Tips voor het fotograferen/Filmen/aankoop

Dat klopt, de VideoMicro bevat geen batterij. Daarom dat ik 'plug and play' zei :)
De VideoMic Rycote bevat volgens mij wél een extra batterij, een 9V blok. Onhandig en weer extra gewicht.

De Videomicro heeft mijn interesse.

Iemand enig idee hoe ik kan checken of deze überhaupt op mijn camera werkt? Of werkt deze op elke jack ingang?

Zo lang je camera een 3,5 mm microphone ingang heeft, past het.

In mijn camera kan ik nog wat instellen, maar de microfoon zelf heeft geen knopjes of standen. Het is echt plug and play.

De VideoMicro werkt niet op alle camera's met een 3,5mm jack.
Op mijn oude Canon HV30 werkt hij bijvoorbeeld niet, daar krijgt hij te weinig spanning.
Maar dat zal waarschijnlijk alleen bij oude camera's zijn.
Op mijn Canon 70d doet hij het prima!

Om even terug te komen op de microfoons. Heb zelf de Micro gehad van rode, afschuwelijk naar mijn mening. Geluid verbeterd bijna niet, veel ruis op de achtergrond (hoewel dat bij vuurwerk meevalt omdat er continu veel geluid is) en er is geen stereo geluid, en dat is het grootste probleem. Ik raad aan iedereen aan, probeer voor een microfoon te gaan met minimaal xy microfoons of geadverteerde stereo functionaliteit. Je oren hebben 2 kanalen en daardoor krijg je geluid veel meer diepte en voelt het alsof je er echt bij bent!
De zogenoemde 'shotgun' microfoons (al die staven en de micro ook) zijn eigenlijk bedoelt voor interviews dichtbij of op een lange stok om bij films de stemmen op te nemen, alleen geluid recht voor de microfoon wordt goed opgepakt en is bedoelt voor voornamelijk goede definitie in de stem, de stereo microfoons zijn afgestemd om de hele sfeer op te nemen :).

Kwa prijs schiet je volgens mij gelijk omhoog kwa stereo microfoon ?

Heb van iemand een sony hxr-nx70e te leen gekregen, om met oud en nieuw mijn/ons vuurwerk te filmen.

Nu heb ik even dit topic een soort van doorgelezen, maar krijg toch niet echt duidelijk mijn antwoorden.
vandaar dat ik ze hier maar even stel.

Ik snap dat ik mijn focus ten alle tijden op handmatig moet zetten en 1x goed moet focussen op het punt waar wij gaan schieten.

Alleen snap ik de overige instellingen niet. Wat doet elke instelling met jouw vuurwerk wat op dat moment de lucht in gaat.

De vraag is dus eigenlijk

Wat doen je ISO, Diafragma, sluitertijd en witbalans met je vuurwerk? Wanneer krijg je meer kleur en wordt het niet zo overbelicht of eigenlijk alleen maar witte ballen?

Witbalans regelt de kleur van je opname. Als een blauw ster uit een cake, meer op paars lijkt op je camera, dan staat je witbalans niet goed. Bij vuurwerk is witbalans van 'bewolkt' prima. Icoontje met een wolk.

ISO regelt de lichtgevoeligheid van je sensor. Een hoge waarde, is een gevoeligere sensor. Niet op elke filmcamera kun je dit instellen; op simpelere compactcamera's is het een gegeven en kun je het niet aanpassen. Als je ISO te hoog wordt, gaat de zwarte lucht er meer grijs uitzien, en verlies je details in je opname. Ook kunnen de kleuren verloren gaan omdat vuurwerksterren uitgebeten raken. Advies: zet je ISO op 100-200 voor foto's, en voor films veel hoger (per camera verschillend; 800-3200 is prima).

Diafragma bepaalt hoeveel licht er op de sensor valt. Een lage waarde is een groter diafragma, dus valt er meer licht op je sensor. Met hele zwakke effecten wil je je diafragma open zetten (bijvoorbeeld goud), maar met fel licht moet je diafragma juist dicht (bijvoorbeeld salutes, of zilveren strobe). Tijdens het filmen speel ik zelf met mijn diafragma, terwijl ik ISO, witbalans en meestal ook sluitertijd allemaal hetzelfde laat staan. Bij brocades zit ik gerust te filmen op F3.2, terwijl ik met veel fel verlichte finales gerust naar F8 toe ga.

Sluitertijd zet je bij filmen gewoonlijk op hooguit de helft van je framerate. Dus als je op 24fps filmt, wil je je sluitertijd op 1/50 of korter zetten. 1/60 of 1/80 of 1/100 is ook prima. Nóg korter laat vaak niet genoeg licht op je sensor vallen.

