Tips voor het fotograferen/Filmen/aankoop

Nu nog even goed zoeken naar een groothoeklens voor de Sony, het liefste geen originele want die zitten rond de € 200,00 :bonk:. Dus mocht iemand iets weten dan zie ik dat graag hier verschijnen :)

Ik heb een vraagje.. zelf ben ik van plan volgende maand een camera te kopen.
En wel de CANON EOS 550D !!!

Nu wil ik vragen of mensen die deze camera ook hebben mij een pm kunnen sturen met welke attributen ze hierbij hebben (die ik apart moet aanschaffen) en of men ook een andere lens gebruikt voor de betere foto's.

Want is het mogelijk om met de standaardlens die bij de Canon EOS 550D geleverd wordt, fatsoenlijke, hoge kwaliteit vuurwerkfoto's en filmpjes te maken?

Graag krijg ik dus wat advies over de Canon EOS 550D en alles dat daarbij hoort!

Hoor het wel:)

Dank!

Laatst bewerkt:
wil je je camera alleen voor vuurwerkfoto's en filmpjes gebruiken of wil je er ook nog andere dingen mee vastleggen?

met je kit lens (18-55mm) kan je aardig uit de voeten hoor, vaak sta je zo dichtbij het vuurwerk dat je op 18mm fotografeert. Het glaswerk wat bij in je kit lens zit is nou niet de allerbeste kwaliteit maar ruim voldoende voor vuurwerk foto's.

lees anders deze reviews even door:
http://www.letsgodigital.org/nl/25915/canon-550d/
http://www.dpreview.com/previews/CanonEOS550D/
en nog 1 voor je lens
http://www.dpreview.com/lensreviews/canon_18-55_3p5-5p6_is_c16/

Dat kunnen we ook gewoon hier plaatsen, daar hebben de leden ook wat aan.

Ik heb zelf ook een Canon EOS 550D met attributen voor het fotograferen van vuurwerk. Ik heb een statief, iets wat echt nodig is bij vuurwerkfotografie omdat je met lange sluitertijden werkt. Daarnaast heb je een afstandbediening nodig, geen draadloze omdat deze niet zo snel zijn als een afstandbediening op draad, ook is het niet handig als er meerdere mensen foto's staan te maken met dezelfde afstandbediening omdat die elkaar nog wel eens in de weg kunnen gaan zitten. Verder raad ik voor de Canon EOS 550D ook een snelle geheugenkaart aan omdat je op normale geheugenkaarten maar 10 seconden kan filmen en de camera dan automatisch stopt! Je hebt dus een goede geheugenkaart nodig (30 euro?), afstandbediening (20 euro) en een statief (van 20 tot 300 euro, ik raad zeker een duurdere aan omdat goedkopere wel eens licht willen zijn dus niet stevig op de grond staan, en met vuurwerk wil je zo min mogelijk last hebben van beweging op het vuurwerk na). Daarnaast natuuurlijk een goede cameratas, LowePro is zeker aan te raden, de nummer 1 in cameratassen (Crumpler ook goed hoor). Een andere lens? Voor vuurwerk niet nodig. Voor vuurwerkfotografie heb je geen lichtsterke lens nodig, omdat je niet gaat knijpen in diafragma. Voor normale foto's zoals binnenshuis en vakantiefotos is het een goede lens, maar wil je echt goede foto's hebben met mooie scherpdiepte/DOF dan raad ik wel een lens aan, maar dat zal echt iets voor later worden omdat een nieuwe lens ook niet goedkoop is, zeker als je een wat betere/lichtsterkere lens wilt.

Canon Eos 550D is een prima toestel met standaard lens voor het maken van (vuurwerk) foto's.

Ik gebruik hem nu tijdens shows nog voor het maken van filmpjes omdat ik nog geen (HD) camera heb.

Wat je wel moeten weten als je er mee wilt gaan filmen is een snelle kaart nodig, zoals hierboven gemeld. Ik gebruik zelf een Scandisk Extreme, 16GB, Class 10, SDHC kaartje, die buffer loopt niet vol en is snel zat.

Wat ik zelf een heel groot nadeel vind van de 550D is dat hij stopt met filmen als de 4GB, of 12 minuten is bereikt. Bij Canon geven ze aan dat ze dat niet kunnen veranderen...

Dus voor foto's okee, maar om te filmen niet echt.
Hij knijpt het geluid ook iets teveel wanneer het te hard gaat.

