Tips voor het fotograferen/Filmen/aankoop

Top !..Camera zal niet worden verplaatst en netjes op zn statief blijven staan.

Nu we toch bezig zijn. Er zullen hier vast wel mensen zijn die verstand hebben van diafragma,sluitertijd etc. De welbekende vuurwerkfoto's met een lange sluitertijd kennen we allemaal. Ik wil daarintegen straks foto's maken die het vuurwerk weergeven zoals het in het echt is. Iemand tips ?

Dus dit:

http://www.digitalefotografietips.nl/wp-content/uploads/2007/12/vuurwerk_weerwater.jpg

inplaats van dit:

http://www.digitalefotografietips.nl/wp-content/uploads/2010/01/VUURWERK2010-14.jpg

Op spiegelreflex kan je gewoon op de lens de autofocus er af halen, kijk alleen wel elke keer scherp of dat hij nog scherp staat.

Foto's maken zoals je afbeeld, heeft gewoon te maken met de positie hoe je gaat staan en wat je in beeld brengt. Zoals op de bovenste foto te zien is, zie je dat er ook de omgeving meegenomen is.
Wat je sowieso moet aanschaffen is een afstandbediening om je camera mee te bedienen.

Paar vragen voor de filmers onder ons die tape gebruiken!
Gebruiken jullie de tapes 1 keer en daarna weer de volgende of overtapen?
Schoonmaak tape, heb je er wat aan of is het een must?

Wij gebruikten tapes maar 1 keer.

Ben van plan om de Sony HDR CX250 te kopen. Is dit een aanrader?

Ligt eraan wat je filmt, of het voor jezelf belangrijk is of niet. Voor al mijn shows pak ik eigenlijk gewoon nieuwe tapes. Just to make sure en je hebt een mooie backup. Een schoonmaaktape gebruik ik vooral als ik overstap naar een andere type/merk tape.

Dit jaar wil ik ook gaan filmen met een echte camera (film nu met een drift actioncam...) en zit te denken aan:

- Sony HDR-CX260
- Sony HDR-CX570
- Panasonic HC-X800

Welke van de drie zouden jullie nemen? Of zijn er nog andere aanraders in deze prijsklasse?
Aangezien ik het nog wel een boel geld vind, voor een ding wat ik alleen met oud en nieuw gebruik waarschijnlijk... zat ik als alternatief te denken aan een instapper als de JVC Everio GZ-E15. Is dat ook wat? Of is er ook een goede fotocamera die ook goed vuurwerk kan filmen (voor de prijs van de 3 eerst genoemde camera's)?

Alvast bedankt voor jullie advies/tips!!!

Wij gebruikten tapes maar 1 keer.

Ben van plan om de Sony HDR CX250 te kopen. Is dit een aanrader?

Weet niet hoe lang je er nog mee wacht, maar ik heb hem recentelijk gekocht en ga hem binnenkort testen bij wat demo's

hier nog een filmpje met vuurwerk van deze cam (wel de cx260 maar enigste verschil is geheugen):

Dit jaar wil ik ook gaan filmen met een echte camera (film nu met een drift actioncam...) en zit te denken aan:

- Sony HDR-CX260
- Sony HDR-CX570
- Panasonic HC-X800

Welke van de drie zouden jullie nemen? Of zijn er nog andere aanraders in deze prijsklasse?
Aangezien ik het nog wel een boel geld vind, voor een ding wat ik alleen met oud en nieuw gebruik waarschijnlijk... zat ik als alternatief te denken aan een instapper als de JVC Everio GZ-E15. Is dat ook wat? Of is er ook een goede fotocamera die ook goed vuurwerk kan filmen (voor de prijs van de 3 eerst genoemde camera's)?

Alvast bedankt voor jullie advies/tips!!!
Ik gebruik nu de cx560 voorganger maar vrijwel hetzelde als de 570.
Top camera, ik zou hier voor gaan!
Hier zie je mijn beelden met deze camera:
http://www.youtube.com/user/hardcoreCCCP?feature=mhee

Ik ben in het bezit van een samsung smx f-70

Nu wil ik dit jaar onze show met mijn broertje (florian96) filmen.