Mijn belangrijkste tip: als je deze camera nog niet kent, neem hem dan eens mee naar een demo de komende week om er even mee te spelen!! Niks zo vervelend als met oud en nieuw spelen met de instellingen, door een schermpje turen, en vervolgens thuis te komen met een mislukt filmpje omdat je de instellingen niet begrepen had.

Witbalans regelt de kleur van je opname. Als een blauw ster uit een cake, meer op paars lijkt op je camera, dan staat je witbalans niet goed. Bij vuurwerk is witbalans van 'bewolkt' prima. Icoontje met een wolk.

ISO regelt de lichtgevoeligheid van je sensor. Een hoge waarde, is een gevoeligere sensor. Niet op elke filmcamera kun je dit instellen; op simpelere compactcamera's is het een gegeven en kun je het niet aanpassen. Als je ISO te hoog wordt, gaat de zwarte lucht er meer grijs uitzien, en verlies je details in je opname. Ook kunnen de kleuren verloren gaan omdat vuurwerksterren uitgebeten raken. Advies: zet je ISO op 100-200 voor foto's, en voor films veel hoger (per camera verschillend; 800-3200 is prima).

Diafragma bepaalt hoeveel licht er op de sensor valt. Een lage waarde is een groter diafragma, dus valt er meer licht op je sensor. Met hele zwakke effecten wil je je diafragma open zetten (bijvoorbeeld goud), maar met fel licht moet je diafragma juist dicht (bijvoorbeeld salutes, of zilveren strobe). Tijdens het filmen speel ik zelf met mijn diafragma, terwijl ik ISO, witbalans en meestal ook sluitertijd allemaal hetzelfde laat staan. Bij brocades zit ik gerust te filmen op F3.2, terwijl ik met veel fel verlichte finales gerust naar F8 toe ga.

Sluitertijd zet je bij filmen gewoonlijk op hooguit de helft van je framerate. Dus als je op 24fps filmt, wil je je sluitertijd op 1/50 of korter zetten. 1/60 of 1/80 of 1/100 is ook prima. Nóg korter laat vaak niet genoeg licht op je sensor vallen.

Mijn belangrijkste tip: als je deze camera nog niet kent, neem hem dan eens mee naar een demo de komende week om er even mee te spelen!! Niks zo vervelend als met oud en nieuw spelen met de instellingen, door een schermpje turen, en vervolgens thuis te komen met een mislukt filmpje omdat je de instellingen niet begrepen had.

Sluitertijd kan ook voor balken in je beeld bij fel flitsend vuurwerk zorgen. Ik kies daarom zelf voor een sluitertijd die net zo groot is als de fps. 30fps 1/30 60fps 1/60 etc.

Super bedankt voor je antwoord, nu weet ik ook waar ik mee speel! Super tof dit en ik ga sowieso dit weekend kijken voor een demo in de buurt!

Mensen die enig idee hebben hoe ik Sony Vegas of een ander goed edit progamma waarmee je proffesionel kan editen gratis weten te downloaden?

Hierbij het resultaat van gister. Ben niet heel ontevreden over de kwaliteit, alleen mis ik toch wel veel kleur. Volgens mij is het sowieso super moeilijk om de kleuren van vuurwerk waarheid getrouw over te brengen. Het zal bijna nooit zo zijn, zoals het blote oog het ziet.

Maar wat kan ik bijvoorbeeld nog veranderen om een beter kleur weergave te krijgen?

Ik vind je kleuren erg flets. Waarop heb je je witbalans staan?

Het geluid is ook raar. Het lijkt alsof ik alleen geluid van rechts hoor komen, en dat er links niks opgenomen wordt? Heb je een externe microfoon erop?

Het geluid is van een externe microfoon. Maar je hebt gelijk, geen idee waarom het geluid nu maar op kant hoorbaar word gemaakt.

Witbalans, daar heb ik 4 keuzes in. Auto, buiten, binnen of 1x drukken

Kon eigenlijk geen betere keus vinden, maar op dat moment van filmen staat hij op auto. Omdat ik eigenlijk weinig verschil zag met keuze tussen anderen.

Heb onder het filmen veel zitten aanpassen, maar zag weinig tot geen verschil. Kan nog wel met de gain spelen, maar dacht gelezen te hebben dat je die gewoon op +0db moet laten staan.

Heb met de Iris lopen spelen, die heeft gestaan tussen de F3 en/of F5

Edit: geluid probleem is al opgelost, had een channel dicht zitten...

