de EOS 750 D
wel en die zijn bijna indentiek. Ik ben er erg tevreden over maar wat me wel
opmerkte hij filmt maar maximaal op 25fps klopt dat? En ze raden me de 35mm lens
aan voor 's avonds want die vangt het meeste licht op die heeft een vierstops Image
stabilizer en het f/2 diafragma

Volgens mij is de 700D APS-C en de 35mm full-frame, je krijgt dan, door de cropfactor, het beeld van een 50mm. lens.

Ik ben vanmiddag in de Mediamarkt geweest ze hadden van de Canon EOS 700 D geen
test exemplaar omdat die gisteren net was binnen gekomen maar van de EOS 750 D
wel en die zijn bijna indentiek. Ik ben er erg tevreden over maar wat me wel
opmerkte hij filmt maar maximaal op 25fps klopt dat? En ze raden me de 35mm lens
aan voor 's avonds want die vangt het meeste licht op die heeft een vierstops Image
stabilizer en het f/2 diafragma

Ja, 24 en 25fp/s op 1080, en 50fps op 720p. Vrij raar omdat die camera's wel een hele capabele processor hebben, maar ze doen geen 50 of 60p in Full HD dus dat is een nadeel..

En betreft die lens, zelfs een F2.0 lens zal pikdonker niet licht maken, je wilt het vuurwerk filmen en niet de omgeving, het is dus beter om een wijde lens te nemen hoewel deze 3 stops minder licht opneemt dan 35mm gezien (zoals Fric) het zegt de 35mm een 50mm wordt op de APS-C sensor.

Ik zal zo even wat test foto's maken.

Ja, 24 en 25fp/s op 1080, en 50fps op 720p. Vrij raar omdat die camera's wel een hele capabele processor hebben, maar ze doen geen 50 of 60p in Full HD dus dat is een nadeel..

En betreft die lens, zelfs een F2.0 lens zal pikdonker niet licht maken, je wilt het vuurwerk filmen en niet de omgeving, het is dus beter om een wijde lens te nemen hoewel deze 3 stops minder licht opneemt dan 35mm gezien (zoals Fric) het zegt de 35mm een 50mm wordt op de APS-C sensor.

Ik zal zo even wat test foto's maken.

Heb je de test foto's al ?
Het is handig om een diafragma van f/8 en f/16 in te stellen
En de ISO waarde vergroten. Welke lens zal ik erbij nemen?
En wat voor lens zal ik gebruiken voor normale foto's
Op vakantie straks met kerst enzovoort

is die canon 10-18 is stm wat ?? want ik zit er over na te denken om deze te kopen..

ik heb nu namelijk een tamron 18-50 f2.8 (super lens) en een 70-200 L F4.0 en ik vind dit wel een goede aanvulling op deze lensen. (ik gebruik ook nog een 5D mark II met een 24-105 is usm F4.0.. maar deze heb ik tijdelijk te leen..)

en ik heb nu een 600D als body , maar deze ga ik vervangen voor een D70 asap.

is die canon 10-18 is stm wat ?? want ik zit er over na te denken om deze te kopen..

ik heb nu namelijk een tamron 18-50 f2.8 (super lens) en een 70-200 L F4.0 en ik vind dit wel een goede aanvulling op deze lensen. (ik gebruik ook nog een 5D mark II met een 24-105 is usm F4.0.. maar deze heb ik tijdelijk te leen..)

en ik heb nu een 600D als body , maar deze ga ik vervangen voor een D70 asap.

Zelf ga ik die lens ook halen hij is erg goed op 10mm heb je ook echt een. Hele brede hoek en als je film werk doet hij is stm dus bij Af maakt hij zowat geen geluid
Alleen hoorbaar als je je oor erop zet maar verder niet.

Vanmiddag ga ik waarschijnlijk de rode stereo videomic pro ophalen. Heeft er iemand tips voor de instellingen welke stand van de mic (-10,0,20?)
Normaal gesproken bij hard geluid zoals een mascleta zette ik mijn camera volume op -30 (het maximale) is dit nog steeds nodig bij het gebruik van een externe mic?

Vanmiddag ga ik waarschijnlijk de rode stereo videomic pro ophalen. Heeft er iemand tips voor de instellingen welke stand van de mic (-10,0,20?)
Normaal gesproken bij hard geluid zoals een mascleta zette ik mijn camera volume op -30 (het maximale) is dit nog steeds nodig bij het gebruik van een externe mic?

Ik heb voor een lange tijd met de Rode Stereo Videomic het geluid opgenomen, en daar kon ik alleen kiezen tussen -10 en 0. Ik koos altijd voor -10, omdat dat gewoon de veiligste keuze is. Je kunt het geluid altijd nog harder maken, maar als het te hard opgenomen is heb je gewoon een probleem!

