Stoor jij je ook zo aan harde vuurwerkknallen?

Waarom ik de Cobra's en dergelijke geen vuurwerk vind?
De Cobra 6 bevat 50 gram kruit, dat vind ik als ouwe bok niet normaal.
Vroeger was men blij met een doosje strijkers en later de nitraten en de vlinders.
En zo werd het steeds erger, maar ik vrees dat het nu te ver uit te hand loopt.
Mensen irriteren zich er aan en helaas klimt men nu in Twitter om te gaan mekkeren over een vuurwerk verbod.
Maar men stapt niet op iemand af om te zeggen, of ze even willen ophouden.
Maar ja, ik snap wel dat men dat ook niet durft, je wordt gelijk volgescholden met de vreeslijkste ziektes.

En ja ik geniet zeker van een paar lekkere dikke bommen tijdens een Zena Trophy, o.i.d.
Maar dat is spul wat wordt afgestoken door professionals en niet door een koekwous van 13/14 jaar.

Ja en ongeveer de helft van die 50 gram kruit is maar flash de rest is voor de pre burner

1. Je noemt jezelf een opa. Ik had het over bejaarden.
2. Ik noem niemand niks ik doelde op hetgeen vroeger was alles beter. En ook onze ouders mochten alles dus moeten wij het nu voor de jongeren verpesten.
3. Noem a.u.b. Geen 'we' in de mond. spreek voor jezelf ik ben namelijk wel een ekte freak!
4. Of ik wel of geen empatisch vermogen heb kun jij niet bepalen uit 1 á 2 berichten van mij.
5. Idem voor respect.

Dus wie heeft hier nou last van kortzichtigheid en tunnelvisie? Beste steek jij jouw vuurwerk in de bossen af... Oh nee dan hebben de bos dieren daar last van. Beste steek jij jouw vuurwerk in de weilanden af oh nee daar heeft de boer en zijn vee last van.. Beste steek jij jou vuurwerk in jouw woonwijk af oh nee daar hebben diverse dieren en bewoners last van... Resumé beter steek jij geen vuurwerk af...

En grappig dat je post 52 je bericht verwijderd omdat het toch een onzinnige discussie is.. Waarom bemoei je je er in eerste instantie dan mee? En waarom kom je later in post 77 dan toch weer terug in de discussie?? Over tunnelvisie en kortzichtigheid gesproken..

Ik weet niet wat je probeert te bereiken maar je komt niet echt respectvol over zo.
en enig punt wat je daardoor probeert te maken word totaal ondergeneeuwd door je toxisch houding zo ;).

En volgens mij heb je met een aantal van je punten airforce zijn reactie niet goed gelezen aangezien je de plank nogal mis slaat.

die eindeloze discussie kan vrij kort gemaakt worden door cijfers..
Ik denk dat de hoeveelheid mensen die van dikke knallen houden flink in de minderheid zijn. Aangezien we in een democratie leven is het nou eenmaal bepaald dat dikke knallen niet geacepteerd zijn.

Misschien leuk om een poll te doen ipv van discussie ?

Wel kan er gediscussieerd worden of de huidige knallen van legaal vuurwerk wel wat harder mogen.

Zelf ooit nitraten gehad die lekker knalden maar de cobra 6 of hoger en vlinders en super vlinders vind ik gewoon te hard gaan.

Een poll gaat niet werken want veel mensen zijn in deze democratie gebanned omdat ze van harder vuurwerk hielden dan dat hier toegestaan is dus het grootste gedeelte wat is overgebleven is voor plof knalletjes.

Een poll gaat niet werken want veel mensen zijn in deze democratie gebanned omdat ze van harder vuurwerk hielden dan dat hier toegestaan is dus het grootste gedeelte wat is overgebleven is voor plof knalletjes.

Tja dan is de discussie dus vrij kort. Ik hou ook wel van met 180 over de snelweg knallen ala de autobahn in duistland maar de meerderheid heeft nou eenmaal bepaald dat we dat hier niet acceptabel vinden.

Idem met zware knallen dus.

