Heel jammer dit allemaal. Ik had vorig jaar namelijk mijn eerste echte 10 uur project. Had rond 10 uur een Camera op statief neergezet in de speeltuin in de buurt. zette deze aan en begon met wat klein spul te stoken samen met een mede Vuurwerkfanaat. Om daarna een 4 tal 300 shots fluitblokkies tegelijkertijd aftesteken, en daarop volgde 4 Lesli Thunderbricks in één keer. Toen was de buurt wakker zoals ook de bedoeling is met een 10 uur project toch. We rondde af met een 4 meter lange cracklinglint mat met eindbom. Deze was zeker geslaagd en de eindbom was zeer heftig en ook hard.
Dit jaar heb ik misschien wel 3 projecten om 10uur een cat1 project om 18:00uur een project zoals mijn oude 10 uur project en om 1:00 s 'nachts een show project met veel sier cakes eindigend in een boel knalcakes die tegelijktijdig de lucht in gaan.
Overdag op de 31ste zoek ik na het cat1 10 uurs project een rustige plek om te stoken zodat zo min mogelijk mensen er last van hebben. De politie is dan toch te druk met achter jochies aan te rennen om mij te storen, want ja die stoppen echt niet met afsteken. Ik was vroeger toen ik klein was namelijk 3 dagen achterelkaar van morgens vroeg tot een uur of 6 buiten. ik mocht nog niets afsteken en dus volgde ik de grote jongens met vuurwerk. Toen ik ouder was, en vuurwerk mocht afsteken was ik diegene waar de jochies achter aan liepen.
En ook toen was ik 3 dagen achter elkaar buiten aan het stoken en ben maar 2 keer de politie tegengekomen, ik had toen zelf geen vuurwerk. Diegene die wel vuurwerk hadden loosde hun vuurwerk meestal ergens op de grond, en anders hield de agent zijn pet voor zich waar je het vuurwerk in deed. De politie ging daarna weg en je raapte je vuurwerk weer op een ging weer door. Er lag namelijk zoveel vuurwerkafval op het pleintje waar altijd werd gestookt dat de politie het geloosde vuurwerk niet zag liggen.
Dat waren de nostalgische tijden voor mij en ik ben slechts 23 jaar. Dat was dus niet zo lang geleden en nu zie ik het langzaam ieder jaar minder worden met Oud&Nieuw overdag en zelf stook ik overdag wel wat maar echt niet de hele tijd.
Dus als conclusie zeg ik mijn mening over deze nieuwe regel die niets gaat oplossen en eigenlijk symbool politiek is tegenover de grotere anti vuurwerk gemeentes. Mensen zoals ik vroeger en straks waarschijnlijk ook wel en al die jochies hielden zich al nooit aan de regels met betrekking tot afsteektijden en dat zullen ze nu ook niet gaan doen. Er is wel één verschil met vroeger en dat ik dat al die jochies van soms pas 8 jaar oud nu met illegaal vuurwerk rondlopen. Dat zorgt dus voor veel meer overlast en dus veel meer negativiteit omtrent vuurwerk. Ik vindt dat er meer moet gefocust worden op het tegengaan van zwaar illegaal vuurwerk. Ik bedoel dan al het vuurwerk van categorie 4 als cobra’s en co en niet het Cat 3 vuurwerk als nitraten mits men er normaal mee omgaat.