Ik vind die knallen knallen heerlijk om te horen hoor! Cakes, blokken, salutes, schiet alles maar de lucht in, zolang je het maar veilig doet. Het vroegtijdige geknal is altijd een voorbode die aangeeft dat er een schitterende tijd in aantocht is!
Maar ik zet me graag in voor het behoud van de traditie, en in mijn ogen is het echte zware knalwerk daar niet mee te vereenzelvigen. Ik zal hier niet het heilige boontje uit gaan hangen. Ik heb tot ong. 6 jaar geleden zelf ook van dat spul afgestoken, en ik heb daar intens van genoten en koester die herinneringen nog steeds. Maar vandaag de dag is de publieke opinie t.o.v. vuurwerk dusdanig veranderd (mede door de immer aanwezige social media..) dat ik me sterk afvraag of je dit soort spul koste wat het kost nog moet willen stoken.
Ik denk niet dat het zogehete "vuurwerk probleem" erger is geworden, integendeel zelfs! Maar het is in deze tijd wel veel zichtbaarder geworden. Daarnaast hebben veel mensen tegenwoordig het idee dat als ze zich ergens aan storen, in dit geval vuurwerk, dat hun onvrede door eenieder gerespecteert dient te worden. Dat ze daarmee voorbij gaan aan het feit dat ze zelf andermans manier van plezier hebben/feest vieren evenmin respecteren is vervolgens aan dovemans oren gericht..
Knal maar zo veel je wilt, zo hard als je wilt, en wanneer je wilt. Maar probeer niet te ontkennen dat je door je niet aan de regels te houden de anti-lobby hun bestaansrecht geeft.