Tips voor het fotograferen/Filmen/aankoop

Ik heb een vraagje over mijn video's.
Ik maak al mijn vuurwerk video's met een samsung video camera, Echt een perfect ding .
prachtig geluid en filmt in breedbeeld 16:9,
maar als ik mijn video naar youtube upload krijg ik naast mijn video nog zo'n zwarte lijn. Hoe kan ik dit wegwerken?

Ik heb even een tip!

Ik heb zelf namelijk veel last van vocht op de lens van mijn spiegelreflex wanneer ik hiermee bij een show sta.
Nu heb ik geinformeerd of hier een filter oid voor was.. dit wist niemand..
De tip echter:

Bij de opticien zijn voor ong. 4euro flesjes te koop met druppels die je op je bril kan doen tegen het beslaan. de kans is dus groot dat dit ook werkt op de lens vd camera! (dit heb ik zelf echter nog niet geprobeerd)
Misschien dat iemand daar wat aan heeft! :)

Ik weet niet of dat spul zo 1,2,3 te gebruiken is op je lens.
het glas in je objectief heeft ook een bepaalde coating, dus ik zou even voorzichtig daarmee zijn. Al ga ik er vanuit dat als het in je eigen oog gebruikt kan worden, hier vooral natuurlijke - niet schadelijke - ingredienten in zitten.

Maar anders is het misschien makkelijker om gewoon een UV filter te gebruiken? Die beslaat minder snel dan het echte glas.
Of je probeert een UV-filter te voorzien van een laagje RainX. Voor dat geld kun je nog eens wat testen :)

Aahh, auf das Fahrrad.
Ik dacht dat je glas aan het beslaan was, of nat werd. Kan ook gebeuren namelijk :bonk:
Als je nu dus al een UV-filter hebt: maak de lens en het filter eens echt goed schoon voordat je een show bezoekt. Als er miniscule vuiltjes opzitten zal het water namelijk meer 'blijven liggen'.
Er zijn trouwens toch al wel UV-filters met een 'waterafstotende coating'??

Verder denk ik dat je het beste de regendruppels kunt voorkomen:
* !! Gebruik een paraplu !! *open deur ingeschopt*

* Afhankelijk van het vuurwerk, de afstand, etc. houd je je camera in een schuinere hoek. Bij een flauwere hoek kan een zonnekap al helpen om de druppels iets tegen te houden.

* Je UV filter kun je natuurlijk af en toe schoon vegen met een microvezel of speciale lenzen-'zeem'.

* Je lens zelf kun je beschermen met een lenshoes, of een pedaalemmerzak als tijdelijke oplossing. Maar daar voorkom je geen druppels op het glas mee, je beschermt enkel het mechaniek IN je objectief.

Ben eigenlijk wel benieuwd naar het testen met bijv. RainX op een UV filter. Hopelijk brengt de kerstman nog een setje mee :D

Ik zat nog even te denken, ik wil mijn oud en nieuw filmen, het moet natuurlijk wel kwaliteit zijn dat ik over 5 jaar terugkijk en het nog mooi vind.
Ik heb niet héél veel vuurwerk en niet veel geld over voor een fatsoenlijke HD cam, ik vind 250 al best veel mijn een camera.
nou dus... Ik dacht eraan er misschien eentje te huren? gewoon wat kleinere camera maar dan wel een van de betere. je betaald dan al vanaf 15 euro per dag, kan je je oud en nieuw fantastisch op beeld zetten!
maar dan heb je wel weer het probleem met borg etc, kwijtraken,kapotmaken, je weet het nooit bij vuurwerk?!
Of raden jullie toch aan een sony HDR-cx130e te halen voor 250 euro? (die ik ook nog kan gebruiken om andere dingen te filmen zoals vakantie en verjaardagen etc)

Qua huren / borg en het gebruiken van de camera voor oud en nieuw: Niet doen!
Ik denk dat de meeste sowieso al zichzelf achter de oren krabben als jij enkel met de jaarwisseling een goede camera komt huren.

Bovendien moet je ook gewend raken aan die camera, de bediening, de impact van verschillende instellingen.
Daarnaast heb je nog geen idee hoe het weer zal zijn op oudjaarsdag.

