Tips voor het fotograferen/Filmen/aankoop

Ben inmiddels bezig met de aanschaf van een nieuwe camera. Het wordt een Panasonic G-7

Nu zijn er twee kitten op de markt. Met een 14-42mm lens of de 12-60mm.
Welke lens is het best geschikt om vuurwerk te filmen?
 
Ben inmiddels bezig met de aanschaf van een nieuwe camera. Het wordt een Panasonic G-7

Nu zijn er twee kitten op de markt. Met een 14-42mm lens of de 12-60mm.
Welke lens is het best geschikt om vuurwerk te filmen?

hoe kleiner het aantal mm, hoe groter je groothoek is..ik zou voor de 12-60mm lens gaan heeft een groter groothoek bereik en een iets groter zoom.
 
Ben inmiddels bezig met de aanschaf van een nieuwe camera. Het wordt een Panasonic G-7

Nu zijn er twee kitten op de markt. Met een 14-42mm lens of de 12-60mm.
Welke lens is het best geschikt om vuurwerk te filmen?

Ik heb de 12-60MM (waarschijnlijk dezelfde kitlens, alleen heb ik de panasonic G80) en het is een lekkere grote hoek, maar houd wel rekening met de crop t.o.v. een fullframe. Als je (vuurwerk) voorbeeld foto's wilt of andere voorbeeld foto's van de lens mag je me gerust even een PM sturen :).
 
Is een geweldig cameraatje inderdaad, zeker voor z'n relatief lage prijs! De mijne is afgelopen jaarwisseling helaas kapotgegaan nadat hij met statief en al was omgewaaid :cry:

Eind deze maand ga ik een nieuwe camera aanschaffen. Wel weer een stapje verder: de Panasonic GH5 :D
 
Ik heb zelf dit voorjaar de VideoMicro gekocht voor mijn systeemcamera. Ik heb dezelfde afweging gemaakt als jij.
Uiteindelijk ben ik zeer tevreden met mijn microfoon, maar de VideoMic Rycote heb ik nooit getest. De VideoMic is een stuk langer en kan soms bijna in beeld komen. De extra lengte is ook onhandig in gebruik wanneer je uit de hand filmt. Met een toch al kleine camera, is het zo'n onding, die lange tuit erop. Op papier meen ik me te herinneren dat de VideoMic wel een fractie groter bereik had in Hz. Beide zijn 'plug and play', want lekker makkelijk is. Een voordeel van de VideoMicro vind ik dat ie een stuk nieuwer is, dus ik hoop dat de techniek ook net effe wat beter is.

Een voorbeeld van mijn geluid met de VideoMicro: https://youtu.be/v_ECHwVhDhg?t=234
Hier hoor je verschillende niveau's van knallen (kleine en grote knallers zijn goed te onderscheiden), je hoort geen onderdrukking van het geluid, de fluiters tussendoor zijn nog steeds goed herkenbaar en de crackling blijft ook goed op sterkte. Dat is voor mij goed genoeg. Natuurlijk kun je méér geld uitgeven aan een microfoon, maar voor die 60-70 euro vind ik dit ruim voldoende. Onthoud dat beide microfoons mono zijn: geen stereo. Maar een stereo microfoon kost ook meteen een stuk meer. Ik hoor zelf het verschil nauwelijks. Vuurwerk komt toch uit één punt, ergens ver van je vandaan, dus dat hele "dolby surround effect" van een stereo microfoon zul je nauwelijks ervaren. Dat is pas interessant als je dicht bij een vuurwerkshow staan en de lage crackling mines ergens anders wilt horen dan de hoge shells.
 
Ik heb zelf dit voorjaar de VideoMicro gekocht voor mijn systeemcamera. Ik heb dezelfde afweging gemaakt als jij.
Uiteindelijk ben ik zeer tevreden met mijn microfoon, maar de VideoMic Rycote heb ik nooit getest. De VideoMic is een stuk langer en kan soms bijna in beeld komen. De extra lengte is ook onhandig in gebruik wanneer je uit de hand filmt. Met een toch al kleine camera, is het zo'n onding, die lange tuit erop. Op papier meen ik me te herinneren dat de VideoMic wel een fractie groter bereik had in Hz. Beide zijn 'plug and play', want lekker makkelijk is. Een voordeel van de VideoMicro vind ik dat ie een stuk nieuwer is, dus ik hoop dat de techniek ook net effe wat beter is.

