Stoor jij je ook zo aan harde vuurwerkknallen?

Ik vind dat jullie het gewoon een beetje raar verwoorden
Illegaal knalt harder maar is 10x zo veilig als nederlands vuurwerk
Kijk bijv eens naar de cobra een lont van 7/8cm en dan eerst nog 7 sec een vlam en dan de knal pas
De prof cakes zitten prima in elkaar! Weinig kruit verlies integendeel met nederlands vuurwerk

En over het verbod en te vroeg afsteken
Vergeten jullie dat een nederlander uurtje of 2 hoeft te rijden wil die vuurwerk hebben (belgie)
Kun je het hele jaar dus halen en dan kunnen ze het ook afsteken dus vroege knallen hou je altijd;)

Veiligheid of de kwaliteit van prof vuurwerk staat hier niet ter discussie. De overlast van te vroeg afsteken en dan ook met name de locatie waar dit gebeurt wel. Dit zorgt terecht voor Irritatie en zelfs bange mensen. Niet iedereen houdt er van. Daar kan je ook wat rekening mee houden.

Veiligheid of de kwaliteit van prof vuurwerk staat hier niet ter discussie. De overlast van te vroeg afsteken en dan ook met name de locatie waar dit gebeurt wel. Dit zorgt terecht voor Irritatie en zelfs bange mensen. Niet iedereen houdt er van. Daar kan je ook wat rekening mee houden.

Nee maar jullie praten over cobra tis alleen maar cobra cobra terwijl 9 van de 10 knallen gewoon nitraatjes zijn van jochies uit belgie tuurlijk worden cobras afgestoken maar omdat te vergelijken met handgranaten kan toch niet waar zijn straks is een shel nog een vliegtuigbom .....

Ben zeker met je eens vroegtijdig afsteken is irritant heb zelf ook een hond die doodsbang is
Maar ik steek gewoon mijn vuurwerk af beestje gaat onnder bank liggen heb geen last van

De mensen die dingen slopen/onverantwoord afsteken die verpesten het voor ons

Er zijn hier twee dingen die door elkaar lopen.
1. Het feit dat er mensen zijn die overlast ervaren en dat er mensen zijn die dat niet ervaren.
Wanneer ik vanuit mijzelf spreek stoor ik mij niet zo aan knallen. Sommige dreunen vind ik wel absurd op het moment zelf maar ik kan er achteraf om lachen. Bovendien zijn dat vaak momenten vroeg in de avond; 's nachts of 's ochtends vroeg vinden er geen knallen plaats in mijn omgeving. Het zou een ander verhaal geweest zijn wanneer mijn nachtrust werd verstoord, bijvoorbeeld.
Maar ik kan mij heel goed voorstellen dat er groepen mensen zijn die sneller schrikken van knallen en bij wie het in de "irritatiezone" komt. Die mensen moet men respecteren.

2. Het feit dat de meeste overlast en schade door illegaal vuurwerk komt.
Deze is uiteraard discutabel. Natuurlijk zijn er veel lichtere knallen die zowel door legaal luchtvuurwerk komen als door illegale grondknallers, zoals strijkers, vlinders of nitraten (rond de 2 gram flash, wat dus ook in legaal luchtvuurwerk zit). Ook hier ervaren mensen overlast van.
En dan hebben we natuurlijk het professionele knalvuurwerk als Ground salutes, Cobra's, lawinepijlen (salutepijlen) en saluteshells. Terecht dat dit mensen bang maakt op onverwachte en onlogische tijdstippen.

Feit blijft dat de meeste overlast en schade door het onverantwoord gebruik van voornamelijk illegaal vuurwerk wordt veroorzaakt. Heel simpel: het heeft de kracht om materiaal te manipuleren en knalt hard genoeg om een paar straten (of wijken) verderop gehoord te worden.
Een verband tussen het afschaffen van vuurwerk op Oud en Nieuw met illegaal vuurwerk zie ik niet. Eenmaal afgeschaft blijf je illegale knallen houden.