Hallo iedereen.

Ik zit zelf te denken om een nieuwe systeem camera te gaan kopen binnenkort. Ik film op dit moment met de Samsung galaxy S7 wat nog redelijke beelden geeft maar nog net niet echt wat ik zoek.

Ik heb even rond gekeken op het internet en kwam echter toch uit op de Canon EOS M100 een goede prijs voor een goede camera dacht ik.

Maar toen heb ik ergens gelezen dat je alleen maar 10 minuten kan gaan filmen in 1080p 60fps.

Kan iemand mij vertellen als dit klopt? Niet dat ik straks tijdens een show of een demo mijn camera stopt met filmen want dat zou een zonde zijn. Mocht dat het geval zijn welke camera raden jullie mij aan? De budget is ongeveer tussen de 400 - 500 euro

Alvast bedankt!

Edit: voorheen had ik de JVC GZ HM550

Edit 2: Ik heb zelf net even rond gekeken op een paar camera's en zal hieronder even een lijstje maken van de camera's dat ik persoonlijk op het oog hebt.

1. Canon EOS M100 - Systeem camera als je langer kan filmen dan 20 minuten op 1080p 60fps

2. Sony A6000 - Systeem camera waar ik persoonlijk nog niet overuit ben wegens het audio van de camera. Ik weet dat je daar een microfoon bij aan kan sluiten maar op reviews hoor ik dat het niet zo goed werkt.

3.Panasonic LUMIX DMC-GX80 - Systeem camera

4. Panasonic LUMIX DMC-GF7 - Systeem camera

5. Canon Legria HF R806 - Camcorder

6. Canon Legria HF R87 - Camcorder

Zelf ben ik meer naar Canon gesteld en systeem camera's in het algemeen

Laatst bewerkt:
Hmm, inderdaad niet echt superbeelden.
Is er wel een goed apparaat voor rond die prijs ongeveer?

Hey Econz!

Naar mijn mening is hrt niet echt het geld waard. Ik heb deze camera vorig jaar aangeschaft omdat mijn andere JVC HM550 defect raakte wegens ouderdom en filmen tijdens het regen in 2017.

Ik heb vele settings reprobeert inclusief mijn normale settings (800 ISO en 1/30 tm 1/60) ik heb daarnaast andere settings geprobeert met hogere ISO etc maar dat heeft niks geholpen.

De camera is in theory erg handig voor het filmen van vuurwerk als het regent en daarvoor ook mijn aanschaf, echter was dit helaas het enige voordeel met deze camera.

Pro's:
1. De camera is waterdicht.
2. De camera is shockproof.
3. De camera is vorstbestendig tot -10
4. De camera heeft 40x optische en 200x digitale zoom

5. Je kunt er 5 uur lang mee filmen

Cons:
1. De camera maakt geluid op de video tijdens het in en uitzoomen.

2. Er komt veel geruis tijdens het filmen in het donker wat echt niet mooi is tijdens het filmen van vuurwerk.

3. Zoals Bolle-040 al zei: De geluid is ook niet geweldig.

4.je moet de touchscreen redelijk hard indrukken wat het nog wel eens irritant kan zijn. Omdat je het touchscreen hard moet indrukken maakt het MF bijna onmogelijk.

5. Het witbalans in de camera zelf is ook niet echt geweldig, ik heb er zelf niet echt veel last vsn gehad omdat ik alleen de camera zat te testen met cat 1 vuurwerk, maar ik heb er meerdere mensen hier overgehoord.

Ik hoop je hier voldoende informatie over de camera te hebben gegeven. En let op dat dit gewoon mijn mening is.

Heb je ook de G85 overwogen?

Ik heb de camera gezien en de specs zien er erg goed uit! Maar helaas zit dat net iets boven mijn budget. Mijn budget ligt op dit moment tussen de 400 - 600 euro en naar wat ik heb gezien is de G7 echt een top camera voor 519 euro

Ik heb een aantal filmpjes gezien inclusief filmpjes van baassie123 en de kwaliteit is echt top!

O oké, ja nee de lumix G series zijn echt van zeer goede kwaliteit, vooral voor het filmen een ideale cameralijn. Een goede keuze! Vooral de 4K foto functie is ideaal. Geniet ervan!

Als je vuurwerk wilt gaan filmen voornamelijk, misschien is het dan een idee om toch een lumix te kiezen die die lens stabilisatie functie ondersteunt.Is maar een suggestie, die je waarschijnlijk al onderzocht hebt.

Back
Bovenaan