Tips voor het fotograferen/Filmen/aankoop

Ik ben iets te onduidelijk geweest. Ik bedoelde een fotocamera, maar bedankt voor de snelle reacties! Ik hou de Panasonic HDC-SD10 even in mijn achterhoofd.

Ik ben opzoek naar de canon hv 20 of een vergelijkbare cam. Mijn budget is ongeveer €250. De camera moet de mogelijkheid hebben om een externe microfoon aan te sluiten.

Ik ben opzoek naar de canon hv 20 of een vergelijkbare cam. Mijn budget is ongeveer €250. De camera moet de mogelijkheid hebben om een externe microfoon aan te sluiten.

Dan kom je denk wel op marktplaats uit hoor. Deze camera kost dacht ik rond de 400 a 500

Laatst bewerkt:
ik wil me toch bezig gaan houden met het fotograferen van vuurwerk en omdat een spiegelreflex niet te betalen is voor mij denk ik er aan om een leuke superzoom / bridge te kopen. Nu wil ik wel weten of zo'n camera wel geschikt is om vuurwerk te fotograferen?

ik heb zelf op dit moment de Fujifilm Finepix S2000 HD of de Fujifilm Finepix S1500 op het oog

Hmm oke. Dat word dan aardig lastig. Het is mogelijk om met een compact/ hybride camera redelijke vuurwerkfoto's te maken alleen moet je er wel rekening mee houden dat je niet met "bulb" fotograferen. Houd in dat je met zelfbepaalde sluitertijd kan werken. Daarom raad ik aan om toch door te sparen voor een goedkope (tweedehands) dSLR met een draadontspanner is toch echt een musthave voor vuurwerkfotografie.

Beste leden,

Ik ben afgelopen zaterdag ook eens een informerend rondje gaan doen langs verschillende winkeliers. Er werden mij diverse opties aangereikt, en ik zou nu aan jullie willen vragen of jullie hier iets zinnigs over kunnen zeggen qua ervaring e.d. Ik heb namelijk totaal geen ervaring met filmcamera's, en onder jullie zijn er vast leden die mij hierin misschien een klein beetje beter kunnen adviseren qua ervaringen e.d.

De opties: Sony XR200, Canon HFM36 of de Panasonic HDC SD200

Tevens kwam een van de winkeliers met een voor mij opmerkelijk alternatief namelijk een fotocamera, de Canon 550D. Een dSLR camera die ook nog eens HD kan filmen.

Wie kan mij misschien van goed advies voorzien?

ik wil me toch bezig gaan houden met het fotograferen van vuurwerk en omdat een spiegelreflex niet te betalen is voor mij denk ik er aan om een leuke superzoom / bridge te kopen. Nu wil ik wel weten of zo'n camera wel geschikt is om vuurwerk te fotograferen?

ik heb zelf op dit moment de Fujifilm Finepix S2000 HD of de Fujifilm Finepix S1500 op het oog

Eerste probleem wat ik spot bij de Fujifilm Finepix S2000 HD, is het feit dat de maximale sluitertijd 4 seconden is! Dat is erg weinig voor vuurwerkfoto's. Sterker nog, als je de camera vooral wilt gebruiken voor vuurwerkfoto's, zou ik de S2000 HD niet nemen, puur vanwege het feit dat de sluitertijd tekort schiet!

Zoals Ruben al aangeeft, kun je met een spiegelreflex (DSLR) meer dan met een superzoom/bridge. Het gebruik van een externe flitster en afstandbediening zijn inderdaad voordelen van een DSLR. Toch heb ik zelf ook een superzoom, en ik ben er absoluut erg enthousiast over. Kijk hier naar wat foto's die ik heb gemaakt met mijn Panasonic Lumix FZ38.
Zoals Ruben al zei, is het met een superzoom niet mogelijk om bulb te kiezen. Inmiddels ben ik aardig handig en snel met m'n camera, om zo toch de benodigde sluitertijd goed in te schatten. Zonder erg arrogant over te komen, denk ik wel dat ik kan zeggen dat mijn foto's vaak niet onderdoen voor vuurwerkfoto's gemaakt met een DSLR.

Voor mijn review van de FZ38, zie dit topic op pagina 18 onderaan en 19 bovenaan.

Ik zelf ken de Finepix S2000 HD of de Fujifilm Finepix S1500 allebei niet. Maar een vlugge kijk op de specificaties geven mij de indruk dat beide toestellen nét op heel veel vlakken een fractie achterlopen op mijn FZ38. Toegegeven, de FZ38 is met ca. €280,- ook een stuk duurder. Maar nog altijd veel goedkoper dan een DSLR.