Een voorbeeld van mijn geluid met de VideoMicro: https://youtu.be/v_ECHwVhDhg?t=234
Hier hoor je verschillende niveau's van knallen (kleine en grote knallers zijn goed te onderscheiden), je hoort geen onderdrukking van het geluid, de fluiters tussendoor zijn nog steeds goed herkenbaar en de crackling blijft ook goed op sterkte. Dat is voor mij goed genoeg. Natuurlijk kun je méér geld uitgeven aan een microfoon, maar voor die 60-70 euro vind ik dit ruim voldoende. Onthoud dat beide microfoons mono zijn: geen stereo. Maar een stereo microfoon kost ook meteen een stuk meer. Ik hoor zelf het verschil nauwelijks. Vuurwerk komt toch uit één punt, ergens ver van je vandaan, dus dat hele "dolby surround effect" van een stereo microfoon zul je nauwelijks ervaren. Dat is pas interessant als je dicht bij een vuurwerkshow staan en de lage crackling mines ergens anders wilt horen dan de hoge shells.

Toppie bedankt voor je reactie !!
overigens een goed geluidje en een lekker filmpie
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf dit voorjaar de VideoMicro gekocht voor mijn systeemcamera. Ik heb dezelfde afweging gemaakt als jij.
Uiteindelijk ben ik zeer tevreden met mijn microfoon, maar de VideoMic Rycote heb ik nooit getest. De VideoMic is een stuk langer en kan soms bijna in beeld komen. De extra lengte is ook onhandig in gebruik wanneer je uit de hand filmt. Met een toch al kleine camera, is het zo'n onding, die lange tuit erop. Op papier meen ik me te herinneren dat de VideoMic wel een fractie groter bereik had in Hz. Beide zijn 'plug and play', want lekker makkelijk is. Een voordeel van de VideoMicro vind ik dat ie een stuk nieuwer is, dus ik hoop dat de techniek ook net effe wat beter is.

Een voorbeeld van mijn geluid met de VideoMicro: https://youtu.be/v_ECHwVhDhg?t=234
Hier hoor je verschillende niveau's van knallen (kleine en grote knallers zijn goed te onderscheiden), je hoort geen onderdrukking van het geluid, de fluiters tussendoor zijn nog steeds goed herkenbaar en de crackling blijft ook goed op sterkte. Dat is voor mij goed genoeg. Natuurlijk kun je méér geld uitgeven aan een microfoon, maar voor die 60-70 euro vind ik dit ruim voldoende. Onthoud dat beide microfoons mono zijn: geen stereo. Maar een stereo microfoon kost ook meteen een stuk meer. Ik hoor zelf het verschil nauwelijks. Vuurwerk komt toch uit één punt, ergens ver van je vandaan, dus dat hele "dolby surround effect" van een stereo microfoon zul je nauwelijks ervaren. Dat is pas interessant als je dicht bij een vuurwerkshow staan en de lage crackling mines ergens anders wilt horen dan de hoge shells.

Heb me laten vertellen dat de microfoon geen batterij bevat? Hierdoor moet je camera wel stroom geven vanuit de jack aansluiting
 
Dat klopt, de VideoMicro bevat geen batterij. Daarom dat ik 'plug and play' zei :)
De VideoMic Rycote bevat volgens mij wél een extra batterij, een 9V blok. Onhandig en weer extra gewicht.
 
Dat klopt, de VideoMicro bevat geen batterij. Daarom dat ik 'plug and play' zei :)
De VideoMic Rycote bevat volgens mij wél een extra batterij, een 9V blok. Onhandig en weer extra gewicht.

een versterkte microfoon dmv van een 9 volt blok heeft toch wel mijn voorkeur.. En dat extra gewicht valt ook wel mee hahaha.
 