Maar eerlijk gezegd denk ik dat je met consumentenspul de mic wel op 0 kan laten staan. Tijdens de Mascleta's in Valencia uiteraard weer op -10 zetten, dat heb ik toen ook gedaan :wink:

Jwtjuh :bye:

Thanks jwtjuh. Ik ga idd voor -10 of 0 hoe had jij de stand van de camera staan op auto of handmatig. Gister geprobeerd op handmatig maar dan klinkt het geluid heel vervormd (digitaal/als een robot)

Gebruik je nu een andere mic?

Ik wil dit jaar gaan beginnen met het filmen van mijn vuurwerk en wil daarom deze camera kopen : Panasonic HC-V270 , deze is nu €259,- . Heeft iemand een idee of dit een goeie camera is voor het filmen van vuurwerk of raad iemand een andere camera aan tot ongeveer €300,-? :)

Thanks jwtjuh. Ik ga idd voor -10 of 0 hoe had jij de stand van de camera staan op auto of handmatig. Gister geprobeerd op handmatig maar dan klinkt het geluid heel vervormd (digitaal/als een robot)

Gebruik je nu een andere mic?

Ik had de instellingen voor de microfoon in de camera ingesteld op automatisch (AGC staat dan dus aan). Ik ga er vanuit dat je dat bedoelt. Volgens mij (ik kan dit niet met 100% zekerheid zeggen), hebben de instellingen in je camera wel degelijk invloed op het uiteindelijke geluid wat opgenomen wordt. Probleem van automatisch (AGC) is alleen dat je dus bij vuurwerk op muziek de muziek steeds hard en dan weer zacht hoort. Bij mijn camera kan ik de instellingen zetten op:

- Auto [AGC is activated, and the recording level is adjusted automatically]

- SET (AGC ON) [The desired recording level can be set. AGC will also be activated to reduce the amount of sound distortion]

- SET (AGC OFF) [AGC is not activated and so natural recording can be performed. Adjust in such a way that the sound will not be distorted at the maximum volume level]

AGC (Automatic Gain Control) houdt in dat het niveau van het geluid automatisch gedempt word als het te hard klinkt. Als je een beetje Engels kunt, dan spreekt het bovenstaande voor zich, anders wil ik het nog wel even vrij vertalen naar het Nederlands :p

Samengevat zou dus de beste optie zijn om de instellingen te zetten op SET AGC OFF. En dan gewoon instellen op -30/-24 bij mascleta's en op -20 o.i.d. bij de rest van het vuurwerk. Dat moet je zelf even testen wat het beste uitpakt.

Ik was al dat gedoe met die AGC behoorlijk zat en heb dus een Zoom H1 gekocht. Ik neem het geluid dus apart op (microfoon is niet aan mijn camera gekoppeld). Zo heb ik het originele geluid wat ik vervolgens harder kan maken met een programma zoals Audacity.

Ik zie dat ik een behoorlijke lap tekst uitgetikt heb waar misschien niet alles even duidelijk van over komt, dus als je iets niet snapt, laat het dan even weten :bonk:
En misschien is het wel handig dat ik weet hoe jij de microfoon in kan stellen op jouw camera :)

Beste JW,

Bedankt voor je duidelijke lap tekst!! ik heb inderdaad dezelfde instellingen in mijn camera.

Ik kan hem dus op auto zetten hier klinkt het geluid wel heel mooi met de rode video mic, maar dit heb ik uiteraard nog niet uit kunnen testen met vuurwerk (daarvoor ook nooit gebruikt)

De volgende instelling is: AGC ON hier kan ik het volume aanpassen, maar hij past het volume aan om geluidsvervorming te verminderen.. lijkt me ook niet handig bij vuurwerk of ik heb het fout??

De laatste instelling is: AGC OFF hier kan ik het volume aanpassen zonder automatische versterking. deze heb ik hiervoor altijd gebruikt waar ik redelijk over te spreken was met het volume idd op -30 of -24

ik heb het met de laatste geprobeerd met met rode video mic aangesloten, maar dan klinkt het naar mijn idee vervormd. Zoals gezegd niet met vuurwerk getest maar met de stem en muziek.

wat raad je me aan? nogmaals bedankt voor je hulp en het meedenken

Beste JW,

Bedankt voor je duidelijke lap tekst!! ik heb inderdaad dezelfde instellingen in mijn camera.

Ik kan hem dus op auto zetten hier klinkt het geluid wel heel mooi met de rode video mic, maar dit heb ik uiteraard nog niet uit kunnen testen met vuurwerk (daarvoor ook nooit gebruikt)

De volgende instelling is: AGC ON hier kan ik het volume aanpassen, maar hij past het volume aan om geluidsvervorming te verminderen.. lijkt me ook niet handig bij vuurwerk of ik heb het fout??