We hebben al wat tests gedaan met verschillende dingen. Maar in het donker wil het gewoon niet lukken om goede kwaliteit te krijgen. Bijv. met romeinse kaarsen.... gewoon niet scherp..

Ik heb ook geprobeer dom op een lantaarnpaal die op de zelfde afstand stond scherp te stellen en dan op het vuurwerk te richten maar dit leverde nog steeds niet heel veel goeds op..

Wie kan mij helpen?

Mvg, Rick

Ik kwam deze tips nog tegen voor het fotograferen van vuurwerk:

1: Statief je zit met lange belichtingstijden dus een noodzaak .

2: Een draadontspanner deze is ook aan te raden.

3: We zetten ons toestel op Stand M .

4: Bulb mode dit kan in stand M je moet je sluiterstand naar 30” verplaatsen en nog 1 klikje verder is Bulb mode als je nu je ontspanknop ingedrukt houd opent de sluiter en zal weer sluiten na het lossen van de knop , je sluitertijd zal variëren tussen de 1 à 3 sec ,zorg er voor dat je vuurwerk er niet gewassen gaat uitzien . Sluitertijd voor bliksems kan dit wat langer duren de natuur beslist .

5: Je ISO zo laag mogelijk 100-200 zo voorkom je ruis je kan ook je ruisreductie opzetten maar dan moet je er wel rekening met houden dat het iets langer zal duren voor de volgende foto genomen kan worden ruisreductie vertraagd de opslag van ja foto .

6: Diafragma keuze deze licht tussen de bij ISO 100 F8-F16 bij ISO 200 F16-F22 het is een beetje afhankelijk van je eigen afstand tot het vuurwerk hoe dichter hoe hoger je F-getal ook moet je zelf zien dat het vuurwerk er niet te snel gewassen gaat uitzien zo ja neem een hoger F-getal , voor bliksems sta je best op een veilige afstand .

7: Live view of met andere woorden klap je spiegel op zo voorkom je onscherpte door trillingen van het klappen van de spiegel .

8: Lens keuze je kan het beste werken met een breedhoek zoemlens deze zet je op MF en stel hem in op oneindig een goed werkgebied is tussen de 17 en de 35 mm geef je zelf een beetje ruimte .

9: RAW is steeds de beste keuze ik gebruik steeds RAW+JPG let er wel op dat je genoeg geheugen bij hebt .

Bron: http://pbj-project2fotografie.blogspot.nl/p/vuurwerk-bliksemfotografie.html

heey ik ben vanplan om een nieuwe filmcamera te kopen vandaag! (ja vandaag nog:p)

maar ik dacht vraag het toch nog even snel hier!

ik ben van plan om deze te kopen : Canon Legria HF M506

is deze camera een beetje goed voor vuurwerk te filmen (hij heeft een vuurwerkstand)

ik had dit filmpje er van gevonden:

link naar de site van canon: http://www.canon.nl/For_Home/Product_Finder/Camcorders/High_Definition_HD/LEGRIA_HF_M506/

trouwens ik film nu met een canon fs100 met een groothoek van 2,6mm deze camera heeft een groothoek van 6,1mm merk ik dit verschil veel?

wat vinden jullie er van ?

--pyro99:bye:

Laatst bewerkt:
trouwens ik film nu met een canon fs100 met een groothoek van 2,6mm deze camera heeft een groothoek van 6,1mm merk ik dit verschil veel?

Ik denk dat je hier een vergissing maakt. Misschien ben je in de war met de sensorgrootte?
Groothoek wordt uitgedrukt in tientallen millimeters. Meestal 24, 26 of 28 mm. Het verschil tussen 26 of 28 is niet zo zichtbaar, maar sommige filmcamera's hébben geen groothoek en zitten op bv. 35 mm. Dat is erg veel, en mijns inziens niet geschikt voor vuurwerk, omdat dan niet alles in beeld past.

