Tegenwoordige afwerking van vuurwerk

Ligt het aan mij, of lijkt het erop dat het vuurwerk van tegenwoordig niet zo goed wordt afgewerkt qua voetjes en labels?

Ik heb vaker met merken van verschillende importeurs (Rubro, Wolff, Broekhoff, Funke, enz.) meegemaakt dat de labels en/of voetjes scheef staan, niet volledig bevestigd, gescheurd, teveel lijm of het gewoon geen "mooi" vierkante pot/batterij meer is.

Ergens heb ik het gevoel of indruk, dat het vroeger allemaal veel beter was. Dit geldt niet alleen voor de Schuurmans/Diamond Collection producten, en dan met name de pakketten met kleinere dingen erin, maar ook voor de Chinese pakketten met fonteinen, draaizonnen, romeinse kaarsen, etc. erin. Allemaal mooi rond of mooi vierkant en mooi afgewerkt.

Onlangs nog een docu gezien met onze forumlid Roel erin. Hij heeft enkele mooie plakboeken met diverse vuurwerklabels. Die lijken allemaal mooi volledig en goed bewaard. Tegenwoordig is het haast niet mogelijk om lang na het afsteken, een label van een product te halen. Dit is waarschijnlijk het gevolg van een slechtere afwerking.

Is daling van de afwerking het gevolg van een behoefte aan veel grotere volumes? Vroeger waren de meesten blij met enkele Chinese of merkpakketten en wat losse 200 grams potten. Tegenwoordig lijkt zo'n "O&N volume" (sterk) achterhaald.

Wat is jullie ervaring met de afwerking van het hedendaagse vuurwerk?

Boeiende gedachtegang.

Of vroeger alles perse beter was, weet ik niet. Ik heb oude fonteintjes (jaren 80, early 90) in mijn handen gehad, die ook scheve labeltjes hebben, voetjes van fonteintjes die loslaten of juist pijltjes waar het lontje uit valt. Dus of vroeger ook beter was. Niet perse denk ik.

Ik moet zeggen dat ik de huidige kwaliteit (eerlijk is eerlijk; batch 2018/2019) ook nog best recht vind, maar hoe batch 2022 was durf ik niet te zeggen (dit jaar niets gekocht). Zou het wellicht kunnen dat de merken waar het meer bij opvalt, merken zijn die relatief nieuw zijn? Merken die zich de afgelopen 10 jaar de markt in hebben gewerkt en super kwaliteit hebben neergezet, maar nu wat inboeten op kwaliteit omdat het kostentechnisch gewoon niet rendabel is?

Moet natuurlijk ook nog goeie marge voor iedereen op zitten hè... Dus de Chinees gaat zo veel mogelijk in zo kort mogelijke tijd produceren.

Ik zie het met name ook bij het kleine spul. Afgeraffeld spul met lontjes die eruit vallen, voetjes die eraf vallen. Bij de cakes en compounds heb ik dit niet ervaren en bij sommige merken is de afwerking juist erg netjes.

Ligt ook aan welke firma erachter staat , bij Funke heb ik nog geen scheve voetjes gezien en ook de labels zitten altijd wel goed (wat ik heb gehad dan)
Weco Duitsland vind ik ook altijd wel zeer netjes , daarbij nog in een stevige omdoos en bij kleinere of rechthoekige cake’s dat uitklapbare standvoetje eronder van karton .
Die voetjes kosten volgens mij bijna niks en zou zeer veel afkeur ivm omvallen/stuiteren kunnen besparen bij enkele importeurs .

Ligt ook aan welke firma erachter staat , bij Funke heb ik nog geen scheve voetjes gezien en ook de labels zitten altijd wel goed (wat ik heb gehad dan)
Weco Duitsland vind ik ook altijd wel zeer netjes , daarbij nog in een stevige omdoos en bij kleinere of rechthoekige cake’s dat uitklapbare standvoetje eronder van karton .
Die voetjes kosten volgens mij bijna niks en zou zeer veel afkeur ivm omvallen/stuiteren kunnen besparen bij enkele importeurs .

IL&T test altijd zonder de voetjes uit te klappen... :bonk::frusty:

Of het met een slechte(re) afwerking te maken heeft weet ik niet. Maar wat me wel opvalt is dat cakes de laatste jaren veel sneller in brand lijken te vliegen dan vroeger. Bij wat grotere cakes/compounds soms zelfs nog tijdens het schieten. Of dat te maken heeft met kruidresten, ander soort karton of dat er vroeger iets van een impregneermiddel werd gebruikt, geen idee maar in mijn herinnering kon je vroeger prima een stapeltje afgeschoten cakes de hele nacht laten staan terwijl er nu met een minuut of 10 de vlammen er uit slaan.

Of het met een slechte(re) afwerking te maken heeft weet ik niet. Maar wat me wel opvalt is dat cakes de laatste jaren veel sneller in brand lijken te vliegen dan vroeger. Bij wat grotere cakes/compounds soms zelfs nog tijdens het schieten. Of dat te maken heeft met kruidresten, ander soort karton of dat er vroeger iets van een impregneermiddel werd gebruikt, geen idee maar in mijn herinnering kon je vroeger prima een stapeltje afgeschoten cakes de hele nacht laten staan terwijl er nu met een minuut of 10 de vlammen er uit slaan.

Dat komt puur door de wind. De wind wakkert een nasmeulende cake zo in de hens.

Kan ook zijn dat het tegenwoordig allemaal goedkoper moet en de tubes wat dunner zijn dan vroegah

Back
Bovenaan