Volgens mij behoor jij tot het verkeerd kamp en heb jij vandaag op school het woord toxisch geleerd ga jij maar weer spelen met sterretjes..

Kijk mensen dit soort types en type reacties verpesten dus discussies ;)
Meteen mensen in kampen duwen en als anti bestempelen. En nog een denigerende opmerking als toetje toe !
Goed bezig

Bombone? Je bent alleen maar bezig met mensen aan te vallen, je hebt het over respect waar is die van jou dan? iedereen heeft toch zijn mening? Dat kan jij blijkbaar moeilijk accepteren en moet iedereen de grond in boren waar je het niet mee eens bent.

Relax man!

Het is tijd dat we moeten opletten wat we doen met vuurwerk. Het is toch duidelijk dat de niet vuurwerk liefhebbers zich erg storen aan het geknal en houden van zeuren. Ja je kan er schijt aan hebben en dat mag je ook hebben, maar helaas is het een goede bron voor de haters om onze traditie kapot te maken. Sta er even bij stil denk er is over na dat we er wel iets aan kunnen doen door netjes te wachten tot 31 december, en pas op wat je doet met de zware knallen ook al ga je er verstandig mee om. Lok het niet
uit.

Ik ga me er veder ook niet meer mee bemoeien.

Bombone? Je bent alleen maar bezig met mensen aan te vallen, je hebt het over respect waar is die van jou dan? iedereen heeft toch zijn mening? Dat kan jij blijkbaar moeilijk accepteren en moet iedereen de grond in boren waar je het niet mee eens bent.

Relax man!

Het is tijd dat we moeten opletten wat we doen met vuurwerk. Het is toch duidelijk dat de niet vuurwerk liefhebbers zich erg storen aan het geknal en houden van zeuren. Ja je kan er schijt aan hebben en dat mag je ook hebben, maar helaas is het een goede bron voor de haters om onze traditie kapot te maken. Sta er even bij stil denk er is over na dat we er wel iets aan kunnen doen door netjes te wachten tot 31 december, en pas op wat je doet met de zware knallen ook al ga je er verstandig mee om. Lok het niet
uit.

Ik ga me er veder ook niet meer mee bemoeien.

Ik kan wel merken dat groenlinks je geraakt heeft.. Ooit wat een splinterpartij was is nu volgens velen hier groot genoeg om het voor ons te verpesten..

En hoezo respect de discussie loopt toch zoals die loopt? Ik heb toch niemand beledigd of uitgescholden?

Haha Serieus. laat maar!

Je hoort niet thuis op een forum op welk forum dan ook heb je discussies maar jij leeft in je eigen wereld.

Wat een discussie weer...
Ik hoor zelfs iemand zeggen dat die naar de buren loopt omdat zij wat cakes afsteken op een verjaardag... echt ongelofelijk.
En dan nog een hele rits argumenten erbij want mens en dier hebben er last van en zijn zo voor een verbod.
Komop man.
Wat cakes op een verjaardag, als mensen daar al last van hebben ligt dat eerder aan hun dan aan die cakes. (Uitzonderingen daar gelaten)

Net als freaks die zeggen zich te irriteren aan vuurwerkknallen.
Ja, vuurwerkfreaks, die zich ergeren aan, vuurwerk.
Hoe dan?
En ja, misschien werkt dit een verbod in de hand. En ja, veel mensen hebben hier last van.
Maar bijzonder veel mensen interesseert het gewoon ook geen reet.
Het gebeurt nou eenmaal in december.
Dit jaar,vorig jaar en volgend jaar.
Fantastisch toch! De dag der dagen komt er weer aan. De dag dat freaks hun hobby in volle glorie kunnen uitoefenen.
De dag die in de maand valt wanneer er kerstbomen staan, wanneer sinterklaas cadeaus uitdeelt en gelukkig snel weer vertrekt. De maand waarin het koud is, waarin er kerstlichtjes hangen, en waarin je knallen hoort!!
Ik als vuurwerkliefhebber weet niet hoe snel ik moet gaan kijken als ik een cake af hoor gaan.
En na een harde knaller denk ik wauw die ging hard, en blijf ik 5 minuten gefocust op een eventuele tweede knal.

