Tips voor het fotograferen/Filmen/aankoop

Ben binnekort jarig en zoek een videocamera met een goede microphoon, levendige kleuren en full hd/hd ready.
prijzen tot 300 a 350 euro.
mvg

Beste medeliefhebbers,

Ik zit met het volgende "probleem", mijn Canon HV20 voldoet niet meer helemaal aan mijn eisen. Tijdens de grotere shows is het gebrek aan kleuronderscheid een doorn in het oog. Kleur vind ik erg belangrijk in het vuurwerk. Daarom ben ik me nu aan het oriënteren op het gebied van de semi pro camcorders. Daarbij komt nu ook de beslissing of ik over ga op ingebouwd geheugen/geheugenkaarten of dat ik nu nog blijf bij mijn tapes.

Wat vindt ik mooi?
- Heldere kleuren
- Kleurechtheid
- Kleur onderscheid
- Beperkte lensflare
- De rode kleur van een Canon Camera/bij sony vaak richting roze
- De groene kleur van een Sony Camera/bij canon vaak te "agressief"

Verduidelijking van het probleem, de show in Hannover:

@21m3s
+ YouTube Video
ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

Hier begint een snel step stukje, dit was een prachtige kleurenreeks, maar op de films kun je hier niets meer van terug zien, wat ontzettend jammer is!

Mijn budget ligt op max. 2250 euro.

Alvast bedankt!:)

Laatst bewerkt:
Om nog even terug te komen op het verhaal dat het moeilijk zou zijn met een Canon EOS 550D om een straatfilmpje te maken, heb ik er op de open dag van Lesli voor gekozen om één cake op film te zetten om te kijken wat er van werd.. dit heb ik gedaan, compleet uitgezoomd, manual focus.
Hier is dus het bewijs dat het helemaal niet moeilijk hoeft te zijn om maar één cake per keer op film te zetten.. want ik had de camera net één dag;)

Even HD bekijken natuurlijk:)
+ YouTube Video
ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

@pyroboy, je hebt gelijk.
Jammer dat ik je niet heb herkend/gesproken, ook ik heb ook deze dag delen van de show gefilmd en ook gefotografeerd met de 550D en cakes apart lijkt wel goed te doen.
Het hoeft ook niet moeilijk te zijn, als je weet wat je doet, maar de kans dat er filmpjes fout gaan is best wel aanwezig.
Mijn filmpjes en foto's met de 550D volgen nog.

@DsNL, vroeger had ik een analoge 3CCD camera en vond de kleuren toen heel goed.
Dus mbt de kleuren heb je 3CCD echt wel nodig verwacht ik.
Verder een snelle camera/processor, welke snel genoeg is om felle finales net zo makkelijk te kunnen pakken als rustige stukken met heel weinig licht, dus ook een hoge lichtgevoelige lens is nodig. Met jou budget is er echt wel iets te vinden denk ik, maar als je gaat voor perfectie zal het lastig worden en zal je lang kunnen gaan zoeken, iets waar ik ook nog tegenaan loop.
Waren alle camera's maar zo goed als onze ogen/hersenen...:)
Voor wat betreft geheugenkaarten/tape, denk ik, maar dat is puur een gevoel, dat je moet gaan voor (snelle) kaarten. Tapes zijn bewegende onderdelen en zijn vatbaar voor slijtage.
Andere zweren wel weer bij tapes ivm kwaliteit.
Moeilijke zoektocht, maar ik volg hem wel, want ik wil, als ik dan toch iets anders kan kopen, ook gaan voor datgene het meest in de buurt komt van de werkelijkheid.