Mijn oog is gevallen op de JVS GZ-RX645 .
Heeft iemand hier ervaring mee wat betreft het filmen van vuurwerk?
Kan deze ermee door kwa opnames kwa beeld en geluid?

Dit gaat waarschijnlijk mijn eerste camcorder worden, dus ook de vraag of deze een beetje te handelen is als beginner..
Ik wacht hier even mee tot "Black Friday" volgende week, dat scheelt misschien een paar duiten.

JVC.jpg

Of kan ik beter voor een andere (betere) camcorder gaan, van rond de €250,- tot €300,- ?
 
Om even terug te komen op de microfoons. Heb zelf de Micro gehad van rode, afschuwelijk naar mijn mening. Geluid verbeterd bijna niet, veel ruis op de achtergrond (hoewel dat bij vuurwerk meevalt omdat er continu veel geluid is) en er is geen stereo geluid, en dat is het grootste probleem. Ik raad aan iedereen aan, probeer voor een microfoon te gaan met minimaal xy microfoons of geadverteerde stereo functionaliteit. Je oren hebben 2 kanalen en daardoor krijg je geluid veel meer diepte en voelt het alsof je er echt bij bent!
De zogenoemde 'shotgun' microfoons (al die staven en de micro ook) zijn eigenlijk bedoelt voor interviews dichtbij of op een lange stok om bij films de stemmen op te nemen, alleen geluid recht voor de microfoon wordt goed opgepakt en is bedoelt voor voornamelijk goede definitie in de stem, de stereo microfoons zijn afgestemd om de hele sfeer op te nemen :).
 
Om even terug te komen op de microfoons. Heb zelf de Micro gehad van rode, afschuwelijk naar mijn mening. Geluid verbeterd bijna niet, veel ruis op de achtergrond (hoewel dat bij vuurwerk meevalt omdat er continu veel geluid is) [...]


Dit herken ik absoluut niet.

Op het punt van stereo heb je gelijk, hoewel ik mij daar minder aan stoor dan dat jij doet, blijkbaar :wink:
 
Mijn oog is gevallen op de JVS GZ-RX645 .
Heeft iemand hier ervaring mee wat betreft het filmen van vuurwerk?
Kan deze ermee door kwa opnames kwa beeld en geluid?

Dit gaat waarschijnlijk mijn eerste camcorder worden, dus ook de vraag of deze een beetje te handelen is als beginner..
Ik wacht hier even mee tot "Black Friday" volgende week, dat scheelt misschien een paar duiten.

Bekijk bijlage 40753

Of kan ik beter voor een andere (betere) camcorder gaan, van rond de €250,- tot €300,- ?



Voor vuurwerk vindt ik het geen aanrader, het geluid is ook niet geweldig. Ik had er vooraf meer van verwacht.

voorbeelden:



Bij dit voorbeeld komen vuurwerk effecten voor:
 
!
De zogenoemde 'shotgun' microfoons (al die staven en de micro ook) zijn eigenlijk bedoelt voor interviews dichtbij of op een lange stok om bij films de stemmen op te nemen, alleen geluid recht voor de microfoon wordt goed opgepakt en is bedoelt voor voornamelijk goede definitie in de stem, de stereo microfoons zijn afgestemd om de hele sfeer op te nemen :).

klopt, die zijn niet zo goed geschikt voor opnames van vuurwerk. Al was het maar omdat ze een small opname bereik hebben waarmee ze geluid oppikken. Wat wel in hun bereik zit halen ze dan wel iets beter dichterbij.

versterkte X\Y (stereo dus) microfoons zijn uitermate geschikt voor opnames van geluid dat "wijds" te horen is. Ook muziek wat eventueel te horen is bv bij een pyromusical komt veel beter tot zn recht.

Ik ervaar zelf ook dat mono geluid uit een shotgun mic plat is met weinig diepgang. Maarja dat komt ook grotendeels door de mono opname.

Er is in mijn ogen ook niks mooiers als een mooi diep geluid van bijvoorbeeld een harde knal (salute, grote shell, ofzo) dat je mooi links of rechts hoort wegtrekken in een mooie echo! :)
 
Back
Bovenaan