Vuurwerk beperkt zich niet tot een dag. Vuurwerk beperkt zich niet tot 3 dagen vuurwerkverkoop. Vuurwerk beperkt zich niet tot shows geschoten door 'professionals'.
Vuurwerk komt met een sfeer. Een gevoel dat je krijgt wanneer je het afsteekt, hoort, ziet of ruikt.
Die sfeer die hier is ontstaan door een paar leden, en vervolgens vrolijk wordt opgevolgd door de meesten, vind ik ronduit walgelijk.
Alleen consumentenvuurwerk is goed. Alleen op oudjaarsavond vanaf 18:00 en geen seconde eerder. Alleen met een compleet beschermend pak aan. Alleen onder de 25 kilo. Oh nee wacht dat dan weer niet want dat komt dan weer net even niet goed uit.
De meesten hebben het zelf gehad, afgestoken, of zijn er zelfs mee opgepakt.
Sommigen hebben hier in het verleden fotos gepost van wasrekken vol cobras.
Anderen vinden cobras geen vuurwerk, maar een 120 meter mascleta van zena wel. (Zoiets veroorzaakt geen overlast?)

En dan heb je nog de leden die van elk soort vuurwerk houden. Die blij worden van een harde knal. En die vervolgens weer de leden die hier tegen zijn voor vanalles en nog wat uitmaken. Waarom? Ik vind sommige meningen ook absurd, maar dat zijn meningen, waar ik het niet mee eens hoef te zijn. Zolang het maar niet voor waar wordt gebracht, wat dan wel weer regelmatog gebeurt. Sommige voelen zich de vuurwerkkoningen die vanaf hun troon lopen te preken hoe slecht knallen zijn. Waarop de voorstanders weer als een stel hooligans lopen te s hreeuwen hoe achterlijk het is. (No offence)
Komop gasten, doe ff een beetje lief en realistisch allemaal.

En om het dan even op mij te betrekken.
Nee ik heb geen illegaal vuurwerk, nooit gehad en nooit afgestoken.
Ik heb een eigen woning een prima baan en andere hobbys die niet altijd even legaal zijn.
Met vuurwerk wil ik geen risico nemen en neem ik genoegen met mooie legale nederlandse en belgische potten.
Maar als ik een knal hoor, of een maatje heeft een cobra bij ben ik er ook om ervan te genieten. Ook buiten oudjaar.
En ik bewaar zelf ook lekker wat cakes voor verjaardagen, en ja ook deze buiten oudjaar om.
Nog nooit iemand over gehoord, en doe het al jaren. Gewoon op straat. Andere buren trouwens ook.
Waar gaat het ook over. Een beetje vuurwerk...
En het ergste dan misschien nog wel, ja ik volg en kijk de videos van onder andere xtremerides etc. Fantastisch vuurwerk. En dan dagelijks filmpjes. Prachtig! Ben ik het altijd met hem en anderen eens? Nee. Nou en? Het gaat om vuurwerk, mijn hobby, prachtig. Ik geniet ervan.
Janmer hoe alles steeds maar in het negatieve gedraaid wordt.
Als je tot hier daadwerkelijk hebt doorgelezen respect, het is een lang verhaal geworden haha.

Fijne maand allen!

Haha Serieus. laat maar!

Je hoort niet thuis op een forum op welk forum dan ook heb je discussies maar jij leeft in je eigen wereld.