Ik geef niet perse de cobras de schuld. Ik vind de belgische 2gram toppers heerlijk knallen. Top producten. Maar niet vanaf oktober tot december op de raarste tijden. Ga dan lekker naar een weiland ofzo. Neem dan ook een btje moeite. Ok de akoestiek van de knal is weg. Combineer het met urbex locatie ofzo dan heb je wel goed geluid EN geen overlast :-)

Gewoon goed ouderwets knalvuurwerk zoals vroeger, terug brengen op de markt.Ik weet zeker dat je van een groot probleem af bent.

Gewoon goed ouderwets knalvuurwerk zoals vroeger, terug brengen op de markt.Ik weet zeker dat je van een groot probleem af bent.

Inderdaad.

Als je het hebt over knalvuurwerk in de schaal "zacht / slecht afgewerkt | hard, acceptabel / goed afgewerkt | erg hard, goed tot zeer goed afgewerkt" behoort het legale knalvuurwerk wat er nu in Nederland te koop is tot de eerstgenoemde. :P
En dat leidt tot een grote vraag naar de tweede schaal, zoals het huidige aanbod in Duitsland, Oostenrijk, België, Luxemburg, Frankrijk, Spanje en Italië maar ook landen als Polen en Tsjechië (+ Estland, Letland, Litouwen en Slavische landen). In Polen en Tsjechië (en de rest van het voormalig Oostblok) is alleen ook de laatste schaal knalvuurwerk te koop wat helaas in Nederland dan weer onverantwoord wordt gebruikt.

Laatst bewerkt:

Het zal het probleem zeker een stuk verminderen. Verantwoordelijk ermee omgaan gaat iets verder. In polen Tsjechie en dat soort landen is het zware spul nog wel vrij verkrijgbaar maar slopen ze daar ook alles wat los en vast zit? Ik weet het niet eerlijk gezegd maar het feit dat het hier niet mag maakt het extra spannend dus laten we dan ook extra gek doen. Maar dat was de discussie hier niet maar heeft wel een raakvlak met mentaliteit en respect.

In Nederland is sinds de jaren 90 pure knaltroep op de markt gebracht.Een slofje heb je voor 1 euro,kun je nagaan wat een troep je koopt.Vind je het dan gek dat mensen naar het buitenland gaan,om vuurwerk te kopen.

In Nederland is sinds de jaren 90 pure knaltroep op de markt gebracht.Een slofje heb je voor 1 euro,kun je nagaan wat een troep je koopt.Vind je het dan gek dat mensen naar het buitenland gaan,om vuurwerk te kopen.

Dat lost het te harde knal probleem ook niet op. Toen maakten we strijker bommen met kruit van omgerekend 100x 1.5gr ofzo in een koperpijp. Nee dat was veilig. Dan is een cobra zeker veiliger. Toen werd er al gek gedaan. Nu nog steeds. Nu is er internet en alle sociale media. Alles wordt gemeld. Nederlandse vuurwerk freaks zijn ook gewoon een beetje gek. Das al zeker 30 jaar zo. We kunnen nu ook het internet in ons voordeel gebruiken om er een positieve draai aan te geven.

Daar heb je wel een punt,niemand kan nog wat verdragen van elkaar.Maar als je niks probeert als Nederlandse overheid, zullen de mensen toch naar het buitenland gaan om (knal)vuurwerk te kopen of te bestellen.

Dat lost het te harde knal probleem ook niet op. Toen maakten we strijker bommen met kruit van omgerekend 100x 1.5gr ofzo in een koperpijp. Nee dat was veilig. Dan is een cobra zeker veiliger. Toen werd er al gek gedaan. Nu nog steeds. Nu is er internet en alle sociale media. Alles wordt gemeld. Nederlandse vuurwerk freaks zijn ook gewoon een beetje gek. Das al zeker 30 jaar zo. We kunnen nu ook het internet in ons voordeel gebruiken om er een positieve draai aan te geven.