De laatste instelling is: AGC OFF hier kan ik het volume aanpassen zonder automatische versterking. deze heb ik hiervoor altijd gebruikt waar ik redelijk over te spreken was met het volume idd op -30 of -24

ik heb het met de laatste geprobeerd met met rode video mic aangesloten, maar dan klinkt het naar mijn idee vervormd. Zoals gezegd niet met vuurwerk getest maar met de stem en muziek.

wat raad je me aan? nogmaals bedankt voor je hulp en het meedenken

Geen dank :)

Je hebt dus ook een Panasonic. Dat scheelt.
AGC OFF is denk ik je beste optie. Ik zou gewoon even kijken wanneer de eerste de beste vuurwerkshow bij je in de buurt is en dan gewoon testen. Rode microfoon op -10 en camera instellen op AGC OFF en dan op iets van -24, dat moet voldoende zijn. Gewoon even kijken hoe het uitpakt :wink:

Ik denk dat het geluid tijdens het vuurwerk niet zo raar klinkt als wanneer je geluid maakt door te praten of muziek af te spelen.

Mocht het nu niet goed uitpakken, probeer dan eens de Rode op -10 en de camera op AGC ON en dan op -24.

thanks JW. Je krijgt een biertje van me in valencia:)
ik ga het proberen zoals je uitgelegd heb. ik neem aan met een consumenten showtje moet ik hem wel op 0 kunnen laten omdat dit nog niet zo hard is. als ik hem nu namelijk op -10 zet + cam op - 24 dan hoor ik zo goed als niets meer (wat ook wel lekker rustig is)

Btw het is de panasonic hc-v750

thanks JW. Je krijgt een biertje van me in valencia:)
ik ga het proberen zoals je uitgelegd heb. ik neem aan met een consumenten showtje moet ik hem wel op 0 kunnen laten omdat dit nog niet zo hard is. als ik hem nu namelijk op -10 zet + cam op - 24 dan hoor ik zo goed als niets meer (wat ook wel lekker rustig is)

Btw het is de panasonic hc-v750

Haha als je naar Valencia komt komend jaar dan moeten we natuurlijk wel ff meeten ja :D
Ja je kan inderdaad de Rode mic op 0 zetten met consumentenspul. Lijkt me veilig.
Sowieso moet je gewoon heel veel proberen om de juiste instellingen te vinden, en voor elke show moet je weer anders instellen omdat je de ene keer verder weg staat dan de andere keer, dan weer met en dan weer zonder muziek, dan weer consumentenspul en dan weer prof.

Maar onthoud dat je geluid wat zacht opgenomen is altijd harder kunt maken (tot op zekere hoogte natuurlijk om distortion te voorkomen) maar het zal je misschien verbazen hoe hard je het nog kunt krijgen!

Goede keus voor camera, mocht je ooit een andere zoeken, de HC-X920 is ook erg goed hoor :p

Haha als je naar Valencia komt komend jaar dan moeten we natuurlijk wel ff meeten ja :D
Ja je kan inderdaad de Rode mic op 0 zetten met consumentenspul. Lijkt me veilig.
Sowieso moet je gewoon heel veel proberen om de juiste instellingen te vinden, en voor elke show moet je weer anders instellen omdat je de ene keer verder weg staat dan de andere keer, dan weer met en dan weer zonder muziek, dan weer consumentenspul en dan weer prof.

Maar onthoud dat je geluid wat zacht opgenomen is altijd harder kunt maken (tot op zekere hoogte natuurlijk om distortion te voorkomen) maar het zal je misschien verbazen hoe hard je het nog kunt krijgen!

Goede keus voor camera, mocht je ooit een andere zoeken, de HC-X920 is ook erg goed hoor :p

Ja mijn tickets zijn al geboekt 12/21 maart
Ik ga je adviezen opvolgen!! De hc-x920 is een super camera idd wilde die eerst ook kopen maar het was mijn eerste camera dus ik dacht ik probeer het eerst met de 750 waar ik overigens wel dik tevreden over ben

Groetjes Issie

Ja mijn tickets zijn al geboekt 12/21 maart
Ik ga je adviezen opvolgen!! De hc-x920 is een super camera idd wilde die eerst ook kopen maar het was mijn eerste camera dus ik dacht ik probeer het eerst met de 750 waar ik overigens wel dik tevreden over ben

Groetjes Issie

Nice, ik ga van 14 t/m 21 maart!
Ja ik ben ook zo begonnen, met de HC-V720, erg leuk om mee te beginnen, maar de 3MOS sensor van de HC-X920 deed het voor mij :) Succes met filmen en laat maar weten hoe het heeft uitgepakt.

Back
Bovenaan