Precies wat je zegt laat maar.. Inspraak zonder inzicht is een uitspraak zonder uitzicht. Schrijf die maar op een tegeltje voor op de wc is super leuk. En brengt je toch toch andere inzichten ;)

Ik hoor zelfs iemand zeggen dat die naar de buren loopt omdat zij wat cakes afsteken op een verjaardag... echt ongelofelijk.
En dan nog een hele rits argumenten erbij want mens en dier hebben er last van en zijn zo voor een verbod.
Komop man.
Wat cakes op een verjaardag, als mensen daar al last van hebben ligt dat eerder aan hun dan aan die cakes. (Uitzonderingen daar gelaten)

Hoe dan?
En ja, misschien werkt dit een verbod in de hand. En ja, veel mensen hebben hier last van.
Fantastisch toch! De dag der dagen komt er weer aan. De dag dat freaks hun hobby in volle glorie kunnen uitoefenen.
De dag die in de maand valt wanneer er kerstbomen staan, wanneer sinterklaas cadeaus uitdeelt en gelukkig snel weer vertrekt. De maand waarin het koud is, waarin er kerstlichtjes hangen, en waarin je knallen hoort!!
Ik als vuurwerkliefhebber weet niet hoe snel ik moet gaan kijken als ik een cake af hoor gaan.
En na een harde knaller denk ik wauw die ging hard, en blijf ik 5 minuten gefocust op een eventuele tweede knal.

Vuurwerk beperkt zich niet tot een dag. Vuurwerk beperkt zich niet tot 3 dagen vuurwerkverkoop. Vuurwerk beperkt zich niet tot shows geschoten door 'professionals'.
Vuurwerk komt met een sfeer. Een gevoel dat je krijgt wanneer je het afsteekt, hoort, ziet of ruikt.
Die sfeer die hier is ontstaan door een paar leden, en vervolgens vrolijk wordt opgevolgd door de meesten, vind ik ronduit walgelijk.
Alleen consumentenvuurwerk is goed. Alleen op oudjaarsavond vanaf 18:00 en geen seconde eerder. Alleen met een compleet beschermend pak aan. Alleen onder de 25 kilo. Oh nee wacht dat dan weer niet want dat komt dan weer net even niet goed uit.
Anderen vinden cobras geen vuurwerk, maar een 120 meter mascleta van zena wel. (Zoiets veroorzaakt geen overlast?)

En dan heb je nog de leden die van elk soort vuurwerk houden. Die blij worden van een harde knal. En die vervolgens weer de leden die hier tegen zijn voor vanalles en nog wat uitmaken. Waarom? Ik vind sommige meningen ook absurd, maar dat zijn meningen, waar ik het niet mee eens hoef te zijn. Zolang het maar niet voor waar wordt gebracht, wat dan wel weer regelmatog gebeurt. Sommige voelen zich de vuurwerkkoningen die vanaf hun troon lopen te preken hoe slecht knallen zijn. Waarop de voorstanders weer als een stel hooligans lopen te s hreeuwen hoe achterlijk het is. (No offence)

Ik heb een eigen woning een eigen huis en andere hobbys die niet altijd even legaal zijn.
Met vuurwerk wil ik geen risico nemen en neem ik genoegen met mooie legale nederlandse en belgische potten.
Maar als ik een knal hoor, of een maatje heeft een cobra bij ben ik er ook om ervan te genieten. Ook buiten oudjaar.
En ik bewaar zelf ook lekker wat cakes voor verjaardagen, en ja ook deze buiten oudjaar om.
Nog nooit iemand over gehoord, en doe het al jaren. Gewoon op straat. Andere buren trouwens ook.
En het ergste dan misschien nog wel, ja ik volg en kijk de videos van onder andere xtremerides etc. Fantastisch vuurwerk. En dan dagelijks filmpjes. Prachtig! Ben ik het altijd met hem en anderen eens? Nee. Nou en? Het gaat om vuurwerk, mijn hobby, prachtig. Ik geniet ervan.
Als je tot hier daadwerkelijk hebt doorgelezen respect, het is een lang verhaal geworden haha.

Fijne maand allen!

Perfect verwoord kerel!!! Ook hoe je die emotie omschrijft over die zware knal en dan 5 minuten wachten want je verwcht de volgende!! Schitterend ik deel dat gevoel..

Ik quote je even, dan kan het tegenkamp dit nog een keer goed lezen!

Ten eerste denk ik dat de mensen niet beseffen dat de splinterpartij GroenLinks tegenwoordig erg hoog in de peilingen staan, in hoeverre dit naar waarheid is tenminste. Het is en blijft een voorspelling, maar wel een beangstigde.