Je hebt er altijd onverantwoordelijke mensen tussen zitten helaas.
Maar waarom de laatste 30 jaar mensen stunten met knalvuurwerk en er een enorme vraag naar harder knalvuurwerk is komt doordat dit hardere spul in Nederland vanaf omstreeks 1980 verboden is.

Een cobra is zeker veiliger dan de strijkerbommen van vroeger.Maakte ze zelf altijd van een tennisbal en aluminium folie.Ik denk toch dat het een stuk scheelt als je weer een kwaliteit knaller terug op de markt brengt.

Daar heb je wel een punt,niemand kan nog wat verdragen van elkaar.Maar als je niks probeert als Nederlandse overheid, zullen de mensen toch naar het buitenland gaan om (knal)vuurwerk te kopen of te bestellen.

Ik denk dat de jongere garde het zachtere knal vuurwerk ook niet echt meer weten te waarderen. Laten we zeggen tot 2gr flash. Zo waren de kanonslagen vroeger ook niet. Ik snap oveeigens wel precies dat mensen de verleiding niet kunnen weerstaan om toch ff te testen. Ik snap het helemaal :-) de tijden zijn anders...het vuurwerk is veeeel harder. De consequenties ook. Niet alleen de straf maar ook de publieke opinie. Terecht of onterecht

Laat ik ook eens reageren op dit mooie topic.
Persoonlijk stoor ik mij niet aan de harde vuurwerk knallen. In mijn ogen telt hoe harder hoe beter!
Heerlijk om flinke dreunen in de buurt te horen. Als ik thuis rustig op de bank zit en word opgeschrikt door een immens ziek harde dreun ren ik altijd gelijk naar de buitendeur. Het geeft een soort kick!
Vooral hier in Den Haag waren ze het afgelopen weekend flink aan het knallen, zowel cobra's, salutes maar ook complete blokken hoorde ik voorbij komen.
De maand december (en al is het veel te vroeg) kan ik dit soort dreunen wel waarderen.
Zolang er niets word opgeblazen of bommen van worden gemaakt icm deodorant bussen etc vind ik het wel ok.
Dit forum heeft ooit besloten om knallers boven de 5 gram niet meer te bespreken, wat een juiste keuze was. Juist dit topic, waar veel op word gereageerd staat weer vol met cobra's, salutes en andere vuurwerkbommen. We zijn er op tegen omdat dit soort knallen onze vuurwerk traditie verpesten, maar het zal een eindeloze discussie worden of we er voor of er tegen zijn.
Zelf denk ik graag terug aan de tijd van de astronauten degene met de grijze gedraaide lontjes of de boiler A, dat waren pas tijden en destijds al echte dreunen!

die eindeloze discussie kan vrij kort gemaakt worden door cijfers..
Ik denk dat de hoeveelheid mensen die van dikke knallen houden flink in de minderheid zijn. Aangezien we in een democratie leven is het nou eenmaal bepaald dat dikke knallen niet geacepteerd zijn.

Misschien leuk om een poll te doen ipv van discussie ?

Wel kan er gediscussieerd worden of de huidige knallen van legaal vuurwerk wel wat harder mogen.

Zelf ooit nitraten gehad die lekker knalden maar de cobra 6 of hoger en vlinders en super vlinders vind ik gewoon te hard gaan.

En het is erg kortzichtig en weinig constructief te denken dat jouw mooie knallers niet bijdragen aan een groter draagvlak voor een algeheel verbod, daarmede dit verbod nu ergens oo slaat of niet. Aldus een zeurende Opa:rolleyes:

Het is blijkbaar nodig, aangezien je last hebt van tunnelvisie in deze. Je vergelijkt maar op een punt, kijk oa naar sociale controle, sociale media, de verkrijgbaarheid van deze knallers etc. Mensen zeurende opa's noemen getuigd niet van een hoog level aan respect en empathie. En als kers op de kaart zijn we geen Freaks. Ik ken het hele verhaal inmiddels. Ik zou zeggen Verdedig je knallers en zie de toekomst tegemoet:bonk:

1. Je noemt jezelf een opa. Ik had het over bejaarden.
2. Ik noem niemand niks ik doelde op hetgeen vroeger was alles beter. En ook onze ouders mochten alles dus moeten wij het nu voor de jongeren verpesten.
3. Noem a.u.b. Geen 'we' in de mond. spreek voor jezelf ik ben namelijk wel een ekte freak!
4. Of ik wel of geen empatisch vermogen heb kun jij niet bepalen uit 1 á 2 berichten van mij.
5. Idem voor respect.