Ik kan je niet adviseren welke camera je moet nemen (ook omdat ik je budget niet weet), maar er zijn meer sueprzoom camera's dan die twee die jij heb gegeven. Vergeet ook de Sony DSC-HX1 niet, of de Olympus SP-570 UZ en de SP-590 UZ. Is de Panasonic FZ38 je te duur, en wil je niet zo mooi hoeven filmen met je camera, dan is de goedkopere FZ28 prima. Ik raad je aan om te kijken welke specificaties je écht zoekt in een camera, en wat je budget is. Bekijk dan de verschillende superzoom camera's op de markt en lees wat reviews.

zo dan, ben inmiddels aan het kijken voor een hdcamera, echter weet ik er niet zo heel veel van vandaar hier mijn verhaal....
Heb de volgende typen gezien die me wel wat lijken/in mijn budget zitten

Panasonic HDC-SD60
kan echter geen andere lens opgezet worden
€459

Sony HDR-XR155EB
€549 nu met 100 euro retour

Sony cx105
€439

Sony XC305 (harde schijf) €869

JVC HM300 €279

JVC HM550 €749

Heb wel gezien dat er behoorlijk wat prijsverschil is, bij de take it kost de xr155 namelijk €709, en ik mag toch aan nemen dat dat dezelfde is als bij de mediamrkt.

De bovenste twee staan mij wel aan, Heeft er nog iemand tips voor mij waar ik op moet letten

Ik zit net als 5pyroman5 in hetzelfde schuitje...

Ik zou ook wel wat advies kunnen gebruiken. Helaas zie ik ook nog geen reacties tot nog toe...terwijl je toch wel zou verwachten dat er binnen dit forum (vandaag 9.683 leden zag ik) echt wel iemand zou zijn die hierover iets zinnigs zou kunnen melden...

Leden, Hellup a.u.b.!

Even denken.....
tjah wat is handig waar je bij moet oplettten
1= Standbytijd
De standbytijd van je accu, je kan er natuurlijk een 2de bijkopen, maar die prijzen zijn best uitlopend per merk.
2= Geheugenkaarten
Wat voor type geheugenkaarten gebruikt de camera, hiervoor geldt het zelfde als wat hier boven staat.
3= Type bestanden
In wat voor bestand slaat je camera het filmpje op ? is dat bijvoorbeeld avchd ? let er dan op dat die bestanden meestal vrij groot zijn, en dat niet elke gemiddelde computer deze bestanden ook aan kan.
4= afspelen of bewerken
wat ga je met de filmpjes doen ? enkel alleen uploaden of wil je ze ook gaan bewerken ? let dan ook dat de software die je gebruikt ook compatible is met het gemaakte bestandsformaat.
5= pal/ntsc
let er op dat de camera filmt in PAL en niet in NTSC , aangezien pal de standaard is in nederland, over het algemeen zal je zoiezo zien dat de meeste cams in nederland pal zijn, dus dit zit wel goed, maar let er wel op als de camera bijvoorbeeld via een buitenlandse webshop koopt.
6= accessoires
Kijk ook naar de toekomst, wat wil je er evt later nog gaan bijkopen ? extra lens, statief, accu, afstandbediening, microfoon. Wat zou dat allemaal extra gaan kosten ? en heel belangrijk kan je camera dat allemaal ?

Zo........ hopelijk heb ik me steentje weer bijgedragen. en neej ik weet ook niet alles, dus Correct me if I am wrong

Gr stefan

Even denken.....
tjah wat is handig waar je bij moet oplettten
1= Standbytijd
De standbytijd van je accu, je kan er natuurlijk een 2de bijkopen, maar die prijzen zijn best uitlopend per merk.
2= Geheugenkaarten
Wat voor type geheugenkaarten gebruikt de camera, hiervoor geldt het zelfde als wat hier boven staat.
3= Type bestanden
In wat voor bestand slaat je camera het filmpje op ? is dat bijvoorbeeld avchd ? let er dan op dat die bestanden meestal vrij groot zijn, en dat niet elke gemiddelde computer deze bestanden ook aan kan.
4= afspelen of bewerken
wat ga je met de filmpjes doen ? enkel alleen uploaden of wil je ze ook gaan bewerken ? let dan ook dat de software die je gebruikt ook compatible is met het gemaakte bestandsformaat.
5= pal/ntsc
let er op dat de camera filmt in PAL en niet in NTSC , aangezien pal de standaard is in nederland, over het algemeen zal je zoiezo zien dat de meeste cams in nederland pal zijn, dus dit zit wel goed, maar let er wel op als de camera bijvoorbeeld via een buitenlandse webshop koopt.
6= accessoires
Kijk ook naar de toekomst, wat wil je er evt later nog gaan bijkopen ? extra lens, statief, accu, afstandbediening, microfoon. Wat zou dat allemaal extra gaan kosten ? en heel belangrijk kan je camera dat allemaal ?

Zo........ hopelijk heb ik me steentje weer bijgedragen. en neej ik weet ook niet alles, dus Correct me if I am wrong

Gr stefan

Je vergeet een belangrijk ding Stefan :

Eerst navragen of het niet om een bruilofsvuurwerk gaat !! :D:D Just kidding :p

Niet te betalen?
Ligt eraan wat je wil....ik heb er 1 te koop voor 250Euro voor meer info pm mij maar ff

ik ben er uit :)

sinds zaterdag ben ik de "trotse" eigenaar van een Nikon D3000 (samen met een 18-55mm kitlens) gekocht bij de media markt voor "maar" 339 eurotjes :)

Back
Bovenaan