Mijn mening? Ik ben zelf een 18-jarige tiener en ik heb in het verleden op een afgesloten terrein van een vriend lopen knallen voor oud en nieuw. Hier had niemand last van. Ik ben inmiddels wat ouder en geduldiger geworden. Ja het is rot om te wachten en elke dag op het forum en filmpjes bekijken maken het niet makkelijker, maar ik doe er wel alles aan om zo min mogelijk mensen tot last te zijn.

Zelf heb ik hier en daar problemen gehad met buren OP oudjaarsdag NA 18:00 wat ik dus weer niet kan respecteren. Excuses voor je kat of hond, maar ik knal er dan op los (ook prachtige sier uiteraard). Uiteraard verplaats ik me dan maar dat laat wel zien dat mensen tegen vuurwerk ALTIJD er last van hebben en meestal andere mensen hun plezier niet gunnen.

Ik zelf geniet ervan als er op kerstavond een cakeje in de buurt afgaat en ik wil dan geen seconde missen, omdat ik zelf een groot liefhebben ben. Maar zelf blijf ik er nog vanaf. Vuurwerk is leuk en geweldig, maar ik wil er me hele leven van kunnen genieten.

Echter sowieso is er laatste tijd weinig negativiteit t.o.v. vorige jaren. Meer positief nieuws wat uiteraard goed is. Verder snap ik beide kanten. Vuurwerk is geweldig maar mijn intentie was nooit om iemand te verwonden, dat is niemand intentie hier. Vuurwerk steek je af vanwege het effect en het gevoel, maar als een stel dronken jongeren nitraten of cobra's in een tuin gaan gooien.. Dan snap ik, al ben je vuurwerkliefhebber, dat je dan bang word voor je kat. Je haat de knallen niet, maar meer het feit dat ze vuurwerk in het slechte daglicht zetten en het misbruiken: "Jongeren blazen kat op met vuurwerk" zie je dan als krantenkoppen...

Dat soort mensen zullen er altijd zijn maar laten wij, als volwassene pyro's rustig blijven en iedereen tevreden houden zodat onze traditie blijft bestaan. Want ja, het loopt wel degelijk gevaar. En al loopt het niet gevaar, we kunnen het beste geen risico's nemen en ons houden aan de regels.

(http://www.dagelijksestandaard.nl/2...prong-van-tien-zetels-op/peilingen-4-12-2016/)

Ten eerste denk ik dat de mensen niet beseffen dat de splinterpartij GroenLinks tegenwoordig erg hoog in de peilingen staan, in hoeverre dit naar waarheid is tenminste. Het is en blijft een voorspelling, maar wel een beangstigde.

Mijn mening? Ik ben zelf een 18-jarige tiener en ik heb in het verleden op een afgesloten terrein van een vriend lopen knallen voor oud en nieuw. Hier had niemand last van. Ik ben inmiddels wat ouder en geduldiger geworden. Ja het is rot om te wachten en elke dag op het forum en filmpjes bekijken maken het niet makkelijker, maar ik doe er wel alles aan om zo min mogelijk mensen tot last te zijn.

Zelf heb ik hier en daar problemen gehad met buren OP oudjaarsdag NA 18:00 wat ik dus weer niet kan respecteren. Excuses voor je kat of hond, maar ik knal er dan op los (ook prachtige sier uiteraard). Uiteraard verplaats ik me dan maar dat laat wel zien dat mensen tegen vuurwerk ALTIJD er last van hebben en meestal andere mensen hun plezier niet gunnen.

Ik zelf geniet ervan als er op kerstavond een cakeje in de buurt afgaat en ik wil dan geen seconde missen, omdat ik zelf een groot liefhebben ben. Maar zelf blijf ik er nog vanaf. Vuurwerk is leuk en geweldig, maar ik wil er me hele leven van kunnen genieten.