Dus wie heeft hier nou last van kortzichtigheid en tunnelvisie? Beste steek jij jouw vuurwerk in de bossen af... Oh nee dan hebben de bos dieren daar last van. Beste steek jij jouw vuurwerk in de weilanden af oh nee daar heeft de boer en zijn vee last van.. Beste steek jij jou vuurwerk in jouw woonwijk af oh nee daar hebben diverse dieren en bewoners last van... Resumé beter steek jij geen vuurwerk af...

En grappig dat je post 52 je bericht verwijderd omdat het toch een onzinnige discussie is.. Waarom bemoei je je er in eerste instantie dan mee? En waarom kom je later in post 77 dan toch weer terug in de discussie?? Over tunnelvisie en kortzichtigheid gesproken..

die eindeloze discussie kan vrij kort gemaakt worden door cijfers..
Ik denk dat de hoeveelheid mensen die van dikke knallen houden flink in de minderheid zijn. Aangezien we in een democratie leven is het nou eenmaal bepaald dat dikke knallen niet geacepteerd zijn.

Misschien leuk om een poll te doen ipv van discussie ?

Wel kan er gediscussieerd worden of de huidige knallen van legaal vuurwerk wel wat harder mogen.

Zelf ooit nitraten gehad die lekker knalden maar de cobra 6 of hoger en vlinders en super vlinders vind ik gewoon te hard gaan.

Die discussie is blijkbaar nodig Laurence omdat door de crew is besloten profvuurwerk van een bepaald caliber op dit forum te verbieden waardoor een select clubje het hier nodig vind om alles wat even hard knalt als het hier verboden te bespreken vuurwerk te bashen die mensen zijn ineens wakker en moeten doorgaan met continue dit forum te vergallen... Wat ooit een mooi en leuk forum was is nu niet meer... Dit komt mij in de geschiedenis bekend voor... Iets met christenen of iig gelovigen... Net zolang drangen tot zij z'n zin hebben.... Het gaat hier op Turkije lijken whahahha

Daarnaast Laurence is die 'minderheid' waar jij het hierover hebt best te verklaren.. Door die discussies waar de 'minderheid' toe behoort zijn al veel mensen gebanned hier. Of blijvem weg en zijn naar forums als Vuurwerkfreaks gegaan... En ook omdat mensen het zat zijn eeuwig te strijden tegen de gelovigen hier

Allereerst, de like die ik je heb gegeven ging perongeluk. Ben het zeker niet met je eens.
Waarom is het geen vuurwerk volgens jou? Slaat toch nergens op?
Je wilt dus zeggen, dat als je bijvoorbeeld naar Zena Trophy gaat, je bij een bommenshow gaat kijken?
Wat een walgelijk slecht punt.

Waarom ik de Cobra's en dergelijke geen vuurwerk vind?
De Cobra 6 bevat 50 gram kruit, dat vind ik als ouwe bok niet normaal.
Vroeger was men blij met een doosje strijkers en later de nitraten en de vlinders.
En zo werd het steeds erger, maar ik vrees dat het nu te ver uit te hand loopt.
Mensen irriteren zich er aan en helaas klimt men nu in Twitter om te gaan mekkeren over een vuurwerk verbod.
Maar men stapt niet op iemand af om te zeggen, of ze even willen ophouden.
Maar ja, ik snap wel dat men dat ook niet durft, je wordt gelijk volgescholden met de vreeslijkste ziektes.

En ja ik geniet zeker van een paar lekkere dikke bommen tijdens een Zena Trophy, o.i.d.
Maar dat is spul wat wordt afgestoken door professionals en niet door een koekwous van 13/14 jaar.

Back
Bovenaan