Econz
VWC lid
Voor vuurwerk vindt ik het geen aanrader, het geluid is ook niet geweldig. Ik had er vooraf meer van verwacht.
Hmm, inderdaad niet echt superbeelden.
Is er wel een goed apparaat voor rond die prijs ongeveer?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notitie: This feature may not be available in some browsers.
Voor vuurwerk vindt ik het geen aanrader, het geluid is ook niet geweldig. Ik had er vooraf meer van verwacht.
Dat klopt, de VideoMicro bevat geen batterij. Daarom dat ik 'plug and play' zei
De VideoMic Rycote bevat volgens mij wél een extra batterij, een 9V blok. Onhandig en weer extra gewicht.
Om even terug te komen op de microfoons. Heb zelf de Micro gehad van rode, afschuwelijk naar mijn mening. Geluid verbeterd bijna niet, veel ruis op de achtergrond (hoewel dat bij vuurwerk meevalt omdat er continu veel geluid is) en er is geen stereo geluid, en dat is het grootste probleem. Ik raad aan iedereen aan, probeer voor een microfoon te gaan met minimaal xy microfoons of geadverteerde stereo functionaliteit. Je oren hebben 2 kanalen en daardoor krijg je geluid veel meer diepte en voelt het alsof je er echt bij bent!
De zogenoemde 'shotgun' microfoons (al die staven en de micro ook) zijn eigenlijk bedoelt voor interviews dichtbij of op een lange stok om bij films de stemmen op te nemen, alleen geluid recht voor de microfoon wordt goed opgepakt en is bedoelt voor voornamelijk goede definitie in de stem, de stereo microfoons zijn afgestemd om de hele sfeer op te nemen.
Witbalans regelt de kleur van je opname. Als een blauw ster uit een cake, meer op paars lijkt op je camera, dan staat je witbalans niet goed. Bij vuurwerk is witbalans van 'bewolkt' prima. Icoontje met een wolk.
ISO regelt de lichtgevoeligheid van je sensor. Een hoge waarde, is een gevoeligere sensor. Niet op elke filmcamera kun je dit instellen; op simpelere compactcamera's is het een gegeven en kun je het niet aanpassen. Als je ISO te hoog wordt, gaat de zwarte lucht er meer grijs uitzien, en verlies je details in je opname. Ook kunnen de kleuren verloren gaan omdat vuurwerksterren uitgebeten raken. Advies: zet je ISO op 100-200 voor foto's, en voor films veel hoger (per camera verschillend; 800-3200 is prima).
Diafragma bepaalt hoeveel licht er op de sensor valt. Een lage waarde is een groter diafragma, dus valt er meer licht op je sensor. Met hele zwakke effecten wil je je diafragma open zetten (bijvoorbeeld goud), maar met fel licht moet je diafragma juist dicht (bijvoorbeeld salutes, of zilveren strobe). Tijdens het filmen speel ik zelf met mijn diafragma, terwijl ik ISO, witbalans en meestal ook sluitertijd allemaal hetzelfde laat staan. Bij brocades zit ik gerust te filmen op F3.2, terwijl ik met veel fel verlichte finales gerust naar F8 toe ga.
Sluitertijd zet je bij filmen gewoonlijk op hooguit de helft van je framerate. Dus als je op 24fps filmt, wil je je sluitertijd op 1/50 of korter zetten. 1/60 of 1/80 of 1/100 is ook prima. Nóg korter laat vaak niet genoeg licht op je sensor vallen.
Mijn belangrijkste tip: als je deze camera nog niet kent, neem hem dan eens mee naar een demo de komende week om er even mee te spelen!! Niks zo vervelend als met oud en nieuw spelen met de instellingen, door een schermpje turen, en vervolgens thuis te komen met een mislukt filmpje omdat je de instellingen niet begrepen had.
Hmm, inderdaad niet echt superbeelden.
Is er wel een goed apparaat voor rond die prijs ongeveer?
Ik ga toch voor de Pamasonic g7
Heb je ook de G85 overwogen?