Echter sowieso is er laatste tijd weinig negativiteit t.o.v. vorige jaren. Meer positief nieuws wat uiteraard goed is. Verder snap ik beide kanten. Vuurwerk is geweldig maar mijn intentie was nooit om iemand te verwonden, dat is niemand intentie hier. Vuurwerk steek je af vanwege het effect en het gevoel, maar als een stel dronken jongeren nitraten of cobra's in een tuin gaan gooien.. Dan snap ik, al ben je vuurwerkliefhebber, dat je dan bang word voor je kat. Je haat de knallen niet, maar meer het feit dat ze vuurwerk in het slechte daglicht zetten en het misbruiken: "Jongeren blazen kat op met vuurwerk" zie je dan als krantenkoppen...

Dat soort mensen zullen er altijd zijn maar laten wij, als volwassene pyro's rustig blijven en iedereen tevreden houden zodat onze traditie blijft bestaan. Want ja, het loopt wel degelijk gevaar. En al loopt het niet gevaar, we kunnen het beste geen risico's nemen en ons houden aan de regels.

(http://www.dagelijksestandaard.nl/2...prong-van-tien-zetels-op/peilingen-4-12-2016/)

Peilingen zeggen niks kerel. Kijk maar naar de Amerikaanse verkiezingen. Ik hoop dat Wilders aan de macht komt en dat niet alles omdat die vent van de tradities is ;) groenlinks zal btw nooooooit groot genoeg worden het is een one-issue partij die te links is.. Die willen bijvoorbeeld 1000 miljard uitgeven terwijl er maar de helft binnen komt dit is dus onmogelijl en zullen ze het nooit waar maken!

Komop man.

Hoe dan?

Ik heb een eigen woning een prima baan en andere hobbys die niet altijd even legaal zijn.

Fijne maand allen!

Dat heb je mooi verwoord en de passie spat er af.
net als freaks die zeggen zich te irriteren aan vuurwerkknallen.
Hoe dan?

Smaken verschillen nou eenmaal en harde klappen kunnen nou eenmaal onprettig zijn voor sommigen net als harde muziek bijvoorbeeld.
Overigens vind ik carbid schieten wel prettig maar een dikke vlinder die op een paar meter afstand niet.. geen idee hoe dat kan.
Ik denk dat associatie verkeerd gebruik van "illegaal" vuurwerk de perceptie of een dikke knal prettig is of niet ook beïnvloed.

Carbid schieten wordt meer gea
accepteerd omdat mensen dat associëren met plattelands jongelui die dat vaak in georganiseerde groepen doen.
In tegenstelling tot jongelui die cobra's gebruikt om prullenbakken en brievenbussen of jerrycans benzine op te blazen (zie instagram)

Grappig hoe ik het bijna totaal met je eens ben en Bombone ook terwijl hij mij automatisch in het het "anti kamp" duwt.
En op die kortzichtigheid wil ik hem aanspreken maar blijkbaar ziet hij het niet en veroorzaakt hij alleen maar verdeeldheid en haat.

Maar goed dit gaat wel erg offtopic zo.

Komop man.

Hoe dan?

Fijne maand allen!

Heerlijk de passie spat er van af. :D

Om die kennis te hebben die ik verwoord moet je langer op het forum
Zitten om te weten hoe bepaalde leden hier schijnheilig bekeerd zijn. Daarnaast meng jij je in de discussie tussen mij en 2 andere leden zonder echt kennis genomen te hebben van de feiten. Ik begon bijna te denken dat airforce met 2 accounts te werk gaat. Ook probeer jij mij vast te lullen met een betoog die niet heel sterk is maargoed dat kun je leren.

Bedenk wel schijnheilig bekeerd zijn of nadenken waar we of beter hun nu mee bezig zijn een verschil is.

Stoor ik mijzelf aan harde knallen, nee totaal niet of het nou in april is of nu in december maakt me niks uit, net als de meeste hier gelijk altijd ff naar buiten of een raampje open gooien om te luisteren/kijken of er nog misschien nog meer komt heerlijk gewoon:)

Laurence en bombone jullie beiden lijken wel een getrouwd stel:rolleyes: respecteer gewoon elkaars mening en ga verder met je leven ipv elkaar reacties zo zuur mogelijk te maken:frusty:

Bedenk wel schijnheilig bekeerd zijn of nadenken waar we of beter hun nu mee bezig zijn een verschil is.