Vraag jezelf ook af wat je met die filmpje gaat doen: eigen gebruik, dvd, etc. Welke eisen stel je aan die filmpjes?
Want tegenwoordig kun je ook met je smartphone al vrij leuk filmen. Als je tijdens het filmen een goede filmpositie kiest en wat speelt met je frames, dan kun je iets vrij leuks monteren.

Bovendien pak je je telefoon misschien iets sneller erbij, waardoor je soms een leukere 'beleving / feeling' hebt van het filmpje.

Ik heb zelf geen ervaring met de CX130, maar de algemene user reviews zijn zeer positief. Ik weet niet waar je hem hebt gevonden voor Euro 250,-?
De goedkoopste - online - kostten 300-305 euro.

Tweedehands wordt er HIER nog een aangeboden. Danwel in Belgie, maar die verzend ook naar NL.

Dank voor de tips Nick.. echter, ik heb het niet over vocht n.a.v. regen oid.
Ik heb het puur over het beslaan van de uv-filter door het van koud naar warm gaan etc.
Volgens de fotowinkel bestaat er verder geen cover voor dit vocht.. dus die coating weet ik niet of die bestaat.

Een regenkap heb ik niet en kan ik ook niet meer betalen voor oud en nieuw.

Het poetsen van de filter is lastig, aangezien ik daarmee de lens terugdruk en ik dus ook weer opnieuw moet scherpstellen.

Maar ik ga er niet vanuit dat de druppels schade aanrichten op mijn uv-filter als je ze normaal gesproken op je bril mikt?

Aahh, auf das Fahrrad.
Ik dacht dat je glas aan het beslaan was, of nat werd. Kan ook gebeuren namelijk :bonk:
Als je nu dus al een UV-filter hebt: maak de lens en het filter eens echt goed schoon voordat je een show bezoekt. Als er miniscule vuiltjes opzitten zal het water namelijk meer 'blijven liggen'.
Er zijn trouwens toch al wel UV-filters met een 'waterafstotende coating'??

Verder denk ik dat je het beste de regendruppels kunt voorkomen:
* !! Gebruik een paraplu !! *open deur ingeschopt*

* Afhankelijk van het vuurwerk, de afstand, etc. houd je je camera in een schuinere hoek. Bij een flauwere hoek kan een zonnekap al helpen om de druppels iets tegen te houden.

* Je UV filter kun je natuurlijk af en toe schoon vegen met een microvezel of speciale lenzen-'zeem'.

* Je lens zelf kun je beschermen met een lenshoes, of een pedaalemmerzak als tijdelijke oplossing. Maar daar voorkom je geen druppels op het glas mee, je beschermt enkel het mechaniek IN je objectief.

Ben eigenlijk wel benieuwd naar het testen met bijv. RainX op een UV filter. Hopelijk brengt de kerstman nog een setje mee :D

Ik heb even hulp nodig na aanleiding van het volgende filmpje(een gedeelte ervan in ieder geval) dat ik vorig jaar heb gemaakt:

http://www.youtube.com/watch?v=fowUHBZTQbs

De instellingen die mij waren aangeraden en ik heb gebruiken waren vrij eenvoudig;
Firework mode en auto focus. Aangezien ik hier verder weinig verstand van heb maar niet verder aan zitten klooien.
Hoe kan ik voorkomen dat de camera zichzelf telkens opnieuw scherpstelt?

Ik ben erg tevreden met het resultaat. Potten individueel filmen gaat voor een groot gedeelte goed maar er zitten er toch een paar tussen waar de camera zich weer gaat scherpstellen.

Alvast bedankt!

De instellingen die mij waren aangeraden en ik heb gebruiken waren vrij eenvoudig;
Firework mode en auto focus.
(...)
Hoe kan ik voorkomen dat de camera zichzelf telkens opnieuw scherpstelt?

Je zegt het zelf al! :p
Auto focus uitzetten! En wel héél snel! Wie heeft jou aangeraden om dat aan te zetten? Dan gaan we die persoon even heel snel een lesje leren!

Je zegt het zelf al! :p
Auto focus uitzetten! En wel héél snel! Wie heeft jou aangeraden om dat aan te zetten? Dan gaan we die persoon even heel snel een lesje leren!