Even handmatig focussen. Is heel simpel ff bij je eerste cake scherp stellen. Als je de rest van de cakes ongeveer op dezelfde afstand schiet kun je de focus gewoon zo laten.

Auto stabilisation gaat ik vanavond ff uitzoeken aangezien ik last heb van schokkerig beeld. Maby dat dit door de stabilisation komt. Kom ik nog op terug :)

Wanneer je gaat fotograferen of filmen van vuurwerk, is het altijd handig om gebruik te maken van een statief. Maak je gebruik van een statief, dan is het raadzaam ook de auto stabilisatie uit te zetten.
Focussen doe je idd eenmalig, daarna zet je hem op MF.

Voor mensen die nog interesse hebben in fotograferen van vuurwerk, in de nieuwe editie van zoom.nl staat een uitgebreide uitleg. Erg interessant!!

Een echte aanrader de Casio Exlim ZR 200, mede door de vuurwerkstand en andere opties.
Deze camera heeft erg veel opties, en filmt Full HD,1080p.
Hij neemt het geluid 'stereo' op, geeft wel goed geluid.
Bekijk hier mijn test film.

Heeft/hebben er meerdere mensen het toestel: "Sony HDR CX250"

Ik heb deze nu bij 2 demo's gebruikt maar hij blijft gewoon wazig.
Wat ik heb ingesteld is:
- Vuurwerkstand
- Scherpstellen op Oneindig (landschapje met op ze kant een 8je)
- Low Lux Uit

Kan iemand mijn hierbij helpen met zijn of haar instellingen of gewoon advies?

Ik zal morgen even mijn filmpjes op de pc zetten zodat jullie even kunnen kijken.

MVG Dracow

Ik heb dezelfde camera sinds een kleine maand, en zit met het zelfde probleem, Met dezelfde instellingen geprobeerd maar krijg het ook niet scherp.

Dit filmpje is geschoten zonder de vuurwerkstand te gebruiken, scherp stellen op oneindig.

Nou wil ik het nog proberen door de belichting op handmatig te zetten en dan de belichting te verminderen. maar heb nog geen kans gehad om dat te proberen.

Mocht je er achter komen hoe hem scherp te krijgen hoor ik het graag, Mocht het mij lukken laat ik het ook weten.

Lensopening veranderen, deze staat zo te zien veels te ver open.
Weet niet of je dB en F-waarden hebt op je cam, film zelf op F2.4-F2.8.
Als ik mijn cam op 18dB zet, heb ik hetzelfde resultaat als bovenstaande film.

:wink:

Ik gok dat dat ligt aan het scherpstellen op "oneindig". Hoe gek het ook klinkt, vaak is scherpstellen op oneindige té ver. Alsof je scherpstelt op verder dan oneindig, en alles dichterbij dan "voorbij oneindig" daarmee niet scherp is. Natuurkunde verhaal met lenzen en brandpuntsafstand enzo...
Ik raad je aan om scherp te stellen op oneindig, en dan een KLEIN STUKJE terug te gaan. Het is even kijken en proberen of je één, twee of drie stapjes terug moet gaan. Maar de kans is groot dat dat beter gaat worden :)
(Kun je ook 's avonds testen op een mooi verlicht gebouw, als je geen mogelijkheid meer hebt om met vuurwerk te testen voor de dag der dagen.)

Er zitten op de camera geen DB of F waarden om in te stellen.

zitten de volgende instellingen op,

witbalans
spotmeter/focus
spotmeter
spotfocus
belichting
scherpstellen
low lux
scenekeuze
fader
zelfontspanning
telemacro
steadyshot
digitale zoom
automatisch tegen licht
en nog wat gezichts herkenning programmatjes

ik heb wel een filmpje met
vuurwerkscene aan,
focus op 20 meter,
belichting automatisch,
witbalans automatisch.
low lux uit,
en de rest is uitgeschakeld door de vuurwerk modus

Kan het ook met de fps te maken hebben, ik film dit op 50fps maar kan ook op 25 filmen?

Zal het eens proberen van de week om elke keer stukje terug te gaan.

Back
Bovenaan