Precies. Het is puur verstand te zien waar de aituatie staat en daarin een constructieve mening aan te nemen. Oftewel: het goedkeuren van en meedoen aan breken van legale stooktijden helpt mee aan verder demoniseren van vuurwerk en bedreigt het gedoogd (ook van illegaal spul, waar ik niet oerse tegen ben) afsteken van vuurwerk met oudjaar. Dat getuigt enkel van een onvolwassen anti-autoritaire houding die uiteindelijk altijd tegen je werkt. En daarnaast drukt men de goedwillende rest in het verdomhoekje en als uiterste wordt de liefhebber (bij een verbod) de complete illegaliteit ingedwongen met alle hoge straffen als risico. Vooe mij zou het dan klaar zijn, met dank aan hen die schijt hebben aan regels en maatschappelijke orde. Welvaartsziekte van de verwende Hollandse samenleving.

Om wat knallen te horen vanaf ongeveer oktober vindt ik juist leuk, dat brengt mij juist in die gezellige stemming. Maar die keiharde dreunen, ja daar stoor ik mij zeker aan. Hier komt dan ook bij dat juist die harde dreunen het voor ons, die lekker met oud&nieuw willen stoken het aan het verzieken zijn. Hier komt namelijk het meeste overlast van voort.

Als ik op bezoek ben bij vrienden en kennissen komt ook wel s het onderwerp "vuurwerk" ten sprake. Heb al een aantal keren gehoord dat van hun vuurwerk verboden mag worden want de knallen worden steeds harder hier in Nederland. (Heb dan vooral contacten met ouderen) maar als ik dan vraag, wat vind u van siervuurwerk? JAAA, dat vinden ze prachtig! En die gewone (Nederlandse) knallen hebben ze ook geen problemen mee. Da's toch gezellig, zeggen ze dan.

Kortom, ja, ik erger mij aan die extreem harde knallen. Om de redenen dat ik van mening ben dat juist die overlast veroorzaken en omdat hun het voor ons, wij die wel fatsoenlijk en wijs met vuurwerk omgaan, aan het verzieken zijn. Want juist daardoor lijken mensen een hekel aan vuurwerk te krijgen.

Dus laten we met z'n allen zoveel mogelijk nee stemmen op petities tegen het consumenten vuurwerk in Nederland.

Precies. Het is puur verstand te zien waar de aituatie staat en daarin een constructieve mening aan te nemen. Oftewel: het goedkeuren van en meedoen aan breken van legale stooktijden helpt mee aan verder demoniseren van vuurwerk en bedreigt het gedoogd (ook van illegaal spul, waar ik niet oerse tegen ben) afsteken van vuurwerk met oudjaar. Dat getuigt enkel van een onvolwassen anti-autoritaire houding die uiteindelijk altijd tegen je werkt. En daarnaast drukt men de goedwillende rest in het verdomhoekje en als uiterste wordt de liefhebber (bij een verbod) de complete illegaliteit ingedwongen met alle hoge straffen als risico. Vooe mij zou het dan klaar zijn, met dank aan hen die schijt hebben aan regels en maatschappelijke orde. Welvaartsziekte van de verwende Hollandse samenleving.

Richardus, je vat het probleem heel mooi samen.

Ik heb deze thread ook met *verbazing* gelezen, terwijl een aantal mensen zich ontzettend hard inzet in de strijd voor het behoud van de vuurwerktraditie.

Iedereen kan inzien dat social media ook een aandeel heeft in dit probleem. Bedenk eens hoeveel van de vroeg-afstekers / zware klappen worden nu ontstoken terwijl er iemand staat de filmen (met het idee om het later op social media te kwakken). Dat laatste zie je vooral onder pubers, tenminste als je de meeste filmpjes bekijkt.

Back
Bovenaan