Maar ja het is ook een fotocamera die toevallig ook HD kan filmen.

Een filmpje van bv. de Waal in vlammen (EOS) en Loosdrecht gemaakt met mijn EOS kan je zien op mijn youtube kanaal voor het idee.

http://www.youtube.com/watch?v=TdnE4Kks9MM

Het geluid is inderdaad niet helemaal optimaal, maar hier kan ik nog altijd een Rode Stereomic opzetten.

Is het dus echt zo dat je nooit meer dan 12min kan filmen? Ruben kan jij hier uitsluitsel over geven?
Wanneer hij na 12min dan stopt, is het dan wel mogelijk direct een nieuwe sessie te starten, of zit daar een tijd tussen?

Als dit het enige nadeel is neem ik dat voor lief.. het enige wat ik graag wil filmen is mijn O&N thuis, voor de straatfilmpjes.. dit zijn steeds kleine filmpjes, dus dat is mogelijk?! Af en toe een showtje filmen..
Maar hoofdzaak is het fotograferen!

Heb daarbij even zitten googlen etc.
Hieronder vind je een lijst van wat ik wil gaan aankopen.. kan iemand me hier nog feedback op geven, en mis ik nog niets?

Hoor het graag!!

Camera
Canon EOS 550D incl. EF-S 18-55 ls (lens) 600,00

Statief
Velbon CX-686 55,00
Statief moet vloeiend bewegen (evt. oliekop) moet dit een video of fotostatief zijn?

Geheugenkaart
Sandisk 32GB Extreme SDHC 75,00

Afstandsbediening
Canon RS-60E3 20,00

Tas
LowePro Flipside 200 89,00

Moet ik ook nog een schoonmaaksetje oid aankopen? Want ik heb wel eens gehoord dat je de camera alleen schoon kan 'laten' maken!?

Krijg graag feedback:)

Excuses, het moet zijn als 4GB bereikt is of een tijdsduur van 29min en 59sec.
Maar dat hij na ongeveer 12 min stopte bij mij komt omdat ik filmde met 1280x720 en dan is 4GB na 12 minuten bereikt. Film je HD zal hij nog wat eerder stoppen verwacht ik zo. De max. 30 minuten film je dan dus op de laagste kwaliteit van 640x480 voordat die stopt, die resolutie moet je denk ik niet willen.

Als hij stopt met filmen kan je meteen weer starten, dit kost een paar seconden.

Een externe mic is inderdaad een goede optie mbt het geluid.

Weet niet of hij goed te hanteren is met straatfilmpjes.

Ik denk dat het daar een beetje ontbreekt aan snelheid van de focus en de focus op zich.
Voordat je een filmpje start moet je namelijk eerst de ontspanknop een stukje indrukken om scherp te stellen, daar heeft hij soms iets moeite mee en duurt wel wat lang als je snel actie wil.
Als hij dan scherp is, moet je vervolgens de opname knop indrukken.
Tijdens het opnemen stelt hij niet vanzelf scherp, dat kan je wel weer doen door de knop in te drukken maar dat ziet er niet uit op je filmpje omdat die dan eerst uit focus gaat en vaak ook je belichting weer aanpast.
En in het donker filmen met O&N is denk ik niet te doen ivm het ontbreken van voldoende licht om scherp te stellen.
Handmatige focus werkt dan ook slecht/niet.

Bij shows moet je hem natuurlijk ook op handmatige focus zetten, maar dan staat hij op een statief en dan lukt het wel.

Maar voor foto's maken is het een pracht toestel.

Hoop dat je wat met deze info kan.

Het is sowiezo de bedoeling dat ik mijn straatfilmpjes ook film op een statief..

Over het scherpstellen.. er staan hier wel wat lantaarnpalen en zo om op scherp te stellen ofzo?
Maar jij zegt dus eigenlijk dat het onmogelijk is om gewoon even de Hawaii van Wolff (bijv.) op film te zetten?

Je moet hem zowizo op handmatige focus zetten. Ookal zet je hem op autoamtische focus dan zal je hem in je film horen scherpstellen (bij de kitlenS), iets wat je denk ik niet wilt.

Eens met ruben, autofocus ga je echt horen, misschien met een externe mic niet, dat weet ik niet.
Wat ik zelf ook doe is de IS van de lens uitzetten als ik op statief film, dan hoor je ook het motortje niet meer van de stabilizer.

