Om vuurwerk te filmen, is de grootte van de groothoek toch wel erg belangrijk. Een groothoek van 43,6 mm is niet eens een groothoek, naar mijn mening. 30 mm is wel aardig, maar niet zeer breed. Het is moeilijk om te zeggen hoe een groothoek op film overkomt. Het komt er op neer dat je een bredere kijkhoek nog in beeld kunt brengen als het getal in milimeters lager is. In praktijk is rond de 24 mm aardig veelzijdig voor de meeste vuurwerkfotografie en -films. Maar hoe minder, hoe beter! Een goede fotograaf die dicht bij het vuurwerk staat, zet er bij voorkeur een 18 mm lens op. Met 43,6 mm groothoek moet je ontzettend ver weg van het vuurwerk gaan staan om nog alles erop te krijgen.
Een te kleine beeldhoek (te groot getal) kun je oplossen door een extra lens er voor te zetten. Dat kun je vaak los aanschaffen bij de meeste filmcamera's. Haalt wel altijd de kwaliteit van je beeld omlaag, maar bij de betere exemplaren (denk aan 150 euro) is dat niet noemenswaardig.
Als je keuze beperkt is tot de twee genoemde modellen, zou ik gaan voor de Sony Handycam HDR CX250E puur vanwege de groothoek op papier. Er zijn echter ook kwaliteitsaspecten die ik niet mee heb gewogen, maar de zuivere technische specificaties doen mij tot de Sony HDR CX250E besluiten.