Maar als ik hem op manual focus zet moet ik toch ook onder het filmen elke keer weer opnieuw scherpstellen? Ik heb dan niet het gevoel dat ik hem zo scherp kan krijgen als het scherpste dat hij heeft op auto focus.:S

al een aantal keer gezegd in het topic maar ff 44 pagina's doorlezen doe je ook niet voor je lol :wink: gewoon scherp stellen met auto focus en dan overschakelen naar manual focus. je scherpstel punt zal dan niet meer veranderen waardoor je beelden altijd dezelfde scherpte houden :)

al een aantal keer gezegd in het topic maar ff 44 pagina's doorlezen doe je ook niet voor je lol :wink: gewoon scherp stellen met auto focus en dan overschakelen naar manual focus. je scherpstel punt zal dan niet meer veranderen waardoor je beelden altijd dezelfde scherpte houden :)

Thnx, dat is hulpvolle informatie. Ben er gelijk mee gaan oefenen vandaag.
Ik heb alleen nog een probleem waar ik niet zo snel uitkom. Ik film nu op firework mode, en stel scherp op de manier die je me aangaf.
Als ik nu naar buiten film krijg ik op lichtbronnen (lantaarnpalen, kerstbomen enz.) en felle gloed en als ik er van weg film lijkt het licht mee te gaan. Soort van sluitertijd iets ofzo? Ik hoop dat jullie het begrijpen.

Of gebeurt dit niet wanneer ik echt vuurwerk film?

Ik zet mijn spiegelreflex altijd op manual focus. zorg dat je helemaal uitzoomd. je stelt nu handmatig scherp. Eenmaal scherp hoef je er niet meer aan te komen tenzij je de zoom veranderd want dan moet je weer op ie nieuwe zoompunt scherpstellen.

oke, ik heb het nu uit geprobeerd op wat kleine fonteintjes in firework mode. Ik krijg alleen tijdens het filmen rare zwart/wit strepen van linksonder naar rechtboven op de display van mijn camera (Canon HV20). Dit is alleen overal waar licht vanaf komt zo. Tijdens het afspelen van de film zijn deze strepen weg. Heb ik zitten klooien met de instellingen van de camera?
Ik krijg ze in ieder geval niet weg en ik vind het vrij irritant.

Iemand die hier een oplossing voor heeft?

Beste,

Ik wil dit jaar een nieuwe filmcamera gaan kopen, natuurlijk met hoofdoel: vuurwerk!

Hierbij wil ik graag jullie hulp vragen, dit zijn mijn voorkeuren:

- opslag dmv SD kaart
- helder beeld
- goed geluid
- goede accu (voor lang gebruik)

Mijn budget ligt rond de €350,- euro, maar dat hangt ook af van wat ik ervoor terug krijg.

Welke camera gebruiken jullie, en valt deze in mijn prijsklasse?

Graag jullie hulp, alvast bedankt.

Laatst bewerkt:
voor €379 euro kan je bij bol.com een canon eos 1100d met lens kopen. Kan je mooie vuurwerkfoto's mee maken. Als je een beetje stevige hand hebt heb je niet eens per se een statief nodig.

Bedankt voor de hulp, de camera zal ik gebruiken om mijn vuurwerk te filmen, mijn post in aangepast dat het nog wat duidelijker is.

Zijn er toevallig ook camera's die naast foto's maken ook een goed beeld hebben met filmen? Dan bedoel ik 1080p kwaliteit?

Beste,

Ik wil dit jaar een nieuwe filmcamera gaan kopen, natuurlijk met hoofdoel: vuurwerk!

Hierbij wil ik graag jullie hulp vragen, dit zijn mijn voorkeuren:

- opslag dmv SD kaart
- helder beeld
- goed geluid
- goede accu (voor lang gebruik)

Mijn budget ligt rond de €350,- euro, maar dat hangt ook af van wat ik ervoor terug krijg.

Welke camera gebruiken jullie, en valt deze in mijn prijsklasse?

Graag jullie hulp, alvast bedankt.
Ik heb afgelopen week ook een filmcamers gekocht:
Sony HDR-CX115E Full HD 1080p camera. Kostte €239,99 bij de Media Markt.
Heeft ook mogelijkheid om foto's te maken,
25x inzoomen,
Steadyshot,
En nog meer functies!
Komt ook nog SD-Kaart en Statief bij.
Dus dan zit je in je budget :)
Zoek op YouTube Vuurwerk HDR-CX115E. Kaboom van het forum hier filmt al zijn filmpjes ermee! :)

Back
Bovenaan