Over scherpstellen verder: scherpstellen op een lantaarn is ook niet handig, zowel auto of manual.
Op het moment dat je namelijk de knop indrukt pakt hij op dat moment de lichtwaarde waarop je hebt scherpgesteld.
Tijdens het filmen corrigeert hij die lichtwaarde niet goed en zal het vuurwerk waarschijnlijk in een donkerder stuk geschoten gaan worden. Als hij dan het diafragma iets knijpt ivm lantaarn licht, zal het diafragma niet open gaan als je vuurwerk afgaat en krijg je mogelijk een donker beeld.

Handmatig scherpstellen is ook niet super, want de lens kent namelijk geen oneindige stand.
Wat betekend dat als je de lens draait tot het einde hij niet automatisch scherp staat op oneindig, wat voor vuurwerk wel noodzakelijk is.
De lens moet dan een klein stukje terug en dit is lastig in te schatten wanneer iets scherp is in de avond.

Ik blijf het lastig vinden om in te schatten of je het wel of niet moet doen.

Als je een beetje wat afweet van filmen en handmatige instellingen en de techniek erachter kan je het proberen.

Ik gebruik mijn eos550D nu ook even uit nood omdat ik nog geen HD cam kan kopen, maar zodra het kan...

Dus je kan best de Hawaii filmen, maar dat is niet gewoon even...

automatisch scherpstellen op een lichtbron die ongeveer even ver is als waar het vuurwerk word afgeschoten... een lataarnpaal, een voorbij rijdende auto allemaal goed. daarna van autofocus afhalen en op manual focus zetten en nergens aankomen, dat is de makkelijkste manier. Van filmen heb ik weinig kaas gegeten dus daar kan ik je niet mee helpen. Wat betreft je statief, als je ook wil filmen koop dan een videostatief met oliekop dat geeft vloeiende bewegingen tijdens het filmen.

Aardige tip van jappy-b, maar zoals je ziet is het niet even filmen. Je moet echt weten wat je doet. Je focus, je belichting, enz, de belangrijkste zaken mbt filmen in actie werken gewoon niet optimaal icm vuurwerk voor de 550D.

Aardige tip van jappy-b, maar zoals je ziet is het niet even filmen. Je moet echt weten wat je doet. Je focus, je belichting, enz, de belangrijkste zaken mbt filmen in actie werken gewoon niet optimaal icm vuurwerk voor de 550D.

En waarom dan niet een Nikon bijvoorbeeld? Hoor daar goede verhalen over.

ff morris ( firedragon ) filmt toch met een 550D ? ik vind die filmpjes echt niet slecht hoor ! en waarom geen nikon..... een kennis van me filmt met een d300 en die films zien er nou niet echt top uit als ik eerlijk ben, en zelf een d700 vind ik er ook niet echt goed uit zien, het lijkt wel alsof die de snelheden niet aankan voor mijn idee (fps), dus voor foto`s neem een nikon, wil je kunnen filmen en fotograferen dan een cannon :-)

Gr stefan

hallo, ik wil een camera kopen om ons vuurwerk te filmen.
Ik weet niet of iemand ervaring heeft met de JVC GZ-HM30?
dit is een camera van 180 euro, niet full HD maar ik heb een filmpje gezien namelijk deze : http://www.youtube.com/watch?v=QF9mGfZpPdU
het geluid is opmerkelijk goed en de kleuren kwam voor mij best goed over.
Ik wil geen dure camera, niet boven de 200, en dit geluid klinkt zo lekker.
Iemand advies?

EDIT: wel even op full screen HD zetten ;)

hallo, ik wil een camera kopen om ons vuurwerk te filmen.
Ik weet niet of iemand ervaring heeft met de JVC GZ-HM30?
dit is een camera van 180 euro, niet full HD maar ik heb een filmpje gezien namelijk deze : http://www.youtube.com/watch?v=QF9mGfZpPdU
het geluid is opmerkelijk goed en de kleuren kwam voor mij best goed over.
Ik wil geen dure camera, niet boven de 200, en dit geluid klinkt zo lekker.
Iemand advies?

EDIT: wel even op full screen HD zetten ;)

Ik heb zelf ook een tijdje dezelfde camera gevolgd maar na misschien wel 75 tot 100 films te hebben gekeken, vond ik dat hij bij sommige films van vuurwerk goed is maar o.a bij deze : http://www.youtube.com/watch?v=4N_pDelYK7I vind ik het geluid eigenlijk vrij tegenvallen, doordat de camera harde klappen dempt krijgt je dit soort opnames.

Back
Bovenaan