@DsNL, vroeger had ik een analoge 3CCD camera en vond de kleuren toen heel goed.
Dus mbt de kleuren heb je 3CCD echt wel nodig verwacht ik.
Verder een snelle camera/processor, welke snel genoeg is om felle finales net zo makkelijk te kunnen pakken als rustige stukken met heel weinig licht, dus ook een hoge lichtgevoelige lens is nodig. Met jou budget is er echt wel iets te vinden denk ik, maar als je gaat voor perfectie zal het lastig worden en zal je lang kunnen gaan zoeken, iets waar ik ook nog tegenaan loop.
Waren alle camera's maar zo goed als onze ogen/hersenen...:)
Voor wat betreft geheugenkaarten/tape, denk ik, maar dat is puur een gevoel, dat je moet gaan voor (snelle) kaarten. Tapes zijn bewegende onderdelen en zijn vatbaar voor slijtage.
Andere zweren wel weer bij tapes ivm kwaliteit.
Moeilijke zoektocht, maar ik volg hem wel, want ik wil, als ik dan toch iets anders kan kopen, ook gaan voor datgene het meest in de buurt komt van de werkelijkheid.

3ccd/3cmos had ik ook al in mijn gedachten:) Tapes/geheugenkaart maakt mij in principe niet veel uit, aangezien ik al mijn shows op tape, ook op de tape laat staan, er word nooit overheen gefilmd. :) Ik twijfel of ik een "nieuwe" camera wil kopen, ik zit echt te twijfelen om een semi-prof camera 2ehands te kopen.

3ccd/3cmos had ik ook al in mijn gedachten:) Tapes/geheugenkaart maakt mij in principe niet veel uit, aangezien ik al mijn shows op tape, ook op de tape laat staan, er word nooit overheen gefilmd. :) Ik twijfel of ik een "nieuwe" camera wil kopen, ik zit echt te twijfelen om een semi-prof camera 2ehands te kopen.

Als ik je filmpjes zo zie denk ik dat je al een goede camera heb. Finales en extreme situaties blijf je met vuurwerk altijd houden denk ik en ik heb een vermoeden dat er maar heel weinig semi-prof danwel prof camera's zijn die dit goed kunnen vastleggen.
Het is van zoveel factoren afhanklijk...

Ik wil dit jaar mijn vuurwerk ook eens beter vast gaan leggen dan met mijn telefoon maar weet niet zo goed wat ik moet gaan kopen. ik vind geluid zelf wel heel erg belangrijk en kwam deze camera/recorder tegen: Zoom Q3HD

ik heb een filmpje gevonden op internet waar vuurwerk gefilmd werd en ik vroeg mij af wat jullie van de kwaliteit vinden op 720p bijvoorbeeld. is het een groot verschil qua beeldkwaliteit met bijvoorbeeld een goedkopere HD camera? (200-300 euro) of zou dit al een goede keuze zijn?

filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=HRdZ05sV3_Y

camera:
zoom_q3hd_sc.jpg

Ik wil dit jaar mijn vuurwerk ook eens beter vast gaan leggen dan met mijn telefoon maar weet niet zo goed wat ik moet gaan kopen. ik vind geluid zelf wel heel erg belangrijk en kwam deze camera/recorder tegen: Zoom Q3HD

ik heb een filmpje gevonden op internet waar vuurwerk gefilmd werd en ik vroeg mij af wat jullie van de kwaliteit vinden op 720p bijvoorbeeld. is het een groot verschil qua beeldkwaliteit met bijvoorbeeld een goedkopere HD camera? (200-300 euro) of zou dit al een goede keuze zijn?

filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=HRdZ05sV3_Y

camera: image

Ik vind de beeldkwaliteit op dat filmpje zeer matig. Bijzonder flets van kleur. Geen beeldstabilisatie zo te zien. Vermoedelijk weinig speling in het diafragma (staat te ver open in de film).
Lijkt me een echte budgetcamera...maar misschien is dat ook wat je zoekt...
Geluid is inderdaad niet onaardig.

Ik vind de beeldkwaliteit op dat filmpje zeer matig. Bijzonder flets van kleur. Geen beeldstabilisatie zo te zien. Vermoedelijk weinig speling in het diafragma (staat te ver open in de film).
Lijkt me een echte budgetcamera...maar misschien is dat ook wat je zoekt...
Geluid is inderdaad niet onaardig.

ik ben inderdaad niet in de markt voor boven de 300 eigenlijk...
ik weet niet hoeveel beter andere camera's zijn....qua geluid zullen die normaal minder zijn in de prijsklasse 200-300 euro maar is het beeld echt sigificant beter....of scheelt het niet zoveel als je in deze prijsklasse shopt...

Grappig om dit zo eens door te lezen. Ik denk dat mensen een onderscheidt moeten maken tussen twee zaken. De consumer camera's en de semi-pro / pro camera's. In de consumer hoek moet je je vooral niet laten lijden door allerlei specs en extra's. Er moet een goede lens op zitten en het mooiste blijft dat je zoveel mogelijk handmatig moet kunnen opnemen. HD is leuk maar er zijn ontzettend veel HD formaten binnen de wereld die de naam HD dragen maar eigenlijk niet zou mogen hebben. Daarbij als je dan in HD opneemt dan is het vaak op een geheugenkaartje met een enorme compressie erop. Dit laatste doet de fabrikant zodat men zoveel mogelijk kan opnemen op een SD kaart of dergelijke. Alleen deze compressie zorgt ervoor dat je veel van je kleurinformatie en detail kwijt raakt. Dus als je gaat kijken naar een nieuwe camera kijk dan eerst naar wat deze camera het video wegschrijft.

Als het om semi-pro / pro gaat dan zijn er ineens veel meer opties. Het grootste blijft nog steeds een goed CCD blok icm een goede lens. Er is tegenwoordig veel te vinden op het semi-pro verhaal al moet ik eerlijk zeggen dat veel camera's daar niet volledig aan voldoen. Belangrijk blijft vooral dat je alles handmatig kan instellen. Dit houdt in de kleurtemperatuur, diafragma, zoom, scherpte etc. Als je gaat kijken naar een semi pro camera kijk dan ook eens op de tweedehands markt. Er is namelijk mooi spul te koop voor schappelijke prijzen. Opnemen op tape of xd cam is helemaal niks mis mee, het voordeel is dat je zeker weet dat er geen compressie op zit. Wil je wel op sd kaartjes of ext HD schieten hou dan ook hier weer de compressie in de gaten. Als je een HD camera hebt schiet dan ook in HD als is het eind doel SD. Je kan namelijk beter achteraf een compressie doen omdat je het dan zelf in de hand hebt. Zelf ben ik overigens fan van 3 merken en dat is Sony, JVC, en panasonic. Zelf draai ik met sony en sachtler statief maar ook de andere 2 merken maken een mooi plaatje. JVC wil alleen wel soms afwijkend gaan doen als het gaat om compressie e.d.

Als je gaat opnemen zorg ervoor dat je je scherpte instelt op oneindig, de kleurtemperatuur in ieder geval boven de 5000 kelvin, en probeer zoveel mogelijk je diafragma open te hebben. Met dit laatste hou je het meest detail over in je eindresultaat.

Zomaar wat info van mijn kant. Mochten er vragen zijn of mensen die het niet eens met me zijn, dan hoor ik het wel ;-)

Hallo,

Zoals jullie wel gemerkt hebben zijn onze filmpjes niet in HD gefilmt. Wel met fotocamera maar dat willen we dit jaar anders gaan doen.

MIjn vraag aan jullie is:
Weten jullie een goede budget camera? Die dus niet zoveel kost.(+/- 100 euro)

Groetjes,
Knalgoed

Vraagje.
Ook ik ben toch stiekem aan het kijken zoeken naar een camera.
Om vuurwerk mee te filmen.
Dat geneuzel met familie filmpjes boeit mij niet.

Maar wat voor camera moet ik aan denken.
En aan welke prijs?
Ik zie camera's van Sony van 1300 euro tot 250 euro.
Is Sony goed merk, of moet ik toch voor een Canon of een JVC gaan?
Ik zit zelf te denken aan bedrag van 250 tot 300 euro, of zit ik helemaal verkeerd qua prijs en moet ik meer sparen?